Інтенсивність міжнародної конкурентоспроможності
Оцінка рівня та інтенсивності міжнародної конкуренції складається із ряду взаємопов’язаних процедур:
1. Характеристика державної політики в галузі регулювання конкуренції, її елементи.
А) антимонопольна політика визначає:
- методи контролю і обмеження природних і державних монополій;
- порядок контролю за злиттям, об’єднанням, поглинанням;
- контроль за приватизацією;
- обмежене державне втручання в зовнішню торгівлю;
- умови контролю за цінами і зарплатами;
- ліцензування видів діяльності;
- квоти певних видів експорту або імпорту;
- стимулювання розвитку малого бізнесу;
Б) фінансова політика держави в стимулюванні конкуренції:
- регулювання умов надання кредитів;
- система оподаткування;
- норми рентабельності;
- депозитні ставки;
В) регулювання експорту та імпорту на основі зміни:
- митної політики;
- квот;
- ліцензій;
Г) участь держави в підприємництві:
- підтримка певної частини державної власності в усіх галузях;
- державне капіталовкладення;
- державне замовлення;
Д) державна стандартизація:
- виробництва;
- екології;
- продукції;
Е) регулювання видобутку природних багатств;
Ж) закріплена патентна політика. Виключні права на відкриття та “ноу-хау”;
И) законодавче закріплення прав споживачів.
2. Оцінка можливості появи нових конкурентів. Нові конкуренти перерозподіляють ринок, що загострює конкурентну боротьбу, знижує ціни та рентабельність. Реальність цієї загрози визначається факторами, які потрібно оцінити:
А) рівень галузевої собівартості;
Б) ступінь диференціації продукції;
В) доступність каналів розподілу продукції;
Г) потреби в додаткових капіталовкладеннях, які фінансово виснажують і обмежують можливості входження в галузь;
Д) консерватизм існування системи поставок;
Е) фактори, які визначають високий рівень собівартості:
- висока захищеність сучасних технологій патентами;
- утруднений доступ до використання сировини;
- зайнятість найвигідніших, з точки зору ринкової кон’юнктури, географічних регіонів;
- ріст професійних навичок та кваліфікації.
3. Визначення характерного впливу споживачів на інтенсивність конкуренції. Він може бути значним при наявності умов:
- споживачі купляють переважну долю продукції та тиснуть на продавця під загрозою зменшення обсягів закупок продукції (монополістична влада);
- куплена продукція має високу питому вагу в бюджеті споживача, за рахунок чого споживач стає більш чутливим до ціни, якості продукції і т. п.;
- зростає ступінь стандартизації продукції, чим зумовлює ситуацію, в якій існує великий вибір виробників одного і того ж товару, тобто споживач може переключитися на іншого виробника товару;
- споживачі складаються з фізичних осіб з низьким доходом (низькорентабельне виробництво), що зумовлює спад рівня закупок, обмежене виробництво та зростання цін;
- високий ступінь інтеграції виробництва, якщо куплений товар обмежений виробництвом в інтегрованих підрозділах, то останній має можливість тиснути на виробництво загрозою припинення закупок;
- куплена продукція не впливає на якість кінцевої продукції. Споживач більш чутливий до ціни і намагається не допустити її зростання;
- споживач має певну інформацію про вироблену продукцію, що збільшує можливості споживчого вибору.
4. Вплив постачальників продукції на інтенсивність конкуренції, її напрямки - ціна, якість.
Умови росту інтенсивності конкуренції:
- мала кількість постачальників;
- галузь споживає незначну частину продукції, що виробляється постачальником, а тому зміни цін не впливають на собівартість і ціну виробу;
- відсутність ефективних замінників продукції, низький рівень вимог до характеристик поставлених товарів;
- низький рівень вертикальної інтеграції виробництва у споживача, тобто споживач не може сам виробляти продукцію, що закуповується і повністю залежить від поставок.
5. Оцінка загрози з боку товару-замінника.
Правило цінової привабливості: висока ціна на товар А - високий попит на товар В. Така загроза тим більша, чим більші:
- обсяг виробництва товарів замінників;
- кількість ефективних замінників;
- різниця в цінах між виробом-оригіналом і товаром-замін - ником на користь останнього.
Крім того, в міжнародному бізнесі є приклади незаконної імітації, дублювання відомих товарних знаків, що підвищує міжнародну конкуренцію.
Отже, конкуренція підприємства у галузі зводиться до створення сприятливих умов відносно п’яти розглянутих елементів конкурентного середовища, які визначають рівень та інтенсивність конкуренції.
Для оцінки характеру розподілу ринкових часток між конкурентами, зазвичай, користуються показником, який відображає ступінь концентрації виробництва галузі. Такий показник дозволяє оцінити ступінь монополізації ринку і є величиною, зворотною до інтенсивності конкуренції. Для розрахунку використовується так званий чо - тиричастковий показник концентрації (GR - Concentration Ratio):
Op + op2 + op + OP4
CR4 = OP ’ ( )
Де ОР - обсяг реалізованої продукції 7-го підприємства (у певній валюті);
ОР - загальний обсяг реалізації продукції заданого асортименту (у валюті);
ОР = шах(ОРі), для усіх і = 1/п;
ОР2 = шах(ОРі / ОР1 ), для усіх і = 1/(п - 1);
ОР3 = шах(ОР1 / ОРі, ОР2 ), для усіх і = 1/(п - 2);
ОР4 = шах(ОР1 / ОР1, ОР2 , ОР3 ), для усіх і = 1/(п - 3),
П - загальна кількість підприємств, які реалізують максимальні обсяги продукції у загальній кількості реалізації продукції на даному ринку.
Прискорене зростання ринку навіть при рівних потужностях конкурентів може усунути будь-які протиріччя між підприємствами за рахунок задоволеності їх темпами розвитку. Але прискорене зростання не може бути нескінченним. З багатьох об’єктивних і суб’єктивних причин будь-який ринок товарів переживає стан стагнації, застою або невеликого позиційного зростання, коли збільшення обсягу продаж підприємства може відбуватися, головним чином, за рахунок переманювання споживачів у конкурентів та (або) погіршення позиції конкурентів. У такій ситуації активність конкурентної боротьби значно зростає. Цей факт необхідно враховувати в комплексній оцінці інтенсивності конкуренції.
Іншим важливим економічним фактором, який характеризує інтенсивність конкуренції є коефіцієнт рентабельності, що визначається:
Р,=, (22)
Р
Де Рр - коефіцієнт рентабельності ринку;
П — сукупний прибуток підприємств на даному ринку;
Ор - загальний обсяг продажу.
Встановлено, що ринок з високою рентабельністю характеризується перевищенням попиту над пропозицією. Ця обставина дозволяє реалізувати цілі, які стоять перед підприємствами, відносно безконфліктними прийомами й методами і які не зачіпають інтереси конкурентів. Із зменшенням прибутковості бізнесу ситуація змінюється на протилежну.
Для зручності проведення порівняльного аналізу інтенсивності конкуренції на різних ринках (сегментах ринку) і оцінки їх привабливості (з точки зору конкурентної активності) може бути корисним оперування узагальненою характеристикою інтенсивності конкуренції. Крім бази порівняння, вона дає можливість уточнити результати аналізу окремих елементів конкурентного середовища підприємства і більш послідовно підійти до формування спеціального аналітичного звіту.