Аналіз франчайзингової форми використання бренда з точки зору маркетингу інновацій
Сучасні конкурентні ринки здебільшого стають конкуренцією брендів. Саме бренд є обличчям товаровиробника й усвідомлюється уявою споживача. Ефективною формою використання бренда, як свідчить практика всесвітньо відомих компаній, є франчайзинг. Саме він надає широкий спектр переваг для усіх сторін даного процесу і можливий саме завдяки існуванню феномену бренда (іміджу, імені, репутації). Практика також свідчить, що розроблення, виробництво та виведення на ринок інновацій є дієвим способом конкурентної боротьби. Інноваційний шлях розвитку
Дозволяє віднайти нових споживачів, нові ринки, більш широко реалізувати внутрішні можливості підприємства. Інновація потребує маркетингу її на ринку, тому маркетинг інновації є цілим процесом розроблення й прийняття товарних, цінових, стимулюючих та збутових рішень. Якщо говорити про інновацію, вироблену під відомим іменем товаровиробника (брендом), то потрібно зазначити, що апріорно вона має більш високі шанси на успіх, оскільки сприйняття її ринком має бути спрощене брендом, під яким вона просувається. Тому якщо говорити про маркетинг інновації бренда, то доцільно «прив’язати» до цього процесу й фра - нчайзинговий спосіб ведення бізнесу. Дійсно, просування інновації на ринок під відомим брендом шляхом розгалуження фран - чайзингових одиниць є обґрунтованою стратегією маркетингу такої інновації. Тому актуальним є проведення дослідження на предмет з’ясування ролі, місця та особливостей франчайзингової форми використання бренда з позицій маркетингу інновації.
Аналіз останніх досліджень і публікацій свідчить про те, що проблемам інноваційного розвитку, маркетингу інновацій, брендингу та франчайзингу приділено істотну увагу у працях науковців. Серед них можна зазначити таких, як С. М. Ілляшенко [20, 36], В. Н. Домнін [12], О. В. Зозульов [14], М. О. Макашев [33] та ін. Однак потребує уточнення ролі та місця такого формату ведення бізнесу як франчайзинг у маркетингу інновації на ринку.
Основними завданнями дослідження є:
- огляд особливостей та переваг використання франчайзингу для сторін даного процесу та споживачів (ринку), а також стану й сучасних його проблем в Україні;
- аналіз франчайзингової форми використання бренда з позицій маркетингу інновацій та пошук «точок перетину» франчайзингу та маркетингу інновації.
Для вирішення поставлених у статті основних завдань пригадаємо деяку термінологію за проблемою дослідження. Як відомо, франчайзинг — це така організація бізнесу, за якої компанія (франчайзер) передає незалежній людині або компанії (франчай - зі) право на продаж продукту або послуг цієї компанії. Франчайзі зобов'язується продавати цей продукт або послуги за заздалегідь встановленими законами і правилами ведення бізнесу, які встановлює франчайзер. В обмін на здійснення всіх цих правил франчайзі одержує дозвіл використовувати ім'я компанії, її репута-
Цію, продукт і послуги, маркетингові технології, експертизу та механізми підтримки [33].
На сьогодні франчайзинг є популярним способом розгортання бізнесу. На користь цього можна навести цілий спектр переваг, які одержують від нього всі учасники (сторони) угоди, а також споживачі (ринок) (табл. 7.7).
Таблиця 7 7 Основні переваги від франчайзингу для сторін про цесу та споживача [33]
|
Як доводить практика, дієвим способом укріплення конкурентоспроможних позицій та інструментом пошуку нових ринків є інноваційний шлях розвитку. Маркетинг інновації становить собою складний процес послідовних взаємопов’язаних дій зі створення та просування інноваційного товару на ринку. Маркетинг «брендової» інновації має певні особливості та відмінності (рис. 7.8).
Аналіз ринку, його потреб та створення інноваційного товару адекватної якості
Розроблення відповідної цінової стратегії для інноваційного товару залежно від конкретних завдань
Реклама, PR, акцент на конкурентних перевагах та якості інноваційної продукції або послуги
Товарорух, збутова політика (безпосередньо фізичне доведення інноваційного товару до кінцевого споживача)
,4 Р’
Товар |
Ціна |
Стимулювання |
Збут |
|||
1 1 1 К О М П Л Е К С М А Р К Е Т И Н Г У |
||||||
Ринок уже |
Немає |
По- |
Немає |
Осо- |
Можливе |
Вико- |
||||||
Існує |
Спо- |
Треби |
«про- |
Бливих |
По- |
Ристання |
Існую- |
|||||
Живачі |
Никати» на |
Треб |
У |
Чих мереж та ка- |
||||||||
Мають при- |
Ринок. |
Ри- |
Створенні |
Налів збуту та |
||||||||
Хильність |
Нок вже іс- |
Іміджу. |
Товароруху. Мі- |
|||||||||
До |
Марки, |
Нує. |
Ціну |
Бренд |
Уже |
Німізація |
Витрат |
|||||
Яка вже во- |
Встановлює |
Існує у сві- |
Зі збуту |
|||||||||
Лодіє |
Авто- |
Мо залежно |
Домості |
|||||||||
Ритетом на |
Від конкрет- |
Споживача. |
||||||||||
Сегменті. |
Них завдань. |
Лише |
Роз- |
|||||||||
Виводиться |
Можлива |
Повідаємо |
||||||||||
Новий товар |
«брендова» |
Про «новин- |
||||||||||
На існуючий |
Ціна |
Ку» |
||||||||||
Або |
На но- |
|||||||||||
Вий ринок |
||||||||||||
МАРКЕТИНГ «БРЕНДОВОЇ» ІННОВАЦІЇ |
Рис. 7 8. Порівняння етапів маркетингу інновації та маркетингу брендової інновації на ринку
Франчайзингів формат ведення бізнесу передбачає наявність такого феномену, як бренд (торговельна марка), репутація, імідж. Просування на ринку інновацій під відомим брендом має певні переваги та спрощує впізнавання товару та адекватне сприйняття його споживачем. Основні особливості, що свідчать на користь маркетингу інновацій під відомим брендом (тобто розроблення і виведення на ринок «брендової» інновації порівняно зі звичайною), зображені на рис. 7.9.
Рис. 7.9. Порівняння звичайної та брендової інновації з позицій доцільності франчайзингу |
Під «брендовою» інновацією порівняно зі звичайною автор розглядає інновацію, яка виробляється та виводиться на ринок товаровиробником із відомим брендом та сформованою репутацією, що приводить до більш «легкого» проникнення даної інновації на ринок, більш швидкого її впізнавання та сприйняття споживачем і, як наслідок, — більш високих прибутків (як з причини наявності брендової компоненти, так і з причини більш швидкого проникнення на ринок і широкомасштабних продажів).
Коментуючи рис. 7.9, можна зазначити, що, дійсно, більш глибокого обґрунтування використання франчайзингового формату ведення бізнесу набуває саме у разі брендової інновації у процесі її маркетингу. Це пояснюється тим, що наявність феномену бренда, репутації, іміджу товаровиробника, що пропонує дану інновацію ринку, вже апріорно стають запорукою більш швидкого та адекватного сприйняття цієї інновації ринком. При цьому витрати з виведення та просування такої брендової інновації на ринку будуть порівняно більш низькими. Істотний акцент перш за все робиться вже на бренд (торговельну марку, ім’я, під яким дану інновацію буде подано ринкові).
Для з’ясування ролі та місця франчайзингової форми використання бренда у процесі маркетингу інновації на ринку зазначимо таке. Аналізуючи основні переваги, які розкриває франчайзинго - вий спосіб ведення діяльності (див. табл. 7.7), та застосовуючи їх для аналізу характеристик окремих етапів процесу маркетингу інновації (зокрема — брендової), можна сказати, що дійсно, франчайзинг можна розглядати як дієвий поштовх у маркетингу інновації на ринку. Це слід прокоментувати таким чином (рис. 7.10).
Таким чином, як бачимо з рис. 7.10, переваги франчайзингу обґрунтовують його місце у маркетингу інновації (зокрема — брендової). Це видно з кожної зі складових процесу маркетингу інновації на ринку. Зокрема, якщо брати до уваги таку складову процесу маркетингу, як товар, то з позицій переваг франчайзингу слід зазначити, що використання вже існуючої репутації товаровиробни - ка-франчайзера дозволяє більш легко подати інноваційний товар ринкові під вже відомою маркою (брендом). Якщо брати до уваги ціну, то можна зазначити, що у разі просування брендової інновації на ринок через мережу франчайзингових одиниць немає потреби «проникати» на ринок: бренд уже відомий і має авторитет; ціна встановлюється франчайзером з огляду на компенсацію його витрат та одержання роялті.
І МАРКЕТИНГ (БРЕНДОВОЇ) ІННОВАЦІЇ і
Рис. 710. Роль та місце франчайзингу у процесі маркетингу Інновації |
Коментуючи наступну складову маркетингового процесу — стимулювання, варто підкреслити, що франчайзі діє під вже відомою маркою (брендом), що спрощує процес стимулювання та сприйняття інновації ринком. Витрати з виведення на ринок є більш низькими, оскільки марка вже добре знана ринком. З точки зору останньої складової процесу маркетингу інновації на ринку — її збуту та просування — можна зазначити, що розгалужена широка мережа франчайзингових одиниць, які більш ефективні у їх наближенні до кінцевого споживача, дозволяє максимально розширити збутову структуру. Мережа збуту вже створена. Діє вже велика кількість точок збуту (франчайзингових одиниць). Усе це свідчить на користь застосування франчайзингової форми використання бренда у процесі маркетингу інновації на ринку та
Обґрунтовує доцільність такого формату ведення бізнесу за зазначених умов.
Великою мірою саме тому такі гіганти, як «Макдоналдс» і «Баскін-Робінс», стали найбільшими підприємствами за такий короткий термін. Крім можливості швидкого розширення для франчайзера, франчайзинг дозволяє також упроваджуватися йому на нові географічні райони, які, ймовірно, у протилежному разі не підходили б для розширення. Оскільки франчайзеру потрібна менша кількість управляючих, витрати на заробітну плату й проблеми з персоналом зменшуються. Крім того, франчайзі мають більш сильну мотивацію, ніж наймані керівні співробітники компанії [33].
Безсумнівні вигоди для всіх учасників франчайзингу очевидні. Для франчайзі — це невисокі витрати фінансів та часу на створення бізнесу. Для франчайзера — розширення ринків збуту при мінімальних витратах. Для споживачів — розширення асортименту та покращення якості пропонованих товарів. Для держави — вища активність підприємницької діяльності, зростання ВВП та податкових надходжень [33].
Однак, на жаль, криза, яку ми спостерігаємо, призвела до 80 % падіння за цей рік відвідувань ряду торгових центрів в Україні та практично 90 % падіння виторгу від реалізації у деяких збутових мережах. Нові економічні умови змушують по_новому вести й Реєстр «Мережі в Україні»: тепер діючим франчайзером вважається лише та мережа, у якої є франчайзингові точки. У протилежному випадку — віртуальним [53].
Статистика франчайзингу в Україні станом на 02.11.2009 р. свідчить про таке:
- кількість брендів — 1533;
- мережі з України, які працюють за кордоном — 22;
- кількість франчайзерів — 657; з них:
Франчайзерів діючих — 247; членів Асоціації франчайзингу — 104; віртуальних — 410;
- кількість точок — 42425,
З них франчайзингових — 18007;
- персоналу в мережах — 361171 [53].
Про негативні тенденції розвитку франчайзингу в Україні, особливо з початком кризи, свідчать дані, подані на рис. 7.11.
Роки Рис. 7.11. Динаміка кількості франчайзерів в Україні за роками [53] |
Резервом франчайзингу є мережеві компанії. До реестру додані франчайзингові мережі та компанії, які володіють мережами власних закладів, у роботі яких присутні франчайзингові підходи — брендування, стандартизація бізнесу, робота з однією цільовою аудиторією споживачів [53].
На сьогодні розвиткові вітчизняного франчайзингу перешкоджає низка таких проблем.
Інформаційна проблема. Вона полягає в недостатньому обсязі інформації про такий вид підприємництва, як франчайзинг. Більшість із пересічних громадян не мають уявлення про франчайзинг.
Юридична проблема. Законодавство у сфері захисту авторських прав в Україні є малоефективним і тому тут можуть виникати певні проблеми у відносинах франчайзера та франчайзі.
Економічні проблеми. Криза в цілому та той факт, що під час укладання контракту підприємець-франчайзі повинен зробити досить високий вступний внесок на користь франчайзера, що для ряду малих підприємств є непомірним. Один з основних шляхів залучення коштів — отримання кредиту. На сьогодні в Україні, на жаль, не існує відповідних програм кредитування для франчай - зингової діяльності.
Ще однією економічною перешкодою є недобросовісна конкуренція — підробка продукції відомих товаровиробників [33].
Таким чином, франчайзинг є ефективним способом розгортання підприємницької діяльності та важливим елементом маркетингу інновації. Саме своїми перевагами, які він розкриває для своїх учасників, франчайзинг гармонійно вписується в процес маркетингу інновації (зокрема — брендової), дозволяючи більш гнучко й ефективно впровадити її на ринок та одержати відповідні прибутки. Тобто можна впевнено говорити про важливе місце франчайзингового способу використання бренда у процесі маркетингу інновації на ринку.
Що стосується сучасного стану франчайзингової діяльності в Україні, то потрібно зазначити, що значного відбитку наклала на нього криза, але перспективи його розвитку присутні та необмежені.