Етапи та складові підприємницької діяльності
Як і продукт підприємництва, будь-яка підприємницька діяльність та підприємницькі структури передбачають у своєму розвитку певні етапи, які формують історичний розвиток суб’єкта підприємництва. Сукупність етапів розвитку суб’єкта підприємництва називають «життєвим циклом» підприємництва (рис. 8.5).
Рис. 8.5. «Життєвий цикл» підприємництва |
Основними етапами підприємницької діяльності є:
•організаційно-підготовчий (І);
♦ зародження та становлення (II);
•розвиток та поглиблення діяльності (III);
* стагнація (відсутність зростання) (IV);
♦ занепад підприємства (V);
♦ ліквідація і припинення існування (VI).
Не всі етапи «життєвого циклу» для конкретного суб’єкта підприємництва є обов’язковими, деяких вдається уникати (наприклад, стагнації або занепаду), певні етапи можуть періодично повторюватися (наприклад, стагнація та період розвитку). За характером і періодичністю проходження етапів визначають схему еволюції підприємства.
Виділяють такі різновиди схем еволюції:
♦ повний цикл (І - VI);
♦ неповний замкнений (І - II - III - V);
* періодичний (І - II - III - IV - III...);
* інші (різні варіанти).
Розділ 8 |
Кожний етап розвитку підприємництва потребує своєї тактики, господарської і маркетингової поведінки, залучення виробничих та фінансових ресурсів тощо. Тому під час діагностики та евалюа - ції бізнесів важливо чітко визначити етап його розвитку та про - .;. стежити попередній «життєвий цикл».
❖ Суб’єкт підприємництва може обрати одну з трьох базових
❖ стратегій розвитку, зокрема, стратегію:
♦ виживання;
♦ стійкого розвитку;
♦ зростання.
Усі етапи життєвого циклу підприємства однаково важливі
І потребують специфічних підходів. Нехтування будь-яким етапом, або його особливостями може спричинити значні матеріальні втрати і дестабілізацію підприємницької діяльності.