Розташування фірми і її роль у глобальній конкуренції
Глобалізація конкуренції дозволяє фірмам досягати конкурентних переваг, незалежно від місця розташування, шляхом координації дій в широкому спектрі країн. Однак, глобалізація не відмінила важливість вибору місця розташування в конкурентній боротьбі. В багатьох галузях, які були досліджені (включаючи сферу обслуговування і такі нові галузі як проектування програмного забезпечення, розробка нових матеріалів і біотехнологія), штаб-квартири світових лідерів, як правило, розміщуються лише в декількох країнах, а іноді і в одній країні.
Географічна концентрація ведучих фірм в своїх країнах більш чітко демонструє важливість вибору місця розташування для успішного ведення конкурентної боротьби. Особливо цікавим прикладом у цьому відношенні є США. Не дивлячись на повну свободу торгівлі між окремими штатами, спільну мову і закон, а також величезну схожість за багатьма ознаками, провідні фірми в певних видах бізнесу розташовані по території усієї країни далеко нерівномірно.
Важливою відмінністю в оцінці результатів географічного розташування є відмінність між типами діяльності, що виконуються в різних країнах. Спостерігається тенденція до концентрації найбільш складних видів діяльності в одній країні - найчастіше в країні їх виникнення.
Конкурентна перевага місця розташування виникає не безпосередньо при доступі дешевих факторів виробництва або об’ємів, а з найвищої продуктивності, що досягається при використанні цих ресурсів. Стійкі переваги конкретного місця розташування є результатом вибору такого середовища, в якому фірми зможуть продуктивно працювати і при цьому безперервно вдосконалювати методи конкуренції. У конкуренції продуктивності фірми розширюють свою діяльність в глобальних масштабах з метою доступу до факторів виробництва і ринків, але конкурентна перевага виникає в процесі інновацій і зростання продуктивності, максимально локалізованих в “домашній” базі фірми: місці розробки її стратегій, виконання науково-дослідних робіт і критичної маси складного виробництва цієї фірми.
Конкурентні переваги окремого місця розташування містяться в середовищі, яке це місце розташування забезпечує в цілях досягнення високих і зростаючих рівнів продуктивності в конкурентній сфері.
Визначають чотири аспекти національного середовища (за М. Портером “ромб”), які визначають контекст для росту, інновацій і підвищення продуктивності:
- стан факторів виробництва;
- контекст для стратегії і конкуренції;
- стан попиту;
- споріднені і підтримуючі галузі.
Стан факторів виробництва. Поняття порівняльних переваг, зазвичай стосується вартості і придатності факторів виробництва. Головною метою факторів виробництва, наприклад, гарних доріг, зручних портів і кваліфікованих працівників є необхідність уникнення невигідного положення в конкуренції, але цього вже достатньо для посилення своїх переваг за рахунок конкретного місця розташування.
Контекст для стратегії і конкуренції. Певне місце розташування володіє перевагами в конкуренції продуктивності, якщо відповідний контекст правил відповідних соціальних норм і стимулів у цьому випадку сприяє постійним інвестиціям у формах, що підходять для конкретної галузі. Форми інвестицій включають не тільки фіксовані активи, але й НДДКР і розвиток ринку.
Податкова система, правила інтелектуальної власності і стабільність макроекономічного і політичного середовища, безумовно, впливають на інвестиційний клімат у відповідній мірі. Правила корпоративної власності і керування також мають суттєвий вплив. Культурні фактори іноді можуть підвищувати або знижувати престиж тих чи інших видів і сфер діяльності, і відповідно, рівень призначених для них інвестицій.
Стан попиту. Перевага формується внаслідок наявності досвідчених і вибагливих місцевих споживачів або споживачів з надзвичайно інтенсивними потребами в спеціалізованих моделях продукції, попит на які існує і в інших місцях. Досвідчені і вибагливі місцеві споживачі примушують компанії шукати методи задоволення їх підвищених стандартів, створення простору для зростаючих запитів цих споживачів, і вони примушують компанії займатися інноваціями та переходити до нових технологій.
Спорідненні і підтримуючі галузі. Близькість до місцевих постачальників спеціалізованих компонентів, станків, обладнання і послуг, а також наявність схожих фірм не є необхідними умовами для збільшення доступу до факторів виробництва, постачання яких можуть здійснюватись з глобальних ринків. Навпаки, ця перевага виникає із ефективності, знань і зручності запровадження інвестицій.
Наявність надійних місцевих постачальників знижує досить значні витрати, пов’язані з укладанням угод, а також скорочення затримки фінансування і взаємодії з віддаленими постачальниками, полегшує ремонт і вирішення усяких проблем. Усі чотири типи переваг, зумовлені місцем розташування, утворюють “ромби” в сукупності являють собою динамічну систему, більш важливу, ніж проста сума її складових частин. Вплив на продуктивність однієї частини такого ромба залежить від стану інших частин. Сильна внутрішня конкуренція стимулює ріст продуктивності. Ослаблення у будь-якій частині ромба буде обмежувати потенціал галузі з точки зору росту її продуктивності.
Від локальної до глобальної стратегії. Поєднання конкурентних переваг глобальних мереж і конкурентних переваг окремих місць розташувань в певну інтегровану концепцію глобальної стратегії.
Формування глобалізації на основі унікальної конкурентної пропозиції. Глобальна стратегія повинна починатися з унікальної конкурентної пропозиції, яка виявляється в певній конкурентній перевазі. Компанія не зможе подолати бар’ єри, що перешкоджають прониканню на незнайомі ринки, якщо вона не пред’ явить значну перевагу, яка ґрунтувалась би у витратах чи диференціації.
Проникання на міжнародні ринки на основі чіткої і послідовної позиції. Інтернаціоналізація відкриває перед компаніями великі міжнародні ринки, що постійно розширюються. Реалізація глобальної стратегії фірми потребує проведення продуманої довгострокової компанії для проникання на кожен вагомий іноземний ринок, яка разом з тим підтримувала б і посилювала унікальні стратегічні позиції цієї фірми.
Створення чітко визначеної “домашньої’ бази для кожного самостійного виду бізнесу. Кожна фірма повинна мати чітко визначену “домашню” базу для ведення конкурентної боротьби в кожному стратегічно-самостійному бізнесі. Внутрішня база є тим місцем, де формується стратегія, проектується і створюється основна продукція і технологія процесів, концентрується критична маса складної продукції і сервісної діяльності. У даному випадку недостатньо лише одного координуючого центру інформації і технологій, що здобуваються в будь-яких інших містах.
Предметно-виробнича стратегія “домашніх” баз різних локалізацій. З розширенням номенклатури виробів фірми домашньої бази за деякими серіями виробів краще розміщувати в різних країнах. Фірмі слід спеціалізувати свою міжнародну діяльність шляхом асигнування певної серії виробів в країні з “домашнім ромбом”, найбільш сприятливим для відповідного сегмента.
Розповсюдження діяльності з метою розширення переваг домашньої бази. В той час, як внутрішня база є місцем, де зосереджується найважливіші види діяльності, інші дії можуть і повинні розповсюджуватись з метою посилення конкурентної позиції компанії. Кожен вид діяльності в ланцюжку цінностей повинен систематично аналізуватись за наявністю цих можливостей, які будуть набувати одну з наступних форм:
- порівняльні переваги ресурсів;
- отримання чи покращення доступу до зарубіжних ринків;
- вибіркова реалізація конкурентних переваг в інших місцях.
Координація і інтеграція розосереджених видів діяльності.
Координація забезпечує взаємну сумісність і взаємне посилення у різних країнах, що призведе до підвищення диференціації. Координація також необхідна для забезпечення (на домашній базі) інтеграції навчання і технологій, отриманих від розосереджених видів діяльності.
Збереження національної належності в дочірніх підрозділах. Національна належність фірми в конкретному виді бізнесу зовсім не є тією властивістю, від якої потрібно позбутися. Іноземні споживачі цінують національну належність і культуру фірм.
Альянси, як рушійна сила глобалізації, але не як стратегія. Після того, як керівництво компанії визначило свою глобальну мережу в певному бізнесі, вступ в альянси з фірмами, що базуються в інших країнах може виявитись досить успішним засобом більш ефективної і швидкої реалізації, потрібної конфігурації. Альянси дозволяють підвищити ефективність дій, що виконуються з межами “домашньої бази”.
Розширення бізнесу в галузях і сегментах з перевагами, що зумовлені місцем розташування. Конкурентні переваги певного місця розташування є засобом ідентифікації галузей, в яких фірма може досягти унікальної конкурентної переваги в порівнянні з конкурентами, що базуються в інших місцях, а також тих сегментів, в яких середовище “домашньої бази” забезпечує найбільші вигоди. Розвиток нового бізнесу повинен концентруватись саме там.