МОДЕЛЬ ОЦІНКИ ЕФЕКТИВНОСТІ ІНВЕСТИЦІЙНОЇ ПОЛІТИКИ КОМЕРЦІЙНОГО БАНКУ
Ефективність інвестиційної політики комерційного банку залежить, насамперед, від своєчасного, повного та прибуткового повернення інвестицій об’єктами інвестування. Тому ефективність реалізації механізму банківського маркетингу щодо інвестиційної політики банку слід розглядати з позицій перспектив бізнесу об’єкта інвестування (55 £/[39]) на конкретному існуючому чи потенційному ринку.
Привабливість ринку 6 |
З ^"-Есила бізнесу |
0 — зона високих показників; — зона середніх показників; |
9 Сила бізнесу £В£/ |
Привабливість^ ^ ринку БВи
ЖЕ, |
9
1 — зона низьких показників.
Рис. 11.3. Багатофакторна матрична модель аналізу господарчого портфеля 8ВІІ
Для оцінки перспектив бізнесу пропонується застосовувати багатофакторну матричну модель аналізу господарчого портфеля БВи. Оцінка повинна проводитися групою експертів-мар - кетологів комерційного банку. Матриця будується в координатах «сила бізнесу БВи — привабливість ринку БВІІ» і поділяється на 9 блоків (рис. 11.3).
Блоки створюють три зони, які вимагають різних стратегічних рішень, пов’язаних з інвестуванням:
Зона високих показників — інвестування БВІІ;
Чї> зона середніх показників — «потенційне» інвестування, тобто розробка рекомендацій щодо посилення ринкових позицій 55 и або пошуку більш привабливого ринку;
Зона низьких показників — відмова в інвестуванні.
Критерії аналізу господарчого портфеля БВІІ з позицій сили бізнесу та привабливості ринку наведені у таблиці 11.7.
Таблиця 11.7. Критерії сили бізнесу БВи та привабливості ринку
|
№ |
Критерії привабливості ринку 55 V |
Критерії сили бізнесу 55 V |
13. |
Сила дистриб’юторів |
Ефект накопиченого досвіду |
14. |
Інтенсивність капіталу |
Використання інвестицій |
15. |
Інфляційна вразливість |
Кваліфікація персоналу |
16. |
Вплив факторів макрооточення (економічних, демографічних, науково-тех - нічних, політико-правових, соціально - культурних, природних) |
Інтенсивність впровадження досягнень науково-технічного прогресу |
Для кожної SBU слід обрати найбільш придатні критерії та оцінити їх за 9-бальною шкалою (Е, — оцінка 7-го критерію)[40], зважуючи на коефіцієнт важливості критерію 0 < W, < 1 ( W, — вага 7-го критерію)[41]. Шкала оцінок має таку градацію:
8-9 — надпрнваблнвий ринок (надзначна сила бізнесу);
6-7 — привабливий ринок (значна сила бізнесу);
4-5 — посередня привабливість ринку (посередня сила бізнесу);
2-3 — непривабливий ринок (незначна сила бізнесу);
0-1 — виключно непривабливий ринок (слабка сила бізнесу).
Далі для кожного критерію слід розрахувати зважену оцінку WEj = EjXWj (WEj — зважена оцінка 7-го критерію)[42]. Загальна оцінка привабливості ринку та сили бізнесу SBU розраховується за формулою:
WE = twEf, і=і
Де п — кількість критеріїв оцінки.
Таким чином, позиція SBU в зоні матриці визначиться точкою Р, координатами якої є загальна оцінка сили бізнесу та загальна оцінка привабливості ринку, тобто Р (WECIша бізнесу ; ^привабливість ринку)- Залежно від того, до якої зони потрапить точка Р, приймається відповідне інвестиційне рішення.
Приклад застосування багатофакторної матричної моделі аналізу господарчого портфеля SBU наведений у таблицях 11.8, 11.9.
№ |
Критерії сили бізнесу 55 V |
Е, |
№, |
№Е, |
1. |
Частка ринку |
8,5 |
0,15 |
1,275 |
2. |
Швидкість росту БВи |
3 |
0,01 |
0,030 |
3. |
Широта спектру товарів |
4,5 |
0,05 |
0,225 |
4. |
Ефективність збуту |
6 |
0,01 |
0,060 |
5. |
Конкурентні позиції БВІ] |
7 |
0,15 |
1,050 |
6. |
Цінова конкурентноздатність |
9 |
0,15 |
1,350 |
7. |
Ефективність просування |
3 |
0,05 |
0,150 |
8. |
Інтенсивність використання виробничих потужностей |
4 |
0,05 |
0,200 |
9. |
Вартість сировини |
3 |
0,05 |
0,150 |
10. |
Доступність сировини |
7 |
0,03 |
0,210 |
11. |
Відносна якість товарів |
8 |
0,04 |
0,320 |
12. |
Відносна прибутковість |
8,5 |
0,10 |
0,850 |
13. |
Ефект накопиченого досвіду |
3 |
0,02 |
0,060 |
14. |
Використання інвестицій |
0 |
0,03 |
0,000 |
15. |
Кваліфікація персоналу |
7 |
0,06 |
0,420 |
16. |
Інтенсивність впровадження досягнень науково-технічного прогресу |
2,5 |
0,05 |
0,125 |
Разом |
— |
1,00 |
Іб ЖЕ = ^ЖЕ, = 6,475 1=1 |
№ |
Критерії привабливості ринку 55 V |
Е, |
IV, |
ЖЕ, |
1. |
Розмір ринку |
5 |
0,03 |
0,150 |
2. |
Розмір стрижневих сегментів |
4 |
0,04 |
0,160 |
3. |
Насиченість ринку |
2 |
0,10 |
0,200 |
4. |
Швидкість росту ринку |
4 |
0,02 |
0,080 |
5. |
Диверсифікованість ринку |
9 |
0,05 |
0,450 |
6. |
Сезонність попиту |
0 |
0,01 |
0,000 |
7. |
Циклічність попиту |
0 |
0,05 |
0,000 |
8. |
Цінова еластичність ринку |
6,5 |
0,15 |
0,975 |
9. |
Структура конкуренції |
3 |
0,15 |
0,450 |
10. |
Бар’єри входу-виходу |
0 |
0,05 |
0,000 |
11. |
Міра інтеграції |
0 |
0,05 |
0,000 |
12. |
Сила постачальників |
7 |
0,06 |
0,420 |
13. |
Сила дистриб’юторів |
3 |
0,01 |
0,030 |
14. |
Інтенсивність капіталу |
8 |
0,05 |
0,400 |
15. |
Інфляційна вразливість |
4 |
0,15 |
0,600 |
16. |
Вплив факторів макрооточення (економічних, демографічних, науково-технічних, політико-право - вих, соціально-культурних, природних) |
2,5 |
0,03 |
0,075 |
Разом |
— |
1,00 |
Іб ЖЕ = ^ЖЕ, = 3,990 1=1 |
За розрахунками таблиць 11.8, 11.9 позиція SBUв зоні матриці визначається точкою Р (6,475 ; 3,990), тобто потрапляє в зону високих показників, отже приймається рішення про інвестування SB и.
Таким чином, застосування багатофакторної матричної моделі аналізу господарчого портфеля SBU дозволить комерційному банку групувати об’єкти інвестування за трьома напрямками: реальні, потенційні, неможливі, — що, своєю чергою, сприятиме підвищенню ефективності інвестиційної політики.