Державна підтримка розвитку малого та середнього бізнесу
Підприємництво, як одна із конкретних форм прояву суспільних відносин, не тільки сприяє підвищенню матеріального і духовного потенціалу суспільства та створює сприятливе підґрунтя для практичної реалізації здібностей і талантів кожного громадянина, але й веде до єднання нації, збереження її національної гордості.
Роль держави як суб'єкта підприємницького процесу може бути різною залежно від суспільних умов, ситуації, що складається у сфері ділової активності, і тих цілей, які ставить перед собою держава.
Залежно від конкретної ситуації держава може бути: гальмом розвитку підприємництва, коли вона створює вкрай несприятливу обстановку для розвитку підприємництва або навіть забороняє його;
Стороннім спостерігачем, коли прямо не протидіє розвитку підприємництва, але в той же час і не сприяє цьому розвитку;
Прискорювачем підприємницького процесу, коли проводить постійний і активний пошук заходів по залученню у підприємницькій процес нових економічних агентів (нерідко така цілеспрямована діяльність держави викликає "вибух" підприємницької активності і приводив до буму підприємництва).
Функції держави як прискорювача підприємницький процесу: По-перше, держава бере на себе освітні функції, тобто функції з професійної підготовки і виховання підприємницьких кадрів. При цьому до
Уваги береться той факт, що здійснення підприємницької діяльності у сучасній ситуації можливе лише за умови вмілого поєднання основних елементів економічної теорії та їх ефективного використання в практичній діяльності [2]:
А) загальноекономічної теорії;
Б) конкретних економічних (підприємницьких) знань;
В) кількісних методів аналізу у підприємництві (вміння здійснювати підприємницькі розрахунки стосовно до будь-якої запланованої угоди або операції, передбачених бізнес-планом, а також вміння передбачати рух засобів на рахунках своєї фірми в процесі планування або здійснення будь-якої угоди).
По-друге, держава підтримує у фінансовому відношенні як тих, хто тільки-но вступив, так і тих, хто вже працює у сфері ділової активності підприємців. Здебільшого з цією метою держава розробляє спеціальні програми підтримки підприємців, в яких враховуються заходи із пільгового кредитування.
По-третє, держава бере на себе функції створення для підприємців необхідної підприємницької інфраструктури, тобто всіх допоміжних (з точки зору основного змісту підприємницьких проектів) структур, які могли б надавати підприємцю послуги, необхідні для ефективної реалізації проектів. Держава в основному постачає підприємця необхідною (більш всього маркетинговою) інформацією, бере на себе витрати на ведення наукових, науково-технічних, проектно-пошукових та інших робіт з наданням їх результатів підприємцям на безоплатній або пільговій основі; сприяє заснуванню консультаційних, юридичних та інших фірм, які полегшують діяльність підприємців, а також бере на себе функції з підготовки кадрів потрібної кваліфікації для підприємницьких структур.
Форми державної підтримки малого підприємництва мають наступні класифікаційні ознаки:
Характер впливу на діяльність;
Функціональний напрям підтимки.
Відповідно до характеру впливу держави на діяльність малих підприємств виділяють дві форми державної підтримки: пряму і непряму. До прямого впливу можна віднести, наприклад, безпосереднє введення податкових пільг для малих фірм, виділення бюджетних коштів для пільгового фінансування їх перспективних інвестиційних проектів, надання у безоплатне користування або оренду малим підприємствам державного майна тощо.
Непряма підтримка малих підприємств здійснюється державою опосередковано, тобто через стимулювання великих і середніх корпорацій, банків, страхових компаній, громадських організацій, а також через залучення елементів інфраструктури малого бізнесу, які забезпечують загальні умови його розвитку (навчальних центрів, бізнес-інкубаторів, технопарків, лізингових, консалтингових, аудиторських, юридичних фірм). Наприклад, виділення субвенцій та дотацій регіонам і муніципальним утворенням у якості преміювання за високий рівень розвитку малого підприємництва.
Відповідно до функціонального напряму державної підтримки виділяють: організаційно-структурну, фінансово-податкову і майнову підтримку.
Організаційно-структурна підтримка охоплює форми, зв'язані з регламентуванням діяльності малих підприємств, із створенням різних структур, що надають послуги малому бізнесу: спрощена реєстрація суб'єктів малого підприємництва, надання маркетингової інформації на пільгових засадах, проведення консалтингу і аудиту.
До фінансово-податкової підтримки відносяться різні форми прямого і непрямого фінансування малого бізнесу і застосування податкових важелів для стимулювання його розвитку: надання
Податкових і митних пільг, стимулювання банків і страхових компаній до кредитування або страхування малих підприємств; фінансові та податкові форми державної підтримки малого підприємництва.
Майнова підтримка малого бізнесу передбачає активне залучення в цей процес державної та муніципальної власності (не лише матеріальної, й інтелектуальної) - впровадження на малих підприємствах нових технологій, проведення лізингових операцій, застосування гарантійних механізмів із використанням державного майна.
Комбінування першої і другої класифікацій дає змогу визначити взаємозв’язок форм й видів державної підтримки малих підприємств (табл. 2.3).
Таблиця 2.3
Комбінована класифікація форм і видів державної підтримки
Малого підприємництва
''''''форми Види'' |
Прямі |
Непрямі |
1 |
2 |
3 |
Організаційно-структурна підтримка |
Ведення реєстру малих підприємств. Спрощений порядок реєстрації: вилучення мінімальної плати за ліцензування діяльності і сертифікацію продукції; упорядкування системи контролю і перевірок малих підприємств; забезпечення соціальної безпеки (боротьба з кримінальним рекетом) |
Стимулювання зв'язків між великими і малими фірмами на засадах франчайзингу, субпідряду та лізингу (нормативно-правове забезпечення, державне замовлення для великих фірм з обов'язковим залученням малих тощо). В тому числі інформаційно-маркетингове забезпечення (центри з вивчення внутрішнього і зовнішнього ринків, організація ярмарок, виставок-продаж тощо). Розгортання консалтингу (податкового, економічного, юридичного тощо) і аудиту. Навчання і перепідготовка кадрів. Пропагандистська підтримка (створення позитивного образу підприємця через засоби масової інформації тощо). Організація роботи із зарубіжними донорськими структурами (МОТ, ЄБРр тощо) |
Фінансово-податкова підтримка |
За спрощеним порядком подання фінансової звітності і ведення бухгалтерського обліку. Дозвіл на використання прискореної амортизації. Уведення спеціального (пільгового) режиму оподаткування. Пільгове кредитування високоефективних інвестиційних проектів, зв'язаних з державними (регіональними, місцевими) інтересами. Забезпечення державним замовленням. Застосування пільгових митних тарифів та інші форми митної підтримки |
Стимулювання банків і страхових компаній до кредитування і страхування малих підприємств. Надання додаткових субвенцій і дотацій регіонам і муніципальним утворенням в якості заохочення за високий рівень розвитку малого підприємництва |
1 |
2 |
3 |
Майнова Підтримка |
Встановлення пільгових умов надання в оренду приміщень і обладнання, що перебуває у державній власності, а також формування державних лізингових компаній. Науково-технічна підтримка |
Надання пільг лізинговим компаніям які працюють з малими підприємствами. Забезпечення гарантій по кредитах за рахунок державного майна |
У жовтні 2000 року був прийнятий Закон України "Про державну підтримку малого підприємництва" [5], утворено Державний фонд підтримки малого підприємництва. Основними завданнями Фонду є: фінансове забезпечення державної політики в галузі підтримки малого підприємництва і створення ефективно діючого фінансового механізму для реалізації державної програми, участь у фінансуванні регіональних програм, а також проектів і заходів, направлених на підтримку і розвиток малого підприємництва.
Для виконання цих завдань реалізуються такі основні напрямки діяльності держави:
1) розробка фінансової стратегії із залучення українського і міжнародного банківського капіталу, інших кредитно-фінансових організацій під державні гарантії уряду України для забезпечення! розвитку малого бізнесу в країні;
2) сприяння формуванню пільгового податкового режиму для працюючих у сфері малого бізнесу;
3) формування системи лізингу як однієї із перспективних можливостей створення і розвитку виробничого базису малого і середнього підприємництва;
4) сприяння розвитку зовнішньоекономічної активності суб'єктів малого підприємництва;
5) підготовка і перепідготовка кадрів для роботи у структурах малого бізнесу;
6) створення умов для успішного розвитку підприємницької діяльності шляхом формування сприятливої інфраструктури;
7) інформаційне і нормативно-правове забезпечення діяльності підприємців у сфері малого бізнесу;
8) консалтингове, аудиторське та інше забезпечення підприємств малого та середнього бізнесу;
9) лобіювання підприємств малого та середнього бізнесу на всіх рівнях законодавчої і виконавчої влади;
10) розвиток рекламно-виставкової і видавничої діяльності в цій сфері;
11) розвиток інноваційної діяльності у підприємницьких структурах, сприяння освоєнню нових технологій і винаходів.
Основною метою Програми державної підтримки малого підприємництва є забезпечення умов для розвитку малого бізнесу шляхом підвищення якості та ефективності заходів державної підтримки на національному рівні. Досягнення цієї мети неможливе без проектування програмно-цільового інструментарію і його професійного практичного використання.
Завданнями Програми державної підтримки малого підприємництва є:
1) створення сприятливих умов для стабільної діяльності малих підприємств, подолання бар'єрів на шляху розвитку малого підприємництва;
2) відпрацювання і впровадження прогресивних фінансових технологій підтримки малого підприємництва, консолідація засобів і інструментів для фінансування пріоритетних напрямків розвитку малого підприємництва (за територіями, галузями), інтеграція фінансових механізмів малого підприємництва у спільну кредитно-фінансову систему України;
3) концентрація ресурсів і оптимізація їх використання в роботі об'єктів інфраструктури підтримки малого підприємництва;
4) практичне сприяння створенню нових і ефективного розвитку діючих суб'єктів малого бізнесу, зміцненню соціального статусу, підвищенню престижу підприємців, розширенню інформаційного поля для малого підприємництва.