МЕТОДОЛОГІЧНІ ПІДХОДИ ДО ВСТАНОВЛЕННЯ КОНКУРЕНТНИХ ПЕРЕВАГ МАЛИХ ПІДПРЄМСТВ
Т. А. Говорушко, д. е.н., професор Національний університет харчових технологій
В ринковій економіці особливою господарською одиницею безперечно є мале підприємство. Згідно ст. 63 Господарського кодексу України Малі підприємства - це організаційно-економічний вид підприємств, які кваліфікуються за показником чисельності зайнятих працівників та обсягу валового доходу від реалізації продукції (робіт, послуг) за звітний (фінансовий) рік [2].
У процесі функціонування мале підприємство стикається з різними життєвими факторами, отримує інформацію, використовує ресурси, співпрацює та конкурує з іншими підприємствами, тощо. Місце малих підприємств у системі економічних відносин відображено на рис.1.
1
6 > |
|
1 |
Банки |
1 |
5 |
2 |
Домогосподарс- |
|
8 І |
4 |
11 |
12
|
9 |
Рис. 1. Місце малих підприємств у системі економічних 1 — робоча сила і 2 — товари (потік товарів); 3 — оплата продукції і 4 — доходи (грошовий потік); 5 — накопичення домашніх господарств і 6 — накопичення малих підприємств ( потік накопичень); 7 — інвестиції в домашні господарства і 8 — інвестиції в малі підприємства (потік інвестицій); 9 — податки і податкові платежі домогосподарств і 10 — податки і податкові платежі малих підприємств (державні платежі); 11 — платежі і виплати домогосподарствам і 12 — інвестиції, субсидії, дотації малим підприємствам (державні витрати). |
Проведені дослідження показали, в залежності від того, який вид діяльності і яку стратегію поведінки вибирає підприємство на ринку, в економіці західних країн виділяють такі види малих підприємств: комутанти, експлеренти, патієнти [1]. Класифікацію малих підприємств залежно від виду обраної стратегії наведено з пев - ною метою. Справа в тім, що патієнтна (нішева) стратегія є складовою добре відомої конкурентної стратегії, що реалізується з метою досягнення стратегічних або конкурентних переваг.
Термін „конкурентна перевага” відображає характеристики переваги товару, марки або підприємства над конкурентами в ринковій боротьбі. Науковці також вважають, що конкурентні переваги - це сильні сторони товару. Проте найбільш точно сутність конкурентної переваги відображає наступне визначення: „Конкурентна перевага — це фактор чи комбінація факторів, яка робить діяльність організації більш успішною у порівнянні з конкурентами ”.
На рис. 2 показано основні фактори конкурентних переваг, що самовизначаються малими підприємствами.
70 - і----------------------------------------------------------------------- —
60--------------------------------------------------------------------------------------------------
5°---------- ——-----------------
40---------- 20 10 0 |
Ціна Якість Сервіс Місцерозташування
Рис. 2 Фактори конкурентних переваг малих підприємств
На основі аналізу існуючих класифікацій конкурентних переваг малих підприємств пропонується удосконалений їх варіант (табл. 1).
Базисом загальної конкурентної переваги підприємства є переваги внутрішні (виробничі, технологічні, кваліфікаційні, організаційні, управлінські, інноваційні; наслідкові, економічні). Однак, вважається, це всього лише потенціал досягнення підприємством своїх конкурентних позицій.
Таблиця 1 Класифікація конкурентних переваг сучасного _______ малого підприємства__________________________________
|
Саме зовнішні конкурентні переваги (інформаційні, конструктивні, якісні, поведінкові, кон’юнктурні, сервісні, іміджеві, цінові, збутові), з одного боку, орієнтують підприємство на розвиток та використання тих чи інших внутрішніх переваг, а з другого - забезпечують йому стійкі конкурентні позиції, оскільки орієнтують на цілеспрямоване задоволення потреб конкретної групи споживачів.
За стратегічною спрямованістю варто підкреслити те, що конкурентні переваги створені для задоволення нових потреб або нових методів їх задоволення в сучасній літературі з даної тематики означаються як більш прогресивні, оскільки, з одного боку, дають можливість підприємству економити на витратах, пов’язаних з конкурентними діями, а з другого - сприяють досягненню більш суттєвих результатів.
За походженням з урахуванням динамічності і невизначеності підприємницького середовища в Україні доцільно створювати конкурентні переваги як відповідь на зміни в навколишньому бізнес - середовищі. Залежно від імовірності успіху конкурентні переваги малих підприємств можна визначити як ймовірні (перемога в конкурентній боротьбі, конкурентні позиції не можуть бути прораховані чітко і конкретно у зв’язку з дією різновекторних факторів навколишнього бізнес-середовища, або через невизначеність його сил та умов).
Час дії конкурентних переваг в першу чергу визначається можливостями конкурентів копіювати досвід підприємств-лідерів ринку, враховувати допущені ними прорахунки, ліквідувати недоліки і на цій основі удосконалювати свою власну діяльність. Встановлено, що час дії конкурентних переваг найкоротший у сфері послуг, де таке копіювання особливо можливо, в тому числі і з урахуванням діючої системи законів.
Залежно від впливу на потенціал підприємства конкурентні переваги можуть бути охарактеризовані як такі, що формують потенціал малих підприємств, зміцнюють його.
Залежно від сили та характеру впливу на споживачів конкурентні переваги підприємства можна розглядати як такі, що формують споживачів, їх поведінку, запити, попит (так звана американська модель маркетингу) і такі, які формуються самими споживачами (європейська модель партнерського маркетингу). Варто сказати на те, що остання набуває дедалі більшого поширення серед підприємців, формує нову систему маркетингової культури.
За рівнем реалізації конкурентні переваги малого підприємства можна визначити як галузеві.
Послуговуючись концепціями маркетингових систем конкурентні переваги на початковому етапі їх формування повинні сприяти управлінню попитом (ефективні методи просування і збуту продукції, підвищення продуктивності праці, зменшення витрат на виробництво і збут) з поступовим переходом на управління потребами споживачів.
Наведена концепція конкурентних переваг сучасного малого підприємства не є всеохоплюючою, але, на думку автора вона сприятиме більш правильному їх розумінню, орієнтуванню при їх створенні на досягнення відповідних результатів у межах обраного малим підприємством виду стратегії.