Розроблення інноваційних технологій забезпечення антикризового розвитку машинобудівних підприємств
Негативні наслідки лібералізації цінової політики і пониження конкурентоспроможності підприємств, що виникло на початковому етапі ринкових реформ, істотно загострили проблему неплатоспроможності і неспроможності багатьох вітчизняних підприємств. Згідно з офіційною статистикою більше третини вітчизняних підприємств мають на цей час ознаки неспроможності. Досвід функціонування підприємств, що зуміли зайняти лідируюче положення в галузі, свідчить, що розвиток кризової ситуації, яка виникає на макро - рівні, може спричинити не лише погрози, але і бути стимулюючим важелем для початку здійснення процесів збільшення ефективності господарювання. Розвиток механізмів антикризового управління, пізнання його сутнісно-змістовних, інформаційно-методичних і організаційних основ, розроблення ефективного і надійного інструментарію діагностики кризи в розвитку суб'єктів господарювання, обґрунтування технології безболісного переходу від виконання надзвичайних заходів при настанні критичних подій до нормального функціонування на основі стратегічного плану — ефективний шлях підвищення стійкості не лише окремих підприємств, але й економіки країни в цілому.
Теорія та практика антикризового управління накопичила значний потенціал теоретичних та практичних методів, які дозволяють достатньою мірою успішно прогнозувати ознаки та ймовірність кризових явищ на промислових підприємствах. Разом з тим ще є достатня кількість невирішених проблем, які не дозволяють повною мірою використовувати наявний потенціал антикризового управління. Ще до цього часу відсутня єдина думка навіть з приводу визначення предмета дослідження. Так, у монографії проф. Є. Уткіна [36] антикризовий менеджмент визначається як частина загального менеджменту на підприємстві, що застосовує його кращі прийоми, методи й інструменти, орієнтується на попередження можливих ускладнень у діяльності підприємства, забезпеченні його стабільного, успішного господарювання. Це формулювання підтримують багато авторів [11, 23, 26]. У праці харківських вчених О. Пушкаря, О. Тридіда, А. Колоса [23] підкреслюється, що сутність антикризового менеджменту полягає в оперативному реагуванні на прояви факторів, що сприяють появі кризи, шляхом своєчасного розроблення і реалізації актуальних
Антикризових заходів і програм. У праці за загальною редакцією Г. Іванова [4] термін «антикризовий менеджмент» заміняється терміном «система банкрутства», що, на нашу думку, також не розкриває його повної сутності. У колективній праці за загальною редакцією проф. Є. Мінаєва і В. Панагушина [5] антикризовим управлінням вважається не тільки управління, що орієнтоване на виведення підприємства зі стану кризи, але і управління, що заздалегідь прогнозує і попереджає неплатоспроможність підприємства відповідно до розробленої стратегічної програми підвищення конкурентних переваг і фінансового оздоровлення. Не можна не погодитися з Л. Лігоненко [18], що таке бачення цього процесу характеризує сутність антикризового менеджменту лише з погляду прогнозування банкрутства підприємства і виведення його з цього стану.
Поза увагою сучасних дослідників залишилися питання формування системи антикризових заходів для різних за формою власності, серійності виробництва обсягів випуску продукції промислових підприємств. Є актуальним та необхідним розвиток теорії і практики у сфері попередження банкрутства та розроблення ефективних заходів щодо усунення ознак неплатоспроможності підприємств, що й зумовило вибір автором теми, мети і завдань цього дослідження.
Метою цього дослідження є обґрунтування взаємозв'язку і виявлення специфіки організаційно-економічного механізму стабілізації і стійкого розвитку промислових компаній у рамках подолання наслідків системної і економічної криз в українській економіці, яка трансформується. Основне завдання дослідження — розробити механізм формування системи антикризових заходів, розділеної на ряд характерних груп. З використанням методу експертних оцінок пропонується визначати рейтинг кожного заходу та оптимізувати склад антикризових заходів у кожній групі.
Для вивчення впливу різних факторів економічних та виробничих процесів на машинобудівних підприємствах у попередній частині роботи були використані методи багатовимірного статистичного аналізу, які дозволяють виявити приховані, неявні закономірності економічних явищ. Зокрема, були використані методи факторного і компонентного аналізу. їх практичне використання дозволило автору вирішити такі важливі завдання:
- зменшення обсягу інформації шляхом використання загальних факторів і головних компонент, кількість яких значно менша від первинних показників;
- виявлення, обґрунтування та аналіз статистичного зв’язку між окремими факторами (головними компонентами), кількість яких суттєво зменшилася;
- прогнозування характеру та динаміки виробничих процесів шляхом побудови та аналізу регресійних рівнянь.
Розвиток інформаційних технологій, ІВМ та числових методів дозволяє розширити глибину статистичного аналізу показників економічної діяльності за рахунок використання кластерного аналізу, який більш достовірно та більш точно дає можливість виявити зв’язки між окремими показниками та групами показників на підставі оцінок експертів. Вивчення літературних джерел та практики роботи ряду машинобудівних підприємств м. Харкова в умовах наявності кризових явищ дозволило авторам сформувати і певною мірою класифікувати на 6 основних груп 72 антикризових заходи та напрями діяльності підприємства, які є можливими при використанні за наявності ознак нестабільності в роботі або за наявності чинників, які характеризують наближення чи розвиток кризи. На підставі аналізу підприємств було прийнято рішення створити експертну групу в складі 11 експертів: трьох експертів з ДП ХМЗ «ФЕД» (державне підприємство, малосерійне виробництво, широке представництво на міжнародних ринках, найбільш успішно працююче в Харківському регіоні), чотири експерти були залучені з індустріальної групи «Українська промислова енергетична компанія» (УПЕК): по одному експерту з Лозовського ковальсько-механічного заводу — ВАТ «ЛКМЗ», Харківського верстатобудівного — ВАТ «ХАРВЕРСТ», Харківського електротехнічного «Укрелектромаш» — ВАТ «ХЕЛЗ», а також по одному експерту з Харківських підприємств: ВАТ «Турбоатом», важкого машинобудування — ДП «Електроважмаш», кабельного — ЗАТ «Південка - бель», а також представник НТУ «ХПІ». Таким чином, група експертів представляла підприємства державної та колективної власності, масового та серійного виробництва, успішні на ринку і не зовсім успішні. У цілому кожного окремого експерта слід розглядати не як особистість, а як колективного експерта, який у своїх оцінках керується станом справ та особливостями виробництва (форма власності, серійність виробництва, обсяги виробництва і т. п.) підприємства, від імені якого він виступає.
Перша експертна оцінка та її статистична обробка дозволила виявити деякі розбіжності та неточності при формуванні окремих груп антикризових заходів, що стало основою для їх переформа - тування. У результаті було сформовано 6 нових груп антикризових заходів: 1 — «Реструктуризація підприємства»; 2 — «Маркетингова служба»; 3 — «Система управління»; 4 — «Інноваційна політика»; 5 — «Фінансова санація»; 6 — «Реорганізація підприємства». Після цього була проведена друга експертна оцінка цих самих заходів, але вже в переформатованих групах, що дозволило побудувати рейтинговий ряд окремих заходів за необхідності проведення реструктуризації та санації промислових підприємств.
Метою кластеризації в даному випадку є розподіл всієї сукупності експертів на окремі характерні групи. Таке завдання було нами поставлене в зв’язку з тим, що, як показали результати проведеного нами статистичного аналізу, тільки частина антик - ризових заходів, хоча і більша, має узгоджені один з одним оцінки експертів. Ця неузгодженість, на наш погляд, багато в чому залежить і від того, які підприємства представляють експерти, які особливості мають місце у виробничій діяльності цих підприємств і т. д. Тому в роботі була виконана процедура кластеризації експертів на підставі розрахунків коефіцієнтів кореляції між їх оцінками.
Таблиця 11.2. Матриця значень коефіцієнтів кореляції експертів
|
Додатковий аналіз складу експертів дозволив прийняти рішення про створення трьох кластерів. Процес кластеризації виконується поетапно відповідно до такої методики.
На першому етапі було визначено перший «центр групування» з максимальним коефіцієнтом кореляції гц = 0,803. Цей коефіцієнт належить до пари експертів 2 і 3 (це експерти з ГП ХМЗ «ФЕД»: «ФЕД-2» і «ФЕД-3»). Після цього викреслюємо дані цих експертів з матриці (викреслюємо відповідні рядки та стовпчики — 2 і 3), що наочно показано нами в табл. 11.3.
Таблиця 11.3. Перший етап кластеризації експертів
|
На другому етапі з даних, що залишилися після процедури першого етапу, виділяється другий «центр групування» — центр з максимальним коефіцієнтом кореляції гц = 0,439, що відповідає парі експертів 5 і 7 («ХЕЛЗ» (УПЕК) «ХАРП» (УПЕК)) і також викреслюємо ці рядки і стовпчики.
Таблиця 11.4. Другий етап кластеризації експертів
|
На третьому етапі знаходимо черговий «центр групування» з максимальним коефіцієнтом кореляції г/ = 0,412 для експертів 8 і 10 («Турбоатом» і «Южкабель») і також викреслюємо ці рядки і стовпчики.
Таблиця 11.5. Третій етап кластеризації експертів
|
На четвертому етапі виконали процедуру розподілу останніх експертів за виділеними вище трьома «центрами групування». При цьому послідовність їх приєднання відбулася залежно від їх максимального коефіцієнта кореляції — експерт 1 — ГП ХМЗ «ФЕД» (г/ = 0,790), експерт 9 — «Електротяжмаш» (г/ = 0,412), експерт 11 - НТУ «ХПІ» (г/ = 0,405), експерт 4 - ЛКМЗ (д = 0,384) та експерт 6 — «ХАРП» (г/ = 0,255). Експерт 1 («ФЕД-1») має максимальний коефіцієнт кореляції г/ =0,790 з експертом 3 («ФЕД - 3»), який належить до першого центру групування. Тому експерт 1 («ФЕД-1») включається в перший кластер. Експерт 9 («Електро - важмаш») має максимальний коефіцієнт кореляції г/ = 0,412 з експертом 10 («Южкабель»), який належить до третього «центру групування». Таким чином, експерт 9 включається в третій кластер. З використанням такого самого підходу кластеризується експерт 11 (НТУ «ХПІ») з коефіцієнт кореляції г/ =0,405 до першого кластера, експерт 4 («ЛКМЗ») з коефіцієнтом кореляції г/ =0,389 належить до другого кластера й експерт 6, маючий максимальний коефіцієнт кореляції г/ =0,255, також включається в другий кластер.
Таблиця 11.6. Четвертий (заключний) етап кластеризації експертів
|
Таким чином, на підставі наведеної методики, 11 експертів були розподілені на три кластера:
Кластер 1: «ФЕД» - 1; «ФЕД» - 2; «ФЕД» - 3; НТУ «ХПІ».
Кластер 2:«ЛКМЗ»; «ХЕЛЗ» (УПЕК; «ХАРП»; «ХАРВЕРСТ». Кластер 3' «Турбоатом»; «Електротяжмаш»; «Південкабель».
Таблиця 11. 7. Ранжування напрямів за результатами кластерного аналізу
|
Дослідження експертних оцінок антикризових заходів, які входять в окремі групи, дозволили сформувати в достатньому ступені обґрунтовані рекомендації щодо використання тих чи ін-
Ших груп заходів за наявності кризових явищ на промислових підпр иємствах.
Таким чином, кластерний аналіз експертів дозволяє виявити найголовніші антикризові заходи, які показані в групі «Інноваційна політика» . Це спільна думка всіх експертів, бо кожен з них належить підприємству, яке пройшло шлях виходу із кризи і стало на інноваційний шлях розвитку. Цей шлях включає створення сучасних товарів, високої якості на світовому ринку, для цього потрібна наукомістка, високотехнологічна продукція, з якісними характеристиками, які вимагає сучасний ринок. Ця продукція повинна виготовлятися на сучасному обладнані і пройти міжнародну сертифікацію.