Конкурентні стратегії у малому бізнесі
Малі фірми набули значного поширення в економічно розвинутих країнах. Так, в США щороку створюється близько 700 тис. нових компаній, більшість з яких є малими фірмами. Роль малого бізнесу є великою не тільки кількісно, але й функціонально, якщо виходити з тих задач, які він вирішує в економіці. Невеликі фірми утворюють свого роду фундамент, на якому виростають більш високі “поверхи” господарства і який багато в чому визначає архітектуру всієї будівлі. Малі фірми інтегрують, зв’язують економіку в єдине ціле.
Малі підприємства концентрують свої зусилля на локальних потребах і мають ряд специфічних рис:
1. Невеликі за розміром і зв’язані з обмеженим колом клієнтів. Наприклад, продовольчий магазин, який обслуговує невелике селище,
Має маленький оборот та вузьке коло відвідувачів.
2. Мають різнорідні види товарів (послуг), які не можна задовольнити за допомогою високоефективного серійного виробництва. Прикладом може бути одна з найновіших галузей сфери послуг - створення програмного забезпечення для ЕОМ. Численні локальні потреби існують у всіх галузях народного господарства. Приклад - та ж мережа бензоколонок - сенс її існування полягає саме у територіальній розосередженості.
3. Мінливі, гнучкі. При масових потребах коливання попиту стають середніми. Зникнення одних клієнтів компенсується появою інших. Гнучкість - головне в стратегії малих підприємств.
Відповідно виділяються три переважні різновидності малих підприємств.
Перша з них, обирає собі таку сферу діяльності, в якій оптимальний розмір підприємства є невеликим. Як відомо, із зростанням підприємства його ефективність підвищується до певного моменту. Для діяльності малих підприємств особливо важливим є те, щоб оптимальний розмір підприємства був неоднаковим для різних галузей. Такі ситуації характерні для цілого ряду галузей промисловості, сільського господарства, сфери послуг, торгівлі. Цілком конкурентоспроможною може бути сімейна ферма, яка насичена сучасною технікою, яка застосовує прогресивні технології.
Другим типом малих фірм може бути симбіоз з великою компанією у ролі постачальника простих комплектуючих деталей. Тут мала фірма виступає в ролі молодшого партнера. При цьому розрив стосунків для нього є більш небезпечним, ніж для великої фірми, яке легко знайде йому заміну, а він залишиться без ринку збуту своєї продукції. Тому комутант змушений приймати ті умови, які йому нав’язують.
Третя різновидність малих фірм - це фірми-наслідувачі. У сучасному світі наслідування є однією з найпоширеніших сфер діяльності легального малого бізнесу. Справа в тому, що в ряді галузей патентне право не в змозі реально захистити дизайн від копіювання. Це дає можливість малим фірмам цілком законно копіювати кращі розробки відомих фірм. При чому це досить вигідно. Імітувати товар значно дешевше, ніж створювати новий, тому що малий виробник не несе витрат на НДДКР та рекламно-маркетингову підтримку просування нового товару на ринок. Фірми-наслідувачі мають можливість встановлювати суттєво більш низькі ціни (в 1,5-2 рази) і є більш ефективними, ніж великі.
Вважається, що припинення бізнесу для малої фірми не є трагедією. Малу фірму легко купити, але можна й продати без збитків. У процесі ліквідації розорюється лише незначна кількість фірм (менше 10 % в Європі).
Якщо малій фірмі при сприятливих обставинах вдалося вирости, то вона може мати чотири варіанти поведінки:
- підвищити свою ефективність і на цій базі добитися середніх витрат (силова стратегія);
- розробити ефективну стратегію, яка захищає від конкурентів;
- не змінюватися і стати легкою здобиччю для першого ж сильного суперника;
- просто не розширювати розмірів власної справи.