Основні риси ринку з монополістичною конкуренцією
1.
19 |
На ринку існує досить багато продавців, які пропонують подібну, проте не ідентичну продукцію. Монополістична конкуренція істотно відрізняється від досконалої конкуренції щодо кількос-
•-Тр» •*у* ••у» •'У* •'У* •"У* •"У* •-у* •"зр* •"зр* •'•у* •»у* •'•у* •"У* •-у* •"У* •-у* *-у* •«•у* »у»
Ті фірм. їх може діяти на ринку кілька десятків, а не тисяч, як за умов досконалої конкуренції.
За наявності такої кількості фірм випливає кілька важливих ознак монополістичної конкуренції:
♦ кожна фірма володіє відносно невеликою частиною всього ринку, тому вона має дуже обмежений контроль над ринковою ціною;
♦ наявність порівняно великої кількості фірм унеможливлює їх таємну змову з метою обмеження обсягу виробництва і штучного підвищення цін;
♦ за умов значної кількості фірм немає відчуття взаємної залежності між ними; кожна фірма визначає свою політику, не враховуючи можливу реакцію з боку фірм, що конкурують з нею.
2. На ринку монополістичної конкуренції фірми пропонують різ новиди певного товару (диференційований товар). Диференціація продукту може набувати різних форм:
♦ товари можуть відрізнятися за своїми фізичними чи якісними параметрами (диференціація за якістю). Адже відмінності за функціональними особливостями, матеріалами, дизайном і якістю роботи є надзвичайно важливими для диференціації продукту. Персональні комп’ютери, наприклад, можуть відрізнятися за потужністю, програмним забезпечення тощо. Існує також багато конкуруючих підручників з економічної теорії, які відрізняються за змістом, структурою, викладенням і доступністю;
♦ важливими аспектами диференціації продукту є послуги та умови, пов’язані з його реалізацією. В невеликій крамниці, наприклад, можуть надавати особливого значення якості обслуговування покупців, упаковуючи їхні покупки та надаючи інші послуги. В супермаркеті покупці самі змушені пакувати свої покупки, проте купують вони їх за нижчими цінами;
♦ продукти також можуть бути диференційовані на основі роз міщення і доступності. Наприклад, бензозаправні станції, що розташовані на великих автомагістралях, продають бензин за вищими цінами, ніж на бензоколонках, віддалених на кілька кілометрів.
Диференціація продукту може бути результатом уявних відмінностей, створених рекламою, упаковкою та використанням фірмових знаків і торгових марок. Якщо певна марка товару пов’язана з ім’ям знаменитості, то це може позитивно вплинути на попит на цей товар.
Розділ 1 |
20 |
Одним із наслідків диференціації продукту є те, що, незважаючи на наявність відносно великої кількості фірм, виробники в умовах монополістичної конкуренції мають певний контроль над цінами на свою продукцію. Споживачі надають перевагу продук - ції певних продавців і сплачують за неї вищу ціну, щоб задоволь - А нити свої потреби. Продавці та покупці більше не пов’язані сти - Ф хійно, як це відбувається на ринку досконалої конкуренції.
•'■у** •'•у* •'У* •'У* •'У* •'"У“* •"У* •"У* •"У* •'У* •"У* •'"У* •'•у* •-у« •'•у* »»у* «иу* •'У*
3. В умовах монополістичної конкуренції економічне суперництво зосереджується не лише на цінах, а й на таких нецінових чинниках, як якість продукту, реклама і умови реалізації продукту. Оскільки продукти диференційовані, можна припустити, що з часом вони змінюватимуться і риси диференціації продукту кожної фірми будуть сприятливими для реклами та інших форм стимулювання збуту. Багато фірм використовують торгові марки і фірмові знаки з метою переконати споживача в тому, що їхня продукція краща, ніж у конкурентів.
4. На ринку монополістичної конкуренції є умови для вільного входження і виходу. Оскільки виробники на цьому ринку — це типово невеликі за розміром фірми (в абсолютному і відносному значеннях), то ефект масштабу і необхідний капітал незначні. Проте, порівняно з досконалою конкуренцією, можуть бути деякі додаткові фінансові перешкоди, зумовлені намаганням отримати продукт, що відрізняється від продукту конкурентів, і потребою його рекламування. Фірми можуть володіти патентами на свою продукцію і авторськими правами на свої фабричні знаки і торгові марки, що ускладнює копіювання їх новими фірмами.
Типовим прикладом монополістичної конкуренції є ринки безалкогольних напоїв, кондитерських виробів, товарів побутової хімії, ліків.