НАДІЙНІСТЬ КОМЕРЦІЙНОГО БАНКУ
Реалізація механізму банківського маркетингу спрямована на збільшення економічних показників діяльності банку, посилення ринкових позицій, збільшення надійності.
Найбільш повною і універсальною методикою рейтингової оцінки надійності комерційного банку є методика Кромонова, де як критерії надійності використовують такі шість коефіцієнтів:
Генеральний коефіцієнт надійності (Аі) — відношення капіталу банку до працюючих активів. Показує міру забезпеченості ризикованих вкладень банку його власним капіталом, за рахунок якого будуть погашатися можливі збитки у випадку неповернення того чи іншого працюючого активу. Цей коефіцієнт, який представляє особливий інтерес для кредиторів і вкладників банку, розраховують за формулою:
Де К — розмір власного капіталу банку: сумарний розмір усіх фондів + нерозподілений прибуток + резерви під можливі втрати за позичками + резерви під забезпечення цінних паперів — витрати майбутніх періодів — інші дебітори — акції, викуплені в засновників; АР — розмір працюючих (ризикових) активів: сумарний обсяг позичкової заборгованості, у т. ч. прострочені кредити і відсотки по них + вкладення в цінні папери + засоби на кореспондентських рахунках у банках + засоби для участі в господарської діяльності інших організацій + лізингові операції + + розрахунки за факторинговими операціями.
Коефіцієнт миттєвої ліквідності (А2) — відношення ліквідних активів банку до його зобов’язань «до запитання», який по
казує, чи використовує банк гроші клієнтів як власні кредитні ресурси і якою мірою клієнти можуть претендувати на одержання відсотків по залишках на поточних рахунках, а також якою мірою їхні платіжні доручення забезпечені можливістю банку швидко здійснювати платежі. Цей коефіцієнт представляє найбільший інтерес для клієнтів, які існують в банку на розрахунковому і касовому обслуговуванні, його розраховують за формулою:
ЛА
,
33
Де ЛА — ліквідні активи, які містять гривневі та валютні засоби на кореспондентських рахунках банку + готівка в касі й у шляху (гривні та валюта) + операції з валютою на біржі + резерви в НБУ + вкладення в державні цінні папери; 33 — зобов’язання «до запитання», які містять розмір залишків на поточних рахунках клієнтів + інші пасиви + зобов’язання перед емітентами, цінні папери яких поширює банк + внески громадян на термін до одного місяця + засоби в розрахунках + несквітовані суми за виписками НБУ.
Крос-коефіцієнт (А3) — відношення всіх зобов’язань банку до працюючих активів:
^ - С*
З — ’
3 АР
Де СЗ — сумарні зобов’язання банку, які містять зобов’язання «до запитання» + депозити + внески громадян і депозити на термін більш одного місяця + отримані міжбанківські кредити.
Генеральний коефіцієнт ліквідності (А4) — відношення ліквідних активів і захищеного капіталу до сумарних зобов’язань банку, який показує забезпеченість засобів ліквідними активами, нерухомістю і цінностями клієнтів. Іншими словами, цей коефіцієнт характеризує здатність банку задовольнити вимоги кредиторів у мінімальний термін при неповерненні виданих позичок, і розраховується за формулою:
К4 = |
ЛА+ЗК
СЗ
Де ЗК — захищений капітал, який містить основні засоби банку (за винятком нематеріальних активів) + активні залишки групи рахунків капітальних вкладень + дорогоцінні метали.
Коефіцієнт захищеності капіталу (А5) — відношення захищеного капіталу до усього власного капіталу, який показує, наскільки банк враховує інфляційні процеси і яку частку своїх активів розміщує в нерухомість, цінності й устаткування. Цей коефіцієнт можна використовувати також як непрямий показник забезпеченості банку (банки, розраховані на короткочасний ^термін діяльності, зазвичай не вкладають кошти в розвиток). Його розраховують за формулою:
, ЗК
L =------
5 К
Коефіцієнт фондової капіталізації прибутку (А6) — відношення власних ресурсів банку до грошей, які внесли засновники. Поряд з ефективністю роботи банку він характеризує його незалежність від окремих засновників:
1г К
Л6 =--- ,
6 СФ
Де СФ — статутний фонд + дооцінка валютних внесків засновників.
Для складання загальної формули надійності вводиться поняття ідеального банку, який задовольняє основним критеріям надійності і має такі коефіцієнти: к = 1; к2 = 1; к3 = 3; к4 = 1; к5 =
1; к6 = 3.
Для того, щоб привести всі коефіцієнти до сумірних значень, коефіцієнти кз і к(] поділяють на 3, іНшІ — на 1. Потім розраховують питому вагу кожного з уже приведених до сумірного значення коефіцієнтів. Зокрема, найбільший інтерес для вкладників має коефіцієнт к, його максимальна питома вага — 45. Другим за значущістю є коефіцієнт к2, питома вага — 20, потім відповідно кз — 10, к4 — 15, к5 і &б — по 5.
Загальна формула надійності має вигляд:
N = (кх/) х 45 + (к2/1) х 20 + (к3/3) х 10 +
+ (*4/1) X 15 + (к5/1) х 5 + (кб/3) х 5
Отже, загальна формула надійності враховує особливості структури пасивів і активів комерційного банку.
Оціночна шкала підсумкової рейтингової оцінки надійності така:
— 90-100 —рейтинг 1 — сильний;
— 70-89 —рейтинг 2 — задовільний;
— 50-69 —рейтинг З — посередній;
— 30-49 —рейтинг 4 — граничний;
— менш ЗО —рейтинг 5 — незадовільний.
Таким чином, результати аналізу надійності комерційних банків є підставою для оптимізації структури пасивів і активів. Високі показники надійності свідчать про оптимальну структуру пасивів і активів, низькі — про необхідність оптимізації. Ефективним інструментом оптимізації структури пасивів і активів комерційного банку є банківський маркетинг.
Покажемо інтеграцію банківського маркетингу в модель оптимізації структури пасивів і активів комерційного банку на прикладі АКБ «X». Визначимо критерії надійності банку. Необхідні дані для розрахунку рейтингових коефіцієнтів наведені у таблиці 11.1.
Таблиця 11.1. Динаміка відповідних складових для розрахунку рейтингових коефіцієнтів АКБ «X»
48 Див. додаток Ж. 49 Див. додаток Ж. 50 Див. додаток 3. Див. додаток II. 5* Див. додаток К. 53 Див. додаток Л. Див. додаток М. |
Використовуючи дані таблиці 11.1 і формули розрахунку проміжних рейтингових коефіцієнтів, наведені нижче, розрахуємо значення рейтингових коефіцієнтів (таблиця 11.2).
; _ к. , ЛА.. 1 сз. , ЛА + ЗК ЗК 1 к
1 _ а тл ’ 2 ~ оо ’ ’ 3 — А г> ’ 4 ~ ’ 5 ~ 9 — ■
АР 33 АР СЗ 3 К 6 СФ
Таблиця 11.2. Динаміка проміжних рейтингових коефіцієнтів надійності АКБ «X»
|
Розрахуємо підсумкові рейтингові оцінки надійності АКБ «X» за кварталами 1 -го року і на початок 2-го року:
ТУоі оі і-™ року = (0,3521/1 )х45 + (1,3518/1 )х20 + (1,1092/3)х 10 +
+ (1,1309/1)х15 + (1,2776/1)х5 + (2,5025/3)х5 = 74,0001;
ТУоі 04 1-го року = (0,3761/1 )х45 + (1,2421/1 )х20 + (1,3114/3)х10 +
+ (0,9605/1 )х 15 + (1,4472/1 )х5 + (2,6840/3)х5 = 72,2546;
ТУоі 071-го року = (0,3111/1 )х45 + (1,2728/1 )х20 + (1,1445/3 )х 10 +
+ (0,8961/1)х15 + (1,4273/1 )х5 + (2,4495/3)х5 = 67,9310;
ТУоі 10 1-го року = (0,3139/1 )х45 + (1,2091/1 )х20 + (1,1994/3 )х 10 +
+ (0,8950/1)х15 + (1,6713/1 )х5 + (1,6555/3)х5 = 66,8462;
ТУоі 01 ^-го року = (0,2963/1)х45 + (1,2113/1)х20 + (1,2421/3)х10 +
+ (0,773 9/1 )х 15 + (1,4306/1 )х5 + (1,7723/3 )х5 = 63,4151.
Динаміка підсумкових показників надійності наведена у таблиці 11.3 і на рис. 11.2. Рейтингова оцінка надійності ідеального банку, розрахована за цією методикою, складає:
ІУ= (1/1 )х45 + (2/1)х20 + (3/3)х10 + (1/1)х15 + (1/1)х5 + (3/3)х5 = 100
Таким чином, на початок 2-го року загальна надійність АКБ «X» складала 63,4151, тобто відхилення розрахункового показника від показника оптимального банку складає 36,58 %. Отримане значення рейтингового показника надійності характеризується як посереднє {рейтинг 3). Отже, за цим показником отримана така характеристика АКБ «X»:
— переважно за всіма аспектами економічний стан надійний;
— виявлені в ході аналізу проблеми, може вирішити керівництво банку в співробітництві зі службою маркетингу;
— фінансове положення стабільне, отже, банк у змозі пристосуватися до умов мінливої економічної кон’юнктури, і роботи банківського сектору.
Таблиця 11.3. Динаміка загального показника надійності АКБ «X»
|
Надійність |
Року року року року року Рис. 11.2. Динаміка загального показника надійності АКБ «X» |
Рейтинговий показник надійності не досить високий, щоб забезпечити банку міцні ринкові позиції, які характеризуються високою конкурентноздатністю серед банківських установ. Тому АКБ «X» може реалізувати маркетингову стратегію ринкового лідера тільки в разі збільшення існуючого сукупного рейтингу надійності. Стратегіями, які підвищать розрахункову рейтингову оцінку, є маркетингова стратегія управління пасивами і активами і комунікаційна стратегія.
Маркетингова стратегія управління пасивами і активами охоплює напрямки діяльності, завдання та функції Комітету з управління активами та пасивами банку, що зазначено вище.
Комунікаційна стратегія банку розробляється з метою просування банку в суспільній свідомості як організації загалом. Отже, дана стратегія має складовими просування і систему маркетингових комунікацій як складову частину концепції банківського маркетингу. Комунікаційна стратегія побудована на аспектах соціально-етичного маркетингу — концепції відображення інтересів суспільства в цілях і змісті роботи банку. Напрямки діяльності щодо реалізації даної стратегії такі:
— робота з засобами масової інформації (відносини із широкою громадськістю);
— відносини з клієнтами, зі співробітниками, з партнерами, з місцевою громадськістю, з державою і місцевими органами керування, з інвесторами;
— управління кризою.
Основні цілі комунікаційної стратегії:
— переконати людей змінити свою думку по окремих питаннях діяльності банку;
— підсилити існуючу позитивну думку громадськості про діяльність банку.
Під час реалізації комунікаційної стратегії необхідно враховувати такі види ЗМІ: інформаційні агентства; преса; радіо; телебачення; Інтернет. При зборі новин преса, радіо і телебачення багато в чому орієнтуються і покладаються на інформаційні агентства. Зростання аудиторії, фактично, перетворило Інтернет у глобальний ЗМІ і, відповідно, в один з найбільш перспективних інструментів створення позитивного образу банку в очах громадськості. Точка зору банку повинна подаватися для ЗМІ в тій формі, в якій вона може бути повідомлена громадськості. Банк повинен установити формальну політику відносин зі ЗМІ. Ця політика визначає правила надання інформації для ЗМІ і правила збору й аналізу оголошеної ЗМІ інформації.
Основні функції зв’язку з пресою необхідно визначати в такий спосіб:
— організація оперативного поширення інформації про діяльність банку і оперативної взаємодії банку із ЗМІ: надання матері
алів для друку, на підставі яких потім журналісти підготують повідомлення, репортажі, статті; відповіді на запити преси;
— збір, обробка й аналіз повідомлень інформаційних агентств, преси, радіо і телебачення, які стосуються діяльності банку. Реалізація, за потреби, заходів для виправлення помилок у повідомленнях і виступ зі спростуванням;
— інформаційно-аналітичне забезпечення менеджерів і співробітників банку по окремих питаннях взаємодії зі ЗМІ;
— створення інформаційного банку даних, фототеки, відеотеки, які відображають суспільно значиму діяльність банку;
— організація прес-конференцій, брифінгів, підготовка інтерв’ю посадових осіб банку для ЗМІ.
Цілі комунікаційної стратегії щодо залучення нових клієнтів |
Відносини з клієнтами визначаться аспектами комунікаційної стратегії, наведеними у таблиці 11.4.
Ціль |
Спосіб досягнення |
Залучення нових клієнтів |
Інформування і переконання потенційних споживачів банківських послуг про переваги співробітництва з банком і високу якість послуг |
Утримання наявних клієнтів |
Підтримка стану споживчої задоволеності якістю наданих банківських послуг для забезпечення подальшого користування ними |
Маркетинг нових послуг банку |
Характер стосунків зі споживачами може впливати на продаж нових послуг. Тому доцільно організувати телефонну послугу, яка буде інформувати споживачів про нові послуги банку |
Перевірка ведення рекламацій |
Створення в банку механізму обліку, аналізу і відповідей на рекламації |
Просування послуг банку |
Створення системи чіткої координації заходів щодо реалізації комунікаційної стратегії з іншими засобами маркетингових комунікацій — рекламою, просуванням продажів і особистих продажів; для просування послуг банку, які присутні на ринку тривалий час, краще використовувати рекламу, оскільки підтримка таких послуг засобами відносин із громадськістю ускладнюється через відсутність новизни об’єкта просування; при забезпеченні і підтримці запуску нових послуг банку доцільно більшою мірою використовувати засоби масової інформації і відносини із громадськістю |
Таблиця 11.4. |
Відносини зі співробітниками варто будувати, керуючись такими принципами комунікацій:
— регулярне дослідження відносин працівників банку з метою знайти проблеми до того, як вони стануть кризою;
— виявлення проблем — консультації з працівниками — дії з усунення негативних факторів;
— персоніфікація комунікацій — необхідність особистої уваги вищого керівництва банку;
— щирість комунікацій;
— двосторонній характер комунікацій — розуміння того, що співробітники хочуть бути не тільки проінформованими, але і «почутими»;
— інноваційність у виборі нових комунікаційних рішень.
Доцільно використовувати такі засоби внутрішніх банківських комунікацій: внутрішній інформаційний бюлетень; управлінські публікації; щорічні звіти для співробітників; дошка оголошень; внутрішнє відео; внутрішня банківська електронна пошта; безпосередні комунікації з керівництвом банку; слухи (необхідно постійне коригування внутрішніх банківських слухів).
Комунікації зі співробітниками можуть мати синергетичний ефект, оскільки частина працівників нерідко одночасно входить у різні групи громадськості — місцевих жителів, політичних партій. Тому внутрішній клімат банку проектується на його зовнішнє сприйняття.
Відносини банку з державою і місцевою громадськістю визначаться такими напрямками діяльності:
— пошук необхідної для діяльності банку інформації;
— дослідження, інтерпретація і прогноз дій держапарату;
— «правильна» інтерпретація дій банку для працівників органів державного і місцевого управління.
Таким чином, банківський маркетинг інтегрується в модель оптимізації структури пасивів і активів комерційного банку через забезпечення високих показників надійності за допомогою реалізації маркетингової стратегії управління пасивами і активами та комунікаційної стратегії. Дбаючи про надійність банку, в межах механізму банківського маркетингу необхідно передбачити виконання таких завдань:
— поліпшення якості активів та підвищення їх рентабельності шляхом змеНшЕння частки неробочих, проблемних активів;
— оптимізація структури активів і зобов’язань банків, посилення їх позитивного впливу на розвиток реального сектора економіки;
— підвищення прибутковості банківських операцій, орієнтація на доходи від кредитування й обслуговування реального сектору економіки та скорочення витрат;
— зниження рівня ризиковості здійснюваних операцій та забезпечення формування резервів за активними операціями в повному обсязі.
В умовах посилення конкуренції в банківському секторі комерційні банки мають дотримуватися зваженої, реалістичної стратегії подальшого розвитку, адаптованої до вимог ринку, запроваджувати світовий досвід управління активами і пасивами, дбати про свою надійність, про довіру вкладників і кредиторів, прагнути до отримання максимального прибутку за мінімального ризику здійснюваних операцій. Тому банківський маркетинг в моделі оитимізації структури пасивів і активів повинен:
— базуватися на оцінці перспектив у сфері політики, економіки, технологій. Варто враховувати особливості нестабільної ситуації на кредитному ринку України і зовнішньої кон’юнктури;
— спиратися на сучасні методи прогнозування й аналізу, які допоможуть відслідковувати нові тенденції ринку банківських послуг;
— бути інтегрованою функцією в діяльності банку, що дозволить забезпечити міцні ринкові позиції або своєчасно їх оптимі - зувати, проводити вірну політику відповідно стратегічних орієнтирів.
В умовах сучасного ринку банківських продуктів і послуг мають значення не стільки самі продукти і послуги, скільки спроможність банківських інститутів робити правильні висновки з усього потоку маркетингової інформації та, відповідно до них, приймати ефективні рішення стосовно формування структури пасивів і активів.