Маркетинг. Менеджмент. Інновації
За Загальною редакцією С. М. Ілляшенка
Розвиток людської цивілізації свідчить, що в його основу покладені різного роду нововведення: у виробництві, системі організації суспільства, побуті тощо. Особливого значення нововведення і результат їх комерційного використання — інновації — стали набувати з початком промислової революції, коли почалося стрімке прискорення соціально-економічного розвитку суспільства.
В останнє десятиріччя з початком формування постіндустріа - льної економіки саме інновації й інноваційна діяльність, що базується на інновації і зусиллях, вийшли на перше місце серед факторів економічного зростання. Цим обумовлений інтерес науковців і практиків до проблематики інноваційного розвитку, обґрунтування вибору його найбільш раціональних шляхів, управління інноваційними процесами на різних рівнях узагальнення.
З цих причин особливої актуальності набуває інноваційний менеджмент, який розглядається як наука й практичне керівництво з управління інноваційними процесами на макро - і мікрорі - внях економіки. В умовах нестаціонарного розвитку економіки (а саме вони є характерними для України) інноваційний менеджмент відіграє консолідуючу роль в антикризовому управлінні і забезпечує узгоджену взаємодію його складових частин і фінансового менеджменту, операційного менеджменту, менеджменту персоналу, маркетингового менеджменту тощо.
Важливу роль у забезпеченні успіху інноваційної діяльності відіграє маркетинг інновацій, який визначається як діяльність, спрямована на пошук нових сфер і способів використання потенціалу організації, створення на цій основі нових продуктів та технологій їх просування на ринку з метою задоволення запитів споживачів більш ефективним, ніж конкуренти, способом, отримання за рахунок цього прибутку і забезпечення умов тривалого виживання і розвитку на ринку.
При цьому маркетинг інновацій розглядають як функцію інноваційного менеджменту, спрямовану на виявлення можливих напрямків інноваційної діяльності, їх матеріалізацію та комерціалізацію.
З іншого погляду, інноваційний менеджмент можна розглядати як функцію маркетингу інновацій, спрямовану на втілення досягнень науки і техніки в нові товари, здатні задовольнити за-
Пити споживачів і забезпечити організацію-інноватора прибутком.
Викладені у монографії результати досліджень як відомих науковців, так і початківців, представників різних наукових ліній, розвивають і поглиблюють методологічні, теоретико-методичні і прикладні аспекти маркетингу інновацій та інноваційного менеджменту. Об’єднання цих результатів в одній книзі дозволяє виконати багатоаспектний аналіз проблем управління інноваційною діяльністю та інноваційним розвитком, розглянути їх з різних позицій, визначити найбільш ефективні напрямки їх розв’язання.
До монографії увійшли матеріали досліджень, що були оприлюднені на IV Міжнародній науково-практичній конференції «Маркетинг інновацій та інновації у маркетингу», а також досліджень, виконаних у межах наукової теми «Розроблення наукових основ маркетингу інновацій» (№ державної реєстрації 0109Ш01384).