ОЦІНКА ІНТЕНСИВНОСТІ КОНКУРЕНЦІЇ НА РИНКУ БАНКІВСЬКИХ ПРОДУКТІВ І ПОСЛУГ
Істотним елементом аналізу конкуренції в банківському секторі є оцінка міри впливовості процесів конкуренції на ринок банківських продуктів і послуг. Оскільки конкурентне середовище формується не тільки під впливом діяльності внутрішньогалузевих конкурентів, в основу аналізу конкуренції доцільно покласти такі групи факторів впливу на діяльність комерційного банку:
— суперництво серед банків, що конкурують у певному ринковому сегменті («центральний ринг») — ситуація в цільовому сегменті;
— конкуренція з боку замінників — вплив продуктів і послуг небанківських фінансово-кредитних інститутів і нефінансових організацій на інтенсивність конкуренції в цільовому сегменті;
— загроза появи нових банків-конкурентів — вплив потенційних конкурентів;
— вплив громадських організацій і державних структур на інтенсивність конкуренції в цільовому сегменті ринку банківських продуктів і послуг;
— вплив ділової репутації і ринкових позицій партнерів на інтенсивність конкуренції;
— позиції клієнтів, їхні економічні можливості — вплив клієнтів на інтенсивність конкуренції.
Кожна група факторів може впливати на ситуацію в банківському секторі, як за напрямком, так і за значимістю, а їхній сумарний вплив визначає інтенсивність конкуренції, прибутковість і перспективність діяльності банку, його ринкові позиції, стратегічний комерційний успіх.
Основні фактори, що визначають інтенсивність конкуренції в банківському секторі, об’єднані в групи і наведені у таблиці 3.5.
Запропонована класифікація дозволяє оцінити впливовість факторів конкуренції на ринок досліджуваного банківського продукту або послуги і визначити інтенсивність конкуренції в банківському секторі загалом або в цільовому сегменті ринку банківських продуктів і послуг.
Кількість наведених факторів може змінюватися залежно від мети дослідження конкурентного середовища банку, особливостей діяльності банку в певному цільовому сегменті, особливостей конкретних продуктів і послуг банку, міри їхньої новизни, особливостей доведення до цільових клієнтів.
Класифікація факторів, що визначають інтенсивність конкуренції в банківському секторі
№ |
Фактори |
Характеристика факторів |
1. Ситуація в галузі |
||
1.1. |
Кількість і вагомість бан - ків-конкурентів |
Групи рівних за вагомістю банків; наявність одного або більше банків, вагомість яких перевищує вагомість конкретного банку |
1.2. |
Динаміка платоспроможного попиту |
Платоспроможний попит падає (зростає), прогноз несприятливий (сприятливий). Фактори, що формують платоспроможний попит, динаміка їх впливу на діяльність банку |
1.3. |
Міра стандартизації банківського продукту або послуги |
Банки-конкуренти не спеціалізовані за конкретними видами продуктів або послуг. Цей продукт (послуга) і продукт (послуга) конкурентів взаємозамінні |
1.4. |
Втрати банку внаслідок утрати клієнта (наприклад, клієнт банку став клієнтом банку-конкурента) |
Кількісна оцінка втрат та імовірності утрати клієнта, їхнє зіставлення, розрахунок прогнозних показників |
1.5. |
Уніфікованість сервісних послуг за продуктовим портфелем або за визначених його елементах |
Ідентичність або розходження в сукупності сервісних послуг банків-конкурентів |
1.6. |
Бар’єри виходу з ринку (втрати банку на перепро - філювання або ліквідації) |
Розмір втрат банку за статтями (наприклад, перепідготовка персоналу, втрата філійної мережі, ліквідація основних фондів тощо) |
1.7. |
Бар’єри проникнення на ринок |
Розмір витрат, пов’язаних зі створенням нового банку, із розширенням ринку за конкретними елементами продуктового портфелю. Можливість створення нових банківських продуктів і послуг, кількісна оцінка вартості їх просування, ймовірностей неприйняття потенційними клієнтами інноваційних продуктів чи послуг |
1.8. |
Ситуація на суміжних ринках (ринку страхових послуг, консультаційних послуг) |
Рівень конкуренції на суміжних ринках, тенденції її розвитку, аналіз факторів, що формують тенденції розвитку конкуренції |
1.9. |
Стратегічні орієнтири бан - ків-конкурентів |
Міра агресивності політики зміцнення ринкових позицій банків-конкурентів |
1.10. |
Привабливість ринку певного банківського продукту або послуги для конкурентів |
Динаміка попиту, потенційні можливості попиту, прогнозні оцінки попиту |
Продовження табл. 3.5.
|
Кожен із факторів, що характеризують інтенсивність конкуренції в банківському секторі (таблиця 3.5), оцінюється експертами за бальною шкалою. Як експерти можуть виступати фахівці відділу маркетингу і клієнтської політики, топ-менеджери, фінансові аналітики, іНшІ провідні спеціалісти банку. Якщо фактор, на думку експерта, не виявляється на ринку або відсутні ознаки його прояву, то сила прояву цього фактора оцінюється в 1 бал; якщо фактор слабко виявляється — 2 бали; якщо фактор чітко виявляється — 3 бали. Для розрахунку відносної значимості одиничних факторів у діяльності банку визначаються їх вагові коефіцієнти.
Оцінкою міри впливу групи факторів на інтенсивність конкуренції є середньозважений бал (Ь):
— 1 т п
Ь =----- 1'ЛЇІЬ
Т ■ п і=і j=і
Де by — бальна оцінка j-им експертом міри прояву г-го факто-
П — кількість експертів;
К — коефіцієнт вагомості і-го фактору;
Т — кількість факторів.
Отриманий середньозважений бал дозволяє зробити один із таких висновків:
> інтенсивність конкуренції дуже висока, якщо отриманий середньозважений бал попадає в інтервал ((йсер + 6макс)/2; ймакс), де Ьсер — середньозважений бал, що відповідає випадку слабкого прояву факторів конкуренції на ринку банківських продуктів і послуг; ймакс — середньозважений бал, що відповідає випадку чіткого прояву факторів конкуренції на ринку;
> інтенсивність конкуренції висока, якщо отриманий середньозважений бал попадає в інтервал (Ьсер; (Ьсер + ймакс)/2);
> інтенсивність конкуренції помірна, якщо отриманий середньозважений бал попадає в інтервал ((ймін + йсер)/2; /.ер), де &мін — середньозважений бал, що відповідає випадку, коли фактори конкуренції не мають прояву на ринку банківських продуктів і послуг;
> інтенсивність конкуренції низька, якщо отриманий середньозважений бал попадає в інтервал (/?МПІ; (Ь, ии + Ьсер)/2).
Після визначення міри інтенсивності конкуренції на ринку банківських продуктів і послуг варто скласти прогноз зміни конкурентної ситуації на основі прогнозних оцінок зміни дії кожного оди
Ничного фактору. Прогнозна оцінка зміни дії одиничного фактору відповідає таким бальним оцінкам: «+1» — дія фактору буде посилюватися; «0» — дія фактору залишиться стабільною; «-1» — дія фактору буде слабшати.
На основі отриманих експертних оцінок прогнозу розвитку кожного одиничного фактору визначається середньозважена оцінка прогнозу розвитку інтенсивності конкуренції на ринку банківських продуктів і послуг (С):
— 1 т п
С =-----
Т ■ п і=і і=і
Де Су — бальна оцінка /-им експертом прогнозу розвитку г-го фактору;
П — кількість експертів;
К — коефіцієнт вагомості г-го фактору;
Т — кількість факторів.
У випадку, коли середньозважена оцінка прогнозу попадає в інтервал (0,25; 1), робиться висновок про підвищення інтенсивності конкуренції; (-0,25; 0,25) — інтенсивність конкуренції залишиться стабільною; (-1; -0,25) — інтенсивність конкуренції змеНшИться.