Форми власності в агропромисловому комплексі України
Власність складається з сукупності економічних, правових, політичних, соціальних і психологічних відносин. В агропромисловому комплексі тривалий час основою виробничих відносин була суспільна власність — державна і колгоспно - колективна. З переходом до ринкових відносин формується приватна власність на землю та інші засоби виробництва. З цією метою власність державних і колгоспно - кооперативних підприємств була приватизована і трансформована в приватну власність їхніх працівників. Це створило умови для вільного володіння, користування і розпорядження власністю колишніх підприємств безпосередньо в інтересах нових власників.
У сільському господарстві відповідно до Земельного кодексу України земля може перебувати у приватній, комунальній та державній власності. Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, Земельного кодексу та інших законів, що видаються відповідно до них. Суб’єктами права власності на землю є громадяни та юридичні особи — на землі приватної власності; територіальні громади — на '
69 |
Землі комунальної власності; держава — на землі державної власності.
Як відомо, державна власність належить народу, всьому суспільству, а колективна — певному колективу. Колективна власність відрізняється від державної меншим рівнем усуспільнення. За цієї власності працівник не має прямого інтересу до майна і землі. Нині в колишніх державних і колективних сільськогосподарських підприємствах кожний працюючий приватизував майно і землю. Колективна власність трансформована в приватну власність цих громадян. Як засвідчують світовий досвід та невелика практика роботи господарств в Україні, за приватної власності виникнення, зміни і призупинення правовідносин власності пов’язані з наявністю визначених юридичних фактів. Потреба у правовому регулюванні цих питань зумовлена вимогами захисту власника свого права власності, тобто забезпечення гарантій захисту економічних інтересів власників.
Первинним способом виникнення права власності та його придбання є матеріальне виробництво, господарська діяльність. Праця людини — основа створення і примноження її власності. Законодавства практично всіх західних країн дотримуються принципу римського права, відповідно до якого результати роботи вважають «об’єднаними» із землею і належать власнику землі. Власність кожного громадянина на землю та майно має бути юридично оформлена. Права власності на землю і права приватної власності гарантуються Конституцією України.
Суб’єктами власності є носії відносин власності. Основним носієм відносин власності, а отже, і суб’єктом приватизації виступають працівники підприємства, асоціація працівників, асоціація підприємців, трудові колективи підрозділів (бригада, цех, ферма, ланка, сім’я тощо), трудові колективи галузей, кооперативів, індивідууми, суспільні організації. Власник стає основним у процесі виробництва, тому має бути господарем засобів виробництва, виробленої продукції та отриманих доходів. Господарюючі суб’єкти повинні мати статус вільних товаровиробників, матеріально зацікавлених і відповідальних за результати своєї діяльності. За наявності таких виробників сільськогосподарської продукції формуються підприємницьке середовище і ринкові відносини, які сприяють підвищенню ефективності виробництва. Щодо конкретного сільськогосподарського підприємства суб’єктами власності є:
♦ працівники підприємства на момент ухвалення загальними зборами рішення про паювання майна;
'З * пенсіонери господарства незалежно від їхнього віку;
Л » тимчасово відсутні члени підприємства (призвані на вій
Ськову службу, направлені на навчання, особи, які перебувають у
* тривалому відрядженні, зберігають членство в певному господар-
* стві);
♦ колишні члени господарства, які отримали землю, але не мають майнових паїв;
♦ особи, звільнені за скорочення штатів, але не більше ніж два роки після звільнення;
♦ особи, які мають право повернутися на колишнє місце роботи згідно з чинним законодавством;
♦ особи, які стали інвалідами, працюючи на певному підприємстві, і нині не працюють;
♦ спадкоємці членів колективних господарств, які мають право на майновий пай.
Особи, не внесені до списку претендентів на майно, повинні звернутися до комісії з реструктуризації з письмовою заявою про внесення їх до списку. Основний критерій отримання майна — участь у роботі підприємства з урахуванням стажу і заробітку, тобто трудового внеску.
Суб’єктами права державної власності на землю є Уряд України і місцеві органи державної влади — Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські, районні державні адміністрації.
Суб’єктами права комунальної власності на землю є територіальні громади сіл, селищ і міст. Право комунальної власності на землю реалізується територіальними громадами безпосередньо або від їхнього імені органами місцевого самоврядування, а на земельні ділянки, що перебувають у суспільній власності територіальних громад та управлінні районних і обласних рад — відповідними районними й обласними радами.
Право приватної власності громадян на землю засвідчується державним актом на право приватної власності на землю, який видається і реєструється сільською, селищною, міською чи районною радами.
Приватна власність сприяє кращому збереженню і використанню землі та інших засобів виробництва. У господарствах, заснованих на приватній власності, вища відповідальність, мотивація, активність працівників, ефективніше використовуються капітальні вкладення, інвестиції, кредити і позики. У таких господарствах вищий рівень інтенсивності та ефективності виробництва, окупність капіталу, у тому числі землі.
Отже, на селі основним суб’єктом аграрних відносин має стати товаровиробник-власник.
Зміна форм власності й, відповідно, господарювання є основним напрямом аграрної реформи. Затвердивши нові відносини власності, можна перейти до реальної зміни виробничих відносин у сільському господарстві. Формування виробничих відносин на основі приватної власності найповніше відповідає сутності товар - но-грошових відносин та інтересам сільськогосподарських товаро - ‘л виробників. ...
•■'У'* •’ТГ* •'“ЇГ** •"ЇР* •'“У* #”"5Г>в •"ЗГ* •ОТ’* •’’ТГ** •'У •'ТР* «тр*
Правовою основою утвердження нових форм власності в Україні є чинне законодавство. Воно сприяє реформуванню власності, створенню форм господарювання підприємницької спрямованості.
Характерною ознакою державного сільськогосподарського підприємства є те, що воно володіє, користується і розпоряджається майном за своїм розсудом, здійснює виробництво на принципах повного господарського розрахунку, забезпечує розвиток виробництва і матеріальне стимулювання працівників. Основна мета діяльності — отримання максимального прибутку, досягнення високої окупності авансового капіталу. Це не суперечить вимогам ринку, а діяльність цих господарств також повинна мати підприємницький характер, особливо щодо реалізації вільної від держзамовлень продукції. Державне підприємство несе повну відповідальність за раціональне використання земель і всього виробничого потенціалу.
Нині більшість сільськогосподарських підприємств (близько 70 %) працюють на принципах колективної організації виробництва та праці. Практично так само функціонують і фермерські господарства, які орендують цілісні комплекси. Такі агроформу- вання створені завдяки добровільному об’єднанню земельних і майнових паїв товаровиробників. Вони є самостійними суб’єктами господарювання, працюють на принципах підприємництва. При цьому сільськогосподарські підприємства, де сумісно використовується власність, є юридичними особами, які діють на підставі статутів.
Втручання держави та інших органів у господарську та іншу діяльність підприємств не допускається, крім випадків, передбачених законодавством України.
Нові форми власності та господарювання затверджуються відповідно до вимог Законів України «Про власність», «Про пріоритетність соціального розвитку села та агропромислового комплексу в народному господарстві», «Про плату за землю», «Про сільськогосподарську кооперацію», «Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі», «Про оренду землі», «Про стимулювання розвитку сільського господарства на період 2001 - 2004 років», «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні», «Про охорону земель», «Про внесення змін до Закону України «Про оренду землі», «Про особисте селянське господарство», «Про фермерське господарство»; «Про фіксований сільськогосподарський податок», Земельного та Господарського кодексів України, Указів Президента України «Про невідкладні заходи щодо прискорення земельної реформи у сфері сільськогосподарського виробництва», «Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям», «Про невідкладні заходи щодо прискорення
реформування аграрного сектора економіки», «Про захист прав власників земельних часток (паїв)», «Про додаткові заходи щодо задоволення потреб громадян у земельних ділянках», «Про заходи щодо забезпечення захисту майнових прав селян у процесі реформування аграрного сектора економіки», «Про основні напрямки земельної реформи в Україні на 2001 - 2005 роки», «Про заходи щодо прискорення розвитку аграрного ринку», «Про додаткові заходи щодо соціального захисту селян-власників земельних ділянок та земельних часток (паїв)», «Про додаткові заходи щодо підвищення рівня захисту майнових прав сільського населення»; постанов Верховної Ради України «Про земельну реформу», «Про прискорення земельної реформи та приватизацію землі», «Про основні засади державної аграрної політики на період до 2015 року», «Про благоустрій населених пунктів», «Про стимулювання розвитку регіонів», «Про землеустрій»; постанов Кабінету Міністрів України «Про прискорення приватизації майна в агропромисловому комплексі та спрощення процедури її проведення», «Про Методику нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів», «Про затвердження форми сертифіката на право на земельну частку (пай) і зразка Книги реєстрації сертифікатів на право на земельну частку (пай)», «Про затвердження типового договору оренди землі», «Про затвердження Порядку Державної реєстрації договорів оренди землі», «Про затвердження Порядку реєстрації договорів оренди земельної частки (паю)», «Про врегулювання питань щодо забезпечення захисту майнових прав селян у процесі реформування аграрного сектору економіки», «Про експертну грошову оцінку земельних ділянок», «Про затвердження Програми розвитку сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів на 2003 - 2004 роки», «Про затвердження форм державного акта на право власності на земельну ділянку та державного акта на право постійного користування земельною ділянкою».
Основна причина реформування державної та колгоспно - кооперативної власності полягає у відсутності зацікавленості працівників у результатах своєї праці. Колективні та державні інтереси не збігалися з інтересами робітників, які не мали відношення ні до власності на землю і майно, ні до отриманої продукції та прибутків.
Водночас вітчизняний і зарубіжний досвід переконливо засвідчує високу ефективність сільськогосподарського виробництва, яке ґрунтується на приватній власності. Це і визначило потребу у формуванні дійсного власника, який вільно володіє землею та іншими засобами виробництва, визначає форму господарювання і розпорядження результатами своєї праці. Досвід підтверджується особистими та фермерськими господарствами. В особистих госпо - ч дарствах земля у населення перебуває у постійному користуванні, ...
А отриманою продукцією власник розпоряджається за власним розсудом. Останнім часом такі підсобні господарства цілеспрямовано підтримували, що сприяло збільшенню розмірів землекористування, а отже, і виробництва продукції.
Як засвідчує аналіз, сьогодні основна частка виробництва продукції (61,6 %) припадає на особисті підсобні господарства населення. При цьому їм належить лише 34,2 % площі сільськогосподарських угідь. Без додаткових капітальних вкладень такі господарства успішніше стримують падіння виробництва, ніж суспільний сектор.
Відповідно до Земельного кодексу України ці господарства можуть мати площу до 2 га. Указ Президента України від 03.12.99 р. передбачає подальше підтримання особистих підсобних господарств населення. З цією метою площа може бути розширена завдяки використанню частини землі, що відповідає земельному паю. Не створюючи юридичної особи, працівник колективного підприємства має право отримати земельний пай для збільшення особистого підсобного господарства. Громадяни можуть викупити ту частину отриманої в користування землі, яка перевищує безоплатну приватизовану, за ціною, що відповідає грошовій оцінці, а не кон’юнктурі ринку.
Уже нині особисті підсобні господарства населення виробляють майже 69,3 % продукції тваринництва. Передбачено створення за рахунок земель запасу і резерву поблизу населених суспільних пасовищ для випасання тварин сільських жителів. Особисті підсобні господарства стабілізують виробництво, стримують його падіння, підтримують життєвий рівень населення, забезпечують йому хоча незначний, але додатковий до заробітної плати та пенсій дохід. Такі господарства можуть використовувати ЗО - 35 % землі.
Нині в Україні функціонує понад 43 тис. фермерських господарств. У загальному обсязі виробництва сільськогосподарської продукції їхня частка поки що незначна — близько 3,7 %. Відомо, що ефективність роботи фермерських господарств залежить від їхніх розмірів. За розрахунками найраціональніший розмір фермерських господарств має становити 300 - 400 га, тоді як тепер він дорівнює лише 73 га. Передбачається збільшення оптимальних розмірів за допомогою кооперації та оренди земельних ділянок (паїв). При цьому оренді земельних ділянок належить тільки 6,1 %. Фермер може орендувати земельні ділянки і земельні паї в одного або кількох власників єдиним масивом.
Розділ З |
Отже, створюються сталі тривалі умови для організації ефективного фермерського виробництва на площах, які забезпечують раціональне використання техніки, робочої сили і капіталу.
Пільговий режим оподаткування фермерів дає їм можливість працювати відкрито і повністю показувати реальні обсяги отриманої продукції та економічні результати діяльності.
74 |
•ТГ* *ТГ* *ТГ* *ТГ* *ТГ* •'*'* •'*'* *ТГ* *ТГ* *ТГ* *ТГ* *ТГ* •ТГ* «Т* *ТГ* *ТГ* *тг* *тг* *тг* *'*'*
Основні напрями посилення приватної власності на землю і майно такі:
* завершення закріплення на правовій основі за працівниками і пенсіонерами земельних і майнових паїв;
* визнання земельної частки (паю), майнової частки власністю члену колективу з усіма правами їх використання і розпорядження;
* визнання права вільного виходу кожного члена з агроформу - вання зі своєю земельною та майновою часткою (паєм); виділення майна в натурі у разі виходу зі складу господарства;
♦створення різних господарських формувань на основі приватної власності на земельну та майнову частку (пай) — індивідуальних, колективних на принципах кооперації власників;
♦ утвердження права передавати земельну ділянку і майно в оренду в розмірі частки (паю) основних фондів;
♦ розвиток сільськогосподарських підприємств на принципах колективної організації праці, поглиблення спеціалізації, кооперації, інтеграції, диверсифікації та концентрації виробництва, що ґрунтуються на добровільному об’єднанні земельних та майнових паїв товаровиробників — власників;
♦ розвиток фермерських господарств на принципах раціональної концентрації та спеціалізації, що ґрунтуються як на приватній власності, так і на орендованих земельних ділянках і майні;
• розвиток особистих господарств населення на основі розширення виробництва завдяки власності на земельний пай.
Такий різносторонній порядок утвердження приватної власності сприяє розвитку індивідуального виробництва, добровільному об’єднанню власників для збереження цілісності великих товарних господарств. Крім того, може бути досягнута висока ефективність і конкурентоспроможність нових виробничих структур, заснованих на приватній власності, орендних відносинах, колективних формах організації праці, розвитку фермерських господарств, оптимального розміру з достатньою концентрацією і спеціалізацією виробництва.
Утвердження приватної власності на землю та майно в Україні дасть змогу забезпечити належну трансформаційну динаміку реформованих агроформувань у напрямі створення різних конкурентоспроможних і рівноправних форм господарювання в поєднанні з колективною та індивідуальною організацією праці.