Пропозиція та її обсяг
9 |
Пропозиція показує, яку кількість продукту виробник бажає і здатний виробити та запропонувати на ринку за кожною конкрет-
•Vі •''ЗР* •'"ЗР* •"ЗР* •"ЗР* •'"ЗР* •''ЗР* •"Зр* •""ЗР* •''ЗР*' »"Зр* •''ЗР* •'"'ЗР* »"Зр* •"'зр* •"Зр* •''ЗР* •''ЗР* •''Зр* ♦тр*
ною ціною з низки можливих цін упродовж певного періоду часу. Іншими словами, пропозиція — це таблиця, що описує зміну обсягу пропозиції залежно від зміни ціни товару. Цей зв’язок називають законом пропозиції. Він показує, що з підвищенням цін (за інших однакових умов) виробники пропонують на ринку більшу кількість свого продукту, і навпаки. Закон пропозиції відображує прямий зв’язок між ціною й обсягом пропозиції. Тут доцільно зауважити, що для фірми (представника пропозиції), так само як і для споживача, основним сигналом ринку є ціна. Проте, на відміну від споживача, для фірми стимул до виробництва зростає з підвищенням ціни.
Рис. 1.3. Крива пропозиції |
На відміну від попиту, функція пропозиції має додатний нахил (рис. 1.3).
Рис. 1.4. Зміщення кривої пропозиції в разі зміни «інших однаїсоних умов» |
Крива пропозиції на графіку відображує лінійну функцію і позначається S (Supply — англ.). Побудова кривої пропозиції ґрунтується на припущенні, що ціна є основним чинником обсягу пропозиції будь-якого продукту. Однак крива пропозиції, так само як і крива попиту, пов’язана з припущенням «за інших однакових умов». Якщо ці умови змінюються (діють нецінові чинники), то розташування кривої пропозиції також змінюватиметься. Тому слід розрізняти поняття «пропозиція» та «обсяг пропозиції». Обсяг пропозиції відповідає конкретній кількості товару, яку фірма реалізує за певною ціною. Зміна обсягу пропозиції означає рух вздовж кривої пропозиції.
Зміщення кривої пропозиції праворуч або ліворуч означає зміну пропозиції: вона відбувається під дією змін нецінових чинників (рис. 1.4).
Розділ 1 |
Графічна ситуація зміни «інших однакових умов» передається паралельним зміщенням кривої пропозиції So праворуч S] або ліворуч S<2- І (сі свідчить про вплив пеціІНШИХ чинників на проікиицію.
10 |
•«•у* •'-у* •'•у« •"Зр* •'■'ЗР* '►■у* •'TP* •'"зр* *'Тр<* •'"ЗР* •'"зр* »"jp* •"зр* •тр* •'7Г'* *"‘3Р* •'Т'* •'“Зр*
1. Ціни на ресурси. Зниження цін на ресурси зменшує витрати на виробництво і збільшує пропозицію, тобто зміщує криву пропозиції праворуч. Наприклад, якщо ціни на насіння картоплі і добрива знижуються, то можна очікувати збільшення пропозиції картоплі. І навпаки, зростання цін на ресурси збільшить витрати виробництва і зменшить пропозицію, тобто змістить криву пропозиції ліворуч.
2. Технологія. Удосконалення технології означає, що відкриття нових знань дає змогу ефективніше виробити одиницю продукції, тобто з меншими витратами ресурсів. За незмінних цін на ресурси зменшаться виробничі витрати і зросте пропозиція (її крива зміститься праворуч).
3. Податки і дотації. Підприємство розглядає більшість податків як. витрати виробництва. Тому підвищення податків збільшує витрати і скорочує пропозицію. Дотації вважають «податком навпаки». Коли держава дотує виробництво певного товару, то вона фактично знижує витрати і збільшує пропозицію.
4. Ціни на інші товари. Зміни цін на інші товари також здатні змістити криву пропозиції продукту. Зниження ціни на ячмінь, наприклад, може спонукати фермера вирощувати і пропонувати більше пшениці.
5. Кількість продавців на ринку. Збільшення кількості фірм на ринку призведе до зростання пропозиції, й її крива зміщуватиметься праворуч. Якщо кількість продавців на ринку зменшиться, то скоротиться пропозиція (крива пропозиції зміститься ліворуч).
6. Очікувана зміна цін у майбутньому. Якщо фірми очікують підвищення цін у майбутньому, то вони намагатимуться скоротити пропозицію сьогодні. І навпаки, коли виробники прогнозують зниження цін, то вироблятимуть більше продукції сьогодні.