Ціннісна пропозиція знаннєвих організацій: світова практика та українські реалії
На початку ХХІ століття в економічних процесах відбуваються якісно нові зміни: обсяг знань на планеті подвоюється кожні п’ять років; у провідних компаніях світу частка вартості нематеріальних активів досягає 80%. За таких умов одним із найважливіших факторів успіху економічних організацій різних типів і бізнес - профілів є раціональне використання ресурсів, причому не стільки матеріально-технічних і фінансових, скільки інтелектуальних. За яскравим виразом П. Друкера більшість ресурсів перестають бути специфічними: «Найголовніший ресурс, що відрізняє бізнес та забезпечує вирішальні конкурентні переваги, — це специфічні
Виробничі та управлінські знання, які використовуються при веденні бізнесу» [6].
Інформаційна революція призвела до появи нової форми організації господарської діяльності, що в новітній спеціальній літературі отримала назву корпорації знання або знаннєвої організації — поняття, яке ввів Морген Вітцель [4, с. 187]. Відмінною ознакою такої організації є визнання важливості знання як найціннішого активу, що є основою для досягнення конкурентних переваг на ринку.
У свою чергу, компанії можуть набути (у тому числі знаннєві організації) стійких конкурентних переваг в умовах панування принципу клієнтоорієнтованості лише за умови формування унікального набору характеристик їхніх продуктів і послуг, що сприймається та визнається більшістю споживачів у певному ринковому сегменті.
Будь-яка організація (незалежно від сфери її діяльності та організаційного дизайну), що націлена на досягнення успіху в довгостроковій перспективі, має усвідомлювати і розглядати знання як рушійну силу, що провокує розвиток та забезпечує неповторність у конкурентному середовищі. Тому успішна реалізація конкурентної стратегії знаннєвої організації залежить від дієвості та результативності механізму капіталізації знань, що позначається в її унікальній ціннісній пропозиції.
Аналізуючи опубліковані надбання щодо визначеної проблеми, слід виділити два напрями, які останнім часом активно обговорюються в науковій літературі. По-перше, це питання сутності, організаційного оформлення, механізму функціонування та сфер поширення так званих «знаннєвих організацій», які висвітлюються в публікаціях М. Вітцеля, І. Нонаки і Х. Такеучі [17], П. Сенге [22], П. Друкера [6]. По-друге, це питання набуття сучасними компаніями стійких відмінних характеристик, що забезпечують їм конкурентні переваги. У цьому напрямку не можна не відзначити «інноваційні» за своєю філософією дослідження, що знайшли втілення в абсолютно новітніх в управлінській теорії і практиці концепціях — «стратегії блакитного океану» [8], економіки вражень [19] тощо.
Однак незважаючи на бурхливий потік публікацій щодо нових форм та способів набуття підприємствами конкурентних переваг, «конкурентний» аспект менеджменту знань залишається малодо - слідженим. У межах зазначеного більшістю науковців і практиків
Визнаються дискусійними такі питання, як' усталеність і розвиненість понятійно-категоріального апарату (що не сприяє створенню єдиної методологічної платформи для реалізації концептуальних розробок у практиці функціонування знаннєвих організацій); теоретичні та методичні засади конкурентної поведінки некомерційних (у традиційному розумінні) організацій, наприклад, таких, як університети (що зумовлює підвищення ступеня невизначеності результатів відповідних управлінських рішень); виявлення основних детермінант, які впливають на склад, дієвість та результативність поведінки знаннєвих організацій на ринку тощо.
Ураховуючи багатоаспектність означеної проблеми та поліва - ріантність підходів до її вирішення, у межах цього дослідження сфокусуємо увагу на уточненні поняття «знаннєва організація» та узагальненні існуючих теоретико-методичних і прикладних підходів щодо набуття такими організаціями конкурентних переваг шляхом формування ціннісної пропозиції.
Перехід країни на інноваційний шлях розвитку зумовлює цілий ряд трансформацій, що мають бути реалізовані в економічній, соціальній і політичній підсистемах суспільства. У такому контексті уявляється актуальним зосередити увагу на якісному перетворенні формату економічної організації, що позначається у переході від функціональноорієнтованої ієрархії продуктового типу до знаннєвоорієнтованої мережі ціннісного типу.
Загалом дана теза не є концептуально новою. З другої половини минулого століття активно обговорюється ідея підприємства майбутнього [7]. Переважна більшість дослідників цієї проблеми сходяться у баченні ключових характеристик «нової» парадигми підприємства (табл. 12.2).
Таблиця 12.2. Порівняльна характеристика «старої» та «нової» парадигм підприємства
|
Продовження таблиці 12.2
|
У концепції «нового» підприємства на перший план виходять: у внутрішньоорганізаційному аспекті — якісна зміна структури стратегічних активів (У напрямку збільшення ваги їх нематеріальної і, в першу чергу, знаннєвої складової), а у ринковому аспекті — зміна філософії бізнесу у напрямку фокусування бізнес - зусиль на створенні цінності для клієнта. Органічне поєднання вищезазначених ознак знаходить прояв у виникненні в економіці країни суб’єктів нової формації, що функціонують і розвиваються на засадах клієнтоорієнтованості. До таких, перш за все, слід віднести знаннєві організації.
Таксономія знаннєвих організацій залишається неусталеною: корпорація знань (Вітцель [4]), організація, що створює знання (Нонака, Такеучі [17]), організація, що навчається (Сенге [22]); «суспільство знань» (Друкер [6]), гіпертекстова організація; жива організація; інтелектуальномістка компанія. Проте всім типам знаннєвих організацій притаманні три основні характеристики: 1) її основним активом є знання (у вигляді інтелектуальних активів); 2) вона здатна отримувати з цього прибуток; 3) вона здатна створювати на цій основі конкурентну перевагу.
Ураховуючи відсутність єдиного трактування знаннєвих організацій, надалі в межах нашого дослідження під останньою будемо розуміти організацію, переважна частка стратегічних активів якої формується за рахунок залучення і використання інтелектуальних ресурсів (знань), а основною метою її діяльності є досягнення конкурентних переваг шляхом створення унікальної ціннісної пропозиції. На наше переконання, в українському економічному середовищі ключові ознаки знаннєвих організацій прита-
Манні, перш за все, сучасним вищим навчальним закладам (надалі ВНЗ) та консалтинговим компаніям. Аргументуємо зазначене.
Традиційно ВНЗ характеризуються високою часткою інтелектуальної складової в активах організації, що зумовлює необхідність впровадження менеджменту знань у систему управління університетом.
Управління знаннями — це тип діяльності менеджерів, який полягає в систематичному формуванні, оновленні та застосуванні знань з метою максимізації ефективності діяльності підприємства [5]. У сфері університетської освіти менеджмент знань можна визначити як створення та управління цінними інтелектуальними активами університету [21]. Вища школа як одна з важливих ланок створення і управління знаннями в суспільстві приречена мати систему менеджменту, аналогічну існуючій у світовій практиці.
Як визнають дослідники [5], основний напрям трансформації університетів у сучасних умовах зводиться до формування адаптивної професійної підприємницької організації, а на наше переконання — ще й організації, що створює знання. Ключовими інструментами стратегічного управління сучасним університетом мають стати управлінські концепції, які довели свою життєздатність і ефективність у реальному секторі економіки — менеджмент знань, процесноорієнтоване управління, концепція клієнтоорієн - тованості, партнерської взаємодії та співконкуренції тощо. Отже, постає проблема адаптування напрацьованих світовою науковою та управлінською думкою концепцій сучасного стратегічного менеджменту та їх органічного впровадження в практику управління вітчизняними вищими навчальними закладами, що розвиваються в умовах ринкової економічної системи.
Перехід до ринкової моделі економіки зумовив зміну місця ВНЗ у соціально-економічній системі країни. Вища освіта сьогодні визнана однією з провідних галузей розвитку суспільства. Стратегічними завданнями реформування вищої освіти в Україні є трансформація кількісних показників ефективності сфери освітніх послуг у якісні. Цей процес має базуватися на таких засадах: 1) вища освіта покликана виховувати громадянина держави, гармонійно розвинену особистість, для якої потреба у фундаментальних знаннях та підвищенні загальноосвітнього і професійного рівня асоціюється зі зміцненням своєї держави; 2) розвиток вищої
Освіти повинен підпорядковуватися законам ринкової економіки (тобто закону розподілу праці, закону змінності праці та закону конкуренції), але водночас враховувати соціальні, політичні, культурологічні й морально-психологічні чинники, розбалансова - ність комплексу яких зумовлює більшість існуючих проблем вищої освіти; 3) розвиток вищої освіти слід розглядати у контексті тенденцій розвитку світових освітніх систем — вищій школі необхідно не лише орієнтуватися на ринкові спеціальності, але й наповнити зміст освіти новітніми матеріалами, запровадити сучасні технології навчання з високим рівнем інформатизації навчального процесу, вийти на творчі, ділові зв’язки із підприємствами (організаціями), що замовляють підготовку фахівця; 4) заклади вищої освіти мають перетворитися на осередки фундаментальних та прикладних наукових досліджень, результати яких затребувані бізнес-середовищем, а отже, результативність науково - дослідницької діяльності ВНЗ має визначатися за критерієм рівня її комерціалізації.
Залежно від власних можливостей більшість вітчизняних ВНЗ опинилися в ситуації залучення до ринково-орієнтованої діяльності, основаної на конкуренції за: держзамовленням на підготовку спеціалістів; кошти населення, готового оплачувати освітні послуги; кошти, що виділяються державами, фондами та корпораціями у вигляді грандів на наукові дослідження. Більш того, університети на рівні з підприємствами включилися в ринкову боротьбу за просування високотехнологічної продукції, що виготовляється ВНЗ або асоційованими з ними виробничими структурами. Отже, виникла потреба визначення своєї поведінки в нестабільних, а іноді взагалі непередбачуваних умовах, що вимагає здійснення складних процедур аналізу зовнішнього середовища та пошуку нестандартних управлінських рішень. Одним з дієвих інноваційних підходів щодо набуття ВНЗ як знаннєвими організаціями стійких конкурентних переваг слід визнати формування ними унікальної ціннісної пропозиції.
Інша група організацій, яка, на наше переконання, найбільшою мірою відповідає знаннєвому формату, — це консалтингові фірми та компанії.
На початку XXI століття управлінське консультування стало вагомим чинником інноваційного розвитку як окремих підприємств, галузей, так і країн у цілому. Суттєво посилилася роль управлінського консультування у світовому бізнес-середовищі;
Розширився спектр його форм та проявів, зокрема як: 1) вагомої інфраструктурної складової нової економіки, що забезпечує економічні суб’єкти мікро-, мезо - і макрорівнів інтелектуальними продуктами; 2) сфери економічної діяльності, яка робить значний внесок у створення валового внутрішнього продукту країни; 3) складової інформаційного простору підприємств, фірм і компаній різних організаційно-правових форм і бізнес-профілів, що покликана забезпечувати у сфері управління створення і впровадження нових знань, інструментів, технологій. Ураховуючи визначену потрійну роль управлінського консультування в економічній системі на сучасному етапі, його інституції (консалтингові компанії, професійні об’єднання консультантів) виконують роль каталізаторів трансформаційних процесів на підприємствах.
Аналогічно до ВНЗ консалтинговим компаніям також притаманні основні ознаки знаннєвої організації, зокрема: 1) основний стратегічний актив консультаційної фірми уособлює консультант
— носій спеціальних знань і компетенцій, які в сукупності становлять компетенцію консалтингової організації; 2) консалтингові фірми є комерційними організаціями, що орієнтуються на продаж створених ними інтелектуальних продуктів та отримання прибутку; 3) конкурентна перевага консалтингової компанії полягає в її відмінних компетенціях і динамічних здатностях, що віддзеркалюється у професійних рейтингах консалтингових компаній, їх ринкових показниках успішності та спектрі створюваних консалтингових продуктів.
Традиційно оцінку ролі управлінського консультування в економіці країни визначають рівнем залучення консультантів до вирішення проблем компаній реального сектору. Хоча досить довгий час основними клієнтами консалтингових компаній були промислові підприємства, сьогодні до залучення консультантів вдаються організації різних галузей діяльності. Активними споживачами консалтингових послуг зараз є компанії фінансового сектору, сфери комунікацій та ЗМІ, державного сектору. Проте найшвидшими темпами зростає попит на послуги з консультування серед компаній у галузі енергетики та хімічних товарів, комунальних підприємств та організацій у сфері охорони здоров’я (рис. 12.1, укладено В. Вербою за [1]).
Галу»ь Рис. 12.1. Середньорічний темп зростання попиту на консалтингові послуги клієнтами різних сфер діяльності |
Отже, успішність та довгостроковий розвиток консалтингових компаній так само, як і ВНЗ, безпосередньо визначається рівнем сприйняття клієнтською аудиторією унікальної ціннісної пропозиції, що ними створюється.
Унікальна ціннісна пропозиція являє собою ексклюзивний набір ключових характеристик продуктів і послуг (фінансових, функціональних, емоційних і духовних), який має вирішальні переваги перед наборами конкурентів і тим самим забезпечує стабільний вибір з боку представників максимально широкої динамічної ринкової ніші продуктів і послуг саме даної компанії (організації), а не її конкурентів [31].
Перш ніж характеризувати профіль ціннісної пропозиції вітчизняних ВНЗ та консалтингових компаній як знаннєвих організацій, маємо констатувати декілька моментів методологічного характеру. Ураховуючи багатоваріантність організаційно - функціональних форматів не тільки ВНЗ, але й, в першу чергу, консалтингових компаній, вважаємо за доцільне виділити в профілі їх ціннісної пропозиції два рівні' універсальний («продуктовий») та індивідуальний («репутаційний»). Доцільність такого підходу зумовлена сучасною моделлю ціннісної пропозиції, що ґрунтується на концепції комплексного рішення та зводиться до трьох атрибутивних характеристик останньої (атрибутах продукту, атрибутах сервісу й атрибутах бренда).
На універсальному («продуктовому») рівні складові ціннісної пропозиції знаходять утілення в продукті (або матеріальному форматі послуги), який відображає функціональну спрямованість знаннєвої організації та фактично є індикатором її приналежності до певної сфери діяльності.
На індивідуальному («репутаційному») рівні складові ціннісної пропозиції є віддзеркаленням унікальних (переважно невідчутних) характеристик організації (у т. ч. її сервісу та бренда), що зумовлені її ключовими компетенціями та динамічними здатностями.
Склад та співвідношення універсальних та індивідуальних детермінант ціннісної пропозиції дозволяє виявляти та аналізувати специфічний профіль ціннісної пропозиції кожної конкретної організації та розробляти на цій основі відповідні рекомендації щодо її конкурентної поведінки.
Намагаючись виявити профіль ціннісної пропозиції вітчизняних ВНЗ, нами встановлено, продуктом ВНЗ є знання, які:
1) отримує студент упродовж навчання, причому не задокументовані у вигляді конспектів лекцій, а підтверджені екзаменами, тестами, випускними кваліфікаційними роботами, а також апробовані студентом у наукових лабораторіях університету та на під - приємствах-базах практики; 2) створюються в результаті науково - дослідної роботи професорсько-викладацького складу персоналу університету та набувають форми наукової продукції (винаходів, методик і методичних рекомендацій, патентів тощо); 3) набувають підприємства в процесі партнерської взаємодії з університетом у вигляді консультаційних проектів, виконання господарських дослідницьких тем на замовлення підприємства та безпосередньо у вигляді фахівців, яких готує університет. Таким чином, основними особами, що акцептують цінність, яку створює університет, є: студенти та їх батьки; викладачі та наукові співробітники; представники бізнес-середовища та державні інституції, що формують для ВНЗ соціальне замовлення.
Ураховуючи провідну роль студента як ключового клієнта стратегічного процесу в університеті, вважаємо за доцільне навести конкретні оцінки, що були отримані в ході дослідницького проекту, реалізованого у 2008 р. групою студентів магістерської програми «Менеджмент проектів і консалтинг», з метою обґрунтування напрямків розвитку КНЕУ на найближчі п’ять років із досягненням провідних позицій на ринку економічних освітніх пос-
Луг в Україні та Східній Європі (результати проекту презентовані на 75-й Науковій конференції студентів «Соціально-економічний розвиток України на початку XXI століття» - ДВНЗ «КНЕУ імені Вадима Гетьмана», м. Київ, 16-17 квітня 2008 р.). Для виявлення потреб студентів як ключових клієнтів університету в межах дослідницького проекту було ідентифіковано стратегічний простір розвитку КНЕУ як розбіжність між наданими студентами оцінками наявних компетенцій університету та їх бажаним (очікуваним) станом. Виходячи з отриманих у ході опитування даних, у аспекті продуктового та сервісного атрибутів найменш вираженими слід визнати такі елементи створюваної цінності, як практична підготовка студентів, у тому числі шляхом реалізації спільної роботи з представниками реального бізнесу, та умови оплати навчання.
Щодо індивідуальних («репутаційних») детермінант цінності ВНЗ, то їх індикативна оцінка можлива через різноманітні рейтинги, що останнім часом регулярно складаються та публікуються [15]. Маємо звернути увагу на перелік ключових атрибутів, за якими останніми роками визначається репутаційний рівень ВНЗ в Україні. До таких відносять' 1) якість науково-педагогічного потенціалу (вага критерію в загальному рейтингу - до 50%); 2) якість навчання (відповідно до 30%); 3) міжнародне визнання (відповідно до 20%). Причому, аналізуючи індикатори та їх вагові коефіцієнти, що закладаються в оцінку кожного із зазначених репутаційних атрибутів, маємо визнати, що до останнього часу в подібних оцінках переважають формальні параметри ВНЗ як освітньої організації (кількість академіків, переможців олімпіад) без чіткого орієнтування таких оцінок на ціннісні складові в аспекті їх акцептування ключовими клієнтами ВНЗ як знаннєвої організації.
З урахуванням зазначеного маємо зробити висновок, що в профілі ціннісної пропозиції ВНЗ суттєво переважає «продуктова» складова, тоді як «репутаційні» атрибути тільки формуються та набирають ваги.
Якісно інша картина спостерігається в профілі ціннісної пропозиції консалтингових компаній. З одного боку, консалтинговий продукт має певну науково-методичну самостійність, тобто може бути відчужений від розробника. З іншого боку, визначальну характеристику консалтингової компанії утворює формат її консультаційної послуги, який визначається активною участю клієнта
В процесі консультування. Саме це пояснює відмінність результатів консультування при реалізації однакового продукту в різних клієнтських організаціях, а також розбіжності в оцінці цінності процесу консультування та визначенні ефективності реалізації консультаційного продукту.
Сьогодні послуги з управлінського консультування затребувані у всіх сферах економіки, демонструють надзвичайні можливості сприяння покращенню результативності діяльності компанії різних сфер, напрямів і масштабів діяльності. Вихід управлінського консультування за межі матеріального виробництва та залучення до складу клієнтів менеджмент-консалтингу компаній фінансового і страхового сектору, торгівлі, будівництва, транспорту свідчить про значну ефективність консалтингових продуктів. Останнім часом у розвинених країнах спостерігається зростаючий інтерес до консалтингових послуг і продуктів з боку представників таких сфер діяльності, як охорона здоров’я, освіта, державне управління, що свідчить про багатогранність форм і методів співпраці консультантів з метою сприяння успішному довгостроковому розвитку клієнтських організацій.
Характеризуючи продуктовий атрибут ціннісної пропозиції консалтингових компаній, слід відмітити, що більшість інновацій у практиці менеджменту з’являються як результат серйозних досліджень, наукової роботи, узагальнень досвіду функціонування компаній і організацій, процесів і результатів консультування. Сучасні консалтингові продукти — це комплексні, науково обґрунтовані управлінські рішення, впровадження яких дозволяє долати найскладніші управлінські завдання (від визначення стратегічних пріоритетів розвитку компаній до вибору управлінських технологій їх реалізації). Отже, можна зробити висновок, що консалтинг — це перш за все метод впровадження наукових досягнень, управлінських інновацій у бізнес-практику.
Проте внаслідок нематеріальної природи самого консультаційного продукту та вагомої ролі в консалтинговому процесі взаємодії консультанта та клієнта в ціннісній пропозиції консалтингових компаній переважають атрибутивні характеристики репу - таційного рівня, до яких маємо віднести консультаційні послуги в сфері навчання персоналу, тренінги та «включену» участь консультантів у реалізації консалтингових пропозицій. Процес взаємодії консалтингової компанії з підприємством-замовником фактично стає процесом створення нових знань, які призводять до під-
Вищення професіоналізму та компетенції працівників, що, у свою чергу, сприяє підвищенню ефективності діяльності підприємства в цілому. У процесі співпраці з консультантами створюється певний інформаційний простір компанії, у якому консалтингові компанії стають активними співучасниками формування імпліцит - них знань підприємства.
Тому розвиток вітчизняного ринку консалтингових послуг пов'язаний передусім з пропагандою ціннісної пропозиції потенційним клієнтам, чіткому позиціонуванні консалтингових продуктів, які мають бути диференційовані за ознаками предметно - функціональної сфери, рівнем залучення клієнтів до процесу консультування, форматом результатів і часу їх отримання. Отже, маємо визнати переважання в профілі ціннісної пропозиції консалтингових компаній «репутаційної» складової над «продуктовою».
Узагальнюючи концептуальні засади формування ціннісної пропозиції вітчизняними університетами та консалтинговими компаніями як знаннєвими організаціями, маємо зробити такі висновки.
По-перше, ураховуючи неусталеність понятійного апарату менеджменту знань, уточнено, що під знаннєвою слід розуміти організацію, переважна частка стратегічних активів якої формується за рахунок залучення і використання інтелектуальних ресурсів (знань), а основною метою її діяльності є досягнення конкурентних переваг шляхом створення унікальної ціннісної пропозиції. В українському економічному просторі повністю відповідають основним ознакам знаннєвої організації вищі навчальні заклади та консалтингові компанії.
По-друге, встановлено, що необхідність створення та впровадження в практику функціонування дієвих методів набуття вітчизняними знаннєвими організаціями конкурентних переваг обумовлюють актуальність виявлення методичних засад формування ціннісної пропозиції. На основі сучасної моделі ціннісної пропозиції запропоновано виділяти в її профілі два рівні: універсальний («продуктовий») та індивідуальний («репутаційний»).
По-третє, на основі проведених досліджень констатовано, що в профілі ціннісної пропозиції ВНЗ суттєво переважає «продуктова» складова, тоді як «репутаційні» атрибути тільки формуються та набирають ваги. Навпаки, у профілі ціннісної пропозиції вітчизняних консалтингових компаній «репутаційна» складова є найвагомішою.