ДЕРЖАВНА ФІНАНСОВА ПІДТРИМКА РОЗВИТКУ МАЛИХ ПІДПРИЄМСТВ
Методичні вказівки до вивчення теми
Під час вивчення даної теми необхідно звернути увагу на те, що малі підприємства орієнтовані переважно на масового споживача, найбільш залежні від впливу конкуренції і схильні до банкрутства. Така тенденція має враховуватися державою.
У період становлення малих підприємств, звичайно, необхідна державна фінансова підтримка, розрахована на стимулювання ділової активності, розширення обсягів виробництва.
Підтримка розвитку малого бізнесу з боку держави здійснюється двома шляхами: 1) фінансова допомога у формуванні первісного капіталу для створення малих підприємств; 2) забезпечення сприятливих умов для розвитку діючих малих підприємств.
Фінансову підтримку малого підприємництва в Україні можна поділити на два основні напрями: пряма і непряма.
Пряма фінансова підтримка здійснюється через такі форми: надання субсидій, субвенцій, формування державних фондів, створення спеціалізованих фінансових установ.
Субсидії — це фінансова допомога держави за рахунок коштів бюджету на фінансування капітальних укладень, які необхідні для розвитку економіки держави, але не вигідні для підприємства.
Субвенції — фінансова допомога держави місцевим органам влади для фінансування конкретних об’єктів. Підлягає поверненню у випадку її нецільового використання.
Фінансове забезпечення програм підтримки малого підприємництва здійснюється за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів, позабюджетних коштів, у тому числі коштів одержаних від приватизації державного майна та інших джерел фінансування, приватних та іноземних інвестицій.
Обсяг щорічних асигнувань на державну підтримку малого підприємництва визначається у видатковій частині Державного бюджету України. Розпорядником цих коштів є Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва. Передбачається, що органи державної влади та місцевого самоврядування можуть виділяти для підтримки малого підприємництва кошти в розмірі не менше 0,5 % річних доходів відповідних бюджетів.
Інший напрям державної фінансової підтримки розвитку підприємництва має непрямий характер. Він поступово витісняє важелі прямого адміністративного впливу. До основних форм державної фінансової підтримки підприємництва належать: податкові знижки (або повне звільнення від податків); податкові пільги; прискорена амортизація; знижки на науково-дослідні роботи; знижки на витрати, пов’язані з підготовкою кадрів для підприємницької діяльності та ін.
Зазначені форми державної підтримки тією чи іншою мірою використовуються в Україні і зарекомендували себе як ефективні та гнучкі важелі державної допомоги, які мають здебільшого не- дискримінаційний характер.
Доступним джерелом фінансування малого підприємства є надання урядом гарантій повернення позик у разі неплатоспроможності малих підприємств. Це зменшує ризик для позикодавця і усуває головну перешкоду на шляху надання позик малим підприємствам.
Але для функціонування такої системи фінансування необхідна відповідна банківська система з визначеним капіталом. На жаль, кредитних джерел для малого підприємництва в Україні практично немає. Головна причина цього — незадовільний стан економіки: спад виробництва, інфляція, нестабільність у регулюванні фінансової і банківської діяльності.
Таким чином, банки в Україні не є джерелом кредитування малих підприємств і задовольняють лише незначну частину діючих підприємств.
Водночас в Україні існує три потенційно доступні джерела одержання фінансових ресурсів для малого підприємництва:
• Український фонд підтримки підприємництва;
• Український державний фонд підтримки селянських (фермерських) господарств;
• Державний інноваційний фонд України.
Основними завданнями фонду підтримки підприємництва є:
1. Сприяння реалізації державної політики розвитку підприємництва шляхом залучення й ефективного використання фінансових ресурсів на поворотній і безповоротній основі, фінансування цільових програм та проектів, часткової сплати відсотків за надані підприємцям кредити установами банків.
2. Співробітництво з міжнародними іноземними та українськими фінансовими установами з питань розвитку підприємництва.
3. Участь у реалізації міжнародних договорів у частині фінансового забезпечення розвитку підприємництва в Україні.
Для реалізації основних завдань фонду використовуються кошти, передбачені Державним бюджетом України на фінансову підтримку підприємництва.
Ураховуючи незначний розмір коштів, які були в розпорядженні фонду, він не став дійовим інструментом у політиці фінансової державної підтримки підприємництва і розвитку конкуренції.
З метою активізації підприємницької діяльності селянських (фермерських) господарств, зокрема шляхом створення ними підприємств із заготівлі, переробки, зберігання, реалізації сільськогосподарської продукції, виробництва будівельних матеріалів та розвитку інших ринкових структур агросервісу, розпорядженням Кабінету Міністрів України було утворено Український державний фонд підтримки селянських (фермерських) господарств. Основна мета діяльності цього фонду — забезпечення реалізації державної політики підтримки селянських (фермерських) господарств, створення стабільних фінансових умов для становлення та розвитку конкурентного приватного селянського сектору економіки в Україні. Кошти фонду поповнюються щорічно через Державний бюджет і спрямовуються на розроблення проектів відведення земельних ділянок, відшкодування частини витрат, пов’язаних із сплатою відсотків за користування позичками банків та на інші потреби, передбачені статутом фонду.
Іншим джерелом фінансової державної підтримки малого підприємства є Державний інноваційний фонд України. Кошти Де - ржіннофонду формуються за рахунок бюджетних асигнувань, обов’язкових відрахувань підприємств, а також добровільних внесків юридичних та фізичних осіб.
Одержання підприємством пільгової позички на 1—1,5 року за інноваційним проектом дає змогу підприємству оновити основні засоби, провести технологічне переоснащення виробництва для випуску наукомісткої продукції, для заміни імпортної продукції.
Важливою формою державної фінансової підтримки малого підприємництва є пільгове оподаткування. Скорочення податкових пільг значно послабили ділову активність у сфері малого підприємництва, спричинило значне зменшення кількості новоутворених та діючих малих підприємств.
Загальновизнано, що основним регулятором економіки будь - якої держави є податкова система, яка може або стимулювати розвиток виробництва та залучати інвестиції, або стримувати ділову активність.
Податкова система сьогодні неадекватна умовам перехідної економіки і не забезпечує ефективного розв’язання проблем розвитку економічних реформ.
Внесені останнім часом деякі зміни до податкової системи дещо послаблюють податковий тиск на товаровиробників, розширюють їхні можливості для збільшення внутрішніх нагромаджень і оплати праці. Проте суттєвих зрушень у формуванні податкової системи в напрямі стимулювання підприємницької діяльності ще немає. Аналіз процесу ринкових перетворень в Україні свідчить, що недосконала система оподаткування і відсутність цілеспрямованої послідовної фінансової підтримки підприємництва — основні перепони на шляху формування ринкового середовища держави, розвитку малого підприємництва. Це викликає необхідність розроблення та реалізації дійової політики державної фінансово-кредитної підтримки малого підприємництва.
З метою удосконалення державної фінансової підтримки підприємницької діяльності необхідно передбачити такі заходи:
1. Удосконалення кредитної політики, а саме організація державних кредитних установ з метою пільгового кредитування підприємницької діяльності.
2. Удосконалення податкової політики, тобто створення сприятливого податкового клімату для суб’єктів малого підприємництва, зокрема для тих, котрі здійснюють діяльність у пріоритетних напрямах.
3. Подальше вдосконалення прямої фінансової підтримки з боку держави, а саме:
Фінансування за рахунок бюджетних коштів державних, галузевих та основних регіональних програм підтримки малого підприємництва; залучення коштів місцевих бюджетів для фінансування регіональних програм розвитку підприємництва, цільових проектів; забезпечення умов для створення і діяльності недержавних фондів підтримки підприємництва; заохочення громадських об’єднань, фінансових організацій до надання коштів на підтримку розвитку малого підприємництва за пріоритетними напрямами тощо.
Таким чином, податкова система і фінансово-кредитна політика мають бути спрямовані на стимулювання розвитку малого підприємництва, реально допомагати у створенні нових фірм, відкритті бізнесу громадянами-підприємцями. Реальна фінансова допомога малому підприємництву сприяти - ме не лише його становленню, тобто появі нових суб’єктів господарювання, а має бути спрямована також на забезпечення його фінансової самостійності, на створення сприятливих умов розвитку на національному і світовому ринку.
Неефективність нині діючої системи державної фінансової підтримки розвитку малого підприємництва полягає в тому, що заходи у сфері державної політики розвитку малого підприємництва розроблюються і затверджуються на рівні Кабінету Міністрів України і не мають правової та юридичної сили, оскільки правові засади та гарантії підприємництва, основні обов’язки громадянина, у тому числі й підприємця як фізичної особи визначаються виключно законами України.
Крім того, неефективність державної підтримки розвитку малого підприємництва зумовлена недосконалістю, незавершеністю організаційної побудови комплексної дійової системи, спрямованої перш за все на фінансове і ресурсне забезпечення розвитку малого підприємництва. В окремих випадках механізм функціонування системи державної підтримки малого підприємництва неадекватний реальному стану внутрішнього та зовнішнього середовища малого підприємництва. Для усунення зазначених недоліків необхідно, щоб система державної підтримки малого підприємництва відповідала тим завданням, які має розв’язувати держава, підняти її на якісно нові концептуально-програмні параметри і затверджуватися на законодавчому рівні.
Слід зауважити, що суб’єктам малого підприємництва надається пільговий кредит за рахунок кредитів Європейського банку реконструкції і розвитку (ЄБРР). Для отримання пільгового кредиту суб’єкти малого підприємництва надають спеціальній комісії комерційного банку, якому дозволено кредитування за рахунок коштів ЄБРР, розрахунки щодо використання кредиту і розмір прибутку від його використання.
Надані розрахунки мають відповідати таким вимогам:
1. Дотримання оптимального співвідношення між власними і запозиченими коштами. Як правило, власних коштів мале підприємство повинно мати не менше 30 % загальної потреби у фінансових ресурсах.
2. Мале підприємство повинно бути кредитоспроможним. З цією метою визначаються відповідні фінансові коефіцієнти, які характеризують фінансовий стан малого підприємства.
3. Забезпеченість кредиту.
4. Мале підприємство обов’язково має бути приватним підприємством.
5. Наявність кредитного договору, укладеного між малим підприємством і комерційним банком.
Комерційний банк, якому дозволено здійснювати кредитування за рахунок коштів Європейського банку реконструкції і розвитку проводить аналіз господарської діяльності малого підприємства, звертаючи увагу на кредитоспроможність цього підприємства, оскільки комерційний банк бере на себе ризик неповернення виданого кредиту.
Відповідно до домовленості з Європейським банком реконструкції і розвитку комерційний банк, який надає кредит суб’єкту малого підприємництва, повинен відповідати таким вимогам:
1. Комерційний банк обов’язково має бути приватним.
2. Мати ліцензію Національного банку України на проведення операцій з іноземною валютою.
3. Чітко дотримуватися вимог, які передбачені угодою, що укладається між комерційним банком і Національним банком України; надавати фінансові звіти для перевірки міжнародним аудиторам.
4. Підтримувати співвідношення між внесеним капіталом і активами комерційного банку (4 % на початку отримання кредиту і 8 % на період повернення кредиту).
Причинами відмови у наданні кредиту суб’єктові малого підприємництва можуть бути:
1) незадовільний поточний фінансовий стан суб’єкта малого підприємництва ;
2) незадовільне управління малим підприємством;
3) відсутність належного контролю за використанням кредитних ресурсів;
4) непридатна технологія і організація виробництва.
Отриманий суб’єктом малого підприємництва кредит має бути цільовим, а саме: використовуватися на довгострокове фінансування засобів виробництва та оборотного капіталу; фінансування експертних контрактів, імпортних технологій; кредитування оренди основних засобів.
Водночас кредит не надається на такі заходи: покриття зобов’язань малого підприємства комерційному банку; фінансування житлових програм; укладення в цінні папери.
Мінімальний розмір кредиту становить 50 тис. доларів, максимальний — 2,5 млн доларів.
Строк повернення кредиту залежить від того, на які заходи використовується кредит. Зокрема, у разі використання кредиту на фінансування експортно-імпортних поставок строк повернення кредиту встановлений у межах 6—12 місяців; за умови кредитування засобів виробництва строк повернення кредиту — 5 років.
Відсотки за користування кредитом встановлюються на рівні маржі комерційного банку, який надає кредит.
Вивчаючи питання зарубіжного досвіду щодо державної фінансової підтримки розвитку малого бізнесу, слід звернути увагу, що в багатьох державах світу існують спеціальні державні органи управління та підтримки малого бізнесу. Зокрема, у США — Адміністрація малого бізнесу; у Японії — Національна адміністрація малого бізнесу; у Канаді — Міністерство у справах малого бізнесу; у Росії — Державний комітет Російської Федерації з підтримки розвитку малого підприємництва.
Для здійснення державної підтримки в зазначених державах діє спеціальне законодавство, яке врегульовує комплекс питань підтримки малого підприємництва.
У США, наприклад, державна підтримка розвитку малого підприємництва реалізується, головним чином, у вигляді дотацій, прямих позик та гарантій (як правило під гарантією уряду), тобто гарантується компенсація майже всієї суми боргу в разі неплатоспроможності малого підприємства (до 90 % суми кредиту). Державне гарантування кредитів здійснюється за участю коштів бюджету (насамперед у випадку банкрутства малого підприємства), а також коштів приватних фінансових установ.
Недержавне гарантування кредитів здійснюється за двома варіантами: перший — у гарантуванні беруть участь приватні фінансові установи, а гарантують комерційні банки або страхові компанії. У другому випадку гарантія надається товариством взаємного гарантування.
У Німеччині мета державної підтримки малого та середнього підприємництва — підвищення ефективності та кон-
Куренто-
Спроможності цього сектору економіки.
Фінансова допомога малим та середнім підприємствам надається за такими напрямами:
• надання позик на розширення, реконструкцію, придбання і створення підприємств;
• фінансування участі в капіталі великих підприємств;
• довгострокове інвестування або збереження робочих місць;
• поручительство перед кредитними товариствами;
• інвестиційна допомога в проведенні енергозберігаючих заходів;
• стимулювання впровадження передової технології, підвищення кваліфікації кадрів, охорони навколишнього середовища;
• субсидіювання науково-дослідних і дослідно-конструкторських робіт.
Малі і середні компанії фінансуються у Німеччині трьома банками: «Кредитний банк відродження», «Дойче-банк», «Берлинер індустрібанк». У Німеччині обмежуються абсолютні розміри позик, що надаються малим фірмам. Для дрібних виробників їхня межа становить — 600 тис. марок; у роздрібній торгівлі — 700 тис. марок; в оптовій торгівлі — 900 тис. марок; у промис
Ловості — 1 млн марок.
При цьому держава гарантує кредитній установі повернення 80 % наданої позики. Отримання одного виду фінансової допомоги не виключає отримання інших.
У Росії державна підтримка малого підприємництва спрямована на забезпечення таких умов, за яких суб’єкти підприємницької діяльності мають можливість розгорнути свою діяльність як повноправні учасники ринкової економіки.
Закон РФ «Про державну підтримку малого підприємництва в Російській Федерації'», який визначає загальні положення щодо державної підтримки і розвитку цього сектору економіки, встановлює форми і методи державного стимулювання та регулювання діяльності суб’єктів малого підприємництва.
Для кожної з зазначених країн характерні загальні риси підтримки та розвитку малого підприємництва, а саме:
1. Наявність спеціальних правових актів, що визначають мету державної політики і регулюють комплекс питань державної підтримки підприємницької діяльності.
2. Розвинута система спеціалізованих урядових закладів та організацій з державним або змішаним капіталом, які забезпечують скоординоване виконання комплексу завдань щодо підтримки підприємництва, зокрема малого.
3. Розроблення і реалізація системи державних програм фінансового, технологічного, інформаційного, консультаційного, зовнішньоекономічного, кадрового сприяння малому підприємництву.
4. Асигнування програм підтримки малого підприємництва з бюджетів різних рівнів, створення стимулюючих податкових інструментів, використання різноманітних форм і методів фінансування, створення спеціалізованих фінансових, кредитних, страхових та інвестиційних інструментів, залучення приватних кредитів та інвестицій у сферу малого підприємництва шляхом державних гарантій, страхування тощо.
5. Орієнтація на непрямі форми підтримки малого підприємництва, які не гальмують вплив ринкових механізмів.
Термінологічний словник основних понять
Державна фінансова допомога — це сума грошових коштів, яка виплачується з державного або місцевого бюджету.
Дотація — фінансова допомога держави за рахунок коштів бюджету для покриття видатків, які перевищують доходи.
Міжнародний аудит — процес детальної перевірки правильності складання фінансової звітності й аналіз фінансового стану підприємства міжнародними експертами.
Кредит міжнародний — кредит, що надається державою, банком, іншою юридичною або фізичною особою однієї країни іншій країні, банкові, юридичній або фізичній особі іншої країни на певний термін на умовах повернення та сплати відсотків. Кредиторами і позичальниками можуть також виступати міжнародні фінансові інститути, організації, регіональні об’єднання держав.
Кредитна маржа — різниця між ставками залучених і наданих кредитів.
Кредитоспроможність — наявність передумов для отримання кредиту, спроможність повернути його в повному обсязі й у певний термін. Визначається показниками, що характеризують позичальника: акуратністю в розрахунках за раніше отримані кредити, поточним фінансовим станом, змогою в разі потреби мобілізувати кошти з різних джерел. Оцінюються показниками ліквідності його балансу чи окремих видів активів.
Кредитний договір — юридичний документ, що визначає взаємні зобов’язання і відповідальність між комерційним банком клієнтом з приводу одержання останнім банківського кредиту.
Пільги податкові — часткове чи повне звільнення фізичних і юридичних осіб від сплати податків. Вони є одним з елементів
Податкової політики і мають як економічну, так і соціальну спрямованість. Використовуючи пільги податкові, держава регулює
Певні економічні процеси, а також забезпечує економічну підтримку окремих видів діяльності та соціальний захист груп населення.
Пільговий кредит — кредит, що надається за ставками нижчими, ніж ринкові і часто на триваліший термін, аніж звичайно.
Податкова система — сукупність урегульованих право - вими нормами податків, що стягуються з юридичних і фізичних осіб на території країни, а також форми і методи побудови самої системи.
Прискорена амортизація — метод визначення амортизації основних засобів за нормами, які перевищують офіційно затверджені норми амортизаційних відрахувань. Використовується з метою створення фінансових умов для прискореного впровадження у виробництво нової техніки та технологій.
Рис. 7.1. Схема державної фінансової підтримки розвитку малого бізнесу |
Рис. 7.2. Основні централізовані фонди фінансової підтримки розвитку малого бізнесу |
Коментарі:
-
Світлана
27.02.2016 22:14
Здраствуйте.яким чином можливо отримати грошову допомогу на розвиток фермерське господарство.
-
Володимир
11.10.2017 17:51
Яким чином отримати грошову допомогу на розвиток фермерське господарство
-
Віктор
7.12.2017 11:51
Добрий день, куди саме потрібно звернутися для отримання допомоги на розвиток фермерського господарства (вже маю 10 корів.телята та 2 теплиці(вирощую квіти)- проживаю у Хмельницькій обл,). А то у пресі багато про допомоги пишуть, а приходиш у район -відповідь:*Нема КОШТІВ і футболять по різних кабінетах, -можливо там щось вам найдуть дати. Зато про податки не забувають, я думаю що це все ЛОХОТРОН, як відмивали можновладці гроші так і відмивають, а в пресі пишуть що допомоги надають КОМУ???????????????????????? — таким самим ( колишнім головам колгоспів і подібним, хто встиг накрасти і дальш краде)
-
Катя
21.01.2018 18:31
Доброго вечора! Мене звати Катя, 24 роки. Недавно почула про фонди які надають допомогу для ведення бізнесу, чи конкурси на бізнес-проекти. Не знаю поки що куди потрібно звернутися з питань які цікавлять мене, але напишу сюди, можливо ви підкажете. За освітою я дизайнер одягу, недавно закінчила навчання, попрацювала 8 місяців в ательє і вирішила спробувати відкрити свій маленький бізнес з пошиття жіночої білизни. Знаю що сьогодні це дуже популярний вид діяльності і є велика конкуренція, але завдяки тому що я маю багато знань з художнього моделювання одягу, відвідувала багато конкурсів та показів для отримання досвіду, роблю моделі які більше ніде не повторюються, але виглядають актуально на сьогоднішній день, ще виконую індивідуальні замовлення з пошиття білизни окремо під клієнта(таке вже можна рідко знайти). Здавалоьби що може бути цікавого у пошитті білизни, але є неймовірно багато напрямків в яких можна працювати виготовляючи білизну, наприклад, білизна для спорту, білизна для нареченої, для жінок які пережили операці з видалення грудей, білизна з ручним оздобленням, з вишивкою в укр.стилі, білизна для підлітків(дефіцит на ринку), купальники в тому числі і т д. Вже скоро буде рік як я все це почала, зараз багато замовлень, хоч ніякої особливої реклами я не робила, попит є.Але для того щоб виконати перспективні замовлення, потрібні відповідні вкладення. Перспективи є, але відчуваю що не справляюся з усім. Займаюсь всім сама, не встигаю, не знаю з якого боку почати і що ставити на перше місце. Для конкретно серйозних дій потрібно закупити тканини, і ще декілька машинок, брати працівників і т д. Деяка потрібна техніка в мене вже є, але це лише на 1, 2 людини. Крім знань з моделювання одягу, підбору тканин, спілкування з клієнтами, мені потрібні знання з правильного ведення бізнесу, мудрі поради та способи і можливості їх втілення. Буду вдячна за відповідь!
-
Микола
8.02.2018 15:22
Доброго дня. Підскажіть чи можна отримати грошову допомогу на відкриття ФОП 2-гої групи для сворення фермерського господарства (Вирощування зернових та технічних культур), маю змогу взяти в оренду близько 20 гектрів землі, або наприклад пільговий кредит під урожай 2018 року, хоча б невеликий?