ОСОБЛИВОСТІ ОПОДАТКУВАННЯ ПРИВАТНИХ ПІДПРИЄМСТВ — СУБ’ЄКТІВ МАЛОГО БІЗНЕСУ
За своїми обсягами та чисельністю працівників приватні підприємства, як правило, належать до суб’єктів малого бізнесу. Суб’єктами малого бізнесу є фізичні особи, зареєстровані у встановленому порядку як суб’єкти підприємницької діяльності, а також юридичні особи - суб’єкти підприємницької діяльності будь-якої організаційно-правової форми та форми власності, в яких середньооблікова чисельність працюючих за звітний період (календарний рік) не перевищує 50 осіб та обсяг річного валового доходу - 70 млн. грн.
Критеріями переходу до єдиного податку, спрощеного обліку та звітності для суб’єктів малого підприємництва - юридичних осіб є се - редньооблікова чисельність працівників, яка не повинна перевищувати 50 осіб, а обсяг виручки від реалізації продукції (робіт, послуг) за рік - до 1 млн. грн.
Суб’єкти підприємницької діяльності - юридичні особи, які бажають перейти на спрощену систему оподаткування, обліку і звітності, можуть самостійно вибрати одну із таких форм єдиного податку:
• у розмірі 6 % від суми виручки від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) без врахування акцизного збору в разі сплати податку на додану вартість;
• у розмірі 10 % від суми виручки від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг), за винятком акцизного збору, в разі включення ПДВ до складу єдиного податку.
Базою оподаткування є виручка від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг - сума, яка фактично отримана суб’єктом підприємницької діяльності на поточний рахунок або в касу за здійснення операцій з продажу продукції (товарів, робіт, послуг). При цьому слід враховувати, що у випадку здійснення операцій з продажу основних фондів виручкою від реалізації вважається різниця між сумою, отриманою від реалізації основних фондів, і їх залишковою вартістю на момент продажу. Необхідно також відмітити, що на спрощену систему оподаткування, обліку та звітності можуть перейти філії лише зі статусом юридичної особи.
Не можуть бути платниками єдиного податку:
• суб’єкти підприємницької діяльності, на яких розповсюджується дія Закону України “Про патентування деяких видів підприємницької діяльності” в частині придбання спеціального патенту;
• довірчі товариства, страхові компанії, банки, інші фінансово-кредитні установи та небанківські фінансові заклади;
• суб’єкти підприємницької діяльності, якщо частка, що належить юридичним особам - учасникам і засновникам цих суб’єктів, які не є суб’єктами малого підприємництва, перевищує 25 %.
Платник єдиного податку складає:
• книгу обліку продажу товарів (робіт, послуг) та книгу обліку придбання товарів (робіт, послуг) - для платників ПДВ;
• книгу обліку доходів і витрат.
Платники єдиного податку звільняються від таких податків і зборів:
• податку на додану вартість, крім випадку, коли юридична особа вибрала спосіб оподаткування доходів за єдиним податком із ставкою 6 %;
• податку на прибуток підприємства;
• плати (податку) за землю;
• збору на спеціальне використання природних ресурсів;
• збору на обов’язкове соціальне страхування;
• комунального податку;
• збору за видачу дозволу на розміщення об’єктів торгівлі і сфери послуг;
• внесків у Державний фонд сприяння зайнятості населення;
• плати за патенти.
Порівняльна характеристика оподаткування приватних підприємств при звичайній та спрощеній системах оподаткування наведена в
Табл. 3.1.
Таблиця 3.1 Оподаткування приватних підприємств при різних системах оподаткування
|
Види податків та зборів |
При Звичайній Системі Оподаткування |
При спрощеній системі оподаткування |
|
За ставкою 6 % |
За ставкою 10 % |
||
Збір за геологорозвідувальні роботи, що здійснюються за рахунок державного бюджету |
+ |
+ |
+ |
Збір за спеціальне використання природних ресурсів |
+ |
- |
- |
Збір за забруднення навколишнього природного середовища |
+ |
+ |
+ |
Державне мито |
+ |
+ |
+ |
Місцеві податки: |
|||
- податок на рекламу |
+ |
+ |
+ |
- комунальний податок |
+ |
- |
- |
Місцеві збори: |
+ |
+ |
+ |
- збір за видачу дозволу на розміщення об’єктів торгівлі |
+ |
- |
- |
Збір на обов’язкове соціальне страхування |
+ |
- |
- |
Збір на обов’язкове державне пенсійне страхування |
+ |
- |
- |
Збір до Державного інноваційного фонду |
+ |
- |
- |
Внески до Державного фонду сприяння зайнятості населення |
+ |
- |
- |
Рішення про використання спрощеної системи оподаткування приймається платником самостійно і повинно бути виваженим та вмотивованим. Основним фактором, що впливає на прийняття такого рішення є економічна доцільність, яка вимірюється зниженням податкових платежів внаслідок зміни системи оподаткування.
На рис. 3.1 подана схема оцінки застосування спрощеної системи оподаткування. Оцінку доцільності переходу на спрощену систему оподаткування доцільно розпочати з аналізу переваг та недоліків даної системи.
Застосування спрощеної системи оподаткування на умовах сплати єдиного податку для приватних підприємств - юридичних осіб має такі переваги (табл. 3.2).
Оцінка негативних наслідків використання єдиного податку для приватних підприємств є важливим моментом при прийнятті рішення про вибір системи оподаткування.
Рис. 3.1. Схема оцінки доцільності застосування спрощеної системи оподаткування |
Недоліки застосування спрощеної системи оподаткування такі:
• неузгодженість законодавчих актів про спрощену систему оподаткування з іншими нормативними актами;
• тимчасовий характер спрощеної системи оподаткування і відсутність чіткої перспективи їх використання;
• відсутність зв’язку об’єкта оподаткування з витратами;
• неможливість видачі податкових накладних покупцям у випадку застосування єдиного податку за ставкою 10 %;
• втрата права на бюджетне відшкодування у разі переходу на сплату єдиного податку за ставкою 10 %.
Головним принципом визначення економічної доцільності переходу на спрощену систему оподаткування є співставлення суми податкових платежів при звичайній системі оподаткування з сумою податкових зобов’язань при застосуванні єдиного податку за ставкою 6 % або 10 %. Оптимальним терміном податкового періоду для проведення економічної оцінки є календарний рік, що дозволяє нівелювати сезонні коливання обсягів продаж та іНшиХ показників, які використовуються в розрахунках.
Характеристика переваг використання єдиного податку для приватних підприємств - юридичних осіб
|
Після розрахунку економічної доцільності варто врахувати додаткові фактори, до яких належать:
• наявність збитків минулих років, які при продовженні роботи за звичайною системою оподаткування переносилися б на наступні податкові періоди;
• наявність не відшкодованих з бюджету сум ПДВ. Цей фактор може значно знизити ефективність застосування єдиного податку за ставкою 10 %;
• втрата частини клієнтів внаслідок неможливості видачі податкових накладних при переході на єдиний податок за ставкою 10 %.
Перелік додаткових факторів може бути індивідуальним для кожного окремого підприємства.