Попит і його обсяг
7 |
Терміном попит позначають бажання та здатність людей ку - пувати товари. Що вища ціна на певний товар, то менше людей * захочуть його купити. І навпаки, що нижча ринкова ціна товару, *
•"У1* •■■'ЗР* •'-у’* •'"зр* •'"зр* •''ЗР* *1*^* •'"ЗГ’* •''ЗГ'* •'"Зр* •"Зр* •'"Зр* •“‘Зр* •"ЗР* •"‘ЗР* •'"ЗР* •'7Р* •"‘Зр*
То більше одиниць цього товару буде придбано. Отже, попит показує, яку кількість продукту (блага) споживачі хочуть та можуть купити за кожною окремою ціною впродовж певного періоду. Попит відображує низку альтернативних можливостей, які можна представити у вигляді таблиці, та ту кількість продукту, на яку (за інших однакових умов) буде пред’явлено попит за різних цін. Попит зазвичай розглядають з позиції вигідності ціни: він відображує кількість продукту, яку споживачі купуватимуть за різних
Можливих цін.
Таким чином, існує чіткий взаємозв’язок між ринковою ціною
Товару і величиною попиту на нього за інших однакових умов. Цей взаємо
Зв’язок між ціною та кількістю купленого товару називають схемою попиту,
Або кривою попиту.
Коли ціна на товар зростає (а решта чинників залишаються без змін), покупці починають купувати менше цього товару. І навпаки, коли ціна зменшується, то за інших однакових умов величина попиту зростає. Отже, попит пока - Рис. 1.1. Крива попиту 3уЄ 0бернену залежність
Між ціною й обсягом попиту. Цю залежність називають законом попиту і графічно її можна подати у вигляді спадної лінії В — кривої попиту (від англ. Demand — попит).
На графіку (рис. 1.1) на горизонтальній осі позначено обсяг попиту Q на певний товар, а на вертикальній — ціну на нього Р.
Слід зазначити, що існує відмінність між поняттями «попит» та «обсяг попиту». Попит — це завжди набір співвідношень цін та кількостей. Обсяг попиту відображує конкретну кількість, яку бажає купити споживач за певного ціною.
За кривою попиту спостерігаємо зміну обсягу попиту у відповідь на зміну ціни. Проте, крім ціни, на попит діють і нецінові чинники, які призводять до зміни в попиті — зміщення кривої попиту ліворуч І)2 чи праворуч (рис. 1.2). При цьому спостері - гається зміна «інших однакових умов». Адже, розглядаючи функ - § цію попиту як функцію лише ціни, припускаємо, що всі інші чинники є постійними. Таке припущення мас назву «за інших одна - J ісових умов». Саме тому поняття «за інших однакових умов» щодо
* попиту пов’язане з неціновими чинниками впливу на попит.
8 |
•■-jp* •'ТР* •''ЗГ4* •"V'* •'ТР* •''ЗР1* •"зр* •'ТР* *ТР* •''«Р* •'"ЗР* •’■'5Р* •'7Р* •"'ЗР* •"Зр* •"'ЗР*
Основні нецінові чинники впливу на попит, що призводять до зміни в попиті:
1.
Рис. 1.2. Зміщення кривої попиту в разі зміни «інших однакових умов» |
Дохід. Вплив на попит зміни грошового доходу досить складний.
Здебільшого збільшення доходу зумовлює зростання попиту (зміщення кривої вгору праворуч).
Однак попит на деякі товари може скорочуватися, якщо споживачі замінюють їх дорожчими і якіснішими (зміщення кривої вниз праворуч).
2. Смаки й уподобання споживачів. Сприятлива для певного товару зміна споживчих смаків чи переваг, спричинена рекламою чи зміною моди, означатиме, що попит зросте за кожною ціною (крива зміститься вгору — праворуч). Несприятливі зміни в перевагах споживачів призводять до зменшення попиту і зміщення кривої попиту ліворуч.
3. Місткість ринку. Очевидно, що збільшення на ринку кількості покупців зумовлює підвищення попиту, а зменшення кількості споживачів призводить до його зниження.
4. Ціни на суміжні товари. Попит може змінюватися в обох напрямках залежно від типу товару. Розрізняють дві групи товарів: товари-субститути (замінники) і товари-комплементи (допов - нювальні). Із зростанням цін на один з товарів-субститутів попит на інший збільшується (зміщення кривої вгору). Попит на товари - комплементи діє в одному напрямку, тому підвищення ціни на один із них призводить до скорочення попиту на інший, і навпаки.
5. Очікування. Споживчі очікування щодо таких чинників, як майбутні ціни на товари, наявність товарів і майбутній дохід, здатні змінити попит. Наприклад, очікування щодо зростання цін на товари у майбутньому можуть призвести до ажіотажного попиту на них сьогодні. Або ж очікування підвищення доходів може спонукати споживачів менше обмежувати поточні витрати.
Слід зазначити, що аналіз попиту на ринках продуктів повного мірою характерний для ринків ресурсів, де споживачами є фірми.