Предмет, метод та завдання навчального курсу «Підприємництво та агробізнес»
«Підприємництво та агробізнес» є однією з економічних дисциплін, яка має предмет свого вивчення і застосовує при цьому як загальні, так і спеціальні засоби пізнання. Людина живе і працює в суспільстві. Отже, виробництво має колективний, суспільний характер. Тому в процесі праці або впливу людей на предмети і сили природи вони вступають між собою у певні зв’язки й відносини з приводу кооперації, спеціалізації виробництва тощо. Люди * не лише виробляють продукти праці, а й обмінюють, розподіляють '
І споживають їх. Відносини між ними у процесі виробництва, обміну, розподілу і споживання матеріальних благ та послуг у політичній економії називають виробничими (або відносинами економічної власності).
Предметом дисципліни «Підприємництво та агробізнес» (з погляду політичної економії) є виробничі відносини між різними суб’єктами такої діяльності (зайнятими у сферах виробничої, комерційної, банківської діяльності), з одного боку, та підприємцями і найманими працівниками, з іншого, в процесі виробництва, обміну, розподілу та споживання товарів і послуг; закони, які управляють діями підприємців у процесі вибору щодо обмежених ресурсів для виробництва, обміну, розподілу та споживання, або закони, що управляють виробничими відносинами між різними суб’єктами підприємницької діяльності та найманими працівниками в процесі виробництва, обміну, розподілу та споживання товарів і послуг.
На цій підставі можна дати узагальнене визначення основ підприємництва та бізнесу як науки:
Основи підприємницької діяльності — наука про закони, що управляють, з одного боку, відносинами економічної власності між різними суб’єктами підприємницької діяльності та найманими працівниками, а з іншого — діями підприємців у процесі вибору ресурсів для виробництва, обміну, розподілення та споживання товарів і послуг.
Для того щоб повного мірою реалізувати функції підприємця, діяти свідомо і цілеспрямовано у процесі підприємницької діяльності, необхідно мати ґрунтовні знання з низки інших економічних дисциплін. Крім економічної теорії (передусім політичної економії, яка є методологічною і теоретичною основою усіх економічних дисциплін), підприємець повинен досконало вивчити насамперед основи менеджменту та маркетингу, бездоганно знати правові закони, які регулюють підприємницьку діяльність (насамперед податкове законодавство), мати необхідний мінімум знань з теорії та практики кредитних відносин, обліку та аудиту, фінансів, етики, культури, психології тощо.
Розділ |
Важливу роль сучасна теорія підприємництва відводить раціональній інвестиційній діяльності, інноваційному підприємництву, науково обґрунтованому підприємницькому управлінню, шляхам та засобам підвищення ефективності функціонування підпри - ^ ємств, передбаченню можливих ризиків у підприємницькій діяльності тощо.
38 |
Методична база основ підприємництва та бізнесу — діалектичний метод дослідження, найважливішими елементами якого є
* системно-структурний аналіз, єдність історичного і логічного, ,1, принцип суперечності, аналіз і синтез, метод абстракції та ін.
Системний підхід передбачає комплексну характеристику основних ланок підприємницької діяльності (виробничої, цінової, товарної, збутової та ін.) в їх єдності та взаємообумовленості, внутрішній суперечності. Системоутворювальним чинником є основна мета підприємницької діяльності.
Логічний підхід передбачає, зокрема, з’ясування чіткої послідовності основних заходів у діяльності підприємця — від зародження підприємницької ідеї до привласнення підприємницького доходу, найважливіших закономірностей цього процесу.
Принцип суперечності означає, що будь-яка дія підприємця пов’язана з необхідністю вирішувати суперечливі проблеми. Наприклад, привласнення максимального прибутку вступає в суперечність з потребою спрямувати значні кошти на збереження довкілля, виплату заробітної плати найманим працівникам відповідно до вартості робочої сили та кількості й якості праці. Встановлені підприємством завищені ціни на виготовлені ним товари та надані послуги вступають у суперечність із його торговою і збутовою політикою.
Метод аналізу передбачає розподіл цілого на окремі складові частини, елементи й відокремлений аналіз кожної з них, після чого настає етап синтезу, тобто комплексної характеристики цілого на основі знань, набутих на попередньому етапі.
Метод абстракції означає відмову від поверхневих, несуттєвих сторін явища з метою розкриття його внутрішніх, істотних, сталих зв’язків.
Завдання курсу «Підприємництво та агробізнес» — засвоєння наукових основ і практичних проблем підприємництва в різних сферах господарювання, а також вивчення особливостей підприємницької діяльності, шляхів її вдосконалення, оволодіння практичними знаннями для створення власного бізнесу.
Майбутньому фахівцеві потрібно знати: економічну сутність та організаційно-правові форми підприємництва; порядок державної реєстрації та ліцензування підприємництва; особливості здійснення підприємницької діяльності у різних галузях економіки; порядок укладання господарських договорів і шляхів забезпечення виконання їх; способи досягнення безпеки підприємництва; етику та культуру бізнесу.
Серед необхідних практичних навичок майбутнього фахівця — розробка й обґрунтування бізнес-планів; вміння знаходити кошти для ведення підприємницької діяльності; здійснення маркетингового пошуку; рекламування своєї діяльності тощо.
•