Аналіз портфельної теорії крізь призму побудови методик ефективного управління асортиментом торгового підприємства
Традиційно при формуванні асортименту торговельного підприємства для прийняття рішення про його доповнення або скорочення враховується тільки фактор прибутковості окремої асортиментної одиниці. У даний час у теорії управління асортиментом активно розвивається і застосовується категорійний менеджмент, актуальний в основному для підприємств роздрібної торгівлі, і визначальний взаємозв'язок між групами асортименту (категоріями), і розподіл між окремими категоріями ресурсів (фінансових, ресурсів вітрини і т. д.). Категорійний менеджмент у теорії управління асортиментом має ряд обмежень: по-перше, його застосування актуально в основному для підприємств великої роздрібної торгівлі, а для оптових торговельних організацій, підприємств з торгівлі послугами та інших суб'єктів торговельної діяльності застосування методик категорійного менеджменту для управління асортиментом може виявитися невиправданим. По-друге, взаємний вплив окремих одиниць у рамках усього асортименту розглядається у форматі укрупнених груп товарів, мало уваги приділяється урахуванню ризиків і потенціалу продажів у рамках усього асортименту кожної окремої асортиментної одиниці. Тому залишається актуальною тема формування оптимального асортиментного портфеля торгового підприємства для максимально гнучкого й динамічного управління прибутковістю та ефективністю торговельного підприємства.
Еволюція управління асортиментом багато в чому подібна до розвитку інвестиційної теорії, яка традиційно до появи сучасної теорії портфельних інвестицій мала два суттєвих недоліки. По - перше, в ній основна увага приділялася аналізу поведінки окремих активів (акцій, облігацій). По-друге, основною характеристикою активів була виключно дохідність, тоді як інший фактор — ризик — не отримував чіткої оцінки при інвестиційних рішеннях [6]. Нинішній рівень розроблення теорії портфельних інвестицій долає ці недоліки. Формуванням нового підходу завершився тривалий період з кінця 20-х років ХХ ст., названий у фінансовій теорії «початковим етапом розвитку теорії портфельних інвестицій».
Сучасна теорія портфельних інвестицій бере свій початок з невеликої статті Г. Марковіца «Вибір портфеля», в якій автор запропонував математичну модель формування оптимального
Портфеля цінних паперів, а також навів методи побудови таких портфелів за певних умов. Розглянувши загальну практику диверсифікації портфеля, вчений показав, як інвестор може знизити його ризик шляхом вибору некорельованих акцій. Але Марковіц не зупинився на цьому, він продовжив працювати над основними принципами конструювання портфеля.
Проте його роботи не привернули особливої уваги економістів - теоретиків і практиків того часу. Для 50-х років ХХ ст. саме по собі застосування теорії ймовірності до фінансової теорії було досить незвичною справою. До того ж нерозвиненість обчислювальної техніки, а також складність запропонованих Г. Марковіцем алгоритмів, процедур і формул не дозволили здійснити фактичну реалізацію його ідей. Невипадково заслуги вченого були оцінені значно пізніше, ніж опубліковані його роботи, а Нобелівська премія йому присуджена тільки в 1990 р. [40]. Вплив портфельної теорії Г. Марковіца значно посилився після появи в кінці 50-х — на початку 60-х років ХХ ст. робіт Дж. Тобіна з аналогічних проблем. Між підходами Г. Марковіца та Дж. Тобіна існують деякі відмінності. Перший із цих підходів лежить у руслі мікроекономі - чного аналізу, оскільки акцентує увагу на поведінці окремого інвестора, який формує оптимальний з його точки зору портфель на базі власної оцінки прибутковості і ризику вибраних активів. До того ж спочатку ця модель стосувалася в основному портфеля акцій, тобто ризикових активів. Дж. Тобін теж запропонував включити в аналіз безризикові активи (наприклад, державні облігації). У роботах Г. Марковіца акцент робився не на економічному аналізі вихідних постулатів теорії, а на математичному аналізі їх наслідків і розробленні алгоритмів розв'язання оптимізаційних задач. У підході Дж. Тобіна основною темою став аналіз факторів, що змушують інвесторів формувати портфель активів, а не тримати капітал у якійсь одній (наприклад, готівкової) формі. Крім того, Дж. Тобін проаналізував адекватність кількісних характеристик активів і портфеля, які є вихідними даними в теорії Г. Марковіца. Можливо, тому Дж. Тобін отримав Нобелівську премію на 9 років раніше, ніж Г. Марковіц [7, с. 33].
З 1964 р. з'являються нові роботи, що відкрили наступний етап у розвитку інвестиційної теорії, пов'язані з так званою «моделлю оцінки капітальних активів» (або САРМ — від англійського capital asset pricing model). Учнем Г. Марковіца У. Шарпом була розроблена модель ринку капіталів. Формулюючи її, він розумів, що аб-
Солютно надійних акцій або облігацій не буває. Всі вони тією чи іншою мірою пов'язані з ризиком для корпорації: вона може отримати великий дохід або залишитися без нічого. Розвиваючи підхід Г. Марковіца, У. Шарп поділив теорію портфеля цінних паперів на дві частини: перша — систематичний (або ринковий) ризик для активів акцій, друга — несистематичний. Для звичайної акції систематичний ризик завжди пов'язаний зі змінами у вартості цінних паперів, що перебувають в обігу на ринку. Інакше кажучи, дохідність однієї акції постійно коливається навколо середньої дохідності всього активу цінних паперів. Цього ніяк не уникнути, оскільки діє сліпий механізм ринку. Завдання при формуванні ринкового портфеля полягає у зменшенні ризику шляхом придбання різних цінних паперів. І робиться це так, щоб фактори, специфічні для окремих корпорацій, зрівноважували один одного. Завдяки цьому прибутковість портфеля наближається до середньої для всього ринку.
Різниця між прибутковістю ринкового портфеля і відсотковою ставкою називається премією за ринковий ризик. Висновки У. Шарпа стали відомі як моделі оцінки довгострокових активів, що базуються на припущенні, що на конкурентному ринку очікувана премія за ризик змінюється прямо пропорційно коефіцієнту 6. На основі цієї моделі У. Шарп запропонував спрощений метод вибору оптимального портфеля, який зводив задачу квадратичної оптимізації до лінійної. Таке спрощення зробило методи портфельної оптимізації такими, що застосовуються на практиці.
У 60_х роках ХХ ст. роботи У. Шарпа були розвинені авторами Дж. Лінтнер і Я. Моссіна. У 1977 р. теорія зазнала жорсткої критики в роботах Р. Ролла, який висловив думку, що її в принципі не можна емпірично перевірити.
У 1977 р. ця теорія була піддана жорсткій критиці в роботах Р. Ролла. Він висловив думку, що САРМ потрібно відкинути, оскільки її в принципі не можна емпірично перевірити. Незважаючи на це, САРМ залишається, мабуть, найбільш значною і найбільш впливовою сучасною фінансовою теорією. Більш того, на її основі була розроблена формула ціноутворення на опціони, названа на честь американських учених Ф. Блека і М. Скоулза — перших, хто її вивів [38, с.69]. Ця формула ґрунтувалася на можливості здійснення безризикової угоди з одночасним використанням акції і виписаним на неї опціоном. Вартість (ціна) такої угоди повинна збігатися з вартістю безризикових активів на ринку, а
Km.fem. sumdu. edu. ua
Оскільки ціна акції з часом змінюється, то і вартість виписаного опціону, що забезпечує безризикову угоду, теж повинна відповідно змінюватися. З цих приписів можна отримати імовірну оцінку вартості опціону.
Сьогодні модель Г. Марковіца використовується в основному на першому етапі формування портфеля активів при розподілі інвестованого капіталу за їх різними типами (акцій, облігацій, нерухомості і т. п.). Однофакторна модель У. Шарпа використовується на другому етапі, коли капітал, інвестований у певний сегмент ринку активів, розподіляється між окремими конкретними активами, складовими вибраного сегмента (тобто за конкретними акціями, облігаціями і т. п.).
Г. Марковіц стверджує, що інвестор повинен обґрунтувати своє рішення щодо вибору оптимального портфеля виключно очікуваною прибутковістю і стандартним відхиленням дохідності. Це означає, що інвестор повинен оцінити очікувану прибутковість і стандартне відхилення прибутковості кожного з портфелів, а потім з них вибрати кращий, базуючись на співвідношенні цих двох параметрів. При цьому інтуїція відіграє визначальну роль. Очікувана прибутковість може бути представлена як міра потенційної винагороди, пов'язана з конкретним портфелем, а стандартне відхилення дохідності — як міра ризику, пов'язана з цим портфелем. Таким чином, після того як кожен портфель досліджений з точки зору потенційних винагороди і ризику, інвестор повинен вибрати портфель, який є для нього найбільш підходящим [35, с. 4].
Основні висновки теорії портфельних інвестицій можна сформулювати так:
1) ефективна безліч містить ті портфелі, які одночасно забезпечують і максимальну очікувану дохідність при фіксованому рівні ризику, і мінімальний ризик при заданому рівні очікуваної прибутковості;
2) передбачається, що інвестор вибирає оптимальний портфель із портфелів, що складають ефективну безліч;
3) оптимальний портфель інвестора ідентифікується з точкою дотику кривих байдужості інвестора з ефективною безліччю;
4) як правило, диверсифікація тягне за собою зменшення ризику, оскільки в загальному випадку стандартне відхилення дохідності портфеля буде менше, ніж середньозважені стандартні
Відхилення дохідності цінних паперів, які складають цей портфель;
5) співвідношення дохідності цінного папера та дохідності до індексу ринку відоме як ринкова модель;
6) прибутковість на індекс ринку не відображає прибутковості цінного папера повністю; непояснені елементи включаються у випадкову похибку ринкової моделі;
7) відповідно до ринкової моделі загальний ризик цінних паперів складається з ринкового ризику і власного ризику;
8) диверсифікація призводить до усереднення ринкового ризику;
9) диверсифікація може значно знизити власний ризик.
Центральною проблемою в теорії портфельних інвестицій є вибір оптимального портфеля, тобто визначення набору активів із найвищим рівнем прибутковості при найменшому або заданому рівні інвестиційного ризику. Такий підхід є «багатовимірним» як за кількістю залучених до аналізу активів, так і за врахованими характеристиками.
Як видно з огляду еволюції теорії портфельних інвестицій, вона багато в чому перетинається з проблемами і завданнями побудови оптимального асортиментного портфеля. Сучасна теорія категорійного менеджменту при управлінні асортиментом уже розглядає взаємозв'язок окремих груп асортименту і ефективний розподіл ресурсів між категоріями, проте не враховує ризики, потенціал продажів кожної окремо взятої асортиментної одиниці та її вплив на прибутковість всього асортименту в цілому, а також має обмеження щодо застосування суб'єктами господарської діяльності. Метою роботи є адаптація інструментів і методик інвестиційної портфельної теорії, зокрема, теорії Г. Марковіца та У. Шарпа, стосовно до процесу побудови оптимального асортиментного портфеля торгового підприємства.
Основними характеристиками асортиментної одиниці в портфелі є її прибутковість і потенціал продажів одиниці. Проводячи аналогію з інвестиційною теорією, потенціал продажів зіставимо з ризиками за товарною одиницею — потенціал продажів тим вище, чим нижче ризики отримання доходу від окремої одиниці асортименту. У свою чергу, чим вища дохідність одиниці асортименту, тим нижче її прогнозований потенціал продажів. Це правило актуальне для більшості товарів на конкурентних ринках.
Прибутковість окремої асортиментної одиниці може бути розрахована таким чином:
П Щ - Щ
Р = — (10 1)
Де Р — прибутковість; Шв — собівартість асортиментної одиниці (собівартість виробництва або закупівлі); Wl — прогнозна ціна реалізації.
З формули видно, що прибутковість може бути різною залежно від ціни, встановленої на товар. Найчастіше в ринковій економіці ціна продажу формується суб'єктом, що володіє товаром, самостійно. Але конкурентні умови для більшості товарних груп забезпечують необхідність враховувати непідконтрольні суб'єкту ринкові фактори при ефективному ціноутворенні.
Практика ринкового ціноутворення — окрема складна тема. Для простоти розрахунків будемо вважати, що ціна в кожному періоді встановлена максимально ефективна, що забезпечує повну реалізацію ринкового потенціалу продажів товару. В окремі періоди ціна може змінюватися під дією різних факторів ціноутворення. Вважаючи дохідність у кожному періоді, можна отримати ряд дохідностей за більший період. Наприклад, за один рік ряд буде складатися з дванадцяти значень прибутковості, порахованих за місяць. Якщо прибутковості розглядати як випадкові величини, то згідно з курсом математичної статистики їх набір буде мати ряд статистичних характеристик — це арифметичне середнє, геометричне середнє, дисперсія, середньоквадратичне відхилення і медіана. В економіці та інвестиціях часто використовують дві характеристики — арифметичне середнє і середньоквадратичне відхилення. Під арифметичним середнім розуміється очікувана прибутковість, а під середньоквадратичним відхиленням - ризик. Розуміючи, що ризик при характеристиці асортименту відображає потенціал продажів і обернено пропорційно пов'язаний з прибутковістю, розрахувати останній можна як величину серед - ньоквадратичного відхилення показників прибутковості за період. Таким чином, можна математично зв'язати і чисельно оцінити прибутковість і потенціал продажів кожної асортиментної одиниці та портфеля в цілому.
Оптимізація асортиментного портфеля проводиться у двох напрямках - збільшення прибутковості і зниження ризиків, тобто збільшення потенціалу продажів. Диверсифікація товарного портфеля, тобто включення до складу асортименту продажів різних товарних одиниць, дає захищеність суб'єкту підприємництва від сезонних коливань продажів, падіння попиту, зміни моди та інших ризиків падіння цін однієї з одиниць портфеля, що підвищує потенціал продажів портфеля.
В інвестиційній практиці найбільш ефективним і практичним вважається підхід до диверсифікації активів з теорії Г. Марковіца. Для створення портфеля Марковіца (утім як і оцінки будь - якого портфеля) необхідно вміти оцінити математичний взаємозв'язок між двома активами, точніше їхніми дохідностями. Такий взаємозв'язок у математичній статистиці називається коваріаці - єю, яку можна подати у вигляді добутку коефіцієнта кореляції і стандартних відхилень. Коефіцієнт кореляції є відносною мірою взаємозв'язку двох випадкових величин (у нашому випадку випадковими величинами є прибутковості асортиментних одиниць). Коефіцієнт кореляції може набувати значень в інтервалі від -1 до
1. Якщо він дорівнює +1, то кажуть, що дві випадкові величини поводяться ідентично, якщо -1, то навпаки. Використовуючи статистичні величини, описані вище, із застосуванням методів оптимального програмування можна отримати набір портфелів, що мають певні значення ризику, дохідності та відсотковий розподіл грошових коштів за собівартістю різних асортиментних одиниць. Далі суб'єкт підприємництва може вибрати йому портфель, що йому підходить.
Але можна піти від зворотного, розподіливши у відсотковому відношенні за активами грошові кошти відповідно до існуючої структури продажів і розрахувати, яким буде співвідношення «прибутковість-потенціал продажів» у динаміці або спрогнозувати ефект від додаткової асортиментної позиції в портфелі при ухваленні рішення про запуск.
Ще один параметр, який можна розрахувати в процесі управління портфелем, — коефіцієнт Я. Даний коефіцієнт виходить з лінійної регресії. За аналогією з висновками теорії портфельних інвестицій диверсифікація допомагає уникнути специфічного товарного ризику (внутрішній канібалізм і заміщення нової товарної одиниці дохіднішого товару в існуючому асортименті). У зв'язку з цим виникає можливість вивести залежності:
А) прибутковості конкретної асортиментної одиниці або портфеля від ринкової прибутковості, яка може задаватися прогнозними коефіцієнтами зростання / падіння певного товарного ринку;
Б) потенціалу продажів конкретної асортиментної одиниці від двох складових - ринкової і специфічної товарної.
Для розв’язання таких задач може бути розрахований коефіцієнт 6, який з математичної точки зору є коефіцієнтом нахилу лінії регресії.
Формула розрахунку коефіцієнта 6 для окремої асортиментної одиниці у складі портфеля має такий вигляд:
Соуіг, г )
А = (а ’р), (10.2)
¥аЯ(гр )
Де Га — прибутковість асортиментної одиниці; Гр — прибутковість асортиментного портфеля.
Формула розрахунку коефіцієнта 6 для окремої асортиментної одиниці (або портфеля) щодо ринку буде такою [6]:
А = С-°^, (10.3)
Де Га — прибутковість асортиментної одиниці (або портфеля); Гт — дохідність ринку; Ю — дисперсія.
Сутність коефіцієнта 6 можна пояснити так:
1) коефіцієнт 6 вимірює потенціал продажів окремої товарної одиниці, виходячи з потенціалу портфеля (формула 10.2) або потенціалу ринку (формула 10.3);
2) коефіцієнт 6 характеризує мінливість дохідності окремої асортиментної одиниці або портфеля залежно від коливань зага - льноринкової прибутковості (формула 10.3).
У цілому якщо 6 > 1, то асортиментні позиції називаються агресивними, якщо 6 < 1, то оборонними. Те ж саме можна сказати і про портфелі.
Таким чином, використовуючи перевірені досвідом і часом методики класичної портфельної теорії до практики управління асортиментом торговельного підприємства, можна визначити очі-
Кувану дохідність асортиментного портфеля на певний момент або спрогнозувати прибутковість при прийнятті рішення про зміну і доповнення портфеля. Отримані інструменти описують зв'язок між прибутковістю і потенціалом продажів окремої асортиментної одиниці в рамках портфеля. На першому етапі оцінюється прибутковість портфеля при його зміні або на поточний момент. Далі за допомогою коефіцієнта Я можна оцінити ступінь додаткової дохідності від окремої асортиментної одиниці в рамках портфеля або всього портфеля в рамках ринку.
Наступним етапом, який буде реалізований у ході подальшого дослідження, стане розроблення інструментів і методик оптимі - зації асортиментного портфеля шляхом адаптації теорії оптимального інвестиційного портфеля за працями Ф. Модільяні, М. Міллера, Ф. Блека, М. Скоулза і Р. Мертона до практики управління асортиментним портфелем торгового підприємства.
Центральною проблемою портфельної теорії є вибір оптимального портфеля, тобто визначення набору активів із найвищим рівнем прибутковості при найменшому або заданому рівні ризику. Такий підхід є «багатовимірним» як за кількістю залучених до аналізу активів, так і за врахованими характеристиками.