ОПОДАТКУВАННЯ ПРИБУТКУ ПІДПРИЄМСТВ УКРАЇНИ В СИСТЕМІ ПОДАТКОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ М. П. Волохова., к. е. н., доц
Одеський національний економічний університет, м. Одеса
Необхідність подолання наслідків світової фінансової кризи та відновлення економічного зростання спонукає уряди більшості країн поряд із заходами грошово-кредитної політики активно використовувати інструменти податкового регулювання. Однак, серед вітчизняних фахівців дискусійними є питання про доцільність та ступінь використання конкретних механізмів бюджетоформуючих податків в сучасних умовах господарювання.
Значний теоретичний внесок у розвиток наукових підходів податкового регулювання присвячені праці багатьох вітчизняних вчених: З. Варналія, В. Вишневського, Т. Єфіменко, Я. Жаліла, Ю. Іванова, А. Крисоватого, Ф. Ярошенко та інших [1-3]. У цих працях науковцями розкрито теоретичні та практичні аспекти податкового регулювання на макро - та мікрорівнях, пріоритетні напрями реформування вітчизняної податкової системи. Проте результати впливу кризових явищ на національну економіку, і, передусім, її реальний сектор, що спостерігаються на сьогодні, вимагають більш детального вивчення можливостей та ефективності використання оновлених інструментів податкового регулювання в зарубіжних країнах.
Податок на прибуток підприємств - один із найважливіших податків, який є основою податкової системи України За значущістю у доходах Державного бюджету він посідає друге місце після ПДВ. За його допомогою можна стимулювати та підтримувати економічне зростання, інноваційний вектор розвитку держави, спрямовувати діяльність платників податків у суспільно корисних напрямах. Зазначимо, що на величину надходжень податку на прибуток підприємств впливають низка факторів: економічного, соціального, нормативно-правового та політичного характеру. Серед яких можна визначити: рівень прибутковості підприємств та розмір оподатковуваного прибутку; порядок формування валових доходів та валових витрат; ставки оподаткування; пільговий механізм; правила визначення та величина амортизаційних відрахувань; величина податкового боргу тощо. Зміна порядку оподаткування прибутку підприємств - одна з найсуттєвіших новацій Податкового кодексу. Важливим нововведенням у механізмі оподатку-
62
Вання податком на прибуток є скасування «правила першої події» при формуванні доходів і витрат та максимальне наближення об’єкта оподаткування до фінансового (бухгалтерського) прибутку. Для цього при визначенні доходів і витрат застосовується методологія розрахунку прибутку, визначена нормами Положень (стандартів) бухгалтерського обліку.
Треба вказати, що у Податковому кодексі України декларуєт - ся податкова політика держави, коли на високому рівні тримається не податок на прибуток, а інші податки і збори, вважаючи, що поступове зниження податку на прибуток до 16 % (з 01.04.2011р. - 23 %; з 01.01.2012р. - 21 %; з 01.01.2013р. - 19 %; з 01.01.2014р. - 16 %) дасть змогу утримати конкурентний рівень українських підприємств, що в свою чергу надасть можливість знизить тінізацію економіки [4]. Вказану концепцію ефективності зменшення ставок податку на прибуток пояснює А. Лаффер, якій доводить, що коли зростає податкова ставка, бізнес або йде у тінь, або згортається і навпаки зменшення ставки податку приведе до збільшення коштів як підприємства, так і доходів бюджету з цього податку. З 2011 року другого кварталу набрала чинності норма Податкового кодексу щодо звільнення від оподаткування, у вигляді нульової ставки податку на прибуток, окремих категорій платників на період з 1 квітня 2011 року до 1 січня 2016 року. Тільки критерії, яким повинні відповідати підприємства, для яких може бути застосована нульова ставка (розмір доходів, мінімально необхідний розмір заробітної плати працівників, терміни створення та функціонування, чисельність працівників) є досить жорсткими. Тому небагато платників зможуть скористатися цією пільгою [4].
Однак, не всі обмеження, встановлені Податковим кодексом, можна вважати економічно обґрунтованими. Це стосується норми, за якою платники податку на прибуток не мають права відносити до витрат витрати на придбання товарів (робіт, послуг) та інших матеріальних і нематеріальних активів у фізичних осіб, які працюють на єдиному податку. Вказана норма призвела до руйнування господарських зв’язків, у яких задіяно більш ніж чотириста тисяч підприємців. До того ж ситуація ускладнюється тим, що при здійсненні вищезазначених операцій з купівлі-продажу у юридичних осіб не виникає податкового кредиту з ПДВ [4].
Проблема збільшення дохідної бази Державного бюджету, зокрема за рахунок податку з прибутку підприємств, повинна вирішува-
63
Тись комплексно з урахуванням податкового навантаження на підприємництво, а також із врахуванням оптимальних надходжень від податку з прибутку підприємств до Державного бюджету.
На даному етапі розвитку залишаються невирішеними проблеми формування доходів і витрат платника податку, врахування в наступних податкових періодах збитків, що утворилися на початок 2011 року, а також застосування нульової ставки податку на прибуток. Критерії перебування на нульовій ставці податку на прибуток будуть сприяти стимулюванню реінвестування прибутку, розширення виробництва, як наслідок, розвитку ділової активності підприємств та економіки у цілому. Але обмеження щодо розміру мінімальної заробітної плати може стати ризиком незастосування пільгових ставок податку [5]. Тому доцільно було б його переглянути у сторону зменшення тільки для тих підприємств, які розвиваються.
На цей час ефективність застосування пільгових ставок податку на прибуток складно оцінити, але, діючі податкові пільги - це перші кроки полегшення податкового тягаря та розвитку ділової активності українських підприємств.