Ризики стратегії комерціалізації інновації в межах її екосистеми
Задля забезпечення успіху на ринку та завоювання стійких конкурентних переваг, підприємства все частіше змушені розробляти та виводити на ринок товарні інновації. Втім, щоб інновація на ринку отримала успіх, підприємству-інноватору недостатньо у себе забезпечити досконалий перебіг усіх операційних процесів. З не меншою увагою потрібно відслідковувати починання і діяльність партнерів і потенційних споживачів. Адже виклики та можливості, які ставить сучасний ринок, можуть бути занадто великими, щоб їх було здатне самостійно долати поодиноке підприємство. Тому ключем до успіху стає перетворення ринкових партнерів з пасивних контрагентів у активних учасників ринку, які можуть спільно створити маркетинговий продукт і ринкову вартість у ланцюгу вартості.
Розглянемо деякі сучасні приклади співпраці в інноваційній діяльності, які подають у своїй книзі вчені К. Прахалад і В. Рамасвамі [14, с. 133]. Завдяки ініціативі InnoCentive, фармацевтична компанія Eli Lilly задіяла вміння близько 8 тис. вчених для розв’язання наукових проблем, пов’язаних із різними за складністю ліками. І хоча Lilly розширює свою дослідницьку базу та базу розробок, використовуючи компетенції поза межами компанії, вона ретельно контролює всі процеси.
Для оперативної системи Linux компанія Sony відкрила пульт PlayStation. Надавши програмному забезпеченню Linux інструменти для розроблення програм PlayStation, Sony кооптує компетенції споживачів та розширює PlayStation як основну платформу у сфері розваг. На відміну від Eli Lilly, яка контролює розроблення власної продукції, долучаючи науковців, що не працюють у компанії, Sony залучає споживачів безпосередньо до розвитку своєї платформи.
Позитивна роль співробітництва особливо проявляється в умовах інформаційно-технологічної революції. Так, у конкурентній політиці епохи глобалізації чітко простежується взаємодія між прагненнями до досягнення різних видів економічної ефективності: алокативної ефективності (ефективності розподілу ресурсів між альтернативними варіантами їх використання), виробничої ефективності (оптимізацією розміру заводу і фірми), динамічної ефективності (ефективністю галузі як структури, що розвиваєть-
Ся; упровадження інновацій, що мінімізують витрати; розвиток стимулів до інвестування) .
Предметом даного дослідження є суперечлива природа та ризики взаємодії всіх учасників інноваційного процесу та екосистеми інновації у вигляді конкуренції та співробітництва у конкурентному середовищі.
1. Екосистема інновацій: сутність та основні учасники База ключових компетенцій має охоплювати весь ланцюг вартості — від постачальників до споживачів. Тому все частіше у зарубіжній літературі з’являються наукові роботи фахівців, які розглядають підприємство як відкриту систему, що шукає на стороні засоби, потрібні їй для розвитку і створення ключових переваг конкурентоспроможності. Зокрема, мова йде про такі сучасні концепції інтеграції зусиль партнерів в інноваційній діяльності, як: платформа лідерства; стратегія інтегратора; модель відкритих інновацій; мережа вартості; організація, що самонавчається; організація, яка активно використовує провідні технології, що полегшують обмін знаннями (англ. - hyperlinked organizations) інші Психолог Дж. Ф. Мур з Гарвардського університету у своїй книзі «Смерть конкуренції» [5] (1996 р.) запропонував використовувати поняття — «екосистема підприємництва», яке узагальнює існуючі терміни. Розглянемо природу цього терміна.
У природі екосистема являє собою складну групу взаємозалежних живих ( флора, фауна, комахи і мікроорганізми) і неживих (ґрунт, вода, клімат) елементів, які постійно взаємодіють одне з іншими і отримують вигоду одне від одного у межах чітко визначеної території [24, с. 41]. За аналогією з природою екосистема у ринковій економіці зарубіжними авторами [1, 5, 11] розглядається як складна група компаній і покупців, постачальників, конкурентів, дистриб’юторів, які здійснюють вплив на бізнес осіб і груп, а також партнерів, які отримують вигоду один від одного. В екосистемі покупців ринкова діяльність (інвестиції, спільне розроблення товарів, ринкова комунікація, логістика і трансакції) здійснюються і контролюються не стільки постачальником, як споживачем [1, с. 75 ].
Американський вчений Рон Аднер запровадив поняття «екосистема інновації», під якою розуміє такі форми співпраці, у рамках яких організації об’єднують свої індивідуальні пропозиції в інтегровані рішення, що готові до використання споживачем на ринку [1, с. 60]. Завдяки використанню інформаційних технологій, які
Радикально знижують витрати комунікації та координації дій, екосистеми інновації стали фундаментами стратегії зростання підприємств багатьох видів діяльності. Стратегії, які базуються на екосистемах, впроваджуються у таких різних секторах, як: поліграфічні послуги для промислових ринків, фінансові послуги, виробництво основних матеріалів, логістика тощо. Втім, найсиль - ніше цей тренд спостерігається на високотехнологічних ринках. Зокрема, успішними прикладами суб’єктів господарювання, що дотримувалися цієї стратегії, стали такі всесвітньо відомі компанії, як ІП;е1, №кіа, SAP і Cisco. Добре функціонуючі екосистеми дозволили цим компаніям створити вартість, якої не була б в змозі створити жодна поодинока організація, навіть найпотужніша.
Різні учасники ринку функціонально пов’язані одне з одним інформаційним потоком через вплив й економічні наслідки задля створення попиту (безпосередньо чи опосередковано) на товари і послуги. Вони формують складну мережу співпраці і конкуренції. Споживча екосистема функціонує у межах чітко окресленого макромаркетингового середовища і може повністю модифікуватися внаслідок появи перервної технологічної інновації. Наприклад, як це відбулось у випадку цифрової технологічної революції у фотографії, коли внаслідок жорсткої конкуренції цифрова фотографія перетворюється у глобальну індустрію із новими способами фотографування, проявлення та зберігання фото, а також новими конкурентами, які прийшли з ринків електроніки та розваг ^опу) і комп’ютерної індустрії (Hewlett-Packard) [11, с. 75].
В екосистемі інновацій залучені різні учасники ринку, які зазвичай є частиною галузевого ланцюга поставок, що перегруповує всі стадії виробництва, починаючи від придбання сировини, його переробки, збирання і закінчуючи збутом кінцевому покупцю. Всі ці види діяльності здійснюються у глобальному традиційному і глобальному онлайновому ринках. Графічне подання екосистеми інновацій можна зобразити у вигляді схематичної взаємодії між ключовими учасниками на глобальному ринку, наведеної на рис. 8.2.
Як бачимо з рис. 8.2, екосистему інновацій формують насамперед ті сили, які детально аналізує у своїй моделі М. Портер: прямі постачальники, виробники — прямі конкуренти, кінцеві покупці, постачальники товарів-замінників. Також істотний вплив в екосистемі здійснюють різноманітні посередники, насамперед торговельні, маркетингові, логістичні, фінансові. На
Промислових ринках важливо враховувати можливий вплив з боку так званих впливових осіб, яких не можна віднести до споживачів чи користувачів. їх кваліфікована порада обов’язково враховується про прийняття кінцевого рішення щодо придбання інновації. До таких впливових осіб можна віднести інженерні компанії, незалежні дизайнери, експерти, архітектори, консалтингові компанії, у фармацевтичній галузі — лікарі. У соціальній ринковій економіці все більший вплив на бізнес здійснюють контактні аудиторії екосистеми інновації, зокрема засоби масової інформації, профспілки, захисники природи і прав споживачів тощо.
Фасилітатори представлені групою постачальників послуг на традиційному та онлайновому ринках, які намагаються створити відповідну інфраструктуру ринку і гарантувати безпечність ринкових операцій. На традиційному ринку — це банки, митниці, податкові служби.
Рис. 8.2. Ключові гравці на глобальному ринку та межі екосистеми інновації Джерело: власне опрацювання автора на підставі [1, с. 76] |
На онлайновому ринку роль фасилітаторів виконують провайдери Інтернет-послуг, а також усі служби, які надають необхідні послуги через Інтернет, у тому числі інформаційні посередники.
2. Ризики стратегії комерціалізації інновації в межах екосистеми
Кожна інновація вимагає від розробників побудови нової екосистеми, яка буде її підтримувати. Проте співпраця суб'єктів у екосистемі — це важкий процес, часто неправомірно знехтуваний організаціями і не завжди відповідно використовуваний. Адже, окрім нових можливостей, діяльність екосистеми генерує нові чинники ризику — залежності, які можуть у грубий спосіб знищити найкращі ініціативи. Навіть якщо підприємство створить унікальну інновацію, що може задовольнити очікування клієнтів, і навіть їх перевищити, й ефективно уникне суперництва, її інновація може не знайти споживачів. Чи (і коли) з'явиться на неї попит, залежить однаковою мірою від партнерів, а не тільки від власних досягнень розробника.
Ситуація, в якій успіх залежить від інших, породжує наслідки стратегічного виміру. Майже завжди виникають питання щодо координації та синхронізації зусиль задля уникнення: розбіжностей отримання результатів вчасно; усунення «вузьких місць» у ланцюгу вартості; оптимізації засобів на інноваційну діяльність тощо. Проте найважливішим стратегічним рішенням є радикальна зміна способу оцінки ризику.
Загальна помилка менеджерів полягає у тому, що після проектування екосистеми і встановлення у ній власної позиції менеджери підприємства-інноватора намагаються поспішно визначити, яку роль виконуватимуть у процесі поставки інтегрованого рішення кінцевому клієнтові, а пізніше захищати цю позицію за будь-яку ціну. Підпорядкувавши цій меті свою стратегію, менеджери, як правило, забувають, що формування екосистеми інновації — це певний процес і послідовність заходів, які вимагають часу. Розроблення стратегії, яка передбачає затримки і виклики, що зазвичай виникають при співпраці контрагентів у мережі, є ключем до успіху під час створення екосистеми інновації.
Результативність інтегрування залежить від якості оцінювання ризику, який виникає в екосистемі інновації (див. рис. 8.3). Під ризиком будемо розуміти можливість того, що все відбуватиметься не так, як очікується, можливість припуститися помилки. Характер ризику, з яким матиме справу інноватор, залежить від
Цільового ринку інновації. Масштаб і характер викликів які супроводжують інноваційну діяльність, потреба у взаємодоповню- вальних інноваціях, а також вимоги, пов'язані з поширенням інновації у різних частинах ланцюга вартості, мають індивідуальний характер. Екосистеми інновацій характеризуються трьома основними видами ризику [1, с. 62]: ризик інновації — ті ризики, які супроводжують управління будь-яким інноваційним проектом; ризик взаємозалежності — ризики, пов'язані з координацією співпраці розробників і виробників компліментарних інновацій; ризик інтеграції — ризики, що виникають у процесі прийняття (англ - adoption) інновації вздовж цілого ланцюга вартості.
Перегляд від початку стратегії інновації Рис. 8.3. Розроблення стратегії комерціалізації інновації в межах екосистеми, за Р. Аднером [1, с. 62] |
Сутність стратегії комерціалізації інновації полягає у здійсненні вибору між розмірами ринкового шансу і масштабом ризику, притаманного для даної екосистеми інновації. Розроблення стратегії комерціалізації інновації в межах екосистеми має ітера - ційний характер (див. рис. 8.3), що обумовлюється значною кількістю пов’язаних між собою елементів й учасників ланцюга вартості. Менеджери повинні ідентифікувати цільовий ринок і майбутню пропозицію, узгодити між собою очікувані результати, що є
Критеріями успіху інноваційного проекту. Процес оцінювання ризиків часто змушує менеджерів переглянути очікувані результати стосовно заходу. Повторне оцінювання може призвести до зниження контрольних показників, перерозподілу завдань чи ресурсів між фірмою і її партнерами, зміни цільового ринку, відмови від ринкової ніші, лобіювання інтересів на державному рівні, перегляду стратегії конкуренції тощо. Необхідно визначитись, у який спосіб створення інновації в межах екосистеми впливає на здатність організації опанувати ризик, який супроводжує реалізацію заходу.
Ризик взаємозалежності — це сукупна ймовірність того, що різні партнери будуть у стані виконати свої зобов'язання у визначений часовий інтервал. Чим більше комерціалізація інновації залежить від зовнішніх чинників, тим менший вплив мають менеджери на власний успіх. Чинники ризику, що виникає із взаємозалежності, бувають дуже різними. Наприклад, затримка партнерів у графіку поставок може пояснюватися внутрішніми труднощами з реалізацією власної ініціативи, затримкою з боку служб, відсутністю стимулів, фінансовими труднощами; кризою у сфері лідерства, і навіть — залежністю від третіх осіб. Конкретні кроки залежать від специфіки окремих випадків. Варто однак зауважити, що після знаходження джерела проблеми її вирішення часто з'являється саме по собі. Наприклад, якщо комплектуючі вийдуть на ринок пізніше, ніж заплановано, або продаватимуться за необґрунтовано високою ціною, реакцією підприємства- інноватора може бути знаходження нових партнерів, і навіть пересування ближче до початку ланцюга вартості (так, як це зробив Intel з базовими платами до персональних комп'ютерів).
У багатьох екосистемах інновації потрапляють до кінцевого клієнта через посередників. Чим більше число посередників, тим більшою є непевність щодо ринкового успіху новинки. Оцінюючи ризик взаємозалежності, автор [1, с. 69] рекомендує множити часткові ймовірності, щоб оцінити затримки, спричинені партнера- ми-інноваторами. Натомість у разі ризику інтеграції потрібно підсумовувати цикли пристосовування інновації, щоб оцінити затримки, спричинені посередниками.
3. Процес розроблення стратегії комерціалізації інновації
При розробленні стратегії комерціалізації інновації необхідно враховувати цілі і мотивацію всіх учасників екосистеми інновації, а також оцінювати ймовірні ризики, рівень яких тісно пов'язаний із
Цільовим ринком, на потреби якого підприємство орієнтує свою інновацію. Вчений Р. Аднер пропонує здійснювати оцінювання екосистеми інновації, що, на його думку, є найкращим способом встановлення реальності очікувань щодо ефективності стратегії комерціалізації інновації. Ось основні рекомендовані ним кроки [7]:
1. Ідентифікуй усіх посередників, які повинні пристосувати твою інновацію, перш ніж вона дійде до кінцевого споживача.
2. Вкажи всі доповнювальні елементи (інші засоби, необхідні для впровадження інновації), необхідних тобі і посереднику, щоб ваша пропозиція опинилася ближче до кінцевого споживача.
3. Оціни тривалість затримок, спричинених твоєю залежністю від компліментарних інноваторів (які доповнюють твою працю своїми інноваціями).
4. Оціни тривалість затримок, що виникають з процесу прийняття інновації, беручи до уваги час, який потрібен кожному посереднику, щоб інтегрувати інноваційне рішення з власними рішеннями, циклом проектування, продуктами й іншими необхідними операціями, так званий час реалізації завдання (англ. - processing time).
5. Оціни тривалість затримок, спричинені залежністю посередників від їх власних компліментарних інноваторів, а також інтеграційними порушеннями, що є ефектом саме цих затримок у процесі адаптації і перетворення рішень.
6. На підставі вищенаведених оцінок визнач, як швидко інновація дійде на ринок.
Важливо ідентифікувати ті етапи процесу, які — у разі затримок (див. рис. 8.4) — можуть загрожувати успіху інноваційного проекту. Після оцінювання довжини затримок (пов'язаних з ризиком, що виникає із взаємозалежності, а також інтеграції) важливо переглянути знову очікування і стратегії комерціалізації інновації. Масштаб і характер викликів, які супроводжують роботи над інновацією, потреба у компліментарних інноваціях, а також вимоги, пов'язані з поширенням інновації в різних частинах ланцюга вартості, є дуже змінними. Сильно залежать від того, чи цільовим ринком є міська електрична мережа (яка вимагає постачання енергії, обчислюваної в мегаватах), запасні домашні генератори (які потребують енергії, обчислюваної в кіловатах) чи кишенькові калькулятори (які споживають енергію з мінімальною потужністю).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
► |
Затримки, які виникають з інтеграції |
КІНЦЕВИИ СПОЖИВАЧ |
![]() |
|
|
|
|
|
|
|
Затримки, які виникають із взаємозалежності |
Затримки, які виникають із взаємозалежності
Затримки, які є ефектом адаптації інновації у сфері В2В
Затримки, які виникають із взаємозалежності
Затримки, які є ефектом адаптації інновації у сфері В2В
Затримки, які є ефектом адаптації інновації у сфері В2В
Рис. 8.4. Схематичне подання оцінювання екосистеми інновації за Р. Аднером [1, с. 62]
Здійснення вибору між розмірами ринкового шансу і масштабом ризику, вписаного в екосистему, тобто виявлення оптимальної стратегії з існуючих альтернатив, є сутністю стратегії комерціалізації інновації. На практиці ситуація є зазвичай нечіткою. Технологія може мати декілька потенційних, але незрозумілих і, можливо, не пов'язаних між собою застосувань. Наприклад, фармацевтична компанія може зробити відкриття технології, яка охоплює складну групу хімічних речовин, відомих як простаглан - діни (англ. — prostaglandins), що можуть мати застосування в медицині, сільському господарстві та біоінженерії [23]. На початкових етапах розроблення товару важко однозначно стверджувати, застосування в якій галузі має більший потенціал або є придатним до реалізації. Водночас навіть чітко виражене пріоритетне застосування не завжди відповідає стратегії та ресурсам підприємства. При цьому структура екосистем, пов'язаних з окремими цільовими ринками, можуть дуже відрізнятися між собою, навіть якщо головна інновація залишається без змін. Цілісний погляд на різні екосистеми інновації має принципове значення для влучної оцінки доступних опцій та ієрархізації ринкових шансів.
Зарубіжні вчені слушно зазначають, що розроблення стратегії у рамках екосистеми вимагає від організації трактування традиційних питань у дещо нетрадиційний спосіб. Під час ієрархізації ринкових шансів істотне значення має аналіз як самого інноваційного проекту, так і екосистеми в цілому. Цілісне оцінювання забезпечує аналіз як внутрішнього, так зовнішнього ризику, пов’язаного з діяльністю інших учасників екосистеми. Наприклад, під час виведення інновації на ринок нерідко час відіграє найважливішу роль у прийнятті рішень. Водночас у функціонуванні екосистеми раннє закінчення науково-дослідних та дослідно-конструкторських робіт у порівнянні з безпосередніми суперниками може не забезпечити підприємству жодної конкурентної переваги, якщо доповнюючі та супутні товари ще не готові.
Діяльність в екосистемі спричиняє те, що питання окреслення кордонів власної діяльності (встановлення того, які процедури потрібно виконати в межах організації, які у співпраці з партнерами, а які на відкритому ринку) стає більш складним. Окрім оцінювання мотиваційних стимулів і інноваційного потенціалу, організація повинна визначитись щодо вибору активної чи пасивної ролі у побудові екосистеми. Обравши роль лідера, організація зможе керувати розвитком екосистеми з позиції власних си-
Льних сторін. Утім, таке рішення вимагає у багатьох випадках тривалого залучення значних ресурсів — до моменту переконання у ринковій придатності й економічній обґрунтованості реалізації інновації. Для підприємств-послідовників важливо визначитись, на яких кандидатів у лідери потрібно орієнтуватися, на скільки активно залучатися до співпраці, як захищати власні інтереси тощо. В усіх випадках ключем до створення ефективної стратегії комерціалізації інновації є глибоке розуміння цілої екосистеми та її динаміки.
Отже, на основі вищевикладеного можемо виокремити такі висновки та перспективи подальших досліджень:
1. Задля забезпечення успіху на ринку та завоювання стійких конкурентних переваг, підприємства все частіше змушені розробляти та виводити на ринок інновації. На думку фахівців, сучасна конкуренція — це вже не «продукт проти продукту», «ефективність проти неефективності» тощо, а «нелінійна» інновація проти «лінійної» [24, с. 44].
2. Умовою досягнення успіху в побудові екосистеми підприємництва, що підтримує інноваційні рішення, є обізнаність щодо потенційних клієнтів, а також потреби у співпраці з іншими біз - нес-партнерами, спільно з якими потрібно створити і поставляти клієнту інтегроване рішення його проблем за відповідну ціну. Варто також знати, чи бізнес-модель створює місце іншим гравцям екосистеми, щоб могли самі вести бізнес, наприклад, постачальникам і дистриб’юторам.
3. Під час обґрунтування стратегії комерціалізації інновації необхідно враховувати різні ризики, які супроводжують функціонування екосистеми. Якщо менеджери навчаться оцінювати ризик екосистеми в цілісний і систематичний спосіб, будуть у змозі визначати більш реалістичні очікування, створювати більш обґрунтовані списки зовнішніх загроз і виробляти ефективніші стратегії комерціалізації інновації. В сумі вищезгадані дії принесуть результати у вигляді більш ефективного впровадження на ринок інновацій і зростання рівня прибутковості інноваційного проекту.
4. Під час обґрунтування стратегії комерціалізації інновації поза традиційними підходами виникають питання, притаманні тільки для екосистеми. Майже кожна інновація може мати багато цільових ринків. Зокрема, будучи частиною екосистеми інновації, необхідно врахувати можливі затримки, компроміси і розчару-
Вання, на які зазвичай організація не має істотного впливу. Важливо визначитися також зі стратегією виходу на ринок: стратегією піонера чи послідовника. Кожна зі згаданих стратегій має свої переваги та недоліки, свої вимоги щодо необхідного інноваційного потенціалу та умов її реалізації.
5. У функціонуванні екосистеми актуалізуються питання, пов’язані із синхронізацією зусиль всіх основних гравців, які залучені до процесу створення і виведення на ринок інновації. Механізм координації зусиль всіх учасників екосистеми, а також питання, яка саме організація повинна взяти на себе роль координатора, недостатньо висвітлені у літературі з інноватики. Це і стане предметом подальших досліджень автора, зокрема у межах виконання працівниками кафедри менеджменту організацій Національного університету «Львівська політехніка» робіт над держбюджетною темою ДБ/ЛАНЦ «Управління інноваційними процесами підприємств у ланцюгах вартості» (номер державної реєстрації 0110и001094, затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України № 686 від 22.07.09).