Корпоративні стратегії диверсифікації
Корпоративна стратегія диверсифікованої компанії концентрується на:
- діяльності з просування компанії в галузі, які обрані для диверсифікації;
- заходах щодо покращення довгострокової роботи з портфелем ділової активності компанії при умові, що диверсифікація вже досягнута;
- спробах використання будь-яких стратегічних переваг, які пов’язані з господарським портфелем компанії, і перетворення їх у конкурентні переваги;
- оцінці перспектив рентабельності для кожного з підрозділів підприємства і стягуванні корпоративних ресурсів туди, де існують найбільш привабливі стратегічні можливості для зростання.
Але диверсифікація не повинна ставати стратегічно пріоритетною до тих пір, поки компанія не вичерпає всі свої можливості для зростання в своїй сфері діяльності. Після чого вишукуються можливості для географічної експансії. Це, як правило, відбувається в такій послідовності: місцевий - регіональний - національний - міжнародний ринки. На одному з перерахованих рівнів географічна експансія може бути зупинена через надто жорстку конкуренцію, нестачу ресурсів або непривабливість подальшого освоєння ринку.
Поки компанія дістає прибуток, використовуючи можливості однієї галузі, немає ніякої необхідності проводити диверсифікацію. Але, як тільки потенціал зростання починає скорочуватися, стратегічно вірним буде проведення диверсифікації в інші сфери діяльності. При цьому виникає питання - як і в якому масштабі здійснювати диверсифікацію. Тут можуть бути різні варіанти: компанія може дивер - сифікуватися як в споріднену, так і в зовсім нову для неї галузь; як в незначних масштабах (менше 10 % від загальних доходів і прибутків), так і у великих обсягах (до 50 %), поширюючи свою активність як в одну або дві нові великі сфери діяльності, так і у велику кількість малих.
Для того, щоб зрозуміти, коли компанії, яка зосереджена на одній сфері діяльності, необхідно переходити до диверсифікації, порівняємо конкурентні позиції фірми з показниками які характеризують різні типи ринків залежно від темпів зростання.
Якщо зберігається сильна конкурентна позиція і невисокі темпи зростання ринку фірма має декілька варіантів поведінки. Найкращий - продовжувати концентруватись на єдиному виді бізнесу.
Компанії, які мають слабку конкурентну позицію на ринку, який повільно зростає, можуть використати такі можливості:
1) перебудову ринкової стратегії з метою виправити своє становище і зайняти більш вигідну позицію;
2) злиття з іншою фірмою або поглинання фірмою-конкурен- том для створення більш сильної бази для конкуренції;
3) диверсифікацію в суміжні або інші галузі при наявності певних фінансових ресурсів;
4) інтеграцію “вперед і назад”, якщо ці дії будуть збільшувати прибуток та посилювати довгострокову конкурентну стратегію;
5) “зняття урожаю” та наступний вихід;
6) ліквідація самої присутності в бізнесі шляхом продажу іншій фірмі або шляхом припинення операцій.
Таблиця 6.1 - SWOP-аналіз_____________________________________________
|
Основною метою диверсифікації є створення цінностей для акціонерів. Диверсифікація “з нуля” передбачає створення нової компанії в обраній галузі під загальним управлінням материнської компанії. Найбільш поширеними шляхами диверсифікації в споріднені галузі є:
- входження в галузь, в якій збутові можливості і рекламна діяльність можуть бути використані спільно (хлібопекарня купує виробника крекеру та солоних паличок);
- використання споріднених технологій (виробник сільськогосподарського насіння та добрив починає поставляти хімікати проти комах);
- передача ноу-хау та досвіду з одного виду діяльності в інший (виробник гамбургерів купує мережу мексиканських закусочних);
- передача фірмового найменування та репутації споживачу нового продукта (послуги) - виробники шин купують станцію техобслуговування автомобілів;
- купівля фірм в нових галузях для підтримки основного виду діяльності (канал кабельного телебачення, який купує спортивну команду або кінокомпанію для забезпечення трансляції своєї основної програми).
Непрофільна диверсифікація полягає в тому, що будь-яка компанія, яка може бути придбана на вигідних фінансових умовах та має перспективи прибутковості є вигідним напрямком диверсифікації. ТНК отримують додаткові конкурентні переваги в результаті глобальної диверсифікації в галузі з подібними технологіями.