Аналіз стратегічного потенціалу сучасного підприємства за показниками ефективності
Актуальність вироблення стратегії, яка дозволяє підприємству вижити у конкурентній боротьбі, в довгостроковій перспективі не викликає сумніву і тільки зростає в умовах нестійкого середовища за наявності ризиків макро - та мікрохарактеру. В умовах жорсткої конкуренції, швидких змін ситуації на ринку дуже важливо не тільки концентрувати увагу на внутрішньому стані справ підприємства, але й формувати довгострокову стратегію. Теоретико- методологічним і методичним аспектам проблеми управління стратегією розвитку як економіки в цілому, так і галузей (підприємств) присвячені праці провідних учених, серед яких: І. Ансофф,
С. С. Аптекар, Л. В. Балабанов, В. Г. Герасимчук, С. М. Ілляшенко, В. Я. Кардаш, Ф. Котлер, А. В. Шегда, Р. А. Фатхутдинов,
З. Є. Шершньова та ін.
Однак у наукових дослідженнях недостатньо чітко визначені позиції стосовно створення теоретичного підґрунтя для побудови механізмів формування ефективно функціонуючого стратегічного потенціалу підприємства і технології їх застосування, а також можливості адаптації зарубіжного досвіду до умов вітчизняної економіки. Саме тому розгляд цієї тематики є надзвичайно актуальним і потребує подальшого дослідження; з практичної точки зору недослідженими залишилися питання побудови ефективно функціонуючої системи управління стратегічним потенціалом підприємства, методологічних основ його формування і ефективного використання.
Проведене дослідження має на меті дати можливість оцінити оптимальність формування та реалізації стратегічного потенціалу і надати пропозиції щодо удосконалення методики обґрунтування базових показників.
Для оцінки перспективних можливостей підприємства у сучасній економічній літературі використовуються поняття «стратегічний потенціал» та «конкурентний статус підприємства». Стратегічний потенціал характеризується трьома моментами:
- по-перше, наявністю та станом реальних ресурсів підприємства: матеріальних, трудових, інформаційних, фінансових;
- по-друге, ступенем відповідності ресурсного потенціалу стратегічним цілям і завданням підприємства;
- по-третє, здатністю ресурсного потенціалу забезпечити стійкість до впливу зовнішнього середовища та його гнучкість щодо внутрішньофірмових змін; іншими словами, здатність адаптуватися.
Характерними рисами стратегічного потенціалу є [28]:
- відображення минулого, тобто сукупності властивостей, накопичених системою в процесі її встановлення та таких, що зумовлюють можливість її функціонування та розвитку;
- визначення рівня практичного застосування та використання наявних можливостей;
- орієнтація на розвиток (на перспективу).
Рівень освоєння потенційних можливостей підприємства характеризує «конкурентний статус підприємства». Конкурентний статус оцінює ресурсне забезпечення й готовність підприємства до досягнення стратегічних цілей та завдань, ступінь засвоєння своїх потенційних можливостей, наявність сприятливих зовнішніх умов для створення та підтримки конкурентних переваг [6].
У наукоємних галузях зростає роль функціональної стратегії, однак кожне підприємство, що має на меті досягти суттєвих конкурентних переваг, має більш-менш розвинену стратегію наукових досліджень. Розробка продукту, його вдосконалення, модифікація не можуть відбуватися без певного обґрунтування. Основою є маркетингові дослідження, що «задають» вимоги споживача до товару, однак остаточної форми продукт набирає в результаті реалізації функцій досліджень і розробок, а надто підфункції — конструкторсько-технологічної підготовки виробництва [26].
Поняття функціональної стратегії підприємства пов'язане з функціональними службами (відділами) підприємства і використовується для позначення напряму діяльності тієї або іншої функціональної служби чи відділу в рамках загальної стратегії підприємства. У ринковій економіці підприємствами в основному розробляються такі функціональні стратегії [44]:
- стратегія маркетингу;
- фінансова стратегія;
- стратегія якості;
- інноваційна стратегія (або стратегія НДДКР);
- стратегія виробництва;
- соціальна стратегія;
- стратегія організаційних змін;
- екологічна стратегія.
Будь-яка функціональна стратегія (тобто стратегія розвитку окремої функціональної підсистеми) має розроблятися з урахуванням таких чинників:
- ролі та змісту діяльності з конкретної функції;
- взаємозв’язку змістовної спрямованості та вектора впливу конкретної функції на досягнення конкретних цілей та місії підприємства загалом;
- характеру впливу (негативний чи позитивний) виконання робіт з кожної функції на розвиток (занепад) підприємства;
- межі функцій та сфери «перехресних інтересів»;
- переваг і недоліків у розвитку окремих функцій, сильних та слабких місць у їх взаємодії;
- наявності чи відсутності «вузькофункціонального» підходу, конфліктів у розв’язанні загальних проблем підприємства;
- збалансованості між тенденціями розвитку підприємства та компетенцією фахівців, які є виконавцями робіт з окремих функцій, їх професіоналізму, етичних норм і підприємницького духу.
Функціональні стратегії підприємства безпосередньо пов'язані із здійсненням його конкурентної стратегії і мають пріоритетне значення для її успішної реалізації. Залежно від специфіки підприємства у його внутрішній структурі виділяють такі функціональні сфери: маркетинг, виробництво, кадри, менеджмент, фінанси, інформацію, наявність яких обумовлює необхідність функціональної структуризації потенціалу підприємства. У рамках кожної функціональної сфери формується свій внутрішній потенціал, який умовно можна структурувати на об’єктний і суб’єктний залежно від ознак, що лежать у його основі.
Підприємництву, що базується на сучасній маркетинговій концепції, завжди властива множинність цілей. Вона виявляється в альтернативності процесу визначення мети, коли з безлічі цілей вибирається одна, що найбільшою мірою відповідає принципам ефективності [13]. Множинність цілей може виявлятися в її багатокомпонентному складі. Підприємницька діяльність, як відомо, агрегує в собі три аспекти: виробничий, комерційний і фінансовий. Для кожного з напрямів характерні власні цілі, іноді взаємо- виключні (наприклад, при прагненні до зростання прибутку і мінімізації витрат). При цьому, зрозуміло, ставляться завдання пошуку однаково спрямованих цілей, або, в крайньому випадку, встановлення розумного компромісу. Такий компроміс не завжди можливий, і завдання оцінки ефективності в цих випадках вирішується за допомогою методу багатоцільової оптимізації (рис. 5.3).
Сукупність цих показників є основою для формування стратегічної мети підприємства, а можливі шляхи її досягнення (напрями розвитку) при певних витратах часу і грошових ресурсів є стратегічними альтернативами. Такий підхід обумовлює наступний принцип оцінки ефективності підприємництва - доступність використання декількох критеріїв оптимальності.
Процес встановлення цілей здійснюється в рамках розроблення стратегії маркетингу і функціонування системи підприємництва. Стратегія є обґрунтованою програмою дій, орієнтованою на досягнення певної мети.
Залежно від вживаної стратегії і зовнішніх умов можуть висуватися як кількісні, так і якісні цілі. Проте в системі підприємництва до процесу визначення цілей висуваються особливі вимоги. Вони обумовлені інтеграцією множини цілей в єдиний планово - управлінський цикл. У цьому циклі цільові установки складають базу для стратегічних рішень, реалізація яких забезпечується тактичними і оперативними заходами. Вони ж закладаються в основу контролю отриманих результатів, де здійснюється процедура порівняння цілей і результатів. На етапі контролю кількісні оцінки дають точніші і обґрунтовані результати. Якісні оцінки також придатні, в принципі, для проведення процедур контролю, дозволяють отримувати менш точні і надійні результати. Безумовно, будь-які якісні категорії можуть бути описані кількісними оцінками за допомогою балів або індексами [13].
Рис. 5.3. Система показників оцінки ефективності стратегії підприємства (багатоцільова оптимізація) |
Оцінка на рівні управління компанії в цілому відбивається у великому наборі показників, вживаних для характеристики його діяльності. До цих показників відносять:
- коефіцієнти, що відображають положення компанії на ринку;
- коефіцієнти, що характеризують ефективність використання персоналу підприємства;
- коефіцієнти, що характеризують фінансовий стан компанії;
- показники, що характеризують інвестиційну привабливість стратегічних рішень.
Перелічені показники можуть бути змінені та доповнені залежно від особливостей оцінюваних підприємств. Крім того, можливе їх групування за структурними елементами потенціалу: показники розвитку техніко-технологічного, кадрового, інформаційного, фінансового потенціалу тощо. У цьому випадку на початку дається кількісна оцінка індивідуальним показникам, що входять до складу групи, а потім обчислюються інтегральні групові показники.
Під показником ефективності розуміють числову характеристику, яка дозволяє оцінити ступінь досягнення поставленої мети. На практиці завжди виникають труднощі у виборі того чи іншого показника ефективності. Показник ефективності повинен:
1) відповідати меті стратегії підприємства і мати зрозумілий фізичний сенс;
2) бути універсальним, тобто здатним враховувати основні властивості і особливості стратегії;
3) бути досить чутливим до зміни параметрів, що впливають на стратегію, та існувати для всіх можливих варіантів їх змін.
Проте складність стратегій господарської діяльності не дозволяє вибрати із узагальнювальних результативних показників який-небудь один як інтегральний. Можна виділити, щонайменше, дві групи показників стратегічної ефективності: показники зовнішньої ефективності і показники внутрішньої ефективності. Перша група показників відображає динаміку ринкових цілей підприємства. Для зовнішнього середовища ефективність діяльності підприємства асоціюється з його здатністю задовольняти, перш за все, потреби споживачів. Тому для підприємства важливе те, що чим більша величина попиту, тим значніший «життєвий простір», у межах якого воно може розвиватися. Показники частки ринку і темпи зростання ринку нерозривно пов’язані з поняттям місткості ринку, який можна визначити як максимально можливий рівень попиту. Таким чином, частка ринку визначається у відсотковому вираженні від місткості ринку, темп зростання ринку характеризується його динамікою у відсотковому вираженні за ряд років. Не менш важливими для оцінки ефективності діяльності є показник рівня задоволеності попиту і рівень ринкової конкурентоспроможності. Внутрішня ефективність показує, яким чином задоволення певних потреб позначається на динаміці власних цілей підприємства. Найбільш загальною внутрішньою ме-
Тою підприємства є розмір майбутнього прибутку. Іншим поширеним критерієм є показник обсягу продажів.
Як правило, вибір критерію стратегічної ефективності не обмежується яким-небудь одним показником, оскільки залежить від особливостей ситуації, що складається, переважаючих (домінуючих) цілей підприємства, а також наявності надійної і достовірної інформації про стан зовнішнього і внутрішнього середовищ. Оскільки виникає об’єктивна необхідність комплексної оцінки стратегії, при цьому як об’єкти оцінки можуть бути розглянуті різні альтернативи вибраної базової стратегії, у тому числі і стратегії, що діє на момент оцінки.
Можливі два підходи до комплексної оцінки:
1) оцінка за інтегральним показником ефективності;
2) оцінка за комплексом критеріїв ефективності.
Перший підхід базується на оцінці кожного альтернативного варіанта стратегії оцінки на базі узагальнювального інтегрального показника ефективності за очікуваним результатом (ефектом) від ухвалення даної стратегії і припускає два основні допущення:
- визначення однорідної міри ефективності для різних цілей стратегії. Оскільки найбільш загальною мірою (критерієм) ефективності є величина прибутку (доходу), то загальна ефективність конкретної стратегії може бути визначена як сума «зважених» за цілями результатів у вигляді прибутку (доходу).
- облік можливих змін в стані зовнішніх умов, які можуть зробити істотний вплив на результати реалізації стратегії в цілому. Тому результативність досягнення кожної конкретної мети має ймовірнісний характер.
З урахуванням цього основні кроки методики оцінки полягають у такому [42]:
1. Визначити міру ефективності стосовно кожної мети.
2. Якщо отримані заходи ефективності виявляться різними, то звести їх до загальної міри ефективності. При цьому для цілей, виражених у кількісному вигляді, можна побудувати функцію відповідності (тобто «зважити» одиниці, в яких вимірюються різні цілі). Для якісних цілей міру ефективності визначають за допомогою експертних оцінок (можна побудувати функцію переваги).
3. Визначити відносну значущість цілей за шкалою від 0 до 1.
4. Визначити для кожної мети вірогідність досягнення можливого рівня ефективності (результативності) при даній стратегії.
5. Підсумовувати «зважені» за цілями результати для кожної стратегії з метою отримання очікуваного ефекту від реалізації стратегії у вигляді прибутку або втрат.
Очікувану ефективність (результативність) стратегії виражає функція прибутку:
N m
П (д) = XX (XjPijfij) ^ max (5.9)
І=1 j=1
За таких обмежень:
Xx =1 (5.10)
J=1 n m
X XPj =1 (5.11)
I=1 J=1
Де Пі (Ді) — прибуток від реалізації 1-ї стратегії; і — кількість альтернативних стратегій; j — кількість цілей в стратегії; xj — відносна значущість j-ї мети; р — вірогідність досягнення j-ї мети при і-й стратегії; rij — результативність досягнення j-'ї мети при ій стратегії.
Необхідно: по-перше, здійснити розрахунок показників на перспективу (цілі в майбутньому), визначити напрями розвитку (шляхи переходу в певний стан), провести економічну оцінку і вибір варіанта розвитку; по-друге, провести розширення рентабельного виробництва на діючих підприємствах, з модернізацією технологічного устаткування і підвищенням рівня організації праці для реалізації намічених цілей.
Найвідомішими підходами у світовій теорії та практиці стосовно оцінки стратегічних позицій, що визначають конкурентоспроможність підприємства, є: методика оцінки бізнес-портфеля, методика оцінки Артура Д. Літла, метод аналізу Мак-Кінсі 7S, метод оцінки конкурентного статусу фірми, метод GAP, метод оцінки конкурентоспроможності за допомогою маркетингового підходу та інші [44].
Аналіз стратегічних позицій за матрицею Мак-Кінсі Дженерал Електрик проводиться за двома основними параметрами: привабливість галузі та конкурентоспроможність залежно від специфіки певного стратегічного господарського підрозділу (СГП) підприємства. Метод аналізу конкурентоспроможності підприємства Мак-
КінсгДженерал Електрик дає змогу визначити стратегічний стан СІП підприємства та пропонує стратегічні альтернативи його розвитку, вказує напрями пріоритетного інвестування портфеля бізнесу фірми.
Пріоритет у визначенні та оптимізації оцінки стратегії підприємства має належати комплексному підходу, що дозволить робити науково обґрунтовані висновки та полегшує вибір стратегічних і практичних управлінських рішень з покращання діяльності підприємства загалом і з підвищення ефективності його підрозділів зокрема.
Таким чином, управління процесом формування стратегічного потенціалу сучасного підприємства в умовах нестабільності та не- передбачуваності є надзвичайно важливим, адже дає змогу проаналізувати вплив факторів зовнішнього та внутрішнього середовища та передбачити наявність потенційних загроз і можливостей їх усунення. В основі діагностики стратегічних можливостей лежать аналіз використання існуючих ресурсів і визначення можливості забезпечити виконання обраних цілей та своєчасне виявлення досягнення стратегічних проблем. Найбільш актуальними слід вважати такі проблеми: між зовнішнім середовищем та виробничою орієнтацією організації (конкурентоспроможність продукції, цільова політика), маркетингову діяльність, неефективний менеджмент, який не відповідає вимогам часу. Визначення інтегрального показника ефективності стратегічного потенціалу підприємства дасть змогу оцінювати ефективність його діяльності в динаміці, а за необхідності визначення напрямів вдосконалення його діяльності розкласти цей показник на складові, що характеризують той чи інший якісний аспект досягнення цілей підприємства.