Поняття невизначеності і ризику
У практиці господарської діяльності км » майже щодня доводиться приймати різно
Го роду рішення. Важливою умовою прийняття раціональних рішень є володіння якомога більш повного і точною інформацією про предмет рішення і його наслідки. Однак, як і всі інші ресурси, інформація зазвичай обмежена, тому більшість рішень приймають в умовах неповної поінформованості. Наслідком прийняття рішень за цих умов є невизначеність результатів, тобто ризик. Крім того, ризик зумовлений спонтанним і суперечливим характером процесів, що відбуваються у складних соціально-економічних системах, їх неможливо адекватно і вичерпно описати (аналог — принцип невизначеності у галузі природничих наук). Отже, ризик слід розглядати як наслідок прийняття рішень в умовах неповної, неточної і (або) суперечливої інформації, тобто в умовах невизначеності або неповної визначеності.
Розділ 13 |
Під невизначеністю слід розуміти неможливість оцінювання майбутнього розвитку подій, як з погляду ймовірності їхньої реалізації, так і з погляду виду їхнього прояву. Відповідно до цього визначення, невизначеність — це те, що не підлягає оцінюванню, тому далі йтиметься про неповну визначеність (ризик). Неповну визначеність з певного вірогідністю можна
Трактувати як розмитість або примарність майбутніх подій, що підлягають імовірнісному оцінюванню.
Ризик у загальному випадку слід розглядати як можливість або загрозу відхилення результатів конкретних рішень або дій від очікуваних.
Слід зазначити, що ці відхилення можуть бути пов’язані як із втратами, так і з додатковими придбаннями. Однак далі розглядатимемо загрози втрат підприємств, пов’язані з їхньою господарською діяльністю, що необхідно для розроблення адекватних заходів, спрямованих на зниження цих утрат. Цьому більшою мірою відповідає таке визначення ризику.
Ризик — це загроза втрати підприємством частини своїх ресурсів, недоотримання доходів або появи додаткових витрат унаслідок здійснення конкретних видів діяльності.
Ризик виникає внаслідок специфіки й особливостей ринкових і регулюючих механізмів, у тому числі певної свободи дій суб’єктів ринку, впливу чинників навколишнього середовища (його економічної, політичної, правової, технологічної, соціальної, екологічної та інших складових), суб’єктивних особливостей осіб, що приймають рішення тощо.
Ризик має місце тільки там, де можуть бути як мінімум, два сценарії розвитку подій, відповідно — два і більше можливих альтернативних результатів. За ситуації, коли можливий тільки один результат, незалежно від того, йдеться про втрати чи придбання, ризик відсутній (рис. 13.1), оскільки альтернатив немає.
Рис. 13.1. Графічна інтерпретація проектів: О— ризикованого; б—безризикового |
Наприклад, якщо точно відомо, що з прийняттям певного єдино можливого за конкретної ринкової ситуації рішення підприємство понесе збитки, то ризик у такому разі відсутній, оскільки прийнятних альтернативних рішень просто немає.
Невизначеність і породжений нею ризик є невід’ємною частиною практично всіх прийнятих рішень в економіці та бізнесі. Вони ^ існують об’єктивно, незалежно від того, враховують їх чи ігнору - *
Ють. І, як показує досвід, нині без урахування невизначеності та ризику вже не обійтися. їхнє ігнорування може стати гальмом розвитку конкретних суб’єктів господарської діяльності і всієї національної економіки.
Наслідком ризику є те, що прийняті рішення часто виявляються помилковими, вигоди — скромнішими, а витрати — більшими, ніж очікували. За помилки доводиться платити. Доводиться платити і за те, щоб застрахувати себе від помилок. Це є справедливим для всіх суб’єктів господарської діяльності споживачів і виробників, покупців і продавців, і стає серйозним бар’єром на шляху до ефективного ринку, призводить до значних витрат сил, коштів, часу й енергії, неоптимального розподілення наявних ресурсів.
Більшість господарських (підприємницьких) рішень, наслідки яких виявляться в майбутньому, мають невизначений результат. Особливо значний ризик притаманний інноваційній діяльності. Наприклад, новий (модернізований) товар уже в процесі виробництва може виявитися непотрібним, тоді як на момент прийняття рішення про його розроблення і виробництво, що спиралося на результати аналізу кон’юнктури ринку, потреб і запитів споживачів, напрямів і темпів розвитку ІіТП тощо, передбачалося, що попит на нього буде стійким. Ризик може виявлятися й у тім, що на певному ринку або його ділянці новий товар може бути і не реалізований у тих обсягах, які були розраховані за результатами маркетингових досліджень. Приймаючи рішення про проведення великомасштабної рекламної кампанії нової продукції зазвичай не можна бути цілком упевненим у її ефективності. Так само, як і вибираючи варіанти цінової стратегії для проникнення на нові ринки, не можна з повного впевненістю стверджувати, що підприємство очікує успіх, оскільки конкуренти можуть відповісти адекватними діями. Як наслідок цих ситуацій — можливість понесен - ня збитків або недоотримання доходу.
Однак ризик варто розглядати і як рушійну силу підприємництва, можливість досягнення успіху тими, хто здатний ризикнути. Як показує вітчизняний і зарубіжний досвід, більшість з успішно працюючих підприємств зобов’язані своїми успіхами розробленню і виведенню на ринок нових товарів, упровадженню нових методів виробництва і збуту, проникненню на нові ринки, хоча це і пов’язано з ризиком. Бездіяльність у сфері бізнесу пов’язана з ризиком невикористаних можливостей.
Розділ 13 |
Найчастіше доводиться вибирати ступінь ризику. У які галузі доцільніше спрямовувати інвестиції? На які сегменти ринку слід насамперед орієнтуватися? Де краще працювати — на великому підприємстві, яке тривали! час працює на ринку, де забезпеченість роботою надійна, проте обмежені можливості просування по
* службі, чи на новому підприємстві, що дає меншу гарантію зайня - . тості, однак великі можливості для зростання? Щоб відповісти на
Такі запитання, необхідно спочатку кількісно визначити ризик, щоб порівняти ступінь ризику альтернативних варіантів.
Проблема ризику посідає важливе місце в обґрунтуванні варіантів господарських рішень як пов’язаних з активною діяльністю, так і з пасивною поведінкою. Розумність поведінки під час прийняття тих чи інших господарських рішень полягає в тім, щоб не ігнорувати невизначеність і ризик, діючи за принципом фіктивного зниження невизначеності (чим більша невизначеність, тим більшою мірою формулюється однозначність висновку про наслідки рішення), а належним чином їх враховувати й обґрунтовано розробляти заходи, спрямовані на запобігання, зниження чи компенсацію їх. Тому виникає об’єктивна потреба у кількісному оцінюванні величини ризику і пов’язаних з ним втрат частки кожного з чинників ризику у загальній сумі втрат.
Виділяють такі групи причин виникнення невизначеності і спричиненого нею ризику:
♦індертермінованість багатьох процесів і явищ, які впливають на економіку (НТП, стихійні лиха, поведінка конкурентів і споживачів);
♦неповнота, неточність і суперечливість інформації, які зумовлені як технічними труднощами під час отримання й оброблення її, так і суто економічними причинами — занадто великими витратами на отримання інформації, що перевищують можливі вигоди від володіння нею;
♦ неоднаковий ступінь поінформованості учасників ринкових угод, наприклад, продавців і покупців, про предмет і умови угод (асиметрія інформації);
♦ багатокритеріальність і конфліктність в оцінюванні рішень, коли доводиться свідомо йти на компроміси, наприклад, під час формування системи товарообігу доводиться йти на компроміс між швидкістю оброблення замовлень і витратами на підтримання запасів готової продукції.
Усі чинники, що визначають ступінь ризику, поділяють на дві групи — об’єктивні, або зовнішні, і суб’єктивні, або внутрішні.
До об’єктивних належать чинники, які не залежать безпосередньо від конкретного підприємства. Конкретне підприємство має будувати свою діяльність таким чином, щоб згладжувати їхній деструктивний вплив і використовувати сприятливі можливості, що виникають при цьому.
У свою чергу, об’єктивні, або зовнішні, чинники ризику поділяють на безпосереднього й опосередкованого впливу.
До чинників безпосереднього впливу належать: законодавчі і нормативно-правові акти, які регулюють господарську і підприємницьку діяльність; бюджетна, фінансово-кредитна та податкова * системи; дії органів влади; дії економічних контрагентів (поста-
Чальників, споживачів, торговельних і збутових посередників тощо); конкуренція; дії криміналітету тощо.
До чинників опосередкованого впливу належать: політична, економічна, демографічна, соціальна, екологічна ситуації та їхні зміни; стихійні лиха; міжнародні економічні зв’язки та торгівля; ІіТП тощо.
До суб’єктивних належать чинники, які характеризують безпосередньо конкретне підприємство: стратегія розвитку; маркетинг; виробничі потужності; технології; кадри та мотивація їхньої діяльності; якість продукції; система управління; місце розташування тощо. Ці чинники ризику є керованими і їхню дію можна якщо не звести до нуля, то, принаймні, мінімізувати.
Виділені групи чинників ризику мають спільні елементи, що тісно взаємодіють один з одним, тому розглядати їх слід разом у їхньому логічному взаємозв’язку.