Діагностика та прогнозування ринкового середовища
Розділ 7 |
Для дослідження ринкового середовища підприємства найбільше значення має первинна інформація про споживачів, постачальників, конкурентів тощо. Внутрішня інформація, необхідна для діагностики стану підприємства у конкурентному середовищі, ідентифікується за допомогою системи встановлених параметрів для оцінювання кожної функціональної сфери. На нашу думку, внутрішня
* інформація може фіксуватися у довільній формі і містити система-
* тизовані відомості вербального й кількісного характеру. Оброблену
Та проаналізовану інформацію по кожній функціональній сфері підприємства пропонується подавати та зберігати у стандартній формі (річні фінансові та бухгалтерські звіти підприємства).
У вирішенні завдання забезпечення конкурентоспроможності підприємства важливу роль відіграє оперативність надходження інформації про стан зовнішнього середовища, своєчасне оновлення бази даних, що забезпечує адекватне реагування підприємства на зміни у ринковому (зовнішньому) та внутрішньому середовищі.
Діагностика стану підприємства у конкурентному середовищі спрямована на виявлення та оцінювання сильних та слабких сторін підприємства, його можливостей, визначення конкурентної позиції та конкурентних переваг з метою вирішення завдання забезпечення адекватності зовнішньому середовищу та визначення можливих шляхів забезпечення конкурентоспроможності. Отже, діагностика стану підприємства має спрямованість власне на підприємство та на його конкурентів.
Для визначення ступеня конкурентоспроможності підприємства існують досить різноманітні методи, суть яких викладено у зарубіжній та вітчизняній науковій літературі. Різноманітність наукових підходів до визначення переліку оціночних показників конкурентоспроможності підприємства свідчить про дискусійність та складність цього питання. Найпоширенішим є метод порівняльних переваг. Згідно з цим підходом оцінювання конкурентоспроможності підприємства здійснюють за показниками фінансового стану, ефективності використання ресурсів та оцінювання маркетингової діяльності. Запропоновану систему показників оцінювання конкурентоспроможності підприємства подано на рис. '7.4.
Важливим етапом процесу діагностики у визначенні напрямів перспектив розвитку підприємства є узагальнення результатів діагностики стану підприємства, що передбачає визначення рівня можливостей підприємства, оцінювання стану внутрішнього середовища на діяльність підприємства та визначення напрямів розвитку.
У процесі діагностування стану підприємства у ринковому середовищі широко застосовують експертне оцінювання та складний інструментарій, що потребує високої кваліфікації, компетентності фахівців та вміння формувати відповідний комплекс аналітичних інструментів. Сформований комплекс аналітичного інструментарію, адекватного певним етапам діагностики стану підприємств, наведено у табл. 7.1.
Використання запропонованої методики діагностики стану підприємства у конкурентному середовищі забезпечить комплексний підхід до виявлення відповідності можливостей підприємства стратегічним завданням, що дасть змогу обґрунтовано підійти до проблем визначення комплексу заходів для ефективного функці- онування підприємства.
•Т» *ТГ» *ТГ» *ТГ* *ТГ* *ТГ* *ТГ* *ТГ* *ТГ* *ТГ* *ТГ* *”*'■ *'*'• *ТГ* 169
|
|||||||
|
|||||||
|
|||||||
|
|
|
|
||||
Показники Ділової Активності Показники Ліквідності |
Рентабельність
Капіталу
Рентабельність
Продажу
Капітало-
Відцача
Ефективність
Використання
Основних
Фондів
Ефективність
Використання
Обігових
Широта та глибина асортименту продукції
Конкуренто
Спроможність
Продукції
Темпи зростання обсягу продажу та прибутку |
Ефективність каналів збуту |
|
|
|
|
![]() |
|
|
|
Імідж
Підприємства
Рис. 7.4. Показники конкурентоспроможності підприємства
Розділ 7 |
Потреба у визначенні орієнтирів діяльності підприємства на віддалену перспективу, прогнозування його майбутнього розвитку зумовила виникнення та становлення окремого напряму перспективного аналізу. Прогнозування виконує функцію зменшення невизначеності майбутнього. В економічній літературі прогнозування розглядають як процес передбачення, заснований на ймовірному, але науково обґрунтованому судженні про перспективи розвитку і можливий стан об’єкта у майбутньому. Як справедливо зазначають У. Кінг та Д. Кліланд, роль прогнозування полягає у визначенні умов для підприємницької діяльності на певний перспективний період, а також характеристик підприємства щодо умов зовнішнього середовища.
Так, на підставі складених прогнозів, передбачення змін параметрів зовнішнього середовища та показників стану підприємства розробляють альтернативні плани розвитку підприємства і здійс-
* нюють вибір оптимального варіанта. На відміну від ретроспектив - ного аналізу, який використовують тільки для аналізу внутріш-
Нього середовища і тільки за певний період, перспективний передбачає комплексний і всебічний аналіз ринкового (внутрішнього і зовнішнього) середовища.
Таблиця 7.1. Інструментарій діагностики стану підприємства у конкурентному (ринковому) середовищі
|
Аналітична діяльність у системі стратегічного планування охоплює аналіз чинників зовнішнього і внутрішнього середовища підприємств і спрямована на виявлення можливостей, загроз, а також сильних і слабких сторін діяльності (8ЮТ-аналіз), що необхідно для вибору обгрунтованого рішення щодо перспектив розвитку підприємства (табл. 7.2). Однак потрібно зауважити, що в процесі 8\ЮТ-аналізу оцінюють поточний стан підприємства.
В^/ОТ-аналіз як управлінський інструмент має певні особливо - * сті, серед яких виділимо такі: *
♦є початковим етапом стратегічного планування для більшості функціонуючих підприємств;
♦є складовим етапом процесу формування стратегії;
♦у процесі аналізу виявляють чинники, що істотно впливають на конкурентну позицію підприємства, його конкурентні переваги (споживачі, постачальники, конкуренти);
♦припускає широке використання методу експертної оцінки;
♦передбачає обов’язкове кількісне (бальне) оцінювання чинників макросередовища, безпосереднього оточення та внутрішнього середовища підприємства.
Таблиця 7.2. Контрольний аркуш SWOT - аналізу для оцінювання сильних і слабких сторін підприємства в конкурентній боротьбі
|
Процес 8УОТ-аналізу передбачає таку послідовність вивчення чинників ринкового середовища: відстежєння змін чинника — аналіз стану чинника — виявлення впливу чинника на підприємство — оцінювання ступеня впливу чинника на підприємство — прогнозування можливих наслідків впливу чинника на підприємство.
Враховуючи особливості процесу 3'УОТ-аналізу, його значущість у визначенні стратегічних альтернатив розвитку підприємства, визначено функції, які реалізуються під час його здійснення. До них належать:
♦сумісне вивчення внутрішнього та зовнішнього середовища;
* оцінювання поточного стану чинників;
♦формування інформаційної бази для стратегічних проблем, розроблення альтернативних стратегій підприємства та інформації про здатність підприємства продовжувати, розвивати або переорієнтовувати свою діяльність.
Діагностика ринкового (конкурентного) середовища здійснюється з метою розроблення ефективної стратегії конкурентоспроможності. Конкурентоспроможність — це важлива ринкова категорія, що відображує одну з істотних характеристик ринку — наявність змагальності між його суб’єктами.
Характеристика конкурентного середовища дає змогу визначити ступінь його агресивності, гостроту суперництва в ньому та основні критерії досягнення успіху в конкурентній боротьбі. Цю інформацію можна використовувати для розроблення стратегій ведення конкурентної боротьби, які залежно від типу та чинників конкурентного середовища можуть бути націлені на розвиток тих чи інших чинників, що є найважливішими під час прийняття споживачем рішення про придбання певної продукції на певному ринку — від суто цінових аспектів продукції на ринку чистої конкуренції та стратегії ресурсозбереження на всіх стадіях виробництва, яка приведе підприємство до успіху, до якісних чинників конкурентоспроможності продукції на ринку олігополії, та стратегії постійного поліпшення якості і якомога більшої диференціації, яка буде успішною для підприємства.
Для визначення сили та характеру впливу кожного чинника ринкового середовища окремо на підприємство доцільно використовувати відомий метод складання «профілю середовища підприємства», який згідно з викладеною у спеціальній літературі методикою застосовують для оцінювання відносної значущості чинників середовища для підприємства (табл. 7.3).
Чинники Ринкового Середови Ща |
Важливість для галузі, А |
Важливість для підприємства, В |
Характер впливу на підприємство (+, -), с |
Ступінь важ - 1 ливості (інтегральний по - 1 казник), І) = А’В’С | |
1. |
||||
2. |
||||
П.... |
Таблиця 7.3. Профіль середовища підприємства |
Примітка. Використовується оцінювальна шкала: Оцінка важливості для галузі: 3 — велике значення; 2 — помірно велике значення; 1 — невелике значення. Оцінка впливу на підприємство: 3 — сильний вплив; (важливість для галузі) 2 — помірний вплив; 1 — слабкий вплив; 0 — вплив відсутній. * Оцінка спрямованості впливу: +1 — позитивна спрямованість; (характер впли - ❖ ву) -1 — негативна спрямованість. •> |
•у«* *у* •'ТР* ♦'Т* «у-« «у* *у< »у* *у* »'Тр* »у* *у* «у* »у* »у«* »■"У* •'Т* •'"ЗГ"*
Для узагальненого кількісного оцінювання впливу (сили та характеру) зовнішнього та внутрішнього середовищ на підприємство в профілі середовища доцільно відображувати найзначущіші чинники середовища як сприятливого, так і несприятливого впливу. Визначення кількісної оцінки впливу кожного чинника окремо на підприємство слід здійснювати на підставі підсумку загальних оцінок ступеня відносної важливості чинників (тобто інтегрального показника) відповідного середовища. Таким чином, визначена загальна величина інтегрального показника по кожному середовищу окремо дасть змогу оцінити силу та характер впливу кожного з чинників. Відповідно до викладеного «профіль середовища підприємства» набуває певних змін за формою. Наявність кількісної інформації про силу та характер впливу середовища на підприємство має велике значення для визначення множини стратегічних альтернатив підприємства.
Зіставлення «сили» підприємства та «сили» дестабілізуючих чинників зовнішнього середовища дає можливість визначити запас стійкості підприємства, що є вельми важливим у формуванні заходів щодо використання можливостей у зовнішньому середовищі та щодо впливу підприємства на нього. На підставі вивчення та аналізу чинників ринкового середовища, в якому перебуває підприємство, можна зробити висновок про його здатність скористатися можливостями у зовнішньому середовиші та прийняти адекватне рішення щодо трансформації потенціалу підприємства.
Отже, оцінювання рівня стійкості підприємства виявляє можливості його у формуванні превентивних стратегічних заходів. Від стану та динаміки конкурентного середовища на ринку залежить ефект суперництва між суб’єктами, я, кий сприяє оптимальному розподілу ресурсів та найбільш повному задоволенню різноманітних потреб споживачів. Стабільне й прозоре конкурентне середовище також сприяє притоку іноземного капіталу в економіку України і зменшує відтік власних фінансових ресурсів у пошуках найсприятливіших умов для застосування.
* *‘*У* *“У* ***у*
• 2 003 |