Мезоекономічні аспекти управління інноваційним потенціалом підприємств на засадах маркетингу взаємодій
Дослідження особливостей формування та управління інноваційним потенціалом підприємств не втрачають своєї актуальності впродовж тривалого часу через те, що відкриваються нові аспекти досліджень, з’являються більш досконалі методики розрахунків інноваційного потенціалу (з урахуванням або без урахування дії
Різноспрямованих факторів внутрішнього та зовнішнього середовищ). На сьогодні значну актуальність посідають проблеми оцінки дії чинників мезосередовища на інноваційний розвиток підприємств та їх потенціал.
Аналіз останніх наукових публікацій з означених проблем дає підставу зауважити, що дослідники, вивчаючи середовище інноваційної діяльності підприємств, по-перше, в основному зосереджують наукові пошуки на порівнянні галузевих структур в межах різних регіональних підсистем національної економіки, при - ходячи до висновків щодо раціональності розміщення виробничих сил [4; 5; 9]; по-друге, пов’язують утворення зовнішнього мезосе - редовища з: а) розвитком нових регіональних інституціонально - економічних структур та їх впливу на формування інноваційного потенціалу підприємств [23; 40; 18; 46]; б) функціонуванням регіональної системи як головного генератора та споживача коштів регіональних бюджетів [45; 12]; по-третє, концентрують дослідження середовища інноваційного потенціалу підприємств на вивченні взаємодії основних конкуруючих сил, вплив яких безпосередньо стосується інноваційної активності підприємств на певному ринку (ринках) [3]. При цьому залишається нерозв’язаним питання щодо обґрунтованої структуризації мезофакторів зовнішнього середовища на основі концепції маркетингу взаємодій, оцінки їх впливу на інноваційну діяльність та можливості збільшення інноваційного потенціалу підприємств.
З урахуванням сказаного метою даного дослідження є виділення найвпливовіших суб’єктів мікро - та мезосередовища інноваційного потенціалу підприємств із застосуванням концепції маркетингу взаємодій, що вимагає вирішення таких завдань:
- розроблення алгоритму створення підприємством - інтегратором інноваційно-орієнтованої маркетингової системи на основі концепції маркетингу взаємодій;
- порівняльного аналізу впливу місцевих органів влади, суб’єктів регіональної інноваційно-інформаційної інфраструктури та безпосереднього оточення на інноваційні можливості підприємств у межах маркетингової системи взаємовідносин.
На сьогодні концепція маркетингу взаємодій поступово стає підґрунтям розробки практичних заходів фірми щодо підвищення ефективності її інноваційної діяльності та виявлення можливостей збільшення інноваційного потенціалу завдяки використанню методології формування оптимальної моделі взаємовідносин під-
Приємств з певною сукупністю суб’єктів ринку [3; 24], а також результатів систематичних досліджень факторів внутрішнього і зовнішнього середовища. Вихідним положенням концепції маркетингу взаємодій є орієнтація підприємства на максимальне залучення векторів впливів, утворених спільною дією всіх суб’єктів його безпосереднього оточення (мікрооточення). Згідно з моделлю п’яти конкурентних сил ринку М. Портера [3] до безпосереднього оточення підприємства належать: 1) існуючі конкуренти; 2) потенційні конкуренти; 3) постачальники; 4) споживачі; 5) підприємства, які пропонують товари-замінники. Сила та характер дії даних суб’єктів на підприємство визначають своєрідний напрям впливу, ознаками якого є погіршення/поліпшення доступності інноваційних ресурсів, обмеження/сприяння свободі діяльності, підсилення/зменшення можливостей адаптації до впливу факторів безпосереднього зовнішнього оточення. Отже, оптимальна модель взаємовідносин підприємств, створена на основі концепції маркетингу взаємодій, фактично стає додатковим інституційно - економічним ресурсом, що підсилює інноваційні можливості підприємства.
На сьогодні, в умовах збільшення активності локальних інсти - туційно-економічних суб’єктів (органів місцевої влади та регіональної інноваційно-інформаційної інфраструктури) під час регулювання інноваційних процесів підприємство має враховувати їх вплив на ресурсозабезпечення інноваційного потенціалу в межах інтегрованої маркетингової системи. Отже, суб’єктну структуру цієї системи доцільно доповнити включенням органів місцевої влади та регіональної інноваційно-інформаційної інфраструктури, що за сукупністю формують мезооточення підприємства.
Перший рівень (мікрорівень) інтегрованої маркетингової системи характеризуватиметься взаємодією промислових підприємств із суб’єктами безпосереднього оточення, другий рівень - взаємовідносинами з основними суб’єктами мезосередовища. Процес створення підприємствами дворівневих інноваційно - орієнтованих маркетингових систем має включати такі етапи:
1) формулювання цілей інноваційної діяльності підприємства - інтегратора та визначення найбільш значущих ресурсних складових його інноваційного потенціалу: стимулювання інвестиційно - фінансової складової є найактуальнішим на етапі формування потенціалу, коли розв’язуються питання первісного накопичення ресурсних можливостей; потенціал матеріальних активів має на-
Рощуватися на етапі адаптації, пов’язаному зі збільшенням можливостей пристосування до впливу внутрішніх і зовнішніх факторів; значущість укріплення інтелектуального потенціалу для підвищення науково-технічного рівня виробництва зростає на етапі розвитку [27; 30]; 2) визначення конкретної складової інноваційного потенціалу підприємства-інтегратора, нарощуванню якої має приділятися основна увага, та характеристика функцій суб’єктів міні - та мезосередовища щодо ресурсозабезпечен - ня означеної складової; 3) виділення міні - й мезосуб’єктів зовнішнього середовища, взаємодія з якими є найсприятливішою для досягнення інноваційних цілей підприємства-інтегратора та створення умов нарощування найважливіших ресурсних складових його інноваційного потенціалу з подальшою реалізацією заходів щодо організації спроектованої інноваційно-орієнтованої маркетингової системи.
Проектуючи таку маркетингову систему, промислові підприємства конкретного регіону здійснюють відбір мікро - та мезоеконо - мічних партнерів; формують рівень власного інноваційного потенціалу; впливають на стан інноваційних потенціалів всіх інших учасників.
Згідно з табл. 5.2 [32-36] на етапі формування інноваційний потенціал промислових підприємств Донецького регіону в межах проектованої інноваційно-орієнтованої маркетингової системи знаходиться під значним впливом як торгово-фінансових посередників (мікрооточення), так і мезосуб’єктів, передусім інноваційно-інформаційної інфраструктури (інвестиційно-інноваційних фондів, страхових компаній, фінансово-кредитних установ, бірж, фондів підтримки підприємництва) та місцевих органів влади (Комітет з питань територій пріоритетного розвитку державної адміністрації Луганської області, Головне управління економіки Луганської обласної державної адміністрації Тощо).
При цьому налагодження активної взаємодії з органами місцевої влади можливе лише за умов, коли підприємство-інтегратор відповідає ряду вимог: працює у галузі, яка належить до переліку пріоритетних напрямів інноваційної діяльності; застосовує у своїй діяльності прогресивні технології; сприяє розвитку міської інфраструктури. У протилежному випадку підприємство зосереджується на формуванні інноваційно-орієнтованих маркетингових взаємовідносин із суб’єктами мікросередовища та інноваційно - інформаційної інфраструктури.
Таблиця 5.2. Функції суб’єктів зовнішнього середовища у процесі управління ресурсними складовими інноваційного потенціалу промислових пі дпр иємств - інтегр а торів маркетингових систем
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
Інформаційно- Консультативні Установи |
Розвиток системи |
Аналіз стану і тенденцій науково - технічного розвитку області з розробкою пропозицій щодо реалізації пріоритетних напрямів інноваційної політики |
||||
Аудиторські фірми |
Інформаційного забезпечення підприємців |
Відділ з питань інноваційного розвитку та інтелектуальної власності Головного управління промисловості та розвитку |
Моніторинг використання науково - технічних розробок і об'єктів права інтелектуальної власності (ІВ) |
|||
Технопарки |
Інфраструктури при Донецькій обласній державній адміністрації |
Інформаційно-правова підтримка участі Підприємств у конкурсах інноваційних Проектів |
||||
Інтелектуальний потенціал |
Сприяння створенню суб’єктів регіонаЛьної інноваційно-інформаційної інфраСтруктури |
|||||
Маркетингові посередники |
Маркетингові дослідження і |
Бізнес-центри |
Східний регіональний центр інноваційного розвитку |
Сприяння розвитку інформаційно - консалтингового забезпечення інноваційної діяльності підприємств |
||
Передача Інформації |
Донецький науковий центр НАНУ |
Кадрове і методологічне забезпечення розвитку інноваційної діяльності |
||||
Клієнтам |
Псдапьше формування зорієнтованої на надання комплексних та доступних послуг інфраструктури |
Центр консультаційно-інформаційної допомоги і забезпечення практичної підтримки малого підприємництва по захисту промислової власності та авторських прав (Донецьке регіональне відділення Академії технологічних наук України) |
Інформаційно-методична підтримка малого підприємництва |
|||
Бізнес-інкубатори |
Консультації з питань: охорони прав на об'єкти інтелектуальної власності; авторських і суміжних прав; комерціалізації ІВ |
|||||
КП «Донецький інноваційний центр» |
Інвестиційні та консультативні послуги |
|||||
Донецька обласна рада товариства |
Консультації з питань охорони промислової власності |
|||||
Винахідників і раціоналізаторів |
Інформаційно-методична підтримка |
|||||
Головне управління економіки ЛугансьКої обласної державної адміністрації |
Моніторинг використання науково- Технічних розробок і об'єктів права ІВ |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
Науково-технічний потенціал |
Відділ з питань інноваційного розвитку та інтелектуальної власності Головного управління промисловості та розвитку інфраструктури при Донецькій обл. держ. адміністрації |
Визначення середньострокових пріоритетів Інноваційної діяльності підприємств Донецькій області Моніторинг роботи суб’єктів регіональної інноваційно - інформаційної інфраструктури |
||||
Східний регіональний центр інноваційного розвитку |
Організація взаємодії підприємств та органів державної влади з інноваційного розвитку Східного регіону Аналіз інноваційного потенціалу Східного регіону Програмно-цільове фінансуванНя на конкурсній основі науково- Технічних проектів і окремих Розробок з інноваційного розвитКу регіону |
|||||
Комітет з питань територій пріоритетного розвитку Луганської обласної державної адміністрації |
Впровадження нових технологій Розвиток зовнішньоекономічних зв'язків, сприяння поставкам в регіон високоякісних товарів та послуг |
|||||
Головне управління економіки Луганської обласної державної Адміністрації |
Моніторинг інноваційного розвитку Луганської обл. Сприяння залученню та моніторингу безоплатної міжнародної технічної допомоги (майна, ІВ, грантів) |
На етапі адаптації інноваційного потенціалу підприємства- інтегратора найактуальнішими стають питання активізації взаємодії з такими суб’єктами мікро середовища, як постачальники та логістичні посередники; з боку інноваційної інфраструктури найбільш значущими стають зв’язки з бізнес-інкубаторами та лізинговими центрами.
Задієння в межах інтегрованої маркетингової системи місцевих органів влади (Відділу з питань інноваційного розвитку та інтелектуальної власності Головного управління промисловості та розвитку інфраструктури при Донецькій обласній державній адміністрації, Донецького наукового центру НАНУ, Комітету з питань територій пріоритетного розвитку Луганської обласної державної адміністрації) можливе лише в аспекті реалізації заходів з раціонального використання природних ресурсів, залучення вторинної сировини, охорони навколишнього середовища тощо. За умов відповідності інноваційних цілей даних мезоінституційних суб’єктів і підприємства-інтегратора останнє може більш ефективно адаптуватися у сфері інноваційної діяльності, розраховуючи на цілий комплекс послуг з розроблення технологій, фінансування, впровадження та їх комерціалізації.
На етапі розвитку інноваційного потенціалу підприємство- інтегратор більшою мірою взаємодіє з маркетинговими посередниками (суб’єктами мікрооточення) та цілим рядом суб’єктів інноваційно-інформаційної інфраструктури (інформаційно - консультативними установами, аудиторськими фірмами, технопарками, бізнес-центрами, бізнес-інкубаторами), які у сукупності максимально повно задовольнятимуть інформаційні потреби всіх суб’єктів маркетингової системи. Взаємодія з органами місцевої влади може бути спрямована на нарощування інтелектуальної складової інноваційного потенціалу шляхом поширення об’єктів права інтелектуальної власності (Головне управління економіки і Відділ з питань інноваційного розвитку та інтелектуальної власності при обласній державній адміністрації, Східний регіональний центр інноваційного розвитку, Донецьке регіональне відділення Академії технологічних наук України, Комунальне підприємство «Донецький інноваційний центр», Донецька обласна рада товариства винахідників і раціоналізаторів тощо) або на посилення сукупного науково-технічного потенціалу учасників інновацій - но-орієнтованої маркетингової системи шляхом програмно - цільового фінансування інноваційного розвитку регіону, забезпе-
Чення високоякісними послугами і товарами іноземного виробництва, надходження міжнародної технічної допомоги тощо (Відділ з питань інноваційного розвитку та інтелектуальної власності при обласній державній адміністрації, Східний регіональний центр інноваційного розвитку, Комітет з питань територій пріоритетного розвитку, Головне управління економіки обласної державної адМіністрації). Отже, на етапі розвитку інноваційних потенціалів підприємства-інтегратора та його маркетингових партнерів вплив місцевих органів влади на інноваційну діяльність підприємств є найсприятливішим (практично не має суттєвих обмежень або додаткових умов).
Підсумовуючи вищенаведене, слід зазначити, що врахування дії факторів зовнішнього середовища на основі аналізу функцій суб’єктів мікро - та мезооточення підприємств дозволяє вдосконалити інноваційну поведінку останніх, значно підвищивши якість планування та організації ресурсного забезпечення інноваційних потенціалів у процесі створення інноваційно-орієнтованих маркетингових систем. Подальші дослідження впливу зовнішнього середовища на інноваційну діяльність підприємств-інтеграторів, передусім промислових, пов’язані з кількісною оцінкою сили і характеру впливу суб’єктів мікро - та мезооточення й виявленням додаткових джерел нарощування інноваційних потенціалів підп - риємств-учасників інтегрованих маркетингових систем.