Формування критеріальної основи оцінки товарів екологічного призначення
На сучасному етапі розвитку економіки відбувається динамічне зростання екологічного ринку. Важливою передумовою розвитку екологічного ринку та просування екологічної продукції є функціонування налагодженої системи екологічного маркетингу. Як відомо, екологічний маркетинг спрямований на створення і стимулювання попиту на екологічні товари, економічно ефективні й екологічно безпечні у виробництві і споживанні [78]. Розвиток концепції екологічного маркетингу вимагає більш детального аналізу класифікаційних підходів до категорії «екологічні товари», які пропонується розглядати як «товари екологічного призначення». Ця група товарів охоплює ті вироби і послуги, виробництво і споживання яких сприяє зменшенню інтегрального екологічного впливу в розрахунку на одиницю суспільного продукту [93].
У науковій літературі критеріальна основа оцінки екологічного рівня процесів виробництва і споживання продукції базується на застосуванні кількісних натуральних (енергоємність домоволодіння протягом року, питомі показники екологічного навантаження споживання на одну людину в натуральному вираженні, показники порівняння екологічності у натуральному вираженні, коефіцієнт використання сировини, коефіцієнт рециклінгу, ймовірнісні показники та ін.), вартісно-натуральних (кількість використаної енергії у натуральному вираженні на одиницю продукції у вартісному вираженні, питомі показники екологічного навантаження споживання на одну людину у вартісному вираженні, рівень екологічної якості продукції, екологічний результат на 1 грн капітальних вкладень та ін.), вартісних (збиткоємність, матеріаломісткість продукції у вартісному вираженні) та якісних показників (якісні показники порівняння рівня екологічності продукції, наприклад, дво - або багатопозиційна фіксація стану, експертна оцінка відхилення, бальна оцінка тощо) [2, 3, 13, 14, 17, 70, 71, 74, 85].
Ці групи показників становлять критеріальну базу для проведення часткового аналізу екологічного рівня окремих аспектів процесів виробництва та споживання продукції. Ці показники можуть бути використані для формування інтегральних показників екологічного рівня продукції у вартісному вираженні, що забезпечить порівнянність екологічного рівня різних видів
Продукції. Необхідність проведення системного аналізу наслідків впливу на НС та приведення до єдиної критеріальної бази результатів негативних наслідків впливу процесів виробництва та споживання предметів і послуг на людину і природні системи обумовлюють проведення аналізу екологічних проблем, які виникають на різних рівнях суспільного виробництва.
Аналіз літературних джерел показав, що істотне порушення навколишнього середовища відбувається на стадії видобутку вихідних ресурсів: у великих обсягах вилучаються природні ресурси, забруднюються атмосфера, вода, ґрунти, порушуються ландшафти тощо. Стадія виробництва продукції також пов’язана зі значними процесами екодеструктивного впливу: шкідливі викиди та скиди забруднюють компоненти навколишнього середовища, нагромаджується велика кількість відходів, інколи дуже небезпечних. Необхідно пам’ятати про негативний вплив на довкілля, який здійснюється на стадіях експлуатації та утилізації продукції. Експлуатація товарів довгострокового використання, наприклад, автомобілів, робить вагомий внесок у забруднення навколишнього середовища, а проблему утилізації відходів можна вважати однією з найгостріших у планетарному масштабі [21, 38, 54, 75, 79, 82].
Екологічність вихідних ресурсів для виробництва продукції, технології виробництва, умов її експлуатації можна проаналізувати за допомогою оцінки екологічних аспектів життєвого циклу продукції. Аналіз життєвого циклу продукції дає можливість проаналізувати її вплив на навколишнє природне середовище на всіх стадіях виробництва та споживання і передбачений міжнародним стандартом К014000 [43].
Основними етапами життєвого циклу продукції є такі етапи: наукові дослідження та розробки; конструкторська підготовка; технологічна підготовка; виробництво вихідних матеріалів та енергоресурсів; виготовлення продукції та упаковки; транспортування, зберігання та продаж продукції; використання продукції споживачем; утилізація відходів продукції після її використання [61].
Оцінка екологічних факторів життєвого циклу використовується: для оцінки можливостей поліпшення екологічних аспектів продукції на різних стадіях життєвого циклу; під час прийняття рішень у промислових, державних і недержавних організаціях, під час стратегічного планування, встановлення пріоритетів, про-
Ектування чи реконструкції продукції або процесів; для вибору характеристик екологічності, у тому числі методів вимірювань; під час проведення маркетингових досліджень; під час екологічного маркування чи для складання заяви-декларації екологічної чистоти продукції. Оцінка ЖЦ забезпечує нас даними для оцінки впливу використаної енергії та матеріалів і зниження цього впливу на навколишнє середовище, а також визначення напрямів удосконалення кожної стадії життєвого циклу.
З метою більш глибокого аналізу ЖЦ зупинимося на системноструктурному аналізі категорії «продукція». Як зауважує Г. Фріман [5], продукцію можна вважати певною системою, яка визначається як сукупність матеріальних, енергетичних та інформаційних потоків, які зазнають постійних трансформацій на різних стадіях. Варто зазначити, що ця система складається з чотирьох основних компонентів: продукту, процесу, збуту та управління (рис. 9.4).
Продукція як система Компонент «управління» |
||
Компонент «продукт» |
Компонент «процес» |
|
Компонент «збут» |
||
.......................................................... :........................................................................ |
||
Життєвий цикл продукції |
Виробництво Ресурсів |
Виробництво Продукції |
Експлуатація |
Утилізація |
Рис. 9.4. Системна побудова ЖЦ продукції
Компонент «продукт» складається з усіх матеріалів, що використовуються на всіх стадіях життєвого циклу та безпосередньо стосуються формування кінцевого продукту. Таким чином, цей компонент включає такі потоки, як вихідна сировина, напівфабрикати, кінцевий продукт, продукт, що підлягає утилізації після
Закінчення періоду експлуатації, всі види відходів, які безпосередньо стосуються формування кінцевого продукту, тощо.
Компонент «процес» трансформує матеріали та енергію у проміжні та кінцеві продукти, які створюють умови для формування кінцевого продукту; включає пряме та непряме використання матеріалів для його виробництва. Каталізатори та розчинники є прикладами прямого використання матеріалів. Заводське обладнання є прикладом непрямого використання матеріальних потоків. Ресурсні потоки, які використовуються впродовж етапів досліджень, тестування, експлуатації продукту також входять до компонента «процес» системи продукту.
Компонент «збут» складається з потоків, що використовуються у пакуванні та транспортуванні, та призначені для утримання, захисту і транспортування потоків, що входять до компонентів «продукт» і «процес». Як пакування, так і транспортування справляють екологічно деструктивний вплив на навколишнє середовище. До процесу транспортування відносять різні види транспорту та маршрути. До компонента «збут» також відносять зберігання товарів на складах та продаж (оптовий та роздрібний).
Компонент «управління» містить інформаційні потоки, що сприяють прийняттю управлінських рішень на різних стадіях життєвого циклу продукції. На підприємстві цей компонент взаємодіє з управлінською ланкою, персоналом, впливає на просування продукції, взаємодію зі споживачами, органами державного управління тощо. Усі ці види взаємодій суттєво впливають на розвиток життєвого циклу продукції.
Таким чином, життєвий цикл продукції забезпечує поєднання зазначених компонентів у єдину систему, створюючи об’єктивні передумови для управління розвитком життєвого циклу продукції за окремими компонентами системи. Необхідно зауважити, що компонент «управління» системи продукції наділений саме тими функціями, що дозволяють здійснювати управління життєвим циклом системно та цілеспрямовано, відповідно до ринкових умов, державного регулювання та потреб підвищення еко - ефективності.
Аналіз критеріальної бази оцінки рівня екологічності процесів виробництва та споживання продукції дає можливість здійснити розподіл часткових показників екологічності ЖЦ продукції за компонентами системи продукції «продукт», «процес», «збут» та «управління» (табл. 9.4).
Таблиця 94. Система показників екологічного рівня ЖЦ продукції
|
Як свідчать дані табл. 9.4, застосування цих показників може створити передумови для виявлення глибинних структурних чинників екологізації ЖЦ продукції. Як було зазначено раніше, компонент «продукт» містить матеріально-енергетичні потоки сировини, матеріалів, напівфабрикатів, відходів виробництва та споживання тощо. Таким чином, низький рівень переробки сировини та коефіцієнт використання матеріалів свідчать про необхідність оптимізації матеріально-сировинних потоків виготовлення кінцевої продукції, що може бути здійснене, наприклад, через заміну сировини на більш концентровану, поліпшення умов зберігання та підбір стандартних розмірів матеріалів. Низький рівень коефіцієнта рециклінгу відходів виробництва продукції свідчить про необхідність пошуку можливостей заміни вихідних матеріалів для виробництва кінцевої продукції та такі, відходи від використання яких будуть зазнавати повторної переробки. Висока концентрація шкідливих домішок у готовій продукції вимагає більш ретельного очищення матеріально-сировинних ресурсів у процесі виготовлення продукції або заміни вихідної сировини на сировину більш високої екологічної якості.
Ураховуючи те, що до компонента «процес» продукційної системи належать матеріально-енергетичні потоки, які створюють умови для формування кінцевої продукції, то процеси екологіза - ції цього компонента мають бути пов’язані з поліпшенням екологічних характеристик саме цих потоків. Таким чином, екологіза - ція цього компонента може бути досягнута за рахунок впровадження енергозберігаючих технологій; установлення очисного обладнання; мінімізації допоміжних матеріальних ресурсів на одиницю продукції та/чи заміни цих матеріалів на такі, що підлягають повторному використанню у виробництві цієї самої або іншої продукції; мінімізації викидів протягом експлуатації продукції за рахунок заміни експлуатаційного ресурсу, наприклад, автомобільного палива на більш екологічне.
Як зазначалося раніше, до компонента «збут» продукційної системи належать матеріально-енергетичні потоки, пов’язані з пакуванням, транспортуванням, зберіганням та продажем продукції, енергії та матеріалів, що входять до компонентів «продукт» і «процес». Екологізація цього компонента має здійснюватися у напрямку покращання екологічних характеристик цих стадій ЖЦ продукції через оптимізацію транспортних шляхів доставки продукції; підтримання технічних характеристик транспортних засобів у належному стані; використання пакувальних матеріалів, що підлягають швидкому розкладанню у навколишньому середовищі або багатократному повторному використанню; підбору легких матеріалів для пакування готової продукції тощо.
До компонента «управління» належать інформаційні потоки, що сприяють прийняттю управлінських рішень на різних стадіях життєвого циклу продукції. Екологізація цього компонента може передбачати здійснення витрат на екологічне маркування продукції з метою інформування споживачів про екологічну якість продукції; відтворення навколишнього природного середовища, а саме; земельних, лісових, рослинних, тваринних ресурсів, водо - регулювання тощо; зменшення витрат на сплату платежів за забруднення навколишнього середовища через упровадження екологічних технологій виробництва продукції; мінімізацію та повторне використання офісних відходів (паперу, тонерів картриджів, конвертів, коректорів тощо).
Необхідно зазначити, що важливою стадією в життєвому циклі продукції є стадія розроблення продукту, що охоплює процеси дослідження ринку, розвитку концептуальних ідей продукту та
Вибору варіанта технічних розробок, підготовки виробництва, входження в ринок і контролю за успіхом. Стосовно охорони довкілля розроблення продукту відіграє вирішальну роль, враховуючи обсяги природної сировини, забруднення на стадії виробництва продукції, транспортування, використання продукту споживачами та його утилізації. У процесі розроблення існує можливість зниження екологоємності продукції на кожній стадії життєвого циклу.
Таким чином, аналіз продукційної системи ЖЦ дає можливість визначати основні напрямки екологізації товарів, робіт та послуг. Це створює передумови для розвитку вітчизняних ринків екологічних товарів, що здатні задовольняти екологічні потреби споживачів, які останнім часом поступово зростають.
Аналіз класифікаційних підходів до визначення товарів екологічного призначення дає можливість запропонувати перелік класифікаційних ознак екологічної продукції. Отже, за призначенням товари екологічного призначення можна розподілити на: споживчі товари, призначені для індивідуальних користувачів (наприклад, фільтри для питної води, лічильники, медичні препарати, екологічно чиста їжа), товари промислового призначення (очисні споруди, енергозберігаюче обладнання) та оргтехнічні засоби (комп’ютери, телефони, телефакси, модеми тощо).
За терміном експлуатації товари екологічного призначення можна поділити на: товари короткострокового користування (екологічно чисті їжа, мийні засоби, гіпоалергенна косметика) та товари довгострокового користування (електромобілі, комп’ютерні програми, енергозберігаючі пральні машини тощо).
За споживчим попитом товари екологічного призначення можна поділити на: товари щоденного вжитку (екологічно чиста їжа); товари попереднього вибору (екологічно чисті дверні та віконні блоки); товари особливого попиту (рідкі види тварин, рослин); товари пасивного попиту (екологічне страхування).
За промисловим складом товари екологічного призначення можна розділити на: обладнання (енергозберігаючі верстати); вузли та агрегати (екологічно ефективні елементи технологічних систем); екологічно чисті сировини й матеріали; виробничі послуги (послуги з монтажу екологічно ефективного обладнання); інтелектуальні товари (екологічно орієнтовані методики проведення технологічних операцій).
Пропонуємо класифікувати товари екологічного призначення за зміною екодеструктивного впливу на різних стадіях ЖЦ продукції на монофункціональні (наприклад, очисні споруди, що запобігають забрудненню довкілля на стадії експлуатації), та полі- функціональні (наприклад, енергозберігаюче обладнання, що дає можливість зменшити руйнування ландшафтів на стадії виробництва ресурсів, зменшити забруднення навколишнього середовища та необхідність у засобах праці на стадії виробництва продукції та зекономити певну кількість енергії на стадії експлуатації обладнання).
Пропонуємо також класифікувати товари екологічного призначення за їх ринковим функціональним призначенням на системо - утворювальні, тобто ті, що формують «зелений» ринок та створюють попит на екологічну продукцію (екологічний менеджмент, екологічний аудит, екологічна експертиза); технологічні, тобто ті, що позитивно впливають на довкілля за допомогою розробок та впровадження екологічних технологій (екоінженіринг; екологічні технології; екологічна модернізація; переробка, поховання і ліквідація токсичних відходів; очищення стічних вод; очисні споруди); фінансові, тобто ті, що забезпечують «зелений» ринок фінансовими та матеріальними ресурсами (екологічне кредитування, екологічне страхування, екологічний лізинг); споживчі, тобто ті, що забезпечують екологічні потреби людей, підтримують стан біоти (екологічно чисті продукти харчування, екологічно чисті меблі, медицина, життєохоронні системи, ветеринарні послуги); заоща - джувальні, тобто ті, що дають можливість заощаджувати енергію, ресурси тощо (енерго-, ресурсозберігаючі, рециклінгові технології); комунікативні (посередницькі), тобто ті, що забезпечують взаємодію між різними секторами екологічного ринку (торгівля екологічними технологіями, продуктами харчування, відходами; транспортування відходів); просувальницькі, тобто ті, що допомагають просувати «зелену» продукцію на ринку (екологічний маркетинг, екологічне маркування, екологічна сертифікація); відтво - рювальні, тобто ті, що забезпечують відтворення природних ресурсів, необхідних для ведення господарської діяльності (екотуризм, лісорозведення, рекультивація), та інформаційні, тобто ті, що здійснюють інформаційне наповнення «зеленого» ринку, впливають на відтворення екологічного попиту (екологічна освіта, підвищення кваліфікації).
Таким чином, розширення класифікаційних підходів до даної групи товарів створює передумови для вдалого застосування складових комплексу маркетингового стимулювання, що сприятиме орієнтації виробництва і збуту на задоволення екологічних потреб та знаходження певного компромісу між економічним розвитком та збереженням навколишнього природного середовища. Досягнення високої екологічної якості продукції є можливим на основі розподілу матеріально-енергетичних потоків продукційної системи ЖЦ, що створює передумови для його екологізації.