Оцінювання здатності йти на ризик
Бізнес нагадує азартну гру, тому будь-який підприємець під час прийняття різних управлінських рішень (вибір сфери бізнесу, конкретного проекту, розподілення матеріальних, сировинних, фінансових та інших ресурсів, визначення місця розташування підприємства, цільового ринку, купівлі цінних паперів тощо) ризикує. За американськими стандартами, всіх людей поділяють на дві категорії: ризикових і більш обережних, які приймають рішення з мінімальними шансами на ризик. Важливо знати, до якої категорії ви належите (табл. 6.1).
Позитивна |
Бал |
|||
Риса |
4 |
3 |
2 |
1 |
Ініціатива |
Шукає додаткову роботу |
Винахідливий, тямущий під час виконання завдань |
Виконує необхідний обсяг роботи без вказівок керівництва |
Безініціативний і чекає вказівок |
Стосунки 3 |
Позитивне, |
Привітний у |
Іноді з ними |
Сварливий і |
Іншими |
Ириязне ста |
Поведінці, |
Важко пра |
Некомуніка |
1 ЛЮДЬМИ |
Влення до людей |
ВВ1ЧЛИВИИ |
Цювати |
Бельний |
Лідерство |
Сильний, викликає довіру і впевненість |
Уміло віддає ефективні накази |
Провідний |
Ведений |
Відповіда |
Відповідає |
Погоджуєть |
Неохоче |
Ухиляється |
Льність |
Повністю за поставлене |
Ся без суперечок з до |
Погоджується з вико |
Від будь- яких дору |
Доручення |
Рученням |
Нанням доручення, протестує |
Чень |
|
Організа |
Дуже здіб- |
Здібний |
Середні ор |
Поганий |
Торські здібності |
Нии у переконанні людей, логічно мислить |
Організатор |
Ганізаторські здібності |
Організатор |
Рішучість |
Швидкий і точний |
Обґрунтований і обережний, обачливий |
Швидкий, проте часто помиляється |
Сумнівний і “ |
І Завзятість, |
Цілеспрямо |
Постійно |
Середній |
Майже ні |
1 наполегли- |
Ваний, його |
Докладає |
Рівень на |
Якої рішучо - 1 |
I вість |
Нелегко збентежити труднощами |
Зусилля |
Полегливості й рішучості |
. | |
Таблиця 6.1. Тест на визначення рис підприємця |
Особисті якості підприємця та культура бізнесу |
Ризик — це невизначеність в отриманні доходу взагалі або такого розміру доходу від інвестицій, на який розраховує під - * приємець.
❖
Ось чому під час обчислення очікуваного доходу підприємницької структури й оцінювання її активів враховують (страхують) ризик.
Ще в 50-ті роки в СИГА Маркевич, Шарп та інші вчені вивчали ризик у бізнесі, особливо в разі обігу цінних паперів (ЦП).
Теорія раціонального портфеля Маркевича (розвив Шарп) наголошує, що на фінансовому ринку перебуває в обігу єдиний вид ЦП, який без ризику приносить інвестору дохід, рівень якого відомий. Такими ЦП є державні облігації, дохід яких фіксований і гарантується доходами державного бюджету.
Щодо обігу ЦП, то розрізняють ризик систематичний і несистематичний. Систематичний ризик становить частину загального ризику, що залежить від загального стану економіки (рівня інфляції, стабільності грошової одиниці, зовнішньої торгівлі тощо), а несистематичний — це ризик для певного інвестора в ЦП.
Велике значення в підприємництві має облік ризику під час організації нового бізнесу. В умовах повної самостійності та економічної незалежності підприємець бере на себе весь ризик, будь-яка помилка у визначенні виду прибутку і обсягів його виробництва, ціни на нього або неправильне управлінське рішення можуть закінчитися крахом. У підприємництві можуть бути різні види ризику, про які обов’язково слід дізнатися, перш ніж відкривати якусь справу. Знаючи про ризик, підприємці на відміну від наших комерсантів досить зважено і відповідально приймають рішення.
Кожний підприємець має знати, до якої категорії людей він належить: до людей з підвищеним рівнем бажання йти на ризиковані проекти або ж займатися бізнесом з незначним рівнем ризику.
Про творчість та ініціативу. Комерційний менталітет, уміння розпоряджатися фінансами та відкривати свою справу — це ініціатива, щирість і чесність, позитивне і дружнє ставлення до інших людей, здатність керувати людьми, почуття відповідальності, добрі організаторські здібності, рішучість, наполегливість у досягненні мети, сила волі, творче начало, вміння швидко і стисло аналізувати інформацію, комунікабельність, готовність йти на виправданий ризик, працездатність і міцне здоров’я. Комерційний і фінансовий склад розуму — невід’ємні риси для підприємця.
Чи можете ви стати підприємцем? Для того щоб визначити, 40 чи є ви тим типом людини, яка може бути керівником коопєрати - •£ ву, госпрозрахункової фірми, фермером чи мати приватну справу, ^ слід об’єктивно оцінити всі свої сильні і слабкі особливості. При, цьому варто бути чесним, оскільки помилки, необ’єктивність або
* завищення під час оцінювання якостей можуть мати несприятливі 'л наслідки для всієї майбутньої справи. У розвинених країнах вико-
•"ЗР* •‘■‘ЗГ** •'"У'* •ТГ4 •ТГ* •"ЗГ** •'ТГ'* •"’ЗГ** •'"ЗР* •"ЗГ** *ТГ* •ТГ4 •ТГ4* •'ТГ’* •'ТР*
Ристовують багато тестів, які допомагають визначити, чи здатна людина самостійно вести бізнес. Система оцінок за підсумками обраного тесту має дати загальне уявлення про потенціал майбутнього підприємця.
Як користуватися тестом? Спочатку уявіть ваші власні оцінки у відповідних клітинках, потім, рухаючись зліва праворуч, відмітьте значення в балах кожної колонки (4, 3, 2, 1). Після підрахування вашого потенціалу володіння й управління власного справою може бути така оцінка: відмінна (25 - 28), дуже добра (21 - 24), добра (17-20), середня (13-16), погана (12 і нижче). Якщо у людини виявляються деякі слабкості, але зберігається велике бажання мати свою справу і стати підприємцем, то за американськими канонами підприємництва це бажання цілком здійсненне. Для цього потрібно підібрати таку команду зі своїх партнерів, які б компенсували його вади. Наприклад, у кандидата в бізнесмени не дуже високі оцінки в колонках «організаторські здібності» і «стосунки з іншими людьми», тобто він не дружелюбний щодо інших. Отже, в його команді має бути працівник з відповідними сильними рисами, що важливо для впливу на самого підприємця, а також на ефективні дії всієї команди (див. табл. 6.1).
Розглянемо такі важливі якості, як концептуальне розуміння інформації, творчий підхід до бізнесу, ініціатива і натхнення.
Великого значення в сучасному підприємництві набуває вдосконалення управління. В умовах інформаційних потоків людині важко керувати інформацією, відрізняти основні інформаційні блоки від побічних. Тому підприємець має оволодіти інформаційною культурою, що в наших умовах ще досить складно. В підприємництві важливо не тільки знати і розуміти цифри, факти і події, для чого дедалі ширше використовують комп’ютери або різного роду досьє, а й уміти коротко і зрозуміло, концептуально правильно викласти складні й великі проблеми. К. Рендолл зазначав, що підприємець має чітко викладати свої думки. Він наголошував, що багато талановитих людей потерпіли поразку в бізнесі, бо не змогли донести свої ідеї до свідомості людей із меншими інтелектуальними даними. Важливо також уміти стисло і точно писати і говорити.
Ось приклади деяких понять концептуального викладу інформації. Міжнародна торгівля — це вулиця з двостороннім рухом. Йдеться про те, що в торгівлі, яку здійснюють між собою держави, вони повинні використовувати однакові можливості для проникнення на ринки партнерів за однакових взаємовигідних умов.
Кредит шкодить взаємовідносинам. Це означає, що, незважаючи на поширення в підприємництві кредитної форми фінансування, почуття кредитора (що хтось йому постійно винен) і позичальника (що він комусь винен, але поки не може віддати) познача-
Ються на людських відносинах. Уявіть себе в ролі кредитора щодо своїх друзів або родичів і ви зрозумієте зміст короткої фрази «кредит псує взаємовідносини».
Бізнесмени відрізняються один від одного національними особливостями, рисами характеру тощо. Проте основне в них спільне — це те, що їм усім притаманні ініціатива і натхнення. Особиста ініціатива має вирішальне значення в підприємництві, оскільки підприємець робить усе, що хоче, без підказок і будь-яких наказів, тобто робить усе сам. Успіх буде лише тоді, коли ініціатива конструктивна, інакше кажучи, підприємцю потрібно дослідити проблеми, спланувати свої дії, експериментувати і працювати за своїм бізнес-планом. Що ж до натхнення, то (на відміну від мистецтва) в підприємництві воно приносить результат, якщо засноване на знаннях.
Історія знає немало прикладів, коли освічені люди в ході випадкового спостереження окремих явищ природи приходили до відкриття, які стали основою їх бізнесу, що мало велике значення для розвитку сучасних галузей промисловості. Наприклад, Р. Дизель, спостерігаючи використання тубільцями Самоа бамбукових трубок для випускання вогню, дійшов до ідеї дизельного двигуна.
Ч. Гудіар звернув увагу на те, що відбувається з гумою, насиченою сіркою, якщо її залишити біля вогню, і відкрив явище вулканізації, що й сприяло створенню відомої сьогодні в світі фірми з виробництва гуми «Гудіар».
Для того щоб увійти з будь-якою ідеєю в середовище підприємництва, потрібні також знання в галузі фінансів і обліку, розуміння законів і звичаїв бізнесу.