Чи можна навчитися підприємництву і бізнесу?
Спостерігаючи за розвитком підприємництва в Україні, можна побачити деяку зовнішню схожість наших ділових людей з їхніми колегами з економічно розвинених країн — енергійність, наполегливість, ініціатива, сміливість. Проте зовнішня схожість після глибшого ознайомлення виявляється досить поверховою. Основне, що відрізняє наших ділових людей від американців та інших зарубіжних бізнесменів, — це передовсім повна відсутність елементарних знань у галузі бізнесу.
>о Ситуація нагадує становище, коли люди, не знаючи елемен - .3 тарних арифметичних і геометричних правил, намагаються роз - § в’язати складне математичне рівняння. Крім того, нашим бізнєс - менам очевидно не вистачає навичок, практики і вміння ведення
* бізнесу, без чого володіння навіть широкими знаннями в різних
* сферах бізнесу не має великого сенсу.
Може і правильно, що підприємцем треба народитися, маючи на увазі наявність певних природних задатків. Проте велика історія зарубіжного підприємництва, і насамперед американського, засвідчує, що навіть найталановитіші бізнесмени терпіли невдачі через те, що нехтували правилами постійного навчання і вдосконалення. Наприклад, нехтування Форда-старшого основними принципами менеджменту, недооцінка робіт у галузі маркетингу, опора лише на власну інтуїцію і талант призвели до того, що з компанії пішли до конкурентів найздібніші фахівці, і до втрати фірмою своїх позицій до кінця 20-х років.
Сьогодні підприємець — це не просто власник будь-якої справи, він має знати досить багато. Час неграмотних, але досить здібних підприємців минув. К. Рендолл вважає, що бізнес відчайдушно потребує мудрості й натхнення вчених людей. Бізнесу потрібні дедалі нові кадри навчених молодих юнаків і дівчат, неоціненні досягнення досліджень у галузі точних і суспільних наук, які можуть проводити лише університети. Вченим потрібна міцна фінансова підтримка стану вільного підприємництва, щоб вони не були змушені попрощатися зі своєю свободою внаслідок прямого контролю держави.
Чи можна взагалі навчитися підприємництву? Методи, принципи, правила, прийоми теорії і практики бізнесу підприємницької діяльності можна вивчати так само, як й інші академічні дисципліни (фізика, економіка, медицина, право тощо). Як і в інших спеціальностях, людина, яка отримала необхідний обсяг знань у галузі бізнесу, не стане вмілим підприємцем без досвіду.
Щодо нашої країни, то для виконання завдань у галузі менеджменту, фінансів тощо за сучасних умов їй потрібні десятки, а може й сотні тисяч працівників світового рівня. Нині їх немає, і навряд чи найближчими роками їх з’явиться багато. Програми вищих навчальних закладів переробляють досить повільно, викладачі в них в основному дотримуються старих поглядів на практичні питання бізнесу. Навчальних посібників недостатньо. Потрібна широкомасштабна урядова програма підготовки наших ділових людей.
Академік Л. І. Абалкін справедливо зазначав, що у нас в багатомільйонній країні навряд чи набереться хоча б з десяток людей, які дійсно розбираються в банківській справі. Це саме стосується і багатьох інших фахівців (маркетинг, менеджмент, фінансовий менеджмент, посередництво тощо).
Які основні предмети, знання потрібні будь-яким підприємцям? Основами, без яких ні американський, ні наш підприємець не може розраховувати на успіх, є господарське і комерційне пра - во, організаційні форми бізнесу, фінансова і кредитна справа, ' екаунтінг, менеджмент, маркетинг й елементи інформаційної ...
Культури. Слід зазначити, що за кордоном підприємництву (історії, методам, традиціям, досвіду тощо) приділяється багато уваги в спеціальних виданнях і журнальних статтях. Існують навіть такі журнали, як «Американське підприємництво, «Закон і бізнес», «Бізнесмен».
Що дає вивчення дисциплін з бізнесу? Передусім воно дає змогу зрозуміти складності ділового життя, без чого сьогодні в діловому світі не можна ступити і кроку. Освіта допомагає розібратися в тому, як функціонують окремо різні підрозділи в межах одного підприємства, як один вид бізнесу пов’язаний з іншими. Вивчення бізнесу розвиває допитливість, творчий підхід, які дуже знадобляться для роботи, наприклад у галузі маркетингу. Добрі менеджери повинні мати навички стратегічного мислення, систематичного аналізу. Взагалі, це досить творчі фахівці.
Щодо конкретної користі опанування бізнесом як академічним предметом, то вивчення досвіду закордонних підприємств допоможе:
♦краще уявити можливості найоптимальнішого (під кутом зору матеріальної винагороди) використання своєї праці;
♦зробити кваліфікований вибір ділової кар’єри;
♦використати американський досвід під час вивчення організаційної форми своєї підприємницької діяльності в Україні;
♦розпочати свою власну справу з урахуванням рекомендацій і досвіду американського бізнесу;
♦більш системно, упорядковано, змістовно вести свої особисті справи;
♦глибше розібратись у проблемах економічних реформ в Україні;
♦зрозуміти, чи варто займатися підприємництвом. У зарубіжних країнах вважають першим завданням слухача школи бізнесу навчитись управляти своїм часом і особистими справами так, як це робиться у справжньому бізнесі, що, по суті, є преамбулою до практичного менеджменту. Людина, яка не вміє управляти своїми особистими справами, навряд чи зможе досягти великих успіхів на ниві підприємництва.