Класичні та неокласичні теорії досконалої та недосконалої конкуренції
(А. Сміт, Д. Рікардо, Г. Хамберлер,
А. Маршал, Ф. Еджоут, Дж. Робінсон та Е. Чемберлен)
Вперше в економічній теорії термін “конкуренція” запровадив у науковий обіг А. Сміт. Суть конкуренції та методологічні основи її аналізу він розглядає на мікрорівні як суперництво між виробниками товарів.
Конкуренція розглядається А. Смітом як:
- стан ринкової системи, коли контрагенти ринку під впливом будь-яких факторів починають боротьбу за кращі умови виробництва, збуту, що зрушує ринкову рівновагу;
- форма поведінки;
- аналіз, що обмежується положенням про досконалу конкуренцію.
А. Сміт у своїх дослідженнях доводив, що вихідні поняття конкурентоспроможності на світовому ринку можна розкрити завдяки елементарній моделі часткової рівноваги, що передбачає наявність двох країн, які виробляють однакові товари, але з різними витратами.
Обґрунтовуючи політику вільної конкуренції у праці “Дослідження про природу та причини багатства народів” він сформулював поняття “абсолютної переваги”. Він вважав, що кожна країна завжди виробляє один або декілька товарів з меншими витратами, ніж за кордоном. Саме абсолютні переваги є основою того, що можна вважати конкурентоспроможністю як окремих фірм, так і економіки в цілому. Продаючи за кордоном надлишки конкурентоспроможних товарів, країна збільшує національне виробництво, зайнятість, доход і багатство.
Д. Рікардо у роботі “Начала політичної економії та оподаткування” сформулював теорію порівняльних переваг. З її допомогою він пояснював вигідність зовнішньоекономічних операцій різницею витрат виробництва в різних країнах за умов, коли виробники порівнюють пропорції обміну одного товару на інший і всередині країни, і за її межами (приклад з сукном та вином). Але ним не пояснюється чому саме ресурс (робочий час) має різну продуктивність у різних галузях.
Таким чином, необхідною умовою конкурентоспроможності в світовій торгівлі є виробництво в різних країнах світу одних і тих самих товарів з різними витратами. Кожній країні вигідно спеціалізуватись на тих товарах, по виробництву яких вона має найнижчі затрати.
Рікардо виходив з того, що принцип порівняльних переваг при вільній торгівлі діє автоматично і сам по собі призводить до спеціалізації.
Провідну роль в сучасному трактуванні цих поглядів займає модель альтернативних витрат, автором якої є Г. Хамберлер.
Недоліками теорії порівняльних переваг є:
- вільна торгівля;
- досконала мобільність робочої сили;
- постійні витрати на виробництво;
- повна взаємозаміна ресурсів;
- ігнорування відмінностей у рівнях зарплати;
- відсутність транснаціоналізації витрат та технічного вдосконалення.
Засновник неокласичного напрямку в економічній думці, відомий англійський економіст А. Маршалл у роботі “Принципи політичної економії” (1890 р.) досліджував ідеї щодо попиту та пропозицій торгівлі і разом з Ф. Еджоутом реалізував це в графічній формі. Маршалл обґрунтував механізм автоматичного встановлення рівноваги на ринку з допомогою досконалої конкуренції та дії законів граничної корисності і граничної продуктивності. Можливість для збільшення конкурентних переваг продукції з’являється тоді, коли певний фактор виробництва використовується не в повному обсязі, і масштаби виробництва не забезпечують мінімуму витрат. Критерієм конкурентоспроможності в межах цієї моделі є наявність у виробника таких факторів, що можуть бути використані з вищою продуктивністю. Одним із найважливіших факторів, що дає можливість утримувати переваги над конкурентами, є людський капітал. А. Маршалл стверджував, що коли підприємець розподіляє ресурси найкращим чином, то він отримує найбільшу (граничну) віддачу від кожного фактора виробництва, на яку тільки здатне його підприємство. А якщо будь-який з них використовується надмірно, то він отримує “спадну віддачу”, бо решта факторів можуть не встигати за ним.
Розвиток світової економіки на межі XX ст. змінив погляди вчених на конкуренцію. Неможливість пояснити з допомогою цінової конкуренції сутність конкурентної діяльності, змусила економістів шукати інші теоретичні підходи. Дослідженнями моделі недосконалої конкуренції за умов монополії, олігополії і монополістичної конкуренції в різний час займались А. Курно (“Дослідження математичних принципів у теорії багатства”), Е. Чемберлін (“Теорія монополістичної конкуренції і переорієнтація теорії вартості”, 1933 р.), Дж. Робінсон (“Економічна теорія недосконалої конкуренції”, 1933 р.), Й. Шумпетер (“Теорія економічного розвитку”, 1912 р., “Капіталізм, соціалізм і демократія”, 1942 р.) та інші.
Дж. Робінсон узагальнила дискусії про характер ціноутворення за умов монополії і виникнення нових форм конкуренції. Ця робота була зумовлена необхідністю переосмислити дію ринкового механізму з врахуванням значення таких факторів, як обмежена кількість продавців, диференціація продукції, витрати збуту та з врахуванням значення взаємодії продавців на ринку, нецінових форм конкуренції тощо. Новаторство Робінсон полягало в тому, що цей процес розглядався нею у ситуації, коли кожний товаровиробник виступає як монопольний власник свого власного продукту.
Вона підкреслює, що передумовою виникнення олігополії і недосконалої конкуренції є концентрація виробництва, що “скрізь ми спостерігаємо тенденцію до монополізації”, яка виявляється у програмах обмеження, системах квотування, раціоналізації, зростанні гігантських компаній. На її думку така ситуація склалась і на світовому ринку. Типовою для нього стала “симетрична” чи “асиметрична” олі - гополія, коли домінують усього дві-три компанії. Конкуренція між олі - гополістами сприяє врівноважуванню ринку, але породжує замкнені ринки, не сприяючи вільному переливанню капіталів, науково-технічному прогресу, формуванню раціональної структури суспільного виробництва.
Джоан Робінсон розглядає нові характеристики конкурентної боротьби в умовах поширення монополій, використовуючи методи неокласичної школи (еластичність та граничні величини). Приділяє особливу увагу монополії, олігополії, монопсонії та методам ціноутворення при недосконалій конкуренції.
Теорія монополістичної конкуренції Чемберліна належить до школи вчених, яку представляли Леонтьєв, Шумпетер. Він побудував модель недосконалої конкуренції, яка відповідає таким вимогам:
- диференціація продукції;
- кількість продавців росте, ринок відкритий;
- будь-яке виробництво має право виробляти товар цієї групи.
Ці роботи підвели підсумок у дискусії щодо характеру ціноутворення в умовах монополії.