Плата за землю
Плата за землю запроваджується з метою формування джерела коштів для фінансування заходів щодо раціонального використання та охорони земель, підвищення родючості ґрунтів, відшкодування витрат власників землі і землекористувачів, пов’язаних з господарюванням на землях гіршої якості, ведення земельного кадастру, здійснення землеустрою та моніторингу земель, проведення земельної реформи та розвитку інфраструктури населених пунктів.
Власники землі та землекористувачі, крім орендарів, сплачують земельний податок. За земельні ділянки, надані в оренду, справляється орендна плата.
Розділ 10 |
Платниками земельного податку та орендної плати за землю можуть бути громадяни України, іноземні громадяни, підприємства, об’єднання, організації та установи незалежно від їх органі - заційно-правових форм та форм власності, на якій вони створені, а також спільні підприємства, міжнародні об’єднання та організації за участю українських та іноземних юридичних чи фізичних осіб, підприємства, які повністю належать іноземним інвесторам, яким земельні ділянки передано у власність або надано у користування, у тому числі на умовах оренди.
Суб’єктом плати за землю (платником) є власник землі або
* землекористувач, у тому числі орендар. У разі переходу впродовж
* року права власності чи права користування земельними ділян-
* ками від одного платника податку до іншого земельний податок
Нараховують та пред’являють до сплати первісному власнику землі або землекористувачу починаючи з початку року і до дня, в якому він втратив право власності чи право користування земельною ділянкою (включаючи і цей день), а новому — починаючи з дня, що настає за днем виникнення права власності або права користування земельною ділянкою. За земельні ділянки, що перейшли у спадщину, земельний податок справляється із спадкоємців, які прийняли спадщину з моменту її відкриття. Спадкоємцям, які прийняли спадщину до настання терміну податкового обліку, податок нараховують з урахуванням податкових зобов’язань спадкодавця.
Об’єктом плати за землю є земельна ділянка, яка перебуває у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди.
Розмір плати за землю фактично визначається площею земельної ділянки, що перебуває у володінні або користуванні (у тому числі на умовах оренди) і не залежить від результатів господарської діяльності власників землі та землекористувачів.
Основними документами, які підтверджують площу оподатковуваної земельної ділянки, є державний акт на право власності або постійного користування нею та договір про оренду земельної ділянки державної власності. У разі відсутності їх площа земельної ділянки підтверджується випискою із земельно-кадастрової книги.
Вартість земельної ділянки визначається державними органами земельних ресурсів за методиками грошової оцінки земель, затвердженими постановами Кабінету Міністрів України.
Оподаткування сільськогосподарських угідь. Згідно із Законом України «Про плату за землю» ставки земельного податку за сільськогосподарські угіддя, що надані у встановленому порядку та використовуються за цільовим призначенням, незалежно від того, до якої категорії земель вони віднесені, встановлені у відсотках від їх грошової оцінки у таких розмірах: для ріллі, сіножатей та пасовищ — 0,1; для багаторічних насаджень — 0,03.
Отже, для визначення розміру земельного податку необхідно знати площу сільськогосподарських угідь, їх грошову оцінку та ставку податку.
Грошове оцінювання земель сільськогосподарського призначення здійснюється за спеціальною методикою грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України. Інформаційною базою для грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення є матеріали державного земельного кадастру (кількісна і якісна характеристика земель, бонітування ґрунтів, економічна оцінка земель), матеріали внутрішньогосподарського землевпорядкування, а земель населених пунктів — їх генеральні Л плани та проекти планування і забудови населених пунктів, ма - теріали економічної оцінки території.
•-у-'* «-у* •тг* «т* «х* •х* •тг* •т* »х* «т* *тг*
Грошову оцінку земель сільськогосподарського призначення, на які відсутні матеріали економічної оцінки, визначають за аналогічними агровиробничими групами ґрунтів, які до них прилягають.
На гірших землях, на яких не створюється диференціальний рентний дохід (з нульовим або від’ємним показником оцінки), грошова оцінка земель визначається величиною абсолютного рентного доходу — 1,6 ц зерна з гектара.
Грошову оцінку земельних ділянок під виробничими будівлями і спорудами сільськогосподарських підприємств, що розташовані за межами населених пунктів, визначають за аналогічними агровиробничими групами ґрунтів, які до них прилягають.
В основу визначення грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення покладено рентний дохід, який створюється під час виробництва зернових культур і визначається за даними економічної оцінки земель, проведеної в 1988 р.
В умовах інфляції рентний дохід обчислюють у натуральних одиницях (у центнерах зерна), який під час визначення грошової оцінки переводять у вартісне вираження за поточними або світовими реалізаційними цінами.
Величина грошової оцінки є добутком річного рентного доходу і терміну його капіталізації. Термін капіталізації встановлено в 33 роки.
Грошова оцінка здійснюється окремо по орних землях, землях під багаторічними насадженнями, природними сіножатями і пасовищами.
Законом передбачено щорічну індексацію грошової оцінки земель та доведення її до відома власників землі та землекористувачів. З приводу цього визначено і доведено облдержадміністраціям, обласним органам місцевого самоврядування та земельних ресурсів коефіцієнти індексації грошової оцінки земель станом на 1 січня 1999 р.: для земель сільськогосподарського призначення — 2,07; для земель населених пунктів — 1,8. Тому власники землі та землекористувачі — юридичні особи — при поданні розрахунку до відповідного податкового органу мають ураховувати індексацію грошової оцінки земель, де її проведено, або відповідне збільшення ставок земельного податку по землях населених пунктів, де не встановлено грошову оцінку.
Розділ 10 |
Оподаткування земельних ділянок у межах населених пунктів. Ставки земельного податку з земель, грошову оцінку яких визначено, встановлюють у розмірі 1 % їх грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених нижче.
Податок за земельні ділянки, зайняті житловим фондом, кооперативними автостоянками для зберігання особистих транспортні них засобів громадян, гаражно-будівельними, дачно-будівельними ^ кооперативами, індивідуальними гаражами і дачами громадян, а
Також за земельні ділянки, надані для потреб сільськогосподарського виробництва, водного та лісового господарства, які зайняті виробничими, культурно-побутовими та господарськими будівлями і спорудами, справляється у розмірі трьох відсотків зазначеної суми земельного податку.
Податок за частину площ земельних ділянок, наданих підприємствам, установам і організаціям (за винятком сільськогосподарських угідь), що перевищують норми відведення, справляється у п’ятикратному розмірі.
Для земельних ділянок у межах населених пунктів ставки визначені чинним законодавством.
Ставки земельного податку за земельні ділянки (за винятком сільськогосподарських угідь) диференціюють та затверджують відповідні сільські, селищні, міські ради виходячи із середніх ставок податку, функціонального використання та місцезнаходження земельної ділянки, проте не вище ніж у два рази від середніх ставок податку з урахуванням підвищувальних коефіцієнтів.
Ставки земельного податку можуть встановлюватися з урахуванням коефіцієнтів індексації, визначених Законом України про Державний бюджет України на відповідний рік.
Грошова оцінка земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів) проводиться згідно з Порядком грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів), затвердженим наказом Держ - комзему України № 86/19/148/86/76/88 від 29.08.97 р., який розроблений відповідно до постанови Кабінету Міністрів України «Про Методику грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів)» від 30.05.97 р. № 525.
В основу грошової оцінки нєсільськогосподарських земель за межами населених пунктів, залежно від їх функціонального використання, покладено капіталізований рентний дохід або нормативний середньорічний економічний ефект, що створюється внаслідок використання відповідних земельних ділянок.
Інформаційною базою для грошової оцінки є відомості державних кадастрів (земельного, лісового, водного); землевпорядної, лісовпорядної, містобудівної та проектно-технічної документації, інвентаризації земель, дані державної статистичної звітності.
Підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру. Суму земельного податку обчислюють відповідно до ставок податку, зазначених вище, виходячи з того, до якої категорії земель належить земельна ділянка.
305 |
Юридичні особи самостійно обчислюють суму земельного податку в порядку, визначеному Законом України «Про плату за землю», і за формою, встановленою Головною державною податковою, адміністрацією України. Дані відповідній податковій адміністра - ції подають щороку станом на 1 січня до 1 лютого. А
•"у* •Т"* •'ТГ'* •'У* •-■у« •»«у* *-у* *^у* *—ув *-у* «««у* •—у* ••'■у* •"у* •-•у* •«у* *«*у* •«-у* •■'у* *-у
Земельний податок сплачується однаковими частками власниками землі і землекористувачами — виробниками товарної сільськогосподарської і рибної продукції та громадянами до 15 серпня і 15 листопада, а всіма іншими платниками — щокварталу до 15 числа місяця, що настає за звітним кварталом.