Фінансовий стан Пенсійного фонду України
До основних причин розбалансування бюджету ПФУ можна віднести такі:
Системне порушення принципу економічної залежності видатків споживання від отриманих доходів і ВВП.
Дисбаланс розвитку відносин учасників пенсійної системи в рамках дохідної та видаткової частин бюджету Пенсійного фонду України. Так, тенденції щодо формування співвідношення чисельності осіб пенсійного віку до осіб працездатного віку, які є визначальними у формуванні показників видаткової частини бюджету, та співвідношення чисельності отримувачів пенсій до кількості платників страхових внесків, що показує навантаження на дохідну частину бюджету ПФУ, мають негативний характер.
Низька якість управлінських рішень. Має місце системне порушення закону №1058, коли постановами Кабміну було підвищено мінімальні пенсійні виплати понад розміри, встановлені ст. 28 зазначеного Закону. Це зумовило додаткове навантаження на бюджет Пенсійного фонду в сумі 4,1 млрд. гривень. У порушення, ст. 25 протокольним рішенням Уряду від 23.07.2009 №48 відтерміновано майже на три місяці сплату страхових внесків до Пенсійного фонду
Державними вугледобувними підприємствами. Як наслідок, за цей період Пенсійним фондом недоотримано страхових внесків в обсязі
1 млрд. 108,2 млн. гривень.
Наявність пільг зі сплати страхових внесків. Пенсійним фондом у 2009 році недоотримано 5,3 млрд. грн. через законодавчу невизначеність фіксованого розміру страхового внеску для фізичних осіб - суб’єктів підприємницької діяльності.
Здійснення ПФУ низки невластивих йому видатків, передбачених законодавством. Пенсійним фондом понад 1,8 млрд. грн. власних коштів спрямовано на здійснення невластивих видатків, передбачених п. 2 розділу XV «Прикінцеві положення» Закону №1058.
Високі темпи скорочення кількості застрахованих осіб і страхувальників. Упродовж 2009 року кількість страхувальників, які перебувають на обліку в Пенсійному фонді, скоротилася на 203100 осіб, а середньооблікова кількість застрахованих - на 950000 осіб.
Зазначимо ще одну особливість існуючої пенсійної системи, а саме - її непрозорість і складність механізму функціонування. Нині нараховується близько 30 відповідних законодавчих актів[3], що врегульовують питання визначення розмірів пенсій окремим категоріям працівників, встановлення до пенсій надбавок, доплат, підвищень тощо. Лише вибірковий аналіз декількох законодавчих актів дозволяє дійти висновку щодо відсутності уніфікованого підходу до визначення засад пенсійного забезпечення громадян, що втратили працездатність.
Високі ставки єдиного соціального внеску (пенсійної складової) до солідарної частини. На нашу думку, тиск на ФОП в Україні є зависоким, що змушує роботодавців мінімізувати витрати на працю шляхом тінізації заробітної плати. При збільшенні витрат на персонал у вигляді заробітної плати та обов’язкових відрахувань на неї збільшуються і загальні витрати підприємства. Для того, щоб збільшити ФОП на 1 гривню, роботодавець має сплатити практично стільки ж до бюджету у вигляді різного роду нарахувань. Податки і нарахування на ФОП формують надмірний розрив між заробітною платою, що фактично отримує робітник, та сукупними витратами підприємства у зв’язку з використанням праці найманих працівників.
Порівняльні характеристики законодавчих норм щодо пенсійного забезпечення різних категорій громадян України
|
Високі ставки оподаткування ФОП зменшують спроможність роботодавців інвестувати кошти в підвищення продуктивності. Як наслідок, переважна частина витрат на використання трудових ресурсів припадає на заробітну плату, тоді як на заходи з підвищення продуктивності праці витрачається недостатня частка.
Іншою специфікою є сплата маркірованих податків роботодавцем. У світовій практиці застосовується принцип рівної відповідальності робітника та роботодавця за сплату маркірованих податків. Враховуючи можливості переміщення податкового тягаря, стає очевидним, що формальне встановлення відсоткових частин не впливає на те, хто сплачує податок фактично. Залежно від співвідношення попиту та пропозиції на робочу силу податок може бути повністю переміщено як на робітника, так і на роботодавця. В Україні маркіровані податки майже повністю сплачуються роботодавцем.
Так, згідно із Законом України «Про єдиний соціальний внесок» для роботодавців розмір єдиного соціального внеску становить від 36,76% до 49,7% залежно від класу професійного ризику виробництва, робітники сплачують 3,6%[4].
Таблиця 2.4. Єдиний соціальний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (Україна)
|
У країнах Євросоюзу загальні страхові відрахування є також значними, деякі навіть перевищують показники в Україні.
Розміри та пропорції розподілу страхового навантаження в системах соціального страхування країн ЄС
|
За даними Міжнародної організації праці |