Основні розділи бізнес-плану
Формою конкретизації підприємницької ідеї є Бізнес-план фірми - розгорнутий документ, у якому представлені головні напрямки діяльності, ресурси, умови і результати підприємництва.
Залежно від періоду планування розрізняють: стратегічний (довгостроковий) бізнес-план — на період більше року; оперативний (короткостроковий) бізнес-план — на рік і менше (квартал, місяць). В залежності від ступеня новизни підприємницької діяльності розрізняють: бізнес-план створення фірми або її підрозділу; бізнес-план розвитку діючого економічного суб'єкта (реалізації нової підприємницької ідеї).
Головне призначення бізнес-плану - обгрунтування розміру, доцільності й прибутковості інвестицій у підприємництво. Розмір інвестицій перевищує можливості підприємця і вимагає залучення позичкових коштів.
Комерційна акція (приватизація державного підприємства, створення приватної фірми, залучення інвестицій, перехід на нову технологію, організація випуску нової продукції тощо) вимагає ретельної підготовки до проведення в життя. Результатом роздумів, критичного аналізу та пошуків відповідей на питання реалізації нової ідеї є бізнес-план.
Бізнес-план розкриває сторони запроектованого комерційного заходу, дозволяє передбачати заходи для реалізації нової ідеї, визначити фінансове забезпечення та можливість одержання прибутку, є формою експертної оцінки доцільності та ефективності проведення проекту.
За сучасних умов господарювання бізнес-план є робочим інструментом, що використовується в усіх сферах підприємництва. До основних завдань розробки бізнес-плану належать:
- оцінка новизни і прогресивності підприємницької ідеї, її сильних та слабких сторін;
- визначення витрат, фінансових ресурсів і джерел фінансування;
- обгрунтування і вибір стратегії діяльності фірми, концепції розвитку в період реалізації;
- оцінка кон'юнктури ринку та рівня конкуренції; можливого господарського ризику;
- пошук партнерів для розробки й реалізації інноваційно-інвестиційного проекту;
- прогнозування (приблизні розрахунки) очікуваних результатів в перший та наступні три-пять років.
Бізнес-план відображає результати досліджень і організаційної роботи з метою обгрунтування діяльності фірми на ринку і спирається на:
- проект виробництва товару (продукту чи послуг);
- всебічний аналіз виробничо-господарської діяльності фірми (ситуаційний аналіз);
- аналіз ринково-конкурентної ситуації і можливих прогнозованих її змін;
- результати вивчення організаційних, техніко-економічних та фінансових важелів,
- діагностику і прогнозування зовнішньої та внутрішньої політичної ситуації.
Особливістю бізнес-плану як стратегічного документа є узгодження поставлених завдань і реальних фінансових можливостей.
Обгрунтований бізнес-план є підґрунтям бізнес-пропозиції, що використовується у процесі переговорів з партнерами; у підборі на роботу кваліфікованих фахівців; для залучення інвесторів і кредиторів.
Зміст і методологія розробки бізнес-плану
Обсяг та ступінь конкретизації розділів бізнес-плану визначаються специфікою і сферою діяльності, масштабами бізнесу.
На практиці не існує стандартної форми бізнес-плану, розробка є процесом створення моделі підприємницької діяльності. Чим менше похибок буде зроблено при прийнятті обгрунтування, тим менше проблем постане перед фірмою у процесі реалізації.
Розробка розпочинається з розділу «Продукція (послуги) фірми».
Ціль - переконати клієнтів у перспективності бізнесу, описуються переваги та особливості пропонованого продукту. Акцентується увага на властивостях продукту та вигодах, які може мати клієнт, придбавши продукцію.
Розділи «Оцінка ринку збуту» і «Конкуренція» вміщають результати дослідження ринку, обгрунтування місця розміщення бізнесу, визначення власної конкурентної позиції, розрахунок матриці конкурентного профілю з метою об'єктивної оцінки конкурентів, оцінки місткості ринку, прогнозування обсягу річного продажу.
Завдання розділу «Маркетинг» висвітлює стратегію виходу на ринок, фіксується характеристика маркетингової діяльності, політика ціноутворення, опис каналів збуту продукції, рекламної програми, сервісу та гарантійного обслуговування продукції.
У розділі «Виробничий план» розглядаються основні виробничі операції, машини і устаткування; сировина, матеріали, комплектуючі вироби; виробничі і невиробничі приміщення. Основна увага приділяється характеристиці виробничого процесу, формуванню матеріально-технічної бази і запасів ресурсів.
“Організаційний та юридичний плани” містять відповіді на блоки питань: організаційна схема управління; потреба у різних категоріях персоналу; мотивація, оплата праці; консалтингові послуги; форма власності й організаційно-правова форма бізнесу, що започатковується.
Розділ «Оцінка ризику і страхування» висвітлює типи можливих ризиків, способи реагування на загрози бізнесу, заходи щодо нейтралізації або мінімізації можливих негативних наслідків.
Ключовим розділом бізнес-плану є “фінансовий план” узагальнює результати попередніх розрахунків, обґрунтовує потребу в інвестиціях, визначає економічну. Фінансовий план включає три складові: план доходів і джерел отримання фінансових коштів; умов і строків повернення вкладеного капіталу і отримання очікуваних доходів.
Джерелами отримання коштів можуть бути комерційні кредити, банківські позики, кошти від продажу облігацій, кошти приватних інвесторів. Мають бути визначені умови і порядок отримання коштів, відсоток плати за кредит, частка участі у прибутку підприємця.
Після завершення розробки розділів бізнес-плану складається Резюме, у якому пояснюються відмітні риси майбутнього бізнесу, переваги та основні фінансово-економічні показники. При оформленні бізнес-плану резюме розміщують на початку. Потенційні інвестори мають можливість прийняти рішення щодо інвестування підприємницького проекту.
На доповнення до плану доходів і витрат інвестори вимагають провести аналіз і розрахувати точку беззбитковості, визначити таку ситуацію, за якої загальні доходи від продажу продукції покривають (відшкодовують) витрати, пов'язані з реалізацією. Точка беззбитковості показує, скільки одиниць продукції необхідно продати, щоб витрати фірми окупились за рахунок доходів.