Бізнес-план та його роль у створенні малих підприємств
Бізнес-план - це план розвитку підприємства, необхідний для освоєння нових сфер діяльності, створення нових видів бізнесу [2].
Бізнес-план надає можливість оцінити життєздатність підприємства в умовах конкуренції, дає орієнтири для першочергової діяльності, служить аргументом для отримання фінансової підтримки від зовнішніх інвесторів.
Бізнес-планування допомагає підприємцю:
Визначити ступінь життєздатності та майбутньої стійкості підприємства, зменшити ступінь ризику підприємницької діяльності;
Конкретизувати перспективи бізнесу у вигляді системи кількісних і якісних показників розвитку;
Привернути увагу, зацікавити, забезпечити підтримку з боку потенційних інвесторів фірми;
Отримати досвід планування, що розвиває перспективний погляд на свою компанію та її робоче середовище.
Починаючи розробку бізнес-плану, треба чітко уявляти собі, що кожен конкретний план має свої особливості і не існує якогось придатного на всі випадки життя універсального бізнес-плану.
Кожен бізнес-план має свої особливі риси залежно від того, в якій сфері починає працювати підприємець, який капітал він хоче отримати від банку чи інвестиційної компанії.
Незалежно від сфери діяльності та особливостей компанії, яка готує бізнес-план, можна визначити декілька стандартних етапів, які потрібно послідовно пройти в процесі його розробки:
1. Визначення мети написання бізнес-плану.
Як правило, мета визначається переліком проблем, які покликаний вирішити бізнес-план.
2. Чітке визначення кола читачів бізнес-плану.
Потрібно знати, бізнес-план готується для внутрішнього використання персоналом підприємства, чи він призначений для вивчення іншими особами, яких фірма хоче бачити своїми інвесторами - майбутні акціонери, комерційні банки, венчурні капіталісти та ін.
3. Збір інформації для написання бізнес-плану.
На цьому етапі необхідно виявити джерела інформації, потрібної для розробки бізнес-плану, і накопичити деякий стартовий масив інформації для початку роботи над бізнес-планом.
4. Вибір структури бізнес-плану і безпосереднє написання тексту пояснювальної записки.
Нижче наводиться структура бізнес-плану, розроблена спеціалістами Міжнародної фінансової корпорації. Ця схема наближена до структури, за якою розробляються бізнес-плани для Світового банку та Європейського банку реконструкції та розвитку:
I. Короткий опис проекту.
II. Компанія.
III. Ринок.
IV. Проект.
V. План впровадження проекту.
VI. Додатки.
Запропонована схема є універсальною основою, на яку можуть накладатися різноманітні моменти, пов'язані з розробкою бізнес-планів конкретних проектів.
Потрібно враховувати, що за такою схемою розробляються бізнес - плани, призначені для отримання фінансування або для контактів з потенційними партнерами. Бізнес-плани, призначені для внутрішнього користування, можуть бути дещо спрощеними.