Методи і показники оцінки малого бізнесу
Результати наукового дослідження розвитку малого бізнесу залежать від вибору методів - способів, прийомів вивчення досліджуваного об'єкта (табл. 3.2).
Основою для наукового аналізу є інформаційна база дослідження, яка охоплює систему показників, що дають можливість охарактеризувати об'єкт дослідження.
Методи і принципи дослідження суб'єктів МБ |
Основними критеріями відбору показників для всіх суб'єктів малого бізнесу є об'єктивність і співмірність.
Методи Принципи |
Суть методу |
Сфера застосування |
|
1 |
2 |
3 |
|
Філософські принципи |
Руху і розвитку |
Аналіз малого бізнесу як динамічного процесу |
Аналіз динаміки розвитку суб'єктів малого бізнесу; прогноз розвитку малого бізнесу |
Історизму |
Ретроспективний аналіз теорії малого бізнесу |
Аналіз ролі зарубіжних і вітчизняних вчених XVII - ХХ ст. у формуванні сучасної теорії малого бізнесу |
|
Взаємо Зв'язку |
Аналіз малого бізнесу у взаємозв'язку з іншими процесами |
Аналіз взаємозв'язку між малим бізнесом і економікою підприємств, рівнем розвитку ринкової інфраструктури, інвестиційними процесами і демографічною поведінкою населення |
|
Причинно Сті |
Аналіз чинників функціонування і розвитку малого бізнесу |
Розробка концепції чинників функціонування і розвитку малого бізнесу |
|
Аналізу і синтезу |
Аналіз економічної діяльності як окремих суб'єктів малого бізнесу, так і малого бізнесу загалом |
Виконання просторового соціально - економічного аналізу малого бізнесу регіону, розробка інтегральної оцінки малого бізнесу і виконання його типології |
|
Порівняль Ний |
Порівняння особливостей малого бізнесу різних частин регіону, а також малого бізнесу регіону і України |
Виконання регіонального і порівняльного аналізу малого бізнесу і в контексті розвитку малого бізнесу в Україні |
|
Системний |
Вивчення малого бізнесу як складної системи, аналіз її підсистем |
Дослідження особливостей функціонування малого бізнесу у центральній, напівпериферійній підсистемах |
Таблиця 3.2 |
1 |
2 |
3 |
4 |
Сучасні чітко визначені наукові принципи |
Формаліза Ції |
Застосування математичних методів обробки статистичних матеріалів |
Виконання регресійного аналізу для дослідження впливу регіональних чинників на розвиток малого бізнесу; факторний і кластерний аналіз для типізації одиниць територіального поділу за рівнем та особливостями розвитку малого бізнесу |
Сучасні чітко визначені наукові принципи |
Картогра Фічний |
Картографічне відображення та інтерпретація малого бізнесу регіону |
Розробка серії карт, які відображають ТО малого бізнесу регіону |
Статистич Ний |
Використання різних статистичних даних, що характеризують малий бізнес регіону загалом і окремих його частин |
Застосування статистичних показників для виявлення особливостей функціонування і розвитку малого бізнесу регіону. Для дослідження треба застосувати кілька типів відносних величин: показники інтенсивності, співвідношення, а для визначення зміни малого бізнесу - показники рядів динаміки |
У зв'язку з особливостями етапу становлення малого бізнесу країни і недостатнім рівнем розвитку статистики малого бізнесу у деяких випадках використовуються показники, які можуть дати опосередковану інформацію.
1. Показники, що відображають стан сектора МСБ в цілому і за окремими галузями:
Розподіл числа малих і середніх підприємств за галузями економіки; розподіл показника "частка малих/середніх підприємств в загальній кількості підприємств в регіоні" за галузями економіки;
Розподіл показника "кількість малих/середніх підприємств на 1000 чоловік населення регіону" за галузями економіки;
Розподіл середньої чисельності працівників малих і середніх підприємств за галузями економіки;
Розподіл показника "середня чисельність працівників на одному малому/середньому підприємстві" за галузями економіки;
Розподіл обсягу виробництва продукції (робіт, послуг) малих підприємств за галузями економіки.
2. Показники, що відображають ефективність функціонування сектора МСБ в цілому і за окремими галузями:
Розподіл виручки від реалізації продукції (робіт, послуг) малих і середніх підприємств, зокрема у розрахунку на одне підприємство, за галузями економіки;
Розподіл прибутку малих і середніх підприємств, зокрема у розрахунку на одне підприємство, за галузями економіки;
Розподіл показника "частка прибуткових малих/середніх підприємств у галузі" за галузями економіки.
3. Показники ефективності використання трудових ресурсів сектора МСБ в цілому і за окремими галузями:
Розподіл продуктивності праці малих і середніх підприємств (обсяг виробництва у розрахунку на одного працівника підприємства) за галузями економіки;
Розподіл прибутку малих і середніх підприємств у розрахунку на одного працівника підприємства за галузями економіки.
4. Показники динаміки малих підприємств в цілому і за окремими галузями:
Розподіл темпів зростання числа малих підприємств, чисельності працівників і обсягу виробництва продукції (робіт, послуг) малих підприємств за галузями економіки.
Охарактеризувати малий бізнес країни загалом і окремих його частин, наскільки дають змогу здійснити це статистичні методи. Вони передбачають широке застосування абсолютних і відносних показників. Для дослідження необхідно використовувати декілька типів відносних показників з метою вивчення особливостей (функціонування і розвитку малого бізнесу:
Показники інтенсивності розвитку - характеризують поширення суб'єктів малого бізнесу у просторі (забезпеченість малих підприємств у розрахунку на 10 тис. осіб населення);
Показники співвідношень - засвідчують про співвідношення одних показників до інших.
Методика оцінки малого бізнесу містить такі складові:
1. Визначення змін у малому бізнесі. Для цього використовуються показники:
Абсолютний приріст (спад);
Темпи зростання (спаду);
Країна
Де Мр-н - приріст виробництва продукції (робіт, послуг) малих підприємств на одного жителя регіону за певний період;
АВкраїна - приріст виробництва продукції (робіт, послуг) малих підприємств на одного жителя країни за цей період.
2. Інтегральна оцінка розвитку малих підприємств. Базується на розрахунку індексу рівня розвитку малих підприємств, який враховує добуток часткових індексів:
|
ПМП, |
(3.2)
Де 1 рмп - інтегральний індекс розвитку малих підприємств;
ІМп - індекс кількості малих підприємств (частка милих підприємств у загальній кількості підприємств);
ІзМП - індекс зайнятості на малих підприємствах (частка зайнятих на МП до загальної кількості зайнятих);
ІпМП - індекс обсягів виробленої продукції малими підприємствами
(частка малих підприємств у загальному обсязі виробленої продукції (робіт, послуг) в країні).
3. Визначення реальних масштабів діяльності малих підприємств країни. Враховується тіньовий компонент діяльності за умов зіставлення фактичних основних показників діяльності малих підприємств ("реальних" або "потенційних"). "Реальний" дохід від реалізації
Продукції (робіт, послуг) Др, обчислюють за формулою:
(3.3) |
Дрі = КРг Х Ді,
Де Крі - коефіцієнт "реальної" діяльності і-го року;
Ді - фактичний дохід від реалізації продукції (робіт, послуг) і-го року.
Коефіцієнт "реальної діяльності" обчислюють як співвідношення кількості зареєстрованих суб'єктів, зокрема малі підприємства, до кількості діючих:
З
КРі= іт~, (3.4)
ДМПі
Де ЗМПі - кількість зареєстрованих малих підприємств і-го року;
ДМПі - кількість діючих малих підприємств і-го року (які звітували).
4. Оцінка впливу чинників становлення і розвитку малого бізнесу. Для оцінки використовують метод побудови множинної регресії. Загальне призначення моделі множинної регресії полягає в аналізі зв'язку між декількома незалежними змінними (пояснювальними факторами) та залежною змінною (результативним фактором).
5. Типізація одиниць адміністративно-територіального поділу країни за рівнем та характером розвитку малого бізнесу. Для цього використовуються методи факторного та таксономічного аналізу.
1. У чому полягає сутність дохідного, порівняльного та майнового підходів оцінки бізнесу?
2. Значення статистичного аналізу розвитку малого та середнього бізнесу.
3. Етапи статистичного дослідження діяльності малого підприєм -
Ства.
Л А в І в ■■ ■ V ■ ■