Ідентифікація та аналіз зовнішніх можливостей і загроз
Ринкові можливості і загрози значною мірою визначають стратегії підприємств. Залежно від загальноекономічних умов, а також ситуації на ринку в конкретній галузі, майбутня діяльність підприємства може бути як Багатообіцяючою, так і безперспективною.
1. АНАЛІЗ ЗОВНІШНЬОГО І ВНУТРІШНЬОГО СЕРЕДОВИЩА: І 'І
$А/ОТ-АНАЛІЗ
На практиці під час проведенні SWOT-аналізу у тій частині, яка стосується ідентифікації та аналізу зовнішніх можливостей і загроз, застосовуються прийоми ранжування та імовірнісної оцінки факторів. При цьому можуть бути використані дві методики:
1) вибираються тічьки “парні" фактори можливостей і загроз (наприклад, “зростання грошових доходів населення ”-це можтивість, а "зменшення грошових доходів населення " - загроза);
2) фактори можливостей і загроз можуть бути незалежними (наприклад, вихідна ринок іноземних конкурентів з нижчим рівнем витрат - загроза, яка в процесі аналізу немає ‘‘парної"можливості).
Розглянемо приклад. Припустимо, що аналітики деякої компанії “Будівельник” проводять SWOT-аналіз з вибором “парних” зовнішніх можливостей та загроз для своєї фірми (табл. 7.4.).
Для кожного з п факторів вибирається певна оцінка за 10-бальною шкалою, якою вимірюється ступінь важливості факторів, - М, та 3,- для можливостей і загроз відповідно, де і - номер фактора (повинна виконуватися умова М, = З,).
Для кожної пари можливостей і загроз визначаються імовірності Р та Р таким чином, щоб дотримувалася умова Рм, + Рз, = 1.
Загальна оцінка можливостей (М) і загроз (3) розраховується за формулами:
М = £М/-Р/ та 3 = V3,P,, і = 1, 2, ..., п (7.1)
Як видно з табл. 7.4., зовнішні можливості (14 балів) компанії “Будівельник” оцінюються набагато нижче, ніж загрози (26 балів). Це означає, що компанія буде позиціонуватися у нижній половині матриці SWOT - аналізу (див. рис. 7.3.).
Для того, щоб однозначно визначити рекомендовану стратегію, необхідно буде ще провести аналіз сильних і слабких сторін компанії.
Методика SWOT-аналізу з вибором незалежних факторів зовнішніх можливостей і загроз є досить подібною, яле умови М, = 3, та Рм; + Рз. = 1 не виконуються, а в таблиці може бути неоднакова кількість факторів потенційних можливостей і факторів потенційних загроз.
Під час проведення аналізу зовнішніх факторів досить часто виникає проблема формалізації і кількісної оцінки різних економіко-соціальних категорій і явищ. Для оцінки різних зовнішніх факторів у стратегічному аналізі застосовуються різноманітні коефіцієнти, індекси, тести і т. п. Наприклад, якщо необхідно проаналізувати, який рівень нестабільності очікує на підприємство у майбутньому, можна використати тест І. Ансоффа:
1. Необхідно визначити головний ринок, який має вирішальне значення в процесі зростання підприємства і формування прибутку.
2. Використовуючи табл. 7.5., необхідно вибрати опис у кожній з трьох категорій, який найкраще характеризує ринок протягом останніх 5-ти років. За “шкалою нестабільності" в останньому рядку таблиці потрібно співставити кожному опису
Зовнішні можливості |
Зовнішні загрози |
||||||
Фактори |
М |
Рш |
М,- Р„, |
Фактори |
3, |
Рг, |
Зг Рш |
Зростання грошових доходів населення |
10 |
0,3 |
3,0 |
Зменшення грошових доходів населення |
10 |
0,7 |
7,0 |
Вихід на нові ринки будівельних послуг |
8 |
0,6 |
4,8 |
Скорочення ринків будівництва |
8 |
0,4 |
3,2 |
Поява нових технологій будівництва |
4 |
0,4 |
1,6 |
Відсутність нових технологій будівництва |
4 |
0,6 |
2.4 |
Зниження торговельних і митних бар 'єрів |
4 |
0,2 |
0,8 |
Збільшення торговельних і митних бар’єрів |
4 |
0.8 |
3,2 |
Ослаблення позицій фірм - конкурентів |
Є |
0,5 |
3,0 |
Посилення позицій конкурентів |
6 |
0,5 |
3.0 |
Зниження податкового тиску |
8 |
0,1 |
0,8 |
Зростання податкового тиску |
8 |
0,9 |
7,2 |
Разом: |
40 |
- |
14 |
Разом: |
40 |
- |
26 |
Певне число (1, 2, З і т. д.).
3.
Аналіз рівня нестабільності |
Необхідно розрахувати середнє значення трьох вибраний чисел. Наприклад, якщо компанія “Будівельник" оцінює складність ринку в 4 бали, повторюваність подій в 4.5 бала, а прогнозованість майбутнього в 3,5 бала, то середнє значення буде дорівнювати (4 + 4.5 + 3,5) / 3 = 4 бали.
Фактори |
Опис |
||||
Складність ринку |
Національний ринок, економіка |
Регіональний ринок, технологія |
Глобальний (міжнародний) Ринок |
||
Повторюваність подій |
Знайомі Події |
Екстрапольовані події |
Дискретні знайомі події |
Дискретні нові поді |
|
Майбутні зміни |
Незначні Зміни |
Прогнозовані Зміни |
Передба Чувані Зміни |
Частково Передба Чувані |
Неперед- Бачувані Зміни |
Шкала нестабільності' |
Г |
Г |
3 |
4 |
5 |
Таблиця 7.5 |
Якщо знайдене середнє значення більше ніж 3,5 бала, в управлінні майбутньою діяльністю підприємства не можна покладатися на той досвід, який виправдовував себе у минулому.
По-перше, конкурентне середовище, добре знайоме на регіональному або національному рівнях, може різко змінитися в разі виходу на глобальний (міжнародний) рівень.
По-друге, стратегія, яка приносила успіх вчора, може бути неефективною у нестабільному майбутньому середовищі.
По-третє, прогнози можливостей і загроз, які очікують підприємство, є досить ненадійними.
Наведемо ще один приклад. Як відомо, одним з головних зовнішніх факторів, що впливають на діяльність підприємства, є конкуренція. Вона може становити дня підприємства як можливість, так і загрозу. Для кількісного вираження конкуренції може розраховуватися показник інтенсивності конкуренції, який формується під впливом:
1) характеру розподілу ринкових часток між конкурентами;
2) темпів зростання ринку;
3) рентабельності ринку тощо.
Для оцінки характеру розподілу ринкових часток між конкурентами використовують індекс Г ерфіндаля:
І„ = X Н2, (7.2.)
При Н = ОР / ОР для всіх і = 1,..., п,
Де Іь - індекс Герфіндаля (0 < Іь < 1);
Н - частка і-ю підприємства у загальному обсязі реалізації продукції;
ОР - обсяг реалізації продукції і-го підприємства,
ОР - загальний обсяг реалізації продукції на ринку; п - загальна кількість підприємств - виробників продукції.
З допомогою індекса Герфіндаля вимірюється ступінь монополізації ринку, а також рівень конкуренції. Якщо Ін < 0.4, можна стверджувати, що ринок є нестабільним, а конкуренція - високою. При 0.4 < Іь < 0.7 інтенсивність конкуренції вважається середньою, а при Іь > 0.7- незначною.
Під час проведення аналізу зовнішніх можливостей і загроз необхідно враховувати два важливих аспекти. По-перше, аналіз зовнішнього середовища підприємства не може бути процесом, коли аналітик механічно підставляє дані в готові моделі і отримує результати. Для однакових даних може існувати декілька імовірних сценаріїв розвитку подій в галузі. Незважаючи на те, що жодна методика проведення стратегічного аналізу не може гарантувати знаходження єдиного правильного рішення, недоцільно використовувати спрощені методи проведення стратегічного аналізу або покладатися на інтуїцію і випадкові спостереження під час прийняття рішень.
По-друге, аналіз зовнішніх можливостей і загроз повинен бути своєчасним і Грунтуватися на актуальній і перевіреній інформації.
Ці дві умови вказують на необхідність творчого і оперативного підходу до проведення тієї частини 8\ЮТ-аналізу, яка стосується вивчення зовнішніх можливостей і загроз.