Передумови та напрями реструктуризації системи фінансового забезпечення інноваційної діяльності в Україні
Сучасна фінансово-економічна криза назрівала протягом кількох років накопичення колосальних диспропорцій усередині провідних економічних держав і між ними, а надзвичайна швидкість поширення кризових явищ, їх масштабність та всеохоплюю- чий характер пов’язані, зокрема, із збігом малого, великого і стадіального циклів. За таких умов пожвавлення економіки та її перехід у фазу зростання можливі лише після вирішення комплексу проблем оновлення основного капіталу, становлення нового технологічного укладу, утвердження нового технологічного способу виробництва, здійснення необхідних структурних змін на ринках та фінансової санації компаній. Історичний досвід свідчить про ефективність вирішення подібних проблем шляхом впровадження у виробничий процес інновацій та проведення відповідної реструктуризації.
Сучасна структурна перебудова світової і національних економік на основі новітніх технологій відбувається у складних умовах реформування всієї системи фінансово-економічних відносин, тому її результативність безпосередньо визначається спроможністю держав створити умови активізації інноваційної діяльності, адекватні змінам у глобальному фінансовому середовищі. У зв’язку з
Цим стає актуальною проблема реструктуризації системи фінансового забезпечення інноваційної діяльності в Україні.
Проблемам фінансового забезпечення інноваційного розвитку України присвячені праці відомих вітчизняних науковців Л. К. Безчасного, Т. А. Васильєвої, О. Г. Білоцерківця, В. М. Геєця, А. С. Гальчинського, Н. П. Гончарової, М. П. Денисенка, М. І. Крупки, Ф. Г. Федоренка, Л. І. Федулової, Д. М. Черваньова та інших. Однак дослідження і наукові розробки цих вчених не охоплюють усі аспекти проблеми фінансового забезпечення інноваційної діяльності в умовах розриву між реальним і фінансовим секторами економіки України, що посилюється, та динамічних змін у світовій фінансовій архітектурі, що обумовлюють проведення реструктуризації національних фінансових систем. Актуальність і недостатня розробленість цих питань обумовлює необхідність проведення наукового дослідження.
Мета дослідження полягає в науковому обґрунтуванні напрямів реструктуризації системи фінансового забезпечення інноваційної діяльності в Україні на основі аналізу стану фінансування, фінансового регулювання та стимулювання інноваційних процесів у країні з врахуванням перспектив розвитку світової економіки.
Енергійне зростання у країнах з розвиненою економікою та ринком, що формується на межі ХХ-ХХІ ст., переконливо свідчить про життєздатність концепції технологічного динамізму, або постійної технологічної революції, яка стала підґрунтям стратегій соціально-економічного розвитку цих країн. Згідно із зазначеною концепцією науково-технологічне лідерство розвинених держав визначається не лише потужним розвитком новітніх галузей промисловості, а й здатністю до динамічної та неперервної перебудови усіх сфер економіки для створення і дифузії новітніх технологій [1]. Отже, економічна практика підтверджує що реструктуризація, як базова категорія системних і комплексних перетворень на макро-, мезо - та мікрорівнях економіки становить беззаперечний імператив сучасної ринкової економіки і є обов'язковою умовою для функціонування і розвитку економічних систем різного таксономічного рівня.
Трансформаційні перетворення в економіці України у 90-х рр. XX ст., що супроводжувалися різким падінням рівня виробництва і платоспроможності на тлі високих темпів інфляції, обумовили неухильне зниження інноваційної активності вітчизняних підп-
Риємств. Оскільки країна може претендувати на належне місце у світі і забезпечити енергійне зростання лише опанувавши інноваційний шлях розвитку, то основою нового стратегічного курсу України на 2000-2004 рр. було визначено «опрацювання та реалізацію державної політики, спрямованої на структурну перебудову промисловості та розвиток інноваційної моделі економічного зростання, утвердження України як високотехнологічної держави» [36]. Проте на відміну від країн-світових лідерів в Україні у періоді економічного зростання (2000-2007 рр.) не проводилися цілеспрямовані структурні реформи, через що не було забезпечено умов для якісних зрушень у техніко-технологічній структурі вітчизняної економіки, що у цей час могло стати важливим чинником привабливості країни для світового капіталу, який вже звільнився від застарілих виробництв.
За висновками проведеного у 2009 р. колективом науковців НАН України під керівництвом академіка В. Гейця дослідження соціально-економічного стану України структурна динаміка промисловості України за технологічними укладами з 2003 до 2008 року майже не зазнала ніяких змін, п’ятий технологічний уклад займає близько 3%, третій — знизився з 51% до 46%, четвертий — близько 50% [59]. Вражаюче низькою була і залишається дотепер частка України на світовому ринку високотехнологічної продукції — 0,1% [6]. Обмеженість вибору джерел фінансування (переважна більшість інвестицій у інноваційні проекти здійснювалася за власні кошти суб'єктів підприємницької діяльності, незначну частку мали ресурси, залучені на фінансовому ринку, видатки державного й місцевого бюджетів, включаючи державні цільові фонди та кошти іноземних інвесторів) гальмувала процеси формування інноваційно-активними підприємствами фінансових ресурсів, що спрямовувалися на впровадження техніко-технологічних інновацій. Усе це свідчить про відсутність результативних структурної, зовнішньоекономічної та фінансової політик держави, низький рівень інноваційної активності промислових підприємств України у напрямі техніко-технологічного оновлення національної економіки та невідповідність структури джерел фінансування інноваційної діяльності сучасному рівню розвитку фінансових відносин у світі, зокрема, стрімкому зростанню в останні десятиліття ролі фінансових посередників у здійсненні валютно - фінансових розрахунків та збільшенню обсягів та швидкості транскордонного руху капіталів.
Випереджальне зростання фінансового сектору стало характерною рисою розвитку світової економіки протягом останніх десятиліть, чому значною мірою сприяли: лібералізація валютно - фінансових відносин; активне впровадження на фінансових ринках великої кількості нових фінансових інструментів, спрямованих на прискорення обороту й отримання швидких прибутків; зміни в цільових орієнтаціях банківських установ — зниження частки кредитів, наданих промисловим підприємствам, на користь кредитування споживчих витрат домогосподарств і потреб комерційних структур, що привело до послаблення залежності банків від функціонування промислового сектору економіки.
Економіка України має високий ступінь відкритості, що обумовлює взаємне проникнення явищ і процесів, які відбуваються у національній та світовій економіках, тому явище посилення розриву між фінансовим і реальним секторами економіки мало поширитися й на вітчизняну економіку. Результати раніше проведених нами досліджень з питань порушення пропорційності розвитку української та світової економік у докризовому періоді [49, 50] свідчать на користь гіпотези розриву між реальним і фінансовими секторами економіки України (гіпотеза «decoupling hypothesis»). На доповнення до попередніх досліджень вважаємо, що характерна для системи фінансового забезпечення інноваційної діяльності обмеженість вибору джерел фінансування також є підтвердженням цієї гіпотези.
Переважання у структурі джерел фінансування інноваційної діяльності в Україні власних коштів суб’єктів господарювання (на початок 2008 р. їх частка становила 73,7% [32]) і незначні частки коштів, залучених на фінансовому ринку, та коштів іноземних інвесторів стали упродовж 2008 р. вагомим чинником гальмування процесів трансмісії в інноваційну сферу кризових явищ, які виникли у світовій економіці та фінансовому секторі економіки України. За даними офіційної статистики [32], фінансування інноваційної діяльності у 2008 р. порівняно з 2007 р. збільшилося на 1143,3 млн грн, або на 10,5% за рахунок зростання (у рамках виконання антикризової програми уряду) бюджетного фінансування на 192,1 млн грн, або у 2,3 раза та інших джерел на
1893,2 млн грн, або у 1,8 раза при зменшенні самофінансування на 735,6 млн грн, або на 9,2% та коштів іноземних інвесторів на 206,4 млн грн, або на 64,1% відповідно, що зумовило зменшення у
2008 р. частки власних коштів суб’єктів господарювання та кош-
Тів іноземних інвесторів у структурі джерел фінансування інноваційної діяльності в Україні на 13,2 п. п. та 2,0 п. п. до 60,6% та
0, 9% відповідно.
Суттєве скорочення іноземного інвестування (майже у 2,8 раза) було обумовлене, зокрема, загальним зниженням схильності інвесторів до прийняття ризику, що зменшило потоки капіталу в країни з ринком, що формується, і країни, що розвиваються, а також такими внутрішніми для України чинниками, як: політична нестабільність; нескоординована діяльність уряду і НБУ щодо розроблення та реалізації антикризових заходів, які були спрямовані на вирішення тільки окремих найбільш проблемних питань; курсова нестабільність; високий ступінь впливу спекулятивного капіталу на національну фінансову систему; відсутність перспектив швидкого відновлення економіки тощо. Отже, існування розриву між фінансовим і реальним секторами економіки України на початковому етапі сучасної фінансово‘економічної кризи створило, на нашу думку, для інноваційної сфери певну «подушку безпеки».
Оскільки на початку 2009 р. у структурі джерел фінансування інновацій найбільшу частку мали власні кошти суб’єктів господарювання, кошти державного і місцевих бюджетів та державних цільових фондів, то внаслідок посилення в економіці України вторинних ефектів фінансової кризи — стрімкого погіршення фі - нансово_економічного стану українських підприємств, зростання бюджетного дефіциту й державного боргу — відбулося значне скорочення витрат на інновації, що здійснювалися за рахунок: самофінансування — на 2094,6 млн грн (або на 28,8%); фінансування з державного бюджету — на 209,6 млн грн (або на 62,3%); інших джерел (місцевих бюджетів та державних цільових фондів) — на
3137,3 млн грн (або на 73,3%) [32]. Разом із тим, погіршення прогнозів відновлення економік розвинених країн та зростання інтересу до українських активів з боку як фінансових спекулянтів, яких приваблює їхня дешевизна через наслідки кризи, так і транснаціональних компаній, що зацікавлені дістати доступ до українських ресурсів, ринку або скористатися вигідним геостратегіч- ним положенням, обумовили протягом 2009 р. зростання обсягів іноземних інвестицій. Так, фінансування інновацій за рахунок коштів іноземних інвесторів збільшилося порівняно з 2008 р. на
1397,5 млн. грн., або у 13,1 раза [32]. При збереженні у подальшому такої динаміки можливе зростання залежності вітчизняної
Інноваційної системи від іноземного капіталу, що ускладнюватиме реалізацію державою власної структурної політики.
Триваючий спад економічної активності, системна криза фінансового сектору, зниження рейтингів міжнародними рейтинго - вими агентствами та зростання державного боргу стали характерними рисами розвитку української економіки у 2010 р. У сукупності ці та інші чинники розвитку вітчизняної економіки на тлі очікувань другої хвилі глобальної фінансової кризи унеможливлюють екстенсивне зростання у короткостроковому періоді ресурсної бази інноваційної діяльності в Україні, а тому, на нашу думку, на сьогодні необхідно провести реструктуризацію системи фінансового забезпечення інноваційної діяльності, яка передбачає здійснення глибоких якісних та сутнісних структурних змін на різних рівнях та в усіх підсистемах з метою підвищення ефективності її функціонування, зосередивши увагу на таких напрямах фінансового впливу на інноваційну діяльність, як фінансове регулювання та фінансове стимулювання.
Враховуючи те, що за умов зростання економіки України не було створено запасу її міцності у формі арсеналу технологій, як проривних — для закріплення на зовнішніх ринках, так і технологій масового споживання — для розвитку внутрішнього ринку [59], можна стверджувати, що спонтанне відновлення вітчизняної економіки в сучасних умовах може відбуватися лише на підґрунті відновлення колишньої моделі економіки, орієнтованої на експорт низькотехнологічних і сировинних ресурсів. Таким чином, у сучасних умовах актуалізується проблема посилення ролі держави у забезпеченні радикальної модернізації національної економіки України.
На думку провідних вчених-економістів, експертів та членів Комітету ВР України з питань науки і освіти [27, 59], дії держави щодо підтримки суб’єктів інноваційної діяльності в умовах кризи були непослідовними, стратегічні дії та «правильні пріоритети» були лише на папері, а на практиці — гасіння пожежі. У зв’язку з цим становить інтерес розгляд основних заходів фінансової підтримки інноваційної сфери урядами інших країн.
В умовах глобальної фінансово-економічної кризи уряди розвинених країн поряд із вирішенням проблем національних фінансових систем особливу увагу приділили стимулюванню інноваційної діяльності. Так, СТТТА, Японія, Корея, Китай обрали так званий «Зелений курс», розроблений відповідно до глобальних
Тенденцій і зосереджений на таких сферах, як: 1) збереження і повторна переробка енергії та розвиток чистих видів енергії для побудови енергозберігаючої економіки; 2) екологічно чисті транспортні мережі і забезпечення потреб у чистій воді для підвищення якості життя і навколишнього середовища; 3) зниження викидів вуглецю і стабільне забезпечення водних ресурсів для захисту планети і для майбутніх поколінь; 4) будівництво промислової й інформаційної інфраструктур та розвиток технологій для ефективного використання енергії з метою підготовки до майбутнього. Новий «зелений» курс тісно пов'язаний із механізмами стимулювання, оскільки його метою є відновлення економіки, створення робочих місць та інституціональні реформи [53].
У рамках прямої фінансової підтримки інноваційної сфери у Канаді надаються державні гарантії щодо кредитування НДДКР, здійснюється безпосереднє державне фінансування НДДКР, у Японії здійснюються бюджетне субсидування і пільгове кредитування державних корпорацій, дослідницьких центрів, які проводять НДДКР спільно з приватними компаніями, у Німеччині надається фінансова підтримка розвитку довгострокових і ризико - вих досліджень у ключових сферах науково-технічної й виробничо-господарської діяльності.
За фінансовий важіль, як форму фінансового регулювання, урядами країн активно застосовується прискорена амортизація устаткування, що мотивує підприємства до оновлення виробничих фондів. Так, у США для задіяного у НДДКР устаткування із строком експлуатації 4-10 років термін амортизації становить 5 років, в Японії систему прискореної амортизації введено для компаній, які застосовують енергозберігаюче устаткування або таке, що сприяє ефективному використанню ресурсів і не шкодить довкіллю.
У складі фінансових стимулів розвитку інноваційної діяльності уряди використовують податкові пільги та податкові канікули. За даними Національного інституту проблем міжнародної безпеки [52], у Японії встановлено інвестиційну податкову знижку для електронної техніки і устаткування у 5,3%, у Великобританії податкову знижку встановлено для першого року експлуатації нової техніки, технології, матеріалів у розмірі 50%, у США податкову знижку за збільшення обсягу НДДКР, яку застосовують тоді, коли витрати на НДДКР спрямовані на створення нової продукції чи на розроблення нових технологічних процесів, у Канаді вели-
Чину пільги збільшують до 30% за умови важкодоступності й економічної нерозвиненості районів, де впроваджуються нововведення. Тимчасове звільнення від сплати податку на прибуток або часткове його зниження (податкові канікули) діє у Франції для новостворених дрібних та середніх фірм. У перші 5 років їх діяльності ставка податку на прибуток зменшується на 50%. У Великобританії для новостворених інноваційних компаній податок на прибуток знижується з 20% до 1%.
Впровадження в Україні досвіду зарубіжних країн щодо податкового стимулювання інноваційної діяльності в межах діючої моделі податкової системи ускладнюється такими її недоліками: відсутність економічно обґрунтованого балансу між фіскальною й регулюючою функціями податків, неефективна система державного податкового регулювання, її неузгодженість із завданнями економічної політики держави; нестабільність податкового законодавства, яка обмежує можливості формування суб'єктами господарювання фінансової та економічної політики в середньо - й довгостроковому періодах; низький рівень податкової культури, значне поширення схем мінімізації й ухилення від сплати податків; нераціональна система податкових пільг, що спричиняє порушення принципів справедливості в оподаткуванні та зниження фіскальної ефективності основних податків.
Нині в Україні тривають підготовка й обговорення податкової реформи, метою якої є формування податкової системи, що сприятиме підвищенню конкурентоспроможності національної економіки, забезпеченню стійкого економічного зростання на інноваційно-інвестиційній основі за умови збільшення сукупних податкових надходжень до бюджетів усіх рівнів та державних цільових фондів, проведенню збалансованої бюджетної політики на середньо - й довгострокову перспективу [58]. Програма реформування податкової системи передбачає зростання регулюючого потенціалу податкової системи шляхом розроблення чітких, предметних, обмежених у часі і просторі податкових інструментів стимулювання інноваційної діяльності, енергозбереження та раціонального природокористування, зокрема, шляхом:
1) удосконалення порядку амортизації основних засобів і нематеріальних активів шляхом запровадження нормативів амортизації, які стимулюватимуть оновлення основних засобів;
2) впровадження інвестиційно‘інноваційного податкового кредиту для виконання інвестиційних проектів, стимулювання вжиття заходів із енергозбереження;
3) уніфікація підходів до оподаткування пасивних доходів фізичних осіб з метою стимулювання інвестиційної діяльності;
4) запровадження екологічного податку (замість збору за забруднення навколишнього природного середовища).
Удосконалюючи діючу систему оподаткування в Україні, необхідно враховувати те, що, здійснюючи безпрецедентні за масштабами заходи порятунку національних економік, уряди провідних країн світу вже у травні 2010 р. зіткнулися з проблемою забезпечення стійкості бюджетів і зростаючим тиском на ринки суверенних боргових зобов’язань. Перманентна потреба фінансування високого бюджетного дефіциту веде до ризиків зловживання емісійним фінансуванням бюджету, зростання державного боргу, посилення фіскальних вилучень з державного сектору, посилення фіскального тиску на економіку, зростання кредиторської заборгованості держави [56], а підвищення суверенного ризику викликає додаткове подорожчання фінансування та послаблення балансів банків, а відповідно й пожорсткішання умов кредитування, падіння довіри підприємств і споживачів та різкі зміни обмінних курсів. За даними МВФ, потреби у рефінансуванні з термінами погашення у третьому та четвертому кварталах 2010 р. досягають у США, Великобританії, Японії та країн зони євро приблизно 4 трлн. дол. [14]. За таких умов уряди країн вимушені здійснювати консолідацію державного бюджету та реструктуризацію державного боргу, зокрема його пролонгацію. Отже, найближчим часом Україна на світовому рівні може зіткнутися з конкуренцією з досить великими потребами у рефінансуванні розвинених країн, що підвищує її ризик технічного дефолту, зростання якого веде до погіршення суверенних та корпоративних кредитних рейтингів, обмежує доступ вітчизняних компаній до кредитних боргових ресурсів та погіршує інвестиційний клімат у країні.
Підсумовуючи вищезазначене, для забезпечення високих темпів висхідної економічної динаміки в Україні особливого значення набуває проведення реструктуризації системи фінансового забезпечення інноваційної діяльності за такими основними напрямами:
- на рівні підприємства — проведення оперативної фінансової реструктуризації, що спрямована на покращення результативно-
Сті діяльності підприємства у короткостроковому періоді і створює умови для реалізації стратегічного реструктурування, що дозволить йому набути нових рис, процедур і діяльності, необхідної до перетворення, змін і експансивності. При цьому роль параметрів фінансово-економічної системи як основних засобів управління реструктуризацією на макрорівні має скеровуватися на поєднання інноваційної діяльності підприємства із загальною технологічною політикою держави. У зв’язку із тим, що найбільший потенціал закордонного інвестування на сьогодні мають країни Близького Сходу, підприємствам, які прагнуть скористатися перевагами інтернаціоналізації і фінансової глобалізації, доцільно розробити нові форми співпраці з контрагентами, враховуючи специфіку організації фінансів ісламських країн;
- на рівні фінансового сектору економіки України - проведення реструктуризації активів банківської системи у напрямі очищення банків від «токсичних» активів і збільшення частки інноваційно-інвестиційних кредитів, а також удосконалення структури фінансового ринку, зокрема розвиток небанківських фінансових установ і активізація їх діяльності у фінансуванні інноваційних проектів, що прискорить процес перетікання капіталів у високоефективні сфери виробництва. Разом з тим при розробленні відповідних фінансових інновацій необхідно враховувати, що відставання національних систем забезпечення фінансової стабільності від інновацій на фінансових ринках та їх глобалізація стало однією з фундаментальних причин, що сприяла розвитку сучасної фінансово-економічної кризи. Це обумовлює необхідність реструктуризації системи регулювання діяльності фінансових посередників та функціонування фінансових ринків;
- на рівні національної економіки — впровадження програмно-цільового підходу до розроблення та виконання Державного бюджету України й відповідний перегляд державних цільових програм на предмет доцільності продовження їх бюджетного фінансування та концентрації бюджетних ресурсів на пріоритетних напрямах науково-технічного й інноваційного розвитку; збалансування інституціонального й конкурсного фінансування; раціоналізація структури державних видатків за розпорядниками бюджетних коштів; розвиток державно-приватного партнерства у фінансуванні інноваційної діяльності.