ЛІЦЕНЗУВАННЯ ПЕВНИХ ВИДІВ ГОСПОДАРСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Основним нормативно-правовим актом, що регулює процес ліцензування певних видів господарської діяльності є Закон України “Про ліцензування певних видів господарської діяльності”. Згідно з цим Законом ліцензування - це діяльність пов’язана з видачею, переоформленням та анулюванням ліцензій, видачею дублікатів ліцензій, веденням ліцензійних справ та ліцензійних реєстрів, контролем за додержанням ліцензіатами ліцензійних умов, видачею розпорядження про усунення порушень ліцензійних умов, а також розпоряджень про усунення порушень законодавства у сфері ліцензування.
Реалізацію державної політики у сфері ліцензування здійснює Кабінет Міністрів України, спеціально уповноважений орган з питань ліцензування, а також органи виконавчої влади, визначені Кабінетом Міністрів, і спеціально уповноважені виконавчі органи Рад.
Основними принципами державної політики у сфері ліцензування є такі:
• забезпечення рівності прав та законних інтересів усіх суб’єктів господарювання;
• захист прав, законних інтересів, життя та здоров’ я громадян, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави;
• встановлення єдиного порядку ліцензування видів господарської діяльності на території України та визначення його особливостей для окремих видів господарської діяльності, що зумовлені специфікою їх провадження;
• встановлення єдиного переліку видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню;
• запровадження ліцензування окремого виду господарської діяльності у разі недостатності інших засобів державного регулювання господарської діяльності.
Ліцензування певних видів господарської діяльності здійснює спеціально уповноважений орган з питань ліцензування, який виконує такі функції у даній сфері:
• розробляє основні напрямки розвитку ліцензування;
• розробляє проекти нормативно-правових актів з питань ліцензування, що приймаються органами виконавчої влади;
• узагальнює практику застосування нормативно-правових актів з питань ліцензування;
• здійснює нагляд за додержанням органами ліцензування та ліцензі - атами законодавства в сфері ліцензування та дає роз’яснення щодо його застосування;
• здійснює методичне керівництво, інформаційне забезпечення діяльності органів ліцензування;
• затверджує спільно з органами ліцензування ліцензійні умови провадження певного виду господарської діяльності та порядок контролю за їх додержанням;
• формує експертно-апеляційну раду;
• веде Єдиний ліцензійний реєстр;
• видає розпорядження про усунення порушень ліцензійних умов, а також розпорядження про усунення порушень законодавства у сфері ліцензування.
Фінансування органу ліцензування здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України або місцевого бюджету. При наданні ліцензії визначаються ліцензійні умови, які являють собою установлений з урахуванням вимог вичерпний перелік організаційних, кваліфікаційних та інших спеціальних вимог, обов’язкових для виконання при провадженні видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню. У ліцензійні умови включаються кваліфікаційні вимоги до працівників суб’єктів господарювання як юридичних, так і фізичних осіб.
Відповідно до чинного законодавства ліцензуванню підлягають
Такі види господарської діяльності:
• пошук (розвідка) корисних копалин;
• виробництво вибухових матеріалів промислового призначення;
• виробництво особливо небезпечних хімічних речовин;
• видобуток дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення, напівдорогоцінного каміння;
• виготовлення виробів з дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення, напівдоро - гоцінного каміння, торгівля виробами з дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення, напівдорогоцінного каміння;
• виробництво лікарських засобів, оптова, роздрібна торгівля лікарськими засобами;
• виробництво ветеринарних медикаментів і препаратів, оптова, роздрібна торгівля ветеринарними медикаментами і препаратами;
• виробництво пестицидів і агрохімікатів;
• виробництво спеціальних засобів, заряджених речовинами сльозоточивої та дратівної дії, засобів індивідуального захисту, активної оборони та їх продаж;
• розроблення, виготовлення спеціальних технічних засобів для зняття інформації з каналів зв’язку, інших засобів негласного отримання інформації, торгівля спеціальними технічними засобами для зняття інформації з каналів зв’язку, іншими засобами негласного отримання інформації;
• розроблення, виробництво, використання, експлуатація, сертифікаційні випробування, тематичні дослідження, експертиза, ввезення, вивезення криптосистем і засобів криптографічного захисту інформації, надання послуг у галузі криптографічного захисту інформації, крім послуг електронного цифрового підпису, торгівля криптосистемами і засобами криптографічного захисту інформації;
• розроблення, виробництво, впровадження, сертифікаційні випробування, ввезення, вивезення голографічних захисних елементів;
• розроблення, виробництво, впровадження, обслуговування, дослідження ефективності систем і засобів технічного захисту інформації, надання послуг у галузі технічного захисту інформації;
• виготовлення бланків цінних паперів, документів суворої звітності;
• транспортування нафти, нафтопродуктів магістральним трубопроводом, транспортування природного, нафтового газу та газу (метану) вугільних родовищ трубопроводами та їх розподіл;
• постачання природного газу, газу (метану) вугільних родовищ за регульованим та нерегульованим тарифом;
• зберігання природного газу, газу (метану) вугільних родовищ в обсягах, що перевищують рівень, установлений ліцензійними умовами;
• централізоване водопостачання та водовідведення;
• розроблення, випробування, виробництво, експлуатація ракет-носіїв, космічних апаратів та їх складових частин, наземного комплексу управління космічними апаратами та його складовими частинами;
• проведення дезінфекційних, дезінсекційних, дератизаційних робіт;
• медична практика;
• переробка донорської крові та її компонентів, виготовлення з них препаратів;
• ветеринарна практика та ін.
Для отримання ліцензії суб’ єкт господарювання повинен подати відповідну заяву, в якій вказати основні відомості про себе, а саме: найменування, місцезнаходження, банківські реквізити, ідентифікаційний код - для юридичних осіб; прізвище, ім’ я по батькові, паспортні дані, ідентифікаційний номер фізичної особи платника податків та інших обов’ язкових платежів - для фізичних осіб, а також вид господарської діяльності, по якій необхідно отримати ліцензію.
Рішення про видачу ліцензії приймає орган ліцензування строком не більше ніж десять робочих днів з часу подання заяви. Видана ліцензія повинна містити найменування органу ліцензування, що видав ліцензію; вид господарської діяльності, яка ліцензується; найменування юридичної особи або прізвище, ім’я по батькові фізичної особи - суб’єкта господарської діяльності, їх ідентифікаційний код або ідентифікаційний номер платника податків та інших обов’язкових платежів; місцезнаходження або місце проживання; дата прийняття та номер рішення про видачу ліцензії; дата видачі та строк дії ліцензії; посада, прізвище та ініціали особи, яка підписала ліцензію. Видана ліцензія засвідчується підписом керівника органу ліцензування та печаткою. Видача ліцензій суб’єктам господарювання здійснюється на платній основі, розмір і порядок зарахування плати встановлюється Кабінетом Міністрів України. На відміну від плати за реєстрацію, яка здійснюється до подання документів на реєстрацію, плата за видачу ліцензії здійснюється після прийняття рішення про видачу ліцензії.
Суб’єкт господарювання, який отримав ліцензію на господарську діяльність в центральному органі виконавчої влади, може здійснювати відповідну діяльність на всій території України. Відповідно господарська діяльність на підставі ліцензії, виданої місцевим органом, здійснюється на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці. При цьому для кожної філії, кожного відокремленого підрозділу суб’єкта господарювання, що буде проводити відповідну діяльність, необхідно отримати копію ліцензії. За видачу копії ліцензії здійснюється плата в розмірі одного неоподатковуваного мінімуму доходів громадян. Отримані кошти зараховуються до Державного бюджету України.
Державний нагляд і контроль у сфері ліцензування здійснює спеціально уповноважений орган з питань ліцензування шляхом проведення планових та позапланових перевірок. Планові перевірки за дотриманням ліцензійних умов проводяться не частіше одного разу на рік. Позапланові перевірки здійснюються на підставі надходження до органів ліцензування заяви у письмовій формі про порушення ліцензійних умов або з метою перевірки виконання розпоряджень про усунення порушень ліцензійних умов.
Підставами для анулювання ліцензії є:
• заява ліцензіата про анулювання ліцензії;
• акт про повторне порушення ліцензіатом ліцензійних умов;
• рішення про скасування державної реєстрації суб’єкта господарювання;
• нотаріально засвідчена копія свідоцтва про смерть фізичної особи - суб’єкта підприємницької діяльності;
• акт про виявлення недостовірних відомостей у документах, поданих суб’єктом господарювання для одержання ліцензії;
• акт про встановлення факту передачі ліцензії або її копії іншій юридичній або фізичній особі для провадження господарської діяльності;
• акт про встановлення факту неподання в установлений строк повідомлення про зміну даних, зазначених в документах, що додавалися до заяви про видачу ліцензії;
• акт про невиконання розпорядження про усунення порушень ліцензійних умов;
• неможливість ліцензіата забезпечити виконання ліцензійних умов, встановлених для певного виду господарської діяльності;
• акт про відмову ліцензіата в проведенні перевірки органом ліцензування або спеціально уповноваженим органом з питань ліцензування.
Орган ліцензування приймає рішення про анулювання ліцензії протягом 10 робочих днів з дати встановлення підстав для анулювання ліцензії, яке вручається (надсилається) ліцензіату із зазначенням підстав анулювання не пізніше 3 робочих днів з дати його прийняття.
Ліцензування господарської діяльності за її видами є складовою державного регулювання підприємництва в Україні, спрямованого на забезпечення єдиної державної політики у цій сфері.