Модифікація форм і методів конкуренції у трансформаційний період
У результаті утвердження України як самостійної, незалежної держави були створені необхідні передумови для формування в країні національної економіки і її органічного включення у міжнародний економічний простір. Разом з тим, успішна перебудова національної економіки, як складової частини світового господарства, неможлива без радикальної трансформації всього суспільного життя країни на основі лібералізації і створення сприятливого інвестиційного клімату.
Відбувається перехід від командно-адміністративної системи господарювання до системи відкритої економіки, яка характеризується тим, що ліквідується монополія держави і формується система зовнішньоекономічних відносин на основі принципу свободи конкуренції.
Все це потребує відповідної модифікації форм і методів конкуренції українських підприємств (організацій), які виступають на міжнародному ринку.
Модифікація означає зміну, появу нових якостей у тому чи іншому явищі. У трансформаційний період, в якому знаходиться сучасна економіка України, відбуваються зміни у формах і методах конкуренції, які регулюються відповідними законодавчими актами. При цьому держава виступає на захист економічної конкуренції.
Так, ЗУ “Про захист економічної конкуренції” визначає правові засади захисту економічної конкуренції, обмеження монополізму в господарській діяльності і спрямований на забезпечення ефективного функціонування економіки України на основі розвитку конкурентних відносин.
Цим законом обмежуються можливості суб’єктів господарювання у досягненні ними монопольного домінуючого становища. Так, вважається, що суб’єкт господарювання займає монопольне (домінуюче) становище на ринку товару, якщо:
- на цьому ринку в нього немає жодного конкурента;
- не зазнає значної конкуренції внаслідок обмеженості можливостей доступу інших суб’єктів господарювання щодо закупівлі сировини, матеріалів та збуту товарів;
- є наявність бар’єрів для доступу на ринок інших суб’єктів господарювання, наявність пільг та інших обставин.
Монопольним (домінуючим) вважається становище суб’єкта господарювання, частка якого на ринку товару перевищує 35 %, якщо він не доведе, що зазнає значної конкуренції.
Також монопольним може бути визнане становище суб’єкта господарювання, якщо його частка на ринку становить 35 % або менше, але він не зазнає значної конкуренції, зокрема внаслідок порівняно невеликого розміру часток ринку, які належать конкурентам.
Вважається, що кожен із двох чи більше суб’єктів господарювання займає монопольне (домінуюче) становище на ринку товару, якщо стосовно виду товару між ними немає конкуренції або є незначна конкуренція і щодо них, разом узятих, виконується одна з умов, передбачених частиною першої статті 12, ЗУ “Про захист економічної конкуренції”.
Також монопольним вважається становище кожного з кількох суб’єктів господарювання, якщо стосовно них виконуються такі умови:
- сукупна частка не більш ніж трьох суб’єктів господарювання, яким на одному ринку належить найбільші частки ринку, перевищує 50 %;
- сукупна частка не більше п’яти суб’єктів господарювання, яким належать найбільші частки на ринку, перевищує 70 % - і при цьому вони не доведуть, що стосовно них не виконуються умови частини четвертої статті 12, ЗУ “Про захист економічної конкуренції”.
Для забезпечення державного контролю за дотриманням антимонопольного законодавства і захисту інтересів підприємців та споживачів від його порушень утворено Антимонопольний комітет України.
Основними завданнями Антимонопольного комітету України є:
- здійснення державного контролю за дотриманням антимонопольного законодавства;
- захист законних інтересів підприємців та споживачів шляхом застосування заходів щодо запобігання і припинення порушень антимонопольного законодавства, накладання стягнень за порушення антимонопольного законодавства в межах своїх повноважень;
- сприяння розвитку добросовісної конкуренції у всіх сферах економіки.
Разом з тим, законом визначено, що недобросовісною конкуренцією є будь-які дії у конкуренції, що суперечать правилам, торговим та іншим чесним звичаям у підприємницькій діяльності.
Недобросовісну конкуренцію характеризує:
- неправомірне використання чужих позначень, рекламних матеріалів, упаковки;
- неправомірне використання товару іншого виробника. Це може відбуватися шляхом введення у господарський обіг під своїм позначенням товару іншого виробника шляхом змін чи знаття позначень виробника без дозволу уповноваженої особи (так зване піратство);
- копіювання зовнішнього вигляду виробу. Це означає відтворення зовнішнього вигляду виробу іншого господарюючого суб’єкта (підприємця) і введення його у господарський обіг без однозначного зазначення виробника копії, що може призвести до змішування з діяльністю іншого господарювання суб’єкта (підприємця);
- порівняльна реклама. Це така реклама, що містить порівняння з товарами, роботами, послугами чи діяльністю іншого господарюючого суб’єкта (підприємця). Не визнається неправомірним порівняння в рекламі, якщо наведені відомості про товари, роботи, послуги підтверджені фактичними даними, є достовірними, об’єктивними, корисними для інформування споживачів:
- дискредитація господарюючого суб’єкта (підприємця). Це означає поширення у будь-якій формі неправдивих, неточних або неповних відомостей, пов’язаних з особою чи діяльністю господарюючого суб’єкта (підприємця), які завдали або могли завдати шкоди діловій репутації господарюючого суб’єкта (підприємцю);
- купівля-продаж товарів, виконання робіт, надання послуг із примусовим асортиментом;
- схилення до бойкоту господарюючого суб’єкта (підприємця). Це означає спонукання постачальника конкурентом покупця (замовника), безпосередньо або через посередника, до надання постачальником конкуренту покупця (замовника) певних переваг перед покупцем (замовником) без достатніх на те підстав;
- схилення господарюючого суб’єкта (підприємця) до розірвання договору з конкурентом;
- підкуп працівника постачальника;
- підкуп працівника покупця (замовника);
- досягнення неправомірних переваг у конкуренції;
- неправомірне збирання комерційної таємниці;
- розголошення комерційної таємниці; схилення до розголошення комерційної таємниці;
- неправомірне використання комерційної таємниці. Таким є впровадження у виробництво або врахування під час планування чи здійснення підприємницької діяльності без дозволу уповноваженої на те особи неправомірно здобутих відомостей, що становлять відповідно до законодавства України комерційну таємницю.
Якщо виходити з правового принципу - дозволено все, крім того, що заборонено законом - можна сформулювати такі види добросовісної конкуренції:
1) управління якістю:
- покращення якості з одночасним збільшенням ціни;
- покращення якості без збільшення ціни;
- зниження якості з одночасним зниженням ціни та ін.;
2) цінова політика:
- підвищення ціни;
- зниження ціни;
- введення системи знижок;
3) управління прибутком:
- управління доходами;
- управління видатками.
4) реклама:
- реклама у ЗМІ;
- упаковка і дизайн;
- “промоушн” (сприяння розвитку);
5) товарна та збутова політика:
- створення бренда (марки товару);
- розширення ринку збуту;
- організація дилерської мережі;
- злиття, поглинання тощо.
Усі ці заходи будуть добросовісними, якщо вони не суперечать діючому законодавству.
У трансформаційний період в економічній сфері діяльності суспільства відбувається тенденція до оптимізації економічних процесів в Україні. Крім конкурентного змагання окремих товаровиробників і галузей також існує і суперництво двох сторін економіки - законної і тіньової.
Підприємець, який виступає на контрольованому державному ринку і який працює в рамках закону, стикається з конкуренцією з боку підприємців, які використовують незаконні методи, а це може бути:
- контрабанда;
- ухилення від сплати податків;
- незаконне (безкоштовне) використання авторських прав;
- хабарі, які спрямовуються на “спрощення” дозвільної системи держави, одержання держзамовлень, ліцензій та інших вигод.
При цьому чесний підприємець не витримує конкуренції з боку підприємців, які порушують закон.
Щодо зовнішньоекономічної конкуренції, в яку все активніше намагаються включитися вітчизняні компанії-виробники, для багатьох з них це закінчується антидемпінговими розглядами. Іноді це пов’язано з елементарним незнанням законів, а іноді і з бажанням одержати надприбутки шляхом використання “тіньових” методів оплати та інших зловживань.
У Генеральній угоді про тарифи і торгівлю (ГАТТ) сутність демпінгу визначена як поширення товарів однієї країни на ринку іншої за ціною нижче нормальної, якщо воно завдає або загрожує завдати значної шкоди виробництву, заснованому однією з країн-учасниць або суттєво уповільнює створення національної продукції (ст. 6 Угоди).
Нормальною ціна не визнається, якщо вона нижча за ціну відповідного виробу і яка застосується при звичайних комерційних операціях, до ціни аналогічного товару, який реалізується у країні експортера.
На конференції з тарифів і торгівлі країн-учасниць ГАТТ в 1967 р. в Женеві прийнятий Міжнародний антидемпінговий кодекс, який передбачав включення у відповідне законодавство країн, параграфу про “заподіяну шкоду” підприємствам в країні, яка імпортує і надання доказів про це. У прийнятому в Австрії в 1962 р. Антидемпінговому законі вперше наведені кількісні параметри демпінгу: для експортної ціни, якщо вона на 20 % і більше нижча, ніж на внутрішньому ринку країни походження товару, або мінімум на 8 % нижча світової ціни.