Організаційно-підготовчі заходи та підготовка до реєстрації
Створенню підприємства та започаткуванню підприємницької діяльності завжди передують організаційно-підготовчі заходи. Основне завдання цього етапу — підготовити нормативну базу для реєстрації суб’єкта підприємництва та опрацювати загальну модель його діяльності.
До основних організаційно-підготовчих заходів належать:
♦ вироблення підприємницької ідеї (наміру);
♦ експертне оцінювання і самоаналіз підприємницької ідеї;
♦ добір (уявний) складових підприємництва (люди, продукт, ринок, фінанси, партнери тощо);
♦ розроблення засновницьких документів та державна реєстрація;
♦ розроблення бізнес-плану або іншого плану діяльності та способів (варіантів) реалізації їх.
Підприємницька ідея — уявні дії та способи здійснення підприємництва. Підприємець формує ідею, намір, уявлення про майбутню підприємницьку діяльність.
Для опрацювання підприємницької ідеї найкращим є метод «мозкової атаки», за якого всі думки, навіть, на перший погляд, безглузді та абсурдні, повинні бути вислухані, записані та розглянуті, а критика неприпустима. Навіть дуже вдала, на перший погляд, ідея має пройти своєрідну експертизу і самооцінку. Адже якщо підприємницька ідея не підтвердиться на практиці, то підприємець зазнає значних збитків.
Підприємницькі ідеї, за незначним винятком, можна згрупувати у певні напрями, зокрема, ідея:
♦ вирішує певну споживчу проблему;
♦ задовольняє потребу клієнта, купівельну тенденцію чи конкретний сектор ринку;
♦ додає вартість;
♦ пов’язана із законодавчими змінами;
♦ є результатом удосконалювання підприємцем своїх навичок і ресурсів.
Доволі часто підприємницькі ідеї формуються навколо певного * продукту у формі своєрідного «дерева ідей» (рис. 8.6). Більш склад - *
Ґ------------- ----- Послуги та споживчі властивості |
Дистрибуція і додана вартість |
|
1 |
||
Виробництво |
Рис. 8.6. «Дерево ідей» — схема формування підприємницьких ідей навколо певного продукту підприємництва |
Ні ідеї побудовані за принципом синергії. Основу «дерева ідей» формує виробництво продукту (з можливими технологічними змінами і модифікованими споживчими властивостями), а «крону» — можливості доданої вартості, дистрибуції та надання додаткових послуг.
Опрацювання та експертне оцінювання підприємницької ідеї можуть бути здійснені:
* на офіційному рівні, із залученням спеціалізованих фірм та експертів;
♦ на рівні внутрішніх дискусій і контактів;
♦ самоосмислення та критичний самоаналіз.
Під час експертизи на цьому етапі мають всіляко заохочуватися критика та конструктивізм. Коли підприємницька ідея пройшла експертизу та набула певних конкретних обрисів, потрібно визначити, якими ресурсами вона реалізовуватиметься на практиці. Йдеться про так званий добір складових підприємництва.
Деякі дослідники вважають, що добір складових доцільно розглядати в розрізі таких основних рубрик:
* персонал;
•продукт підприємництва;
♦ середовище;
♦ фінанси.
Добір складових підприємництва (особливо в індивідуальному підприємництві) часто буває підсвідомим, без чіткого усвідомлення цього процесу. Він передбачає:
♦ оцінювання продукту підприємництва, його характеристик та перспективності;
♦ добір персоналу (включаючи керівніика-менеджера);
*
Розділ 8 |
Оцінювання реакції середовища на створення підприємства і появи на ринку продукту підприємництва;
•маркетингове оцінювання підприємницького середовища;
•оцінювання власних та залучені« фінансових можливостей;
•вибір організаційної форми підприємства;
•визначення місця локалізації підприємства і його підрозділів;
♦ пробні контакти із замовниками (споживачами), партнерами.
2 *,Т* •Т'* “Х*
Одночасно із добором складових підприємництва здійснюють розроблення й апробацію установчих і реєстраційних документів.
Розроблення установчих документів, на перший погляд, не є відповідальним моментом. Адже в розумінні широкого загалу в документи завжди можна внести зміни, доповнення. Проте це пов’язано із бюрократичними процедурами, інколи досить тривалими і складними, дезорієнтацією підприємства від конфліктів та Непродуманих записів.________________________________________
Невдало опрацьовані установчі документи можуть ускладнити, а іноді унеможливити діяльність підприємства, зумовити безліч абсолютно непотрібних проблем, необґрунтованих витрат, більше того — навіть спричинити ліквідацію підприємства або його банкрутство. Невдало опрацьованими документами завжди спробують скористатися несумлінні працівники, конкуренти, любителі легкої наживи.
Зрештою, внесення будь-яких змін до установчих та реєстраційних документів потребує певних витрат і чимало часу й енергії.
Особливу увагу необхідно приділити підготовці установчого договору та статуту, які є своєрідною «внутрішньою конституцією» юридичної особи.
Для реєстрації необхідно підготовити 5 примірників статуту (власне для реєстрації — 2 оригінали і 1 нотаріально завірену копію) та 3 примірники установчого договору (2 оригінали і 1 копію).
Згідно з Господарським і Цивільним кодексами України юридичні особи — підприємці діють на основі установчих документів, які затверджують засновники цих підприємств. Для приватного підприємства таким установчим документом є статут. Відповідно до ст. 82 Господарського кодексу установчими документами повного і командитного товариства є засновницький договір. Установчими документами акціонерного товариства, товариства з обмеженою відповідальністю і товариства з додатковою відповідальніс - •< тю є також статут. “
Установчі документи оформлюють українською мовою, доклад - я но вивіряють і зхпивають у вигляді окремого зошита. Всі оригіна - § ли та копії повинні мати однакове виконання й оформлення. а
Досить часто засновники нової юридичної особи добре опрацьо - « вують статут, однак поверхово ставляться до підготовки установ - ’£ чого (засновницького) договору. Тим більше, іцо вимоги щодо ста - | туту докладно визначені законодавством, а вимоги щодо установ - и чого договору не деталізовано. Однак установчий договір (угода) £ виконує важливу регулювальну роль, оскільки діє до реєстрації та після зняття з реєстрації підприємства, а також регламентує пи - § тання, які не висвітлюють у статуті. 63
TOC o "1-5" h z У статуті необхідно передбачити такі розділи: *
* Загальні положення. *
* Мета та завдання діяльності. *
•'•учв *у* »у* *-у« *у# •'■у* *у* *у* •тг* •■у* •'У* •’У* •У* •-у» *у* »у* *у* 183
* Функції та види діяльності.
♦Формування та використання коштів і майна підприємства.
♦Управління.
♦Засновники, їхні права та обов’язки.
* Звітність та контроль.
* Створення та використання фондів.
* Виробнича, комерційна та зовнішньоекономічна діяльність.
♦Повноваження трудового колективу.
* Реорганізація і ліквідація.
На особливу увагу в статуті заслуговують такі питання:
* докладний опис власників і засновників із зазначенням їх юридичної адреси або паспортних даних;
* описання можливих видів діяльності, навіть — потенційних. Подальші записи потребуватимуть внесення змін до реєстраційних документів;
•описання юридичного статусу підприємства та питань, пов’язаних з реєстрацією прав власності (записи, цінні папери, незалежний реєстратор, емісії тощо);
* поділ майна і активів на власні та у тимчасовому використанні, повноваження щодо набуття або продажу майна, розподіл прибутків і збитків;
♦ докладне описання органів управління та їх компетенції. Компетенції органів управління не повинні дублюватися. Порядок призначення керівника, бухгалтера. Контрольні або ревізійні органи, права їх та обов’язки;
♦ трудові відносини та їх регламентація, повноваження трудового колективу і ради підприємства, профспілкової організації;
♦ порядок внесення змін до статуту.
Приватні підприємства, в тому числі селянські (фермерські) господарства, можуть не укладати установчий договір.
В установчому договорі необхідно передбачити такі розділи:
1. Предмет угоди засновників:
•Термін дії та мета створення підприємства.
♦ Дочірні підприємства, філії, представництва, участь в об’єднаннях.
* Права засновників із зазначенням їх участі в управлінні, контролі, розподіленні прибутків, отриманні інформації.
*
Розділ 8 |
Обов’язки та взаємні зобов’язання засновників.
2. Внески засновників до статутного фонду та порядок його формування:
* Розмір та порядок зміни розміру статутного фонду.
• Фонди підприємства та розмір відрахувань у них. Обов’язково... створюється резервний фонд у розмірі не менше ніж 25 % розміру
* статутного фонду.
♦ Порядок розподілення прибутків та інших ресурсів.
♦ Порядок реорганізації, ліквідації та розподілення майна і коштів гхри цьому.
♦ Органи управління та їх компетенція, представництво інтересів засновників.
Алгоритм розробленняі установчих документів може бути таким:
1. Консультації з юристом, іншими підприємцями, які працюють у подібній сфері.
2. З’ясування порядку реєстрації відповідного підприємства, кошторису витрат на це та переліку необхідних документів.
3. Розроблення установчих документів, погодження їх з юристом, майбутнім керівництвом, засновниками.
4. Державна реєстрація.
5. Подальше після реєстрації оформлення в інших органах державної влади згідно з вимогами закону.
В умовах правової держави та структуризованого підприємницького середовища розроблення установчих документів доручають спеціалізованим юридичним фірмам або адвокатським конторам.
У багатьох випадках практикується «купівля» підприємства «під ключ», коли підприємець купує не лише вже діюче підприємство, а й спеціально зареєстроване іншою особою нове підприємство. В Україні така практика не набула поширення і не може бути рекомендованою з огляду на низку причин.