План виробництва продукції
План виробництва продукції (виробнича програма) є основним провідним розділом перспективного і поточного плану підприємства та визначається на основі обсягу продажу номенклатури й асортименту продукції, її якості, маси прибутку, рівня рентабельності, розміру ринкової частки підприємства тощо. Розробка виробничої програми здійснюється на основі вивчення ринку спеціальним підрозділом підприємства службою маркетингу. В комплекс маркетингових заходів фірми з розробки виробничої програми як правило, входять:
• вивчення споживачів товарів (послуг) фірми та їх поведінки на ринку;
• аналіз ринкових можливостей фірми;
• оцінювання товарів, послуг, які випускаються та надаються підприємством, перспектив їхнього розвитку;
• аналіз форм і каналів збуту;
• оцінювання методів ціноутворення, які застосовує фірма;
• дослідження заходів щодо просування товарів (послуг) на ринок;
• вивчення конкурентів;
• вибір ринкової «ніші» (найбільш сприятливого сегменту ринку).
Після проведення маркетингових досліджень виробнича програма фірми розробляється в певній послідовності (рис. 13.7). Виробнича програма планується на 3-5 років, на один рік з розбивкою на квартали і місяці, розраховується в натуральних, умовно - натуральних, трудових та вартісних показниках.
Обсяг виробництва в натуральному виразі характеризується номенклатурою й асортиментом продукції, яка випускається, в фізичних одиницях, відповідних їй споживчих властивостях (міри ваги, довжини, обсягу). Номенклатура продукції - найменування (перелік) виробів (робіт, послуг), які випускаються. Асортимент продукції - сукупність різновидів цих виробів, за видами, типами, сортами, розміром тощо в межах номенклатури. Основою для визначення обсягу продукції у вартісному виразі служить план виробництва продукції в натуральному виразі. Невід’ємною частиною плану виробництва продукції в натуральному виразі є завдання з подальшого підвищення якості продукції.
Щоб визначити обсяг виробництва однорідних виробів, різних за матеріаломісткістю або іншими ознаками, застосовують умовно- натуральні показники. Трудові показники обсягу виробництва, які виражаються, як правило, в нормо-годинах, людино-днях, верстато - годинах, у поєднанні з натуральними використовуються для визначення чисельності працівників, норм виробітку, розміру оплати праці, для планування виробничих програм заготівельних та інших цехів. Вартісні (грошові) показники є узагальнюючими, з їх допомогою можна визначити загальний обсяг виробництва фірми. У вартісному виразі плануються такі важливі показники виробничої програми, як обсяг валової, товарної і реалізованої продукції.
Рис. 13.7. Послідовність розроблення виробничої програми |
Товарна продукція - продукція, випущена на підприємстві та призначена для реалізації. Це є основний показник плану виробництва, який слугує базою для розрахунку валової та реалізованої про - дукції. Склад товарної продукції ілюструється схемою на рис. 13.8.
До товарної продукції не включається вартість сировини, матеріалів, сплачених замовником. Однак якщо з цієї сировини на підприємстві виготовлена для замовника продукція, то в товарну продукцію включається вартість перероблення сировини. Товарна продукція в більшості галузей промисловості визначається за заводським методом, тобто в обсяг товарної продукції не включається вартість готових виробів, напівфабрикатів, виготовлених підприємством для власних потреб. Винятком є підприємства харчового комплексу, де у вартісні показники обсягу випущеної продукції включається внутрішньозаводський оборот, тобто вартість спожитих для власних потреб готових виробів і напівфабрикатів.
Товарна продукція з готових виробів планується в цінах підприємства. У звіті вона визначається в порівняних (незмінних на певну дату) цінах підприємства. У платіжних документах продукцію (товари і послуги), крім цін виробника, виділяють податок на додану вартість, акцизи та інші платежі, які мають характер непрямих податків.
Рис. 13.8. Склад товарної продукції |
Програма основного цеху підприємства розраховується в порядку, зворотному напряму технологічного процесу, тобто від випускаючого цеху до обробного і далі до заготівельного. Такий порядок дозволяє взаємно узгоджувати терміни випуску продукції цеху з термінами випуску готових виробів, установлених у виробничій програмі підприємства.