ПІДВИЩЕННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ВІТЧИЗНЯНИХ СУБ’ЄКТІВ ПІДПРИЄМНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШЛЯХОМ ЗАЛУЧЕННЯ ФОНДОВИХ ІНСТРУМЕНТІВ
В. М. Лисюк, д. е.н., с. н.с., А. Ю. Тепляшин, О. Є. Шевченко Інститут проблем ринку та економіко-екологічних досліджень Національної академії наук України
У зв’язку з тим, що ринок цінних паперів України розвивається з кожним днем і розширює сферу своїх інвестиційних можливостей, - однією з перспективних тенденцій 2010-2012 років стало різке зростання кількості вітчизняних суб'єктів підприємницької діяльності, що провели публічне розміщення акцій на біржових майданчиках.
Проведення публічного розміщення акцій (IPO - Initial Public Offering) дозволяє українським вітчизняним підприємствам залучати величезні капітали інвесторів, охочих увійти до складу власників певного бізнесу, підвищувати конкурентоспроможність та ринкову вартість підприємства за рахунок позитивної ліквідності свого фондового інструменту на ринку цінних паперів [1].
Українські підприємства реалізують 2 форми IPO:
1. Первинне розміщення акцій PPO (Primary Public Offering);
2. Вторинне розміщення акцій SPO (Secondary Public Offering).
Організація може лише один раз провести PPO, всі наступні розміщення будуть вторинними (SPO) [2].
Серед українських підприємств, реалізація IPO - як важеля підвищення конкурентоспроможності було характерно для організацій продовольчого ринку в період 2010-2012 років.
Найбільш вагомо в цей період вдалося підвищити конкурентоспроможність українській організації АТ «Індустріальна молочна компанія». В травні 2011 року дана організація провела на Варшавській фондовій біржі (WSE) IPO 24% своїх акцій на суму $31,3 млн., ціна однієї акції складала $11,05 [3]. Залучені в ході IPO кошти організація направила на розширення земельного банку, оновлення парку сільськогосподарської техніки, поповнення оборотного капіталу, придбання елеватора. Конкурентоспроможність даної організації зросла, в 2011 році підприємство стало одним із 10-ти найбільших виробників молока в Україні [4].
Таблиця 1 Потужності АТ «Індустріальна молочна компанія»
|
Серед підприємств Одеського регіону АТ «Одеський олійно - жировий комбінат», випустивши на українському фондовому ринку 341 млн. акцій номіналом 0,25 грн., в перспективі кінця 2012 року планує оновити свої виробничі потужності, що може підвищити його конкурентоспроможність.
Таблиця 2
Вітчизняні підприємства Одеського регіонущо провели
IPO на ПФТС, УБ, УФБ
|
На основі доведеного можна допустити припущення щодо можливості використання IPO в якості джерела залучення капіталу, який стане вагомим економічним важелем підвищення конкурентоспроможності для вітчизняних підприємств.