РОЛЬ МАЛОГО ПІДПРИЄМНИЦТВА У ЗАБЕЗПЕЧЕННІ СТАЛОГО РОЗВИТКУ МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Н. В. Гришина, аспірант
Інститут проблем ринку та економіко-екологічних досліджень НАН України, Одеса
Актуальність та своєчасність розробки і реалізації стратегії розвитку малого бізнесу в малих містах (на прикладі Миколаївської області) полягає в активізації участі населення малих міст у підприємницькій діяльності дозволяє забезпечити соціально - економічний розвиток цих міст та прилеглих до них сільських територій, підвищити рівень зайнятості населення, зменшити обсяги масової трудової міграції і відтоку активної частини населення за кордон, призупинити процеси зниження рівня якості людського капіталу.
Аналіз економічних показників стану розвитку малого підприємництва у Миколаївській області (табл. 1), проведений
Таблиця 1
Основні показники діяльності малих підприємств Миколаївської області
|
[сума збитків, млн. грн. | 95,5 | 703,5 | 608,7 | 459,9 | 104,8 |
За даними [2], свідчить про те, що за останні роки економічні показники діяльності малого бізнесу мають сталий характер. 3а підсумками 2010 року в Миколаївській області функціонувало 6522 малих підприємства, що на 3,6% більше, ніж у попередньому році та на 34,7% у порівнянні з 2001 роком.
Щороку збільшується кількість малих підприємств в розрахунку на 10 тис. населення. 3а період 2000-2010 рік цей показник збільшився на 5 одиниць (або на 9,4%) та у 2010 році становив 58 підприємств. Насиченість малими підприємствами має значну амплітуду коливання за містами області: якщо у м. Миколаєві на 10 тис. населення припадає 98 малих підприємств, то у м. Вознесенськ
- 43, у м. Очаків-53, а найнижче значення цього показника у Сні - гурівському, Казанківському, Врадіївському районах - по 19 підприємств.
3а 2010 рік малими підприємствами було вироблено і реалізовано продукції (виконано робіт, послуг) на 9712,4 млн. грн. у діючих цінах, що склало 20 % загального обсягу виробництва області та лише 2 % відповідного показника в цілому по Україні.
Низький рівень розвитку підприємництва у малих містах та районах області вже сьогодні завдає таких негативних соціально - економічних наслідків: значне погіршення ресурсного потенціалу, призупинення темпів розвитку підприємництва регіону та держави, скорочення обсягів фінансових надходжень до місцевих бюджетів, що призводить як до посилення соціально-економічних диспропорцій регіонального і субрегіонального розвитку в Україні,.
Таким чином, з метою підвищення соціально-економічного розвитку регіону необхідно розрахувати і запровадити системи заохочування заходів малих підприємств як у великих так і малих містах регіону.