Розроблення й управління торговою маркою в контексті інноваційного маркетингу та менеджменту
Інноваційні рішення набувають усе більшої популярності у боротьбі за покупця, в управлінні підприємством і товаром. Усе частіше можна зустріти поняття «інноваційний менеджмент», «інноваційний маркетинг», «маркетинг інновацій». Одним зі способів досягнення новим товаром конкурентних переваг є становлення лідерства торгової марки. З одного боку, успіх інновацій у конкурентній боротьбі значно визначається правильно розробленою торговою маркою, визначеною бренд-стратегією й ефективністю її застосування. З іншого боку, створення сильного бренда або посилення позицій існуючої торгової марки залежить від низки чинників, серед яких і використання інновацій. Інноваційний бренд не лише краще задовольняє вимоги споживачів, але й надає переваги власнику (вищі ціни, більші обсяги, краще сприйняття тощо).
Проблеми розроблення інновацій, використання маркетингу інновацій висвітлені такими вченими, як В. М. Аньшина,
A. А. Дагаєва, Ю. В. Каракай, С. М. Ілляшенко, Н. Чухрай, Р. А. Фатхутдінов, Р. Патора, Ю. С. Шипуліна [5, 24, 36, 38, 56, 58, 61]. Водночас дослідженню аспектів брендингу, зокрема питанням створення й управління торговими марками присвячені праці вітчизняних та іноземних авторів, серед яких зокрема,
B. Перція, О. В. Мороз, О. В. Пашенко, С. М. Девіс, Г. Чамерсон, Я. Елвуд, О. М. Годін, А. О. Дмітрієв, І. Б. Баблєнков, В. Н. Домнін та інші [8-14]. Проте ще недостатньо висвітленими залишаються питання розроблення й управління брендами в контексті інноваційного менеджменту і, зокрема, маркетингу інновацій.
Розроблення концептуальної моделі створення та управління брендами на засадах інноваційного менеджменту та маркетингу передбачає вирішення таких завдань: аналіз поглядів науковців і практиків на процес створення бренда; визначення послідовності етапів, необхідних для створення торгової марки; виокремлення функцій, необхідних для управління маркою/брендом, ґрунтуючись на основах інноваційного менеджменту.
Отже, у світлі змін, швидкого технічного та технологічного розвитку, в умовах підвищення обізнаності й вимогливості споживачів поняття «брендинг» й «інновації» можна розглядати як нероздільні: брендинг — як частину менеджменту інновацій та інно-
Вації — як фактор посилення позицій бренда. На нашу думку, в рамках інноваційного маркетингу «інноваційність» брендингу доцільно розглядати з двох позицій: брендинг інновацій та нові методи й інструменти в брендингу.
Оскільки брендинг переважно трактують як процес створення та управління маркою / брендом, варто порівняти погляди вчених і практиків на сутність та поетапність цього процесу.
Однією з рекомендованих схем для розроблення та створення бренда є така [10, с. 186]: дослідження ринку; створення концепції бренда; вибір архітектури бренда; розробка дизайну бренда; забезпечення правового захисту бренда; реклама і PR-кампанія; моніторинг бренда. С. М. Девіс процес брендингу, а саме управління торговими марками вбачає у проходженні таких етапів: формування елементів бачення марки; визначення іміджу; формування марочного контракту; розроблення моделі поведінки споживача; позиціонування торгової марки; розширення торгової марки; вибір комунікацій; використання марки як інструменту впливу в каналах розподілу; преміальне ціноутворення; оцінка ефективності марки; формування культури торгової марки [13, с. 29-41]. Т. Аверюшкіна, Є. Попов зазначають, що управління торговою маркою охоплює процедури її розроблення, реєстрації, правильного використання та захисту, а також вибір марочних стратегій [3]. Ґрунтуючись на думках маркетологів — практиків, створення бренда повинне охоплювати основні п’ять етапів:
1) пошук унікальності товару; 2) пошук оптимального упакування; 3) пошук оптимального імені; 4) «розкручування» торгової марки; 5) постійна підтримка торгової марки, а потім — бренда [48, с. 47-50].
Маркетологи наголошують на відповідальному підході до створення марки, зокрема марочної назви. Так, Г. Чамерссон рекомендує розпочинати створення марочної назви з вивчення ринку та характеристик товарів або послуг, які будуть запропоновані під цією марочною назвою [57]. Подібно пропонує розпочинати розроблення бренда В. Н. Домнін. Проаналізувати ринкову ситуацію він пропонує за допомогою чотирьох основних питань: «Де ми знаходимося? Де ми бажаємо знаходитися? Що для цього необхідно? Що може цьому завадити?» [12, с. 114].
Поєднання процесу створення нового товару та розроблення бренда запропоноване у праці В. Перції і Л. Мамлєєвої [47, с. 7879]. Безпосередньо цикл створення бренда передбачає таку послі-
Довність: формування початкової ідеї, проведення досліджень, визначення сутності, розроблення назви, вибір «одягу» бренда, здійснення тестувань, розроблення «Біблії бренда», визначення комунікацій, передання знань про бренд, реалізація програми розвитку бренда, аналіз [47, с. 74-77]. Автори висвітлили своє бачення на те, як пов’язати програму створення бренда з етапами створення нового товару. Вони зазначають, що процес створення нового товару не завжди цілком збігається з розробленням бренда: наприклад, ідея бренда може передувати усвідомленню необхідності в новому товарі, а може бути й після нього [47, с. 77].
Урахувавши погляди різних авторів, вважаємо за доцільне запропонувати концептуальну модель створення та управління маркою або брендом, яка, з урахуванням основ інноваційного менеджменту, ґрунтуватиметься на основних функціях менеджменту. Аналіз літератури та власні дослідження дали змогу розробити таку модель (рис. 7.6).
У цій моделі передбачені два можливі варіанти. Перший — марка підприємства-власника (зокрема для нового товару) ще не створена, другий — марка існує, потребує належного управління (в т. ч. у зв’язку із запровадженням інновації). У першому випадку процес розпочинається зі створення торгової марки. У другому — відбувається розвиток брендингової діяльності завдяки управлінню нею.
Першочергово необхідно провести відповідні дослідження. Дослідження потребують ринок, товар (товар-новинка) та підприємство. Результатом проведених досліджень має бути виявлення сприятливих умов і перешкод для запровадження брендингу і розвитку брендингової діяльності. Аналізування, порівняння виявлених можливостей і загроз є підставою для обґрунтування можливостей брендингу.
Обґрунтування можливостей брендингу і територіальне визначення бренда об’єднані нами в один етап не випадково. Обґрунтування повинне здійснюватися з огляду на територіальне значення бренда. Тобто підприємство може не мати можливостей для створення, наприклад, національного бренда, але може мати всі підстави для створення й управління брендом внутрішньоре- гіонального чи обласного значення.
Вхід (інформаційні, трудові, фінансові та інші ресурси)
|
Обґрунтування можливості брендингу і територіальне визначення бренда |
||
Аналіз, порівняння сприятливих умов для впровадження і розвитку брендингу та існуючих перешкод |
Бренд: глобальний; зовнішньорегіональний; зовнішньо - локальний; національний; внутрішньорегіональний; обласного значення; місцевого значення |
|
Марка існує ♦ Так ^ Марка відсутня, потребує —і |
||
Ні - |
Позиціонування
Співвідношення ”ціна - якість”; конкурентна перевага; споживач; сфера застосування; різновид товару; особливості технології тощо
Створення нової торговельної марки
Вибір назви марки; знаку; фірмового блока; шрифту; кольору; перевірка на відповідність вимогам; реєстрація
Управління маркою та брендом
Планування
1. Розроблення комплексу маркетингу. 2. Створення плану просування
Організування
1. Переорієнтація організаційної структури підприємства на маркетингову концепцію.
2. Розподіл і координація завдань щодо управління маркою відповідно до організаційної структури
Моніторинг
1. Оцінювання рівня розвитку марки за показниками ринку.
2. Порівняння індексів розвитку марки і розвитку товарної групи.
3. Оцінювання рівня розвитку марки за показниками діяльності підприємства.
4.
Зворотний зв'язок |
Оцінювання ефективності використання марки (комунікативної, економічної)
Відповідність фактичних результатів бажаним
Так |
Ні |
||
Регулювання, спрямоване на усунення відхилень, |
Реалізація
Виконання завдань: реєстрація; просування марки; дослідження; репозиціонування; зміна елементів марки; маневрування марочною стратегією тощо
Вихід (прибуток, репутація, лояльність покупців, частка ринку, задоволення працівників)
Рис 7.6. Модель розроблення й управління торговою маркою
Наступний етап залежить від того має вже підприємство власну марку (марки) чи ні. Якщо марка існує і підприємство-власник бажає запроваджувати новинку під існуючою маркою, то необхідно виважено підійти до управління нею, зокрема застосувавши нові технології брендингу. У разі, коли марка відсутня, потрібно спочатку її створити. Для створення нової торгової марки, зокрема, вдалої марочної назви, потрібно спочатку визначити її позицію на ринку й у свідомості покупця серед марок-конкурентів.
Якщо для товару-новинки не існує товарно-родових чи товарно-видових конкурентів, то варто аналізувати бажання - конкуренти. Здійснити позиціонування можна за співвідношенням «ціна-якість», за конкурентною перевагою, за споживачем, за сферою застосування, за різновидом товару, за особливостями технології тощо.
Відповідно до позиції здійснюється розроблення нової торгової марки. Ця процедура передбачає вибір марочної назви та/або знака, кольорової гамми, фірмового шрифту, корпоративного героя, упакування тощо. Необхідним кроком на цьому етапі є реєстрація марки — саме це перетворює марку у торгову марку (яка має правовий захист).
Розвиток брендингової діяльності як загалом, так і за умови запровадження інновації, насамперед визначається управлінням торговою маркою (брендом), а також реалізацією поставлених завдань на рівні виконання. Тому існуюча чи новостворена марка потребує управління, яке б забезпечило досягнення цілей підприємства. Процес управління маркою чи брендом, виходячи із засад інноваційного менеджменту, повинен охоплювати виконання таких функцій, як планування, організування, моніторинг та регулювання. Управління — це постійний, неперервний процес. Розпочинаючи з управління маркою, у певному періоді остання перетворюється у бренд. На цьому управління не припиняється — наступні функції будуть стосуватися вже управління брендом.
Планування передбачає визначення майбутнього стану марки та способів його досягнення, що забезпечить виконання завдань й отримання бажаного результату. Основними складниками планування є розробка комплексу маркетингу та створення плану просування. Відповідно до позиції марки, її вигляду та наповнення, потрібно визначити, які зміни у властивостях товару, зовнішньому вигляді, асортименті, якості, ціні, каналах і способах збуту товарів даної марки необхідні. Ми відокремлюємо створення пла-
Ну просування марки, оскільки не всі підприємства мають змогу змінювати сам товар і асортимент товарів, а в такому разі вдала програма просування є незамінною у намаганні створити бренд. Крім того, існує можливість підвищення комунікативного впливу марки за допомогою продуманого плану просування, а враховуючи обмеженість бюджету на маркетинг у кризовий та посткризо - вий періоди і, зокрема, на створення бренда, планування стратегії просування набуває ще більшої актуальності.
Виконання функції організування охоплює створення відповідної структури управління, а також розподіл і координацію завдань з управління маркою. Орієнтація на розвиток брендингової діяльності, на створення, підтримання бренда неможлива без маркетингової спрямованості дій кожного підрозділу підприємства. Тому необхідна переорієнтація організаційної структури на маркетингову концепцію, прийняття принципів менеджменту і маркетингу інновацій. Це може бути як зміна одних підрозділів на інші, так і встановлення нових пріоритетів існуючих підрозділів.
Моніторинг дозволяє проаналізувати ефективність управління маркою, визначити рівень її розвитку. За результатами моніторингу формуються майбутні напрями розвитку марки, визначається успішність реалізації маркетингових та марочних стратегій. У процесі моніторингу оцінюється розвиток марки за такими показниками ринку, як поінформованість, показник купівель, задоволення покупців, показник рекомендацій, показник втрачених і залучених покупців, частка марки тощо, та за показниками підприємства (частка витрат на маркетинг, частка витрат на марку, темп приросту виробництва марочних товарів і т. д.). Також розраховується економічна та комунікативна ефективність марки. Визначаються та порівнюються індекс розвитку марки й індекс розвитку товарної групи, так звані індекси регіонального розвитку [41, с. 47].
Індекс регіонального розвитку марки розраховується за формулою
ЕВІ = — -100, (7.1)
Чр
Де Охх — відсоток купівель торгової марки в регіоні від усіх купівель марки у країні; Чр — відсоток чисельності населення даного регіону від загальної чисельності населення в країні.
Відповідно індекс регіонального розвитку товарної категорії, тобто групи товарів, до якої належить торгова марка, визначається таким чином:
CDI = • 100, (7.2)
Ч р
Де Осх — відсоток купівель товарів певної категорії в регіоні від усіх купівель категорії в країні; Чр — відсоток чисельності населення певного регіону від загальної чисельності населення країни.
Найбільшим потенціалом володіє той регіон, у якому достатньо розвинуте споживання категорії товару (високий CDI), але конкретна торгова марка реалізовується у незначних кількостях (низький BDI). Це означає, що у регіоні більшість потенційних споживачів купують певну категорію товару, але при цьому віддають перевагу іншим торговим маркам. Відтак, виробнику знадобиться менше коштів, оскільки не потрібно розвивати інтерес у цілому до товарної групи, а необхідно досягти лише переключення уваги споживачів на конкурентну торгову марку [9].
За результатами моніторингу вносяться зміни, корективи в управління маркою чи брендом. Фактичні результати порівнюються з бажаними. Якщо відповідності між ними немає, то необхідно здійснювати регулювання — усунення недоліків, відхилень. Коли бажаних результатів досягнуто, управління маркою чи брендом не повинне припинятися. Виявлені сприятливі можливості й умови повинні бути використані. Тобто подальше планування, організування і реалізацію спрямовують на утримання цих результатів.
Розвиток брендингової діяльності, зокрема й брендинг інновацій, забезпечується не лише функціями управління (на рівні керуючої системи), але й виконанням поставлених завдань на рівні керованої системи. Реалізація передбачає виконання завдань щодо розвитку марки (бренда), таких як, наприклад, виконання плану просування марки, маневрування марочною стратегією, репозиціонування, реєстрація, зміна елементів марки тощо, тобто всіх тих заходів, що можуть забезпечити бажаний стан марки. В контексті інноваційності брендингу на етапі як управління, так і реалізації доцільно згадати й про ребрендинг, що означає оновлений процес створення вигоди для споживача; знаходження но-
Вої позиції для бренда, модифікацію ідентичності бренда, репози - ціонування бренда; послідовну зміну усіх елементів торгової марки.
Особливий акцент у контексті інноваційного маркетингу та брендингу варто зробити на маневруванні марочною стратегією. Тут можливе розширення марки - використання визнаної торгової марки для випуску нового або зміненого товару в новій категорії; або розширення лінії товарів у межах марки — це використання визнаної торгової марки для пропонування під тією самою марочною назвою додаткових якостей товару певної категорії, наприклад, новий колір, смак, форма, упаковка тощо.
Так, Дж. Таубер виділяє сім типів лінійних розширень:
- нова форма існуючого товару;
- новий товар, що відрізняється від попереднього смаком, інгредієнтами чи компонентами;
- товар-компаньйон або комплементарний товар;
- новий товар, що використовує лояльність покупців до основної, «батьківської» торгової марки;
- новий товар, що використовує знання і досвід, накопичені в процесі виробництва і маркетингу основної «батьківської» марки;
- новий товар, що використовує вигоду, властивість або іншу особливість основної, «батьківської» марки;
- новий товар, що використовує імідж чи статус творця [64, с. 52].
Говорячи про інноваційність з огляду на нові методи й інструменти брендингу, потрібно згадати про звичний для західних компаній, проте доволі новий для вітчизняного ринку підхід — кобрендинг, тобто використання двох або більше брендів для формування спільної довгострокової пропозиції. Як зазначають спеціалісти, найчастіше потреба в ко-брендингу виникає тоді, коли необхідно оновити імідж бренда або його цільової групи. А сутність ко-брендингу саме полягає у створенні нових відтінків сприйняття споживачем та уточненні образа бренда [29].
Також ще недостатньо поширеним для українського ринку, а особливо в практиці вітчизняних підприємств, є використання сенсорного брендингу, тобто застосовування для передавання інформації про бренд усіх органів чуття людини — зору, слуху, нюху, дотику смаку.
Запропонована концептуальна модель розроблення і управління торговою маркою забезпечує можливість розглядати ці
Процеси послідовно та комплексно. її використання дозволить системно підходити до запровадження брендингу, зокрема створення бренда новинки, та управління маркою або брендом з використанням інноваційних методів. Бажаних результатів брен - дингової діяльності неможливо досягти без її раціональної організації, чіткого формулювання завдань і розмежування функцій виконавців. Для цього виокремлено етапи створення і розвитку бренда та дії на кожному з них. Виходячи з основ інноваційного менеджменту, в запропонованій моделі, на відміну від інших, управління торговою маркою пропонується розглядати і здійснювати в призмі основних функцій менеджменту: планування, організування, контроль (моніторинг).
Інтерес до брендингу вітчизняних підприємств, суспільства загалом обумовлює перспективу подальших наукових розробок стосовно створення і управління брендами, зокрема з використанням нових методів і підходів на кожному з етапів цього процесу.