Оцінювання та продаж власної справи
Під час ліквідації власної справи інколи виникає потреба в її оцінюванні. Купівля-продаж готового бізнесу є не тільки ефективним для започаткування власної справи, а й вигідним способом її завершення, причиною якого можуть бути різні обставини — від втрати інтересу до власного бізнесу до прагнення виручити значні кошти від продажу високорентабельного бізнесу. Як і в разі купівлі готового бізнесу, так і продажу необхідною умовою є визначення реальної ринкової вартості власної справи — оцінювання вартості бізнесу.
Оцінювання вартості бізнесу навряд чи можна назвати абсолютно точним з погляду науки, величина такої вартості може коливатися залежно від типу бізнесу і причини, що зумовлює це оцінювання. Існує широкий спектр чинників, що входять до процесу оцінювання, — від бухгалтерської вартості до сукупності реальних і нематеріальних елементів. Загалом оцінювання бізнесу ґрунтується на аналізі потоку грошових коштів, тобто здатності генерувати прибуток, і має розглядатися як відправний пункт для покупців і продавців. Рідко буває, щоб покупці і продавці дійшли до однакової величини вартості, якщо тільки немає якихось інших причин, ніж та, коли продавець шукає покупця, якому можна продати компанію за вищою ціною. Вартість бізнесу, визначена на основі методів оцінки, полягає у визначенні орієнтовної вартості, починаючи з якої покупець і продавець можуть вести торги, визначаючи ціну, що задовольнила б обох.
Розділ 8 |
Найпоширенішими є три методи оцінки власного бізнесу. Оцінювання активів використовують тоді, коли СПД має великий обсяг активів. Цей метод враховує такі величини, сума яких визначає ринкову вартість: справедлива ринкова вартість основних засобів і обладнання (СРВ/ОЗ) — це ціна, яку б заплатили на відкритому ринку для придбання основних засобів й облад - нання; поліпшення орендованої власності (ПОВ) — це зміни, вне - •> сені у фізичну власність, що розглядатимуться як частина влас-
* ності, якби потрібно було продати її або не відновлювати договір
У'Х'У •У5* •'У* •У* •‘У* •'У* •'У* •ИТР* *У** •'У* *У* •У* •У* •"ЗР* •'У* •У"* •У* •У'* *”У* •"ЗР*
Про її оренду; прибуток власника (ПВ) — це дискреційні грошові кошти продавця за рік; запаси (3) — оптова вартість товару, включаючи сировину, товари в процесі виробництва і випущені товари або продукти.
Оцінювання капіталізації доходу. Цей метод не оцінює основні засоби, такі як обладнання, а лише враховує більшу кількість видів нематеріальних активів. Він якнайкраще пристосований до СЛІД, що не мають основних засобів. На практиці виділяють 12 позицій, які слід розглядати під час оцінювання капіталізацією доходу, присвоєнням кожному чиннику оцінки/балу від 0 до 5, де «5» — найвища оцінка. Середнє арифметичне цих балів слугуватиме коефіцієнтом капіталізації, що, у свою чергу, збільшується на дискреційні грошові кошти покупця для визначення ринкової вартості бізнесу. До таких позицій-чинників належать: причина, з якої власник продає свій бізнес; термін існування і роботи компанії в бізнесі; термін володіння компанією дійсним власником; ступінь ризику; прибутковість; місце розташування; історія зростання виробництва; конкуренція; бар’єри для нових компаній; майбутній потенціал для виробництва; клієнтська база; технологія. Для визначення коефіцієнта капіталізації суму балів потрібно поділити на 12. Далі обчислюють величину дискреційних грошових коштів, що дорівнюватиме 75 % прибутку. Добуток цих двох величин і становитиме ринкову вартість бізнесу.
Оцінювання прибутку власника бізнесу. Цей метод ґрунтується на показнику потоку дискреційних грошових коштів і використовується найчастіше для оцінювання СПД, чиї величини вартості виходять з їхньої здатності генерувати потік готівки і прибуток. Для обчислення ринкової вартості прибуток власника потрібно помножити на коефіцієнт 2,2727. Коефіцієнт враховує стандартні показники, такі як 10 % прибутку від інвестицій, прожитковий мінімум до ЗО % прибутку власника, сплату капітального боргу і відсотків з державного боргу — 25 %.
Застосування викладених методів оцінки бізнесу дає змогу під - приємцю-власникз' визначити реальну ринкову вартість власної справи, а отже, приймати ефективні рішення щодо можливості продажу, злиття чи концентрації бізнесу, ведення переговорів щодо ціни та умов продажу власної справи, аби максимально задовольнити свої інтереси та досягти поставлених цілей та завдань.
У разі загрозливого погіршення показників діяльності підприємства, загрози банкрутства або значних збитків засновники (власники) часто вдаються до його санації.
Санація — система спеціальних заходів та прийомів поліпшення показників роботи, оздоровлення фінансового стану підприємства.
Санацію часто проводять на вимогу кредиторів, з тим, щоб.;. уникнути банкрутства. Адже потенційні вигоди від ефективного *
Та надійного партнера є вищими, ніж результати задоволення частини претензій у разі ліквідації підприємства. За згоди кредиторів на санацію та наявності санатора процедура банкрутства не застосовується.
Основними прийомами санації є:
♦ призначення зовнішнього керівництва;
♦ розроблення санаційного плану (бізнес-плану);
♦ реалізація санаційного плану.
У перебігу санації виявляють причини, іцо спричинюють погіршення фінансового стану підприємства та визначають можливі заходи щодо усунення їх. Для виявлення причин кризового стану застосовують:
♦ комплексний загальний аналіз виробничої, комерційної та фінансової діяльності, після якого в разі потреби проводять:
1) аналіз маркетингової ситуації та відповідності їй продукту підприємництва;
2) аналіз комерційної діяльності, відповідності партнерів, рівня та характеру розрахунків, ціноутворення;
3)аналіз виробничої діяльності та її економічних наслідків;
4)фінансовий аналіз;
♦ аналіз менеджменту, діяльності персоналу та інших чинників, вплив яких на кризовий стан виявлено.
Санація є надзвичайно складною та комплексною процедурою, здійснення якої зазвичай доручають спеціалізованим консалтинговим підприємствам або групам фахівців.