Напрями дій підприємства у руслі концепції інноваційного маркетингу залежно від рівня задоволення запитів на ринку
Досвід закордонних підприємств, які є лідерами в галузях, перехід України на інноваційний шлях розвитку, а також існуючі тенденції до збільшення кількості маркетингових інновацій свідчать про те, що в сучасних умовах функціонування вітчизняної промисловості головними функціями бізнесу є маркетингова та інноваційна. Саме ці напрямки діяльності здатні забезпечити подальший розвиток українських підприємств, що дасть їм змогу конкурувати на вітчизняному та світових ринках, і саме на їх ре-
Алізації необхідно зосереджувати увагу. Узгоджена взаємодія інноваційної і маркетингової діяльності підприємства відбувається шляхом реалізації концепції інноваційного маркетингу, яка передбачає створення вдосконаленої або принципово нової продукції (виробу, технології, послуги, управлінського рішення) - інновації - і використання в процесі її створення та розповсюдження вдосконалених чи принципово нових - інноваційних - інструментів, форм та методів маркетингу з метою більш ефективного задоволення потреб як споживачів, так і виробників.
На рис. 10.1 наведений авторський погляд на місце концепції інноваційного маркетингу серед інших на основі еволюції концепцій ведення бізнесу і відповідно до цього рівня задоволення потреб, який відображає діаметр «чаші». Даний погляд базується на тому, що ключовим поняттям такої науки, як маркетинг, є поняття «потреб». їх задоволення є головною метою роботи фахівців із маркетингу. Та й взагалі, метою всієї економіки як науки є пошук шляхів задоволення постійно зростаючого рівня потреб.
Так, спочатку підприємства задовольняли лише власні потреби, при цьому вони керувалися першими трьома концепціями. І з появою кожної з них задовольнялося все більше і більше їх потреб. Потім вони зрозуміли, що для більш повного задоволення власних потреб необхідно враховувати у своїй виробничій діяльності потреби своїх потенційних споживачів. Тобто рівень задоволення потреб збільшився і чаша наповнилася. Так, виробники почали використовувати концепцію маркетингу. Далі згідно з еволюцією концепцій ведення бізнесу з'являється концепція соціально-етичного маркетингу, яка передбачає задоволення ще й потреб усього суспільства. Але, як уже зазначалося раніше, для того щоб це стало реальністю, необхідно достатньо задовольнити існуючі, а також приховані або нові потреби виробників та споживачів, тобто заповнити чашу до необхідного рівня. До того ж для задоволення потреб лише одних виробників було запропоновано три концепції, тому, на нашу думку, задовольняти потреби ще й споживачів (окрім виробників), до того ж повною мірою, не достатньо лише за допомогою однієї існуючої концепції маркетингу. Для цього пропонується керуватися у своїй діяльності концепцією інноваційного маркетингу. Після цього до «чаші потрапляють» ще й потреби всього суспільства, які також треба задовольняти. Тут і виходить на передній план концепція соціально-етичного маркетингу.
|
III. Концепція інноваційного маркетингу (5) - задоволення існуючих потреб виробників і споживачів більш повною мірою та задоволення прихованих або нових потреб |
IV. Концепція соціально-етичного маркетингу (6) - задоволення потреб виробників, споживачів і всього |
Виробників |
Рис. 10.1. «Чаша» задоволення потреб |
На нашу думку, саме концепція інноваційного маркетингу може стати тією перехідною концепцією, тією сходинкою, яка дозволить досягти вершини, де поєднуються інтереси виробників, споживачів і всього суспільства. Адже, по-перше, товари та послуги, що представлені на ринку на сьогоднішній день, не задовольняють потреби суспільства повною мірою, тому потрібні нові, тобто інноваційні, при виробництві яких ці потреби будуть враховані. По-друге, для того, щоб споживачі зрозуміли важливість такого роду інновацій, що задовольняють не лише їх власні потреби, а й потреби суспільства, підприємства мають донести цю думку до свідомості широкого кола споживачів. Єдиним методом досягнення цього є інструменти маркетингових комунікацій. Та при поширення таких інновацій необхідно використовувати нові, нетрадиційні методи та інструменти політики маркетингових комунікацій. І, по-третє, виробництво та поширення інновацій, які є необхідними споживачам, приносить великі прибутки, які і є головною потребою виробників. Тобто, на нашу думку, саме дотримання концепції інноваційного маркетингу в їх діяльності дозволить повною мірою задовольнити потреби споживачів та виробників. І тільки після цього задовольнятимуться потреби всього суспільства.
Слід додати, що, на нашу думку, концепція соціально - етичного маркетингу не може бути останньою, адже, як відомо,
Потреби не залишаються на одному рівні і постійно зростають. І, можливо, колись нам потрібно буде враховувати під час процесу виробництва не лише потреби виробників, споживачів та суспільства, які ще продовжують зростати, а й інші потреби, наприклад, потреби всього людства.
Таким чином, відповідно до концепції інноваційного маркетингу, яка є провідною на сьогоднішній день, підприємства задовольняють потреби та запити споживачів лише задля задоволення власних потреб та запитів. Виходячи з цього, нами розроблено рекомендації стосовно подальших дій підприємства та прийняття стратегічних управлінських рішень на їх основі залежно від рівня задоволення власних запитів підприємств та запитів споживачів. Однак, по-перше, необхідно зауважити, що базуючись на існуючих класифікаціях потреб [17-19], автор також пропонує класифікувати і запити (рис. 10.2).
Окремої уваги потребує визначення сутності таких понять, як потреби і запити виробників. Уживання цих понять стосовно споживачів є широко розповсюдженим, однак щодо виробників ці поняття є не визначеними. Нами пропонуються такі визначення цих категорій.
Потреби виробників — основна мета діяльності підприємства (максимізація прибутку).
Запити виробників — потреби, що підкріплені його рівнем потенціалу.
Рис. 10.2. Класифікація запитів споживачів |
Залежно від рівня задоволення запитів виробників і споживачів можливі такі основні ситуації на ринку:
1. Як запити виробників, так і запити споживачів є задоволеними.
2. Запити виробників є задоволеними, а запити споживачів —
Ні.
3. Запити споживачів задоволені, а запити виробників — ні.
4. Як запити виробників, так і запити споживачів є незадово - леними.
Виявлення не задоволених, або не достатньо задоволених запитів споживачів і задоволення їх задля задоволення запитів підприємства кращим, ніж конкуренти, способом |
Залежно від цих ситуацій можливі такі напрямки подальших дій з боку підприємства (рис. 10.3).
Запити виробників і сп оживачів задоволені
Запити виробників задоволені, а споживачів - ні
Запити споживачів задоволені, а виробників - ні
Запити виробників і споживачів не задоволені
Рис. 10.3. Напрями подальших дій підприємства залежно від рівня задоволення запитів на ринку
Аналізуючи рис. 10.3, варто зазначати, що, на нашу думку, концепція інноваційного маркетингу є провідною в будь-якій з цих чотирьох ситуацій. Найбільшого свого значення вона має в
Ситуаціях 2 та 3, адже рівень конкуренції серед виробників у цих ситуаціях найбільший, і тому перемогти в цій конкуренції можливо лише за рахунок виробництва інновацій та реалізації інноваційних засад маркетингу, що і передбачає концепція інноваційного маркетингу.
Таблиця 10.1. Стратегічні управлінські рішення підприємства залежно від рівня задоволення запитів на ринку
|
* Примітка. Курсивом виділено стратегії |
Таким чином, виходячи від рівня задоволеності потреб, існують декілька напрямків подальшого розвитку підприємства:
1- й блок — відображає відносно повне задоволення як запитів виробників, так і споживачів — тобто поставлених цілей підприємство досягло (досягнення відповідного рівня прибутку), при цьому запити споживачів є також задоволеними (зазвичай не тільки даним підприємством). Варто зауважити, що граничного значення прибутку для підприємства не існує, але з його ростом може виникнути ситуація, коли кошти, що залишаються в розпорядженні підприємства після розподілення прибутку вже нічим не підкріпленні (так би мовити, ефект «інфляції запитів»: не існує запитів споживачів, які можна було б за допомогою їх задовольнити). У цьому випадку згідно з другим законом діалектики кіль-
Кість має перейти в якість. Тобто повинні відбутися певні якісні зміни на підприємстві (нова місія або якісна зміна цілі). На даному етапі підприємство відповідно до еволюції концепцій ведення бізнесу може перейти до концепції соціально-етичного маркетингу. У цьому випадку підприємство переходить, так би мовити, з блока 1 до блока 5, де запити споживачів і виробників є відносно задоволеними і тому виробники переходять до задоволення запитів суспільства.
2- й блок — відрізняється від 1-го лише тим, що при відносно повному задоволенні запитів виробників, запити споживачів лишаються незадоволеними — у даному випадку кошти, що залишаються в розпорядженні підприємства після розподілення прибутку, підкріплені незадоволеними запитами споживачів. Тому підприємство для того, щоб втримати досягнутий рівень прибутку, повинно не допустити конкурентів на свої сегменти ринку. Для цього можна розширити межі своєї діяльності або вийти на ринок під ім'ям нових підприємств. Коли запити споживачів досягнуть рівня відносно повного задоволення, тоді підприємство може перейти до блока 1.
3- й блок — ситуація, обернена до 2-го блока: незадоволені запити виробників при відносно повному задоволенні запитів споживачів — ця ситуація відбувається, коли пропозиція перевищує попит. У даному випадку підприємство повинно активно застосовувати стратегії диверсифікації або створювати інноваційні лабораторії. У результаті задоволення власних запитів підприємство може перейти до блока 1.
4- й блок — ситуація, яка є, напевно, найменш складною для підприємства — виробники встановлюють відсоток ринку, який вони бажають завоювати і реалізують комплекс маркетинг для досягнення мети. У цьому випадку підприємство може опинитися в трьох ситуаціях:
- власні запити будуть задоволені раніше, ніж запити споживачів, — перехід до блока 2;
- запити споживачів будуть задоволені раніше, ніж власні запити, — перехід до блока 3;
- власні запити будуть задоволені разом із запитами споживачів — перехід до блока 1.
5- й блок — є блоком, який поєднує відносно повністю задоволені запити виробників і споживачів та незадоволені запити суспільства — у цьому випадку підприємство зосереджує свою увагу
Саме на задоволені запитів суспільства, тобто реалізації концепції соціально-етичного маркетингу.
Таким чином, у результаті встановлення підприємствами ситуації, що відбувається на ринку, існує чимало напрямків їх подальших дії, спираючись на які, керівництво ухвалює певні управлінські стратегічні рішення. Керуючись запропонованими автором рекомендаціями, підприємства зможуть більш раціонально проводити свою діяльність і досягати поставлених цілей.