ПЛАН І СТРУКТУРА ВИРОБНИЦТВА
У цьому розділі описується:
Місце розташування об’єкта інвестицій, тобто де саме буде здійснюватись діяльність. Опишіть наявну площу, вкажіть, які є недоліки та переваги з точки зору доступу до споживачів, яке забезпечення трудовими ресурсами обраного регіону, чи існують податкові пільги, чи діють місцеві програми розвитку, який сьогодні стан забезпеченості підприємства;
Технологічні процеси та рішення (яка обрана технологія, чому саме вона, наскільки ця технологія відповідає сучасним вимогам, основні технологічні процеси);
Необхідне обладнання, його характеристики, обгрунтування, чому саме таке обладнання вами обране, огляд можливих постачальників, вартість закупівлі та монтажу або оренди, режим роботи обладнання, запланований коефіцієнт завантаження;
Необхідні сировина та матеріали, їх характеристики, ціни, перелік постачальників, умови постачання та оплати, необхідні обсяги на рік
План персоналу – штатний розклад, кваліфікація, яку повинні мати ключові працівники, перелік працівників та місячний фонд зарплати працівників з погодинною оплатою праці, перелік працівників та запланований місячний фонд зарплати працівників з відрядною оплатою праці (% від ціни одиниці продукції або інші умови);
Будівлі і споруди – перелік і коротка характеристика виробничих і адміністративних будівель, приміщень, необхідних для реалізації проекту, власні чи орендовані, на яких умовах, їх стан, призначення, площа, вартість;
Екологічний аналіз – наявність факторів, які будуть впливати на навколишнє середовище, заходи, які необхідно здійснити для запобігання негативного впливу проекту на навколишнє середовище, і навпаки види та кількість викидів, податки за забруднення навколишнього середовища, залежність проекту від екологічної ситуації в регіоні;
Капітальні витрати – витрати на будівельно-монтажні роботи, обладнання, інвентар, нематеріальні активи та інші витрати підготовчого періоду. Детальний обрахунок;
Змінні витрати – обрахунок прямих витрат, які відносяться на собівартість одиниці товару; змінні витрати є складовою ціни одиниці товару, не можуть її перевищувати (сировина, матеріали, упаковка, електроенергія, транспортні затрати, вода, % відрядної оплати праці персоналу, все, що можна полічити в перерахунку на одиницю товару), і зростають з кожною наступною одиницею товару. Детальний обрахунок;
Постійні витрати – регулярні витрати, сума яких практично не залежить від обсягів виробництва або продажу товарів (витрати на погодинну оплату праці, ремонт обладнання, оренду, охорону, фіксовані ставки податків, відрядження, рекламу, складські витрати, інші постійні для вашого виду бізнесу витрати). Детальний обрахунок.
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ПЛАН І УПРАВЛІННЯ ПРОЕКТОМ містить інформацію про менеджерів проекту та план-графік реалізації проекту.
Інформація про менеджерів проекту показує хто є керівником проекту, які функції, обов’язки, повноваження має керівник, відповідальність та форми стимулювання керівника та інших менеджерів проекту. Для інвесторів важливо бачити, хто та за що буде відповідати в ході реалізації проекту.
План-графік реалізації проекту будується у вигляді таблиці, де показано, які витрати і коли будуть здійснюватись по налагоджуванню діяльності, та коли планується пуск виробництва.
Приклад:
Вид витрат |
Квартали (або місяці) |
Разом витрат |
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
… |
12 |
||
Капітальні витрати, в т. ч: |
10600 |
7000 |
7000 |
6000 |
0 |
0 |
0 |
30 600 |
Підготовчий етап |
300 |
|
|
|
|
|
|
300 |
Розробка ТЕО (Бізнес-плану) |
150 |
|
|
|
|
|
|
150 |
Топографічні дослідження |
|
|
|
|
|
|
|
0 |
Геологічні дослідження |
|
|
|
|
|
|
|
0 |
Розробка проекту |
1500 |
|
|
|
|
|
|
1 500 |
Робоча документація |
500 |
|
|
|
|
|
|
500 |
Освоєння земельної ділянки |
|
|
|
|
|
|
|
0 |
Будівельні роботи |
1000 |
2000 |
2000 |
1000 |
|
|
|
6 000 |
Купівля і монтаж обладнання |
4000 |
5000 |
5000 |
5000 |
|
|
|
19 000 |
Інші роботи |
3150 |
|
|
|
|
|
|
3 150 |
Витрати на маркетинг |
0 |
300 |
800 |
800 |
0 |
0 |
900 |
5 300 |
Витрати на адміністрування проекту |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
РАЗОМ: |
10600 |
7300 |
7800 |
6800 |
0 |
0 |
900 |
170 900 |
Пуск виробництва: |
1 квартал |
Такий план-графік дозволяє зорієнтуватись у тому, коли саме і які суми потрібні для налагодження діяльності.
ЮРИДИЧНИЙ ПЛАН є дуже важливим розділом для інвесторів, і містить:
Кошторис використання інвестицій, в якому відображено, які витрати та за рахунок чого мають здійснюватись, яка загальна вартість вашого проекту, яка частина з цього має йти на капітальні витрати і яка на оборотні кошти, яку суму вкладає в проект саме підприємство і яку планує залучити.
Безпосередньо юридичний план. З нього інвестори мають отримати інформацію про вашу попередню кредитну історію (які суми ви запозичували в минулому, з яких джерел та за скільки часу погашали), наявні активи підприємства, які можуть бути використані в якості застави, в якому вигляді ви плануєте залучити інвестицію та що ви можете запропонувати інвестору (дивіденти, акції, частку від об’єму продажу, частку виробленої продукції, давальницьку схему, інше).
План-графік залучення і повернення інвестицій, який має показувати:
В якому вигляді залучаються інвестиції (кредит, лізинг) та на який термін, який річний відсоток, яке відстрочення платежу;
Помісячне (поквартальне) планування надходжень коштів, повернення основного боргу та виплати відсотків;
Коли та на яку суму планується залучити акціонерний капітал;
Яка періодичність виплати дивідентів, яку долю від чистого прибутку складатиме виплата дивідендів.
ОЦІНКА РИЗИКІВ складається з переліку можливих ризиків та заходів для зниження ризиків (варто проаналізувати ті ризики, на які ви можете впливати і ті, на які ви не можете впливати).
ФІНАНСОВИЙ ПЛАН ІНВЕСТИЦІЙНОГО ПРОЕКТУ містить:
Розрахунок питомих витрат (планові калькуляції собівартості). Цей пункт важливий для виробництва, бо показує прорахунок собівартості одиниці продукції, заплановану норму прибутку і, відповідно до цього, ціну реалізації одиниці продукції.
Розрахунок точки беззбитковості проекту. Точка беззбитковості показує мінімальний обсяг продажу продукції, при якому ваш бізнес стає беззбитковим, тобто обсяг виробництва і продажу, при якому ваші доходи дорівнюють вашим затратам (змінні+постійні).
Тбез.= постійні витрати/(ціна одиниці товару – змінні витрати на одиницю товару)
Приклад:
Постійні витрати в місяць складають 2000 грн.
Ціна одиниці продукції становить 5 грн., а змінні затрати на одиницю продукції складають 3,20 грн., тоді:
Точка беззбитковості = 2000/(5-3,20)=2000/1,8=1112 штук – це означає, що при даних ціні та затратах вам необхідно продати у місяць 1112 одиниць продукції, щоб ваш прибуток/збиток дорівнював нулю.
Обгрунтування потреб в запасах – скільки часу складає виробничий цикл (термін виготовлення продукції, скільки часу ця продукція знаходиться на складі до моменту продажу, які запаси мають бути на складі, щоб процес реалізації та виробництва був неперервним, скільки часу складає відстрочка на оплату продукції, з якою швидкістю обертаються ваші запаси.
Звіт про прибутки/збитки – це таблиця, яка показує помісячні доходи від реалізації, витрати та їх різницю, тобто показує прибутки або збитки підприємства. Нерозподілений прибуток/збиток – це накопичена сума збитків та прибутків за попередні місяці.
Звіт про рух грошових коштів – це звіт про надходження та використання фінансових ресурів, який отримується на базі запланованих бізнес показників роботи підприємства (рентабельність, період розрахунку з кредиторами та надходження коштів від реалізованої продукції та т. ін), метою якого є отримання відповіді про достатність грошових коштів на кінець звітного періоду для подальшої роботи.
Прогноз грошового потоку
Календарний період |
|||||||
№ п/п |
|
1 місяць |
2 місяць |
3 місяць |
4 місяць |
5 місяць |
6 місяць |
1 |
Вхідний залишок |
0 |
8450 |
2160 |
2730 |
5440 |
2530 |
2 |
Надходження |
|
|
|
|
|
|
2.1 |
Надходження від продажу продукції |
0 |
24300 |
25480 |
30300 |
34300 |
40000 |
2.2 |
Внески до статутного фонду |
15000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
3 |
Всього надходжень |
15000 |
24300 |
25480 |
30300 |
34300 |
40000 |
4 |
Витрати |
|
|
|
|
|
|
5 |
Операційні витрати |
|
|
|
|
|
|
6 |
Постійні витрати |
|
|
|
|
|
|
6.1 |
Оренда офісу |
500 |
500 |
500 |
500 |
550 |
550 |
6.2 |
Комунальні витрати |
300 |
300 |
340 |
325 |
330 |
300 |
6.3 |
Заробітна плата |
3000 |
3000 |
3000 |
3000 |
3000 |
3000 |
6.4 |
Нарахування та утримання із заробітної плати |
1200 |
1200 |
1200 |
1200 |
1200 |
1200 |
6.5 |
Транспортні витрати для службового транспорту керівництва |
300 |
300 |
310 |
250 |
430 |
350 |
6.6 |
Послуги зв'язку |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
6.7 |
Амортизація обладнання |
0 |
250 |
250 |
250 |
250 |
335 |
7 |
Постійні витрати всього |
5400 |
5650 |
5700 |
5625 |
5860 |
5835 |
8 |
Змінні витрати |
|
|
|
|
|
|
8.1 |
Електроенергія для виробничого обладнання |
1300 |
1300 |
1500 |
1700 |
2100 |
2500 |
8.2 |
Сировина та матеріали |
5000 |
5000 |
5900 |
6300 |
7000 |
8100 |
8.3 |
Відрядна оплата праці |
3500 |
3500 |
2800 |
4300 |
4750 |
5600 |
8.4 |
Транспортні витрати на доставку сировини |
500 |
500 |
590 |
630 |
700 |
810 |
8.5 |
Вантажно-розвантажувальні роботи |
100 |
100 |
110 |
125 |
140 |
150 |
9 |
Змінні витрати всього |
10400 |
10400 |
10900 |
13055 |
14690 |
17160 |
10 |
Податки |
0 |
340 |
400 |
430 |
470 |
620 |
11 |
Операційні витрати всього |
15800 |
16390 |
17000 |
19110 |
21020 |
23615 |
12 |
Поток від операційної діяльності |
-800 |
7910 |
8480 |
11190 |
13280 |
16385 |
12 |
Инвестиційні витрати |
|
|
|
|
|
|
12.1 |
Придбання землі, нерухомості |
30000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
12.2 |
Придбання обладнання |
15000 |
0 |
0 |
0 |
5000 |
0 |
|
Инвестиційні витрати всього |
45000 |
0 |
0 |
0 |
5000 |
0 |
13 |
Чистий грошовий потік |
-45800 |
7910 |
8480 |
11190 |
8280 |
16385 |
14 |
Фінансова діяльність |
|
|
|
|
|
|
14.1 |
Отримані кредити |
60000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
14.2 |
Погашення кредиту |
5000 |
5000 |
5000 |
5000 |
5000 |
5000 |
15 |
Відсотки за кредитом |
750 |
750 |
750 |
750 |
750 |
750 |
16 |
Результат від фінансової діяльності |
54250 |
-5750 |
-5750 |
-5750 |
-5750 |
-5750 |
17 |
Залишок коштів на кінець періода |
8450 |
2160 |
2730 |
5440 |
2530 |
10635 |
Важливим показником у бізнес-плані є термін окупності проекту, який показує на якому місяці (кварталі, році) надходження від реалізації проекту вже зрівняються (покриють) вкладені у нього кошти.