Податок » доходів фізичних осіб
Одним з ефективних фіскальних важелів для різних податкових систем є оподаткування фізичних осіб. Основною метою введення податку з доходів фізичних осіб є забезпечення бюджетних надходжень та створення рівнонапруженого податкового тиску на основі прямого визначення доходів платника податків.
Законодавче регулювання оподаткування фізичних осіб в Україні протягом 90-х років XX ст. і дотепер було досить стабільним, якщо порівнювати його з іншими податками і зборами. 5 липня 1991 р. було прийнято Закон Української PCP «Про прибутковий податок з громадян Української PCP, іноземних громадян та осіб без громадянства» Ns 1306-ХІІ. Дію цього Закону було зупинено Декретом Кабінету Міністрів України «Про прибутковий податок з громадян» від 26.12.92 p. Ne 13-92.
На сучасному етапі розвитку податкової системи України виникла необхідність оптимізувати механізм оподаткування доходів фізичних осіб. З цією метою 22 травня 2003 р. Верховна Рада України прийняла Закон України «Про податок з доходів фізичних осіб» N° 889-IV, що набув чинності з 1 січня 2004 р. Цим Законом в основу розмежування всієї сукупності платників цього податку покладено критерій резидентства. При цьому не має першочергового значення, чи є фізична особа громадянином України, громадянином іноземної держави чи особою без громадянства.
Законом «Про податок з доходів фізичних осіб» передбачено кілька підстав визначення резидентства платника податку:
♦по-перше, фізичною особою — резидентом с фізична особа, яка має місце проживання в Україні;
♦по-друге, у разі, якщо фізична особа має місце проживання також в іноземній державі, ЇЇ вважають резидентом, якщо така особа має місце постійного проживання в Україні;
♦по-третє, якщо особа має місце постійного проживання також в іноземній державі, її вважають резидентом за умови, що вона має більш тісні особисті чи економічні зв’язки (центр життєвих інтересів) в Україні;
♦по-четверте, у разі, якщо державу, в якій фізична особа має центр життєвих інтересів, не можна визначити, або якщо фізична особа не має місця постійного проживання у жодній з держав, її вважають резидентом, якщо перебуває в Україні не менше від 183 днів (включаючи день приїзду та від’їзду) впродовж періоду або періодів податкового року;
♦по-п’яте, якщо неможливо визначити резидентський статус фізичної особи за попередніми підставами, фізичну особу вважають резидентом, якщо вона є громадянином України.
Якщо всупереч закону фізична особа-громадянин України мас також громадянство іншої країни, то з метою оподаткування цим податком таку особу вважають громадянином України, який не має права на залік податків, сплачених за кордоном, передбаченого Законом «Про податок з доходів фізичних осіб» або нормами міжнародних угод України.
Достатньою підставою для визначення особи резидентом є самостійне визначення нею основного місця проживання на території України у порядку, встановленому Законом «Про податок з доходів фізичних осіб», або реєстрація її як самозайнятої особи.
Відповідно до п. 2.1 ст. 2 Закону «Про податок з доходів фізичних осіб» платниками податку є: резиденти, які отримують як доходи з джерелом походження їх з території України, так і іноземні доходи та нерезиденти, які отримують доходи з джерелом походження їх з території України.
Винятком є нерезиденти, що отримують доходи з джерелом походження їх з території України і мають дипломатичні привілеї та імунітет, встановлені на умовах взаємності міжнародним договором, згоду на обов’язковість якого надано Верховною Радою України, щодо доходів, отримуваних ними безпосередньо від такої дипломатичної чи прирівняної до неї таким міжнародним договором іншої діяльності.
Закон «Про податок з доходів фізичних осіб» передбачає розмежування об’єктів оподаткування залежно від резидентського статусу платника податку.
Об’єктом оподаткування резидента є:
♦загальний місячний оподатковуваний дохід;
♦ чистий річний оподатковуваний дохід, який визначають зменшенням загального річного оподатковуваного доходу на суму податкового кредиту такого звітного року;
♦ доходи з джерелом походження їх з України, які підлягають кінцевому оподаткуванню під час виплати їх;
♦іноземні доходи.
Об’єктом оподаткування нерезидента є:
♦ загальний місячний оподатковуваний дохід з джерелом походження його з України;
♦загальний річний оподатковуваний дохід з джерелом похо - дження його з України;
•"У* •'•'У* «»у*« *-у* •'У* |
•тр* *тг* *тг* *тг* *тг* *тг* *тг* *к~* *тг* *тг* *тг» 311
♦ доходи з джерелом походження їх з України, які підлягають кінцевому оподаткуванню під час виплати їх.
Загальний річний оподатковуваний дохід складається з суми загальних місячних оподатковуваних доходів звітного року, а також іноземних доходів, отриманих упродовж такого звітного року.
Перелік окремих видів доходів, які включають та не включають до складу загального місячного доходу, встановлені відповідно п. 4.2 та 4.3 ст. 4 Закону «Про податок з доходів фізичних осіб».
Новацією Закону «Про податок з доходів фізичних осіб» щодо визначення об’єкта оподаткування резидентів є поняття податкового кредиту. Відповідно до п. 1.16 ст. 1 Закону «Про податок з доходів фізичних осіб» податковим кредитом є сума (вартість) витрат, понесених платником податку — резидентом у зв’язку з придбанням товарів (робіт, послуг) у резидентів — фізичних або юридичних осіб упродовж звітного року (крім витрат на сплату податку на додану вартість та акцизного збору), на суму яких дозволяється зменшення суми його загального річного оподатковуваного доходу, отриманого за результатами такого звітного року, у випадках, визначених цим Законом. Отже, право на податковий кредит має винятково платник податку — резидент, що має індивідуальний ідентифікаційний номер.
Порядок застосування платником податку податкового кредиту за результатами звітного податкового року визначено у ст. 5 Закону.
Підстави для нарахування податкового кредиту із зазначенням конкретних сум відображуються платником податку в річній податковій декларації. До складу податкового кредиту включають фактично понесені, витрати, підгверджені платником податку документально, а саме: фіскальним або товарним чеком, касовим ордером, товарною накладною, іншими розрахунковими документами або договором, які ідентифікують продавця товарів (робіт, послуг) та визначають суму таких витрат. Вказані документи не надсилають податковому органу, проте підлягають зберіганню платником податку впродовж року, достатнього для проведення податковим органом податкової перевірки щодо нарахування такого податкового кредиту.
Перелік витрат, дозволених до включення до складу податкового кредиту, визначено у п. 5.3 ст. 5 Закону «Про податок з доходів фізичних осіб».
Розділ 10 |
Загальна сума нарахованого податкового кредиту не може перевищувати суми загального оподатковуваного доходу платника податку, отриманого впродовж звітного року як заробітна плата.
Право на застосування податкового кредиту має обмеження. Якщо платник податку не скористався правом на нарахування *' податкового кредиту за результатами звітного податкового року, то таке право на наступні податкові роки не переноситься.
•»«Зр'« •'"зр--* •«•^р* ♦«р«* •’"у* •»«зр* •"ЗР* •"»Р* •"‘ЗГ"* •'ТР* «»тр* «•"зр* *^тр« •'Тр* «-"зр* •'"ЇР* •"у« «<*р*
Особливості нарахування та сплати окремих видів доходів передбачені відповідними пунктами статті 9 Закону «Про податок з доходів фізичних осіб», зокрема: п. 9.1 — оподаткування доходу від надання нерухомості в оренду (суборенду), житловий найм (піднайм); п. 9.2 — оподаткування відсотків; п. 9.3 — оподаткування дивідендів; п. 9.4 — оподаткування роялті; п. 9.5 — оподаткування виграшів та призів; п. 9.6 — оподаткування інвестиційного прибутку; п. 9.7 — оподаткування благодійної допомоги; п. 9.8 — оподаткування доходів, отриманих за договорами довготермінового страхування життя та недержавного пенсійного страхування; п. 9.9 — оподаткування іноземних доходів; п. 9.10 — оподаткування сум надміру витрачених коштів, отриманих платником податку на відрядження або під звіт та не повернутих у встановлений термін; п. 9.11 — оподаткування доходів, отриманих нерезидентами; п. 9.12 — оподаткування доходів, отриманих фізичною особою — суб’єктом підприємницької діяльності або фізичною особою, яка сплачує ринковий збір.
Закон «Про податок з доходів фізичних осіб» визначає особливості оподаткування окремих видів операцій або доходу, зокрема: ст. 10 — операцій, пов’язаних з іпотечним житловим кредитуванням; ст. 11 — операцій з продажу об’єктів нерухомого майна; ст. 12 — операцій з продажу або обміну об’єкта рухомого майна; ст. 13 — доходу, отриманого платником податку внаслідок прийняття ним у спадщину коштів, майна, майнових чи немайнових прав; ст. 14 — доходу, отриманого платником податку як подарунок (або внаслідок укладення договору дарування); ст. 15 — операцій із заміщення втраченої власності.
Закон «Про податок з доходів фізичних осіб» не передбачає встановлення єдиної ставки податку, а тому залежно від особливостей об’єкта оподаткування застосовується одна з таких ставок.
Фактично базовою є ставка, встановлена п. 7.1 ст. 7 Закону «Про податок з доходів фізичних осіб». Така ставка податку становить 15 % об’єкта оподаткування, проте у період з 1 січня 2004 р. до 31 грудня 2006 р. таку базову ставку встановлювали на рівні 13 % об’єкта оподаткування.
Ставка податку становить 5 % об’єкта оподаткування, нарахованого податковим агентом у разі, якщо таким об’єктом є:
♦ відсоток на депозит (вклад) у банк чи небанківську фінансову установу відповідно до закону (крім страховиків);
♦ відсотковий або дисконтний дохід за ощадним, (депозитним) сертифікатом;
♦ в інших випадках, прямо визначених відповідними нормами Закону «Про податок з доходів фізичних осіб».
Ставка податку становить подвійний розмір ставки, визначеної Л п. 7.1 ст. 7 цього Закону, від об’єкта оподаткування, нарахованого як виграш чи приз (крім у державну лотерею у грошовому вира - ^
Женні), або будь-яких інших доходів, нарахованих на користь нерезидентів — фізичних осіб, за винятком доходів, визначених у підпункті 9.11.3 и. 9.11 ст. 9 Закону «Про податок з доходів фізичних осіб».
Ставка податку може становити інший розмір, визначений відповідними нормами Закону «Про податок з доходів фізичних осіб».
Одним із нововведень Закону «Про податок з доходів фізичних осіб» порівняно з Декретом Кабінету Міністрів України «Про прибутковий податок з громадян» є впровадження податкових соціальних пільг.
Відповідно до п. 6.1 ст. 6 Закону «Про податок з доходів фізичних осіб» платник податку має право на зменшення суми загального місячного оподатковуваного доходу, отримуваного з джерел на території України від одного роботодавця у вигляді заробітної плати, на суму податкової соціальної пільги у розмірі, що дорівнює одній мінімальній заробітній платі (у розрахунку на місяць), встановленій законом на 1 січня звітного податкового року, для будь-якого платника податку. Залежно від особливостей окремих категорій платників, розмір суми податкової соціальної пільги може дорівнювати 150 та 200 % розміру мінімальної заробітної плати.
Податкова соціальна пільга застосовується до нарахованого місячного доходу платника податку у вигляді заробітної плати винятково за одним місцем його нарахування (виплати).
Податкову соціальну пільгу починають застосовувати до нарахованих доходів у вигляді заробітної плати з дня отримання працедавцем заяви платника податку про застосування пільги.
У разі, якщо платник податку має право на застосування податкової соціальної пільги з двох і більше підстав, податкова соціальна пільга застосовується один раз з підстави, що передбачає її найбільший розмір. При цьому платник податку зазначає про таке право у заяві про застосування пільги та додає відповідні підтверджуючі документи за формою, визначеною центральним податковим органом.
ІЗДІЛ 10 |
Податкова соціальна пільга застосовується до доходу, отриманого платником податку як заробітна плата впродовж звітного податкового місяця, якщо його розмір не перевищує суми місячного прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого на 1 січня звітного податкового року, помноженої на 1,4 та округленої до найближчих 10 гривень.
Закон «Про податок з доходів фізичних осіб» передбачає, що нарахування та сплата податку здійснюється двома типами суб’єктів: самостійно платником податку або податковим агентом. Податковим агентом є юридична особа (її філія, відділення, ві - ^ докремлений підрозділ) або фізична особа чи нерезидент, або його. представництво, які незалежно від їх організаційно-правового
Статусу та способу оподаткування іншими податками зобов’язані нараховувати, утримувати та сплачувати цей податок до бюджету від імені та за рахунок платника податку, вести податковий облік та подавати податкову звітність податковим органам відповідно до закону, а також нести відповідальність за порушення норм Закону «Про податок з доходів фізичних осіб».
Щодо оподаткування окремих видів доходів платника податку законодавець визначає суб’єкта, який виступає податковим агентом і нараховує, утримує та сплачує відповідну суму податку до бюджету. Податковий агент, який нараховує (виплачує) оподатковуваний дохід на користь платника податку, утримує податок від суми такого доходу за його рахунок, використовуючи відповідну ставку податку.
Податок підлягає сплаті (перерахуванню) до бюджету під час виплати оподатковуваного доходу єдиним платіжним документом. Банки не мають права приймати платіжні документи на виплату доходу, які не передбачають сплати (перерахування) цього податку до бюджету. Якщо оподатковуваний дохід нараховується, але не виплачується платнику податку особою, що його нараховує, то податок, який підлягає утриманню з такого нарахованого доходу, підлягає сплаті (нарахуванню) до бюджету в терміни, встановлені законом для місячного податкового періоду.
Якщо окремі види оподатковуваних доходів (прибутків) не підлягають оподаткуванню при їх нарахуванні чи виплаті, то платник податку зобов’язаний самостійно включити суму таких доходів до складу загального річного оподатковуваного доходу та подати річну декларацію з цього податку.
Платник податку, що отримує доходи, нараховані особою, яка не є податковим агентом, зобов’язаний включити суму таких доходів до складу річного оподатковуваного доходу та подати річну декларацію з цього податку. Особою, яка не є податковим агентом, вважають нерезидента або фізичну особу, яка не має статусу суб’єкта підприємницької діяльності.
Порядок сплати (перерахування) податку до бюджету передбачений ст. 16 Закону «Про податок з доходів фізичних осіб».
Податок, утриманий з доходів резидентів, підлягає зарахуванню до бюджету згідно з нормами Бюджетного кодексу України, а податок, утриманий з доходів нерезидентів, — до бюджету територіальної громади за місцем утримання такого податку.
Сума податку за звітний місяць, що підлягає перерахуванню до місцевого бюджету за місцезнаходженням відокремлених підрозділів юридичної особи, які розташовані на території іншої територіальної громади, ніж така юридична особа, визначається юридичною особою або уповноваженим підрозділом самостійно, виходячи із загальної кількості громадян, які працюють у цих підрозділах, та суми виплаченого (нарахованого) оподатковуваного доходу. ^
Юридична особа за своїм місцезнаходженням та місцезнаходженням своїх підрозділів, а уповноважений підрозділ за своїм місцезнаходженням, одночасно з поданням документів на отримання коштів для виплати належних платникам податку доходів, сплачує (перераховує) суми утриманого додатку на відповідні розподільні рахунки, відкриті в територіальних управліннях Державного казначейства України. Територіальні управління Державного казначейства України в установленому Бюджетним кодексом порядку здійснюють розподіл зазначених коштів згідно з нормативами, встановленими ст. 65 Бюджетного кодексу України, та спрямовують такі розподілені суми до відповідних місцевих бюджетів.
Фізична особа, відповідальна згідно з вимогами Закону «Про податок з доходів фізичних осіб» за нарахування та утримання податку, сплачує (перераховує) його до відповідного бюджету:
♦у випадку, коли така фізична особа є податковим агентом, — за місцем реєстрації у податкових органах;
♦ в інших випадках — за її податковою адресою.
Особою, відповідальною за нарахування, утримання та сплату
(перерахування) до бюджету податку з доходів у вигляді заробітної плати, є роботодавець (самозайнята особа), який виплачує такі доходи на користь платника податку (самозайнятої особи).
Особою, відповідальною за нарахування, утримання та сплату (перерахування) до бюджету податку з інших доходів, є для:
♦оподатковуваних доходів з джерелом їх походження з України — податковий агент;
♦іноземних доходів та тих, чиє джерело виплати знаходиться в осіб, вивільнених від обов’язків нарахування, утримання та сплати (перерахування) податку до бюджету, — платник податку, отримувач таких доходів;
♦доходів, що виплачуються на користь платника додатку фізичними особами, — такий платник податку.